חדשות קולנוע וסרטים

סרטי השנה 2020: הבחירות של יאיר הוכנר

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
רגע לפני פרויקט סיכום השנה של כתבי ומבקרי האתר לצד מבקרי קולנוע מובילים בישראל, בוחר עורך מדור הביקורות יאיר הוכנר את עשרת הסרטים שעשו לו את השנה הקולנועית הלא פשוטה הזו בה את רוב הסרטים לא ראינו על גבי המסך הגדול וסרטים רבים כלל לא הגיעו לישראל
1. סרט השנה - TIME

סרטה התיעודי הראשון של הבמאית הצעירה והמוכשרת גארט בראדלי הוא יצירה פיוטית בשחור-לבן העוקבת אחר מאמציה של רעיה לשחרר את בן זוגה שנשלח לכלא לתקופת זמן ארוכה ממה שהגיע לו. זה סרט המביא אל המסך סיפור אישי ומשפחתי ובאותה נשימה מעלה שאלות על גזענות בחברה האמריקאית. יש לו גיבורה מהפנטת בשם, פוקס ריץ', שתיעדה באופן אובססיבי את חייה במהלך עשרים שנה. אורכו של הסרט 81 דקות אבל הוא עובר במהירות דרך נקודות המבט השונות של הילדים שלנגד עינינו רק נולדו וכבר מסיימים תיכון. הגברת ריץ' הפכה לפעילה חברתית ידועה ומרצה מבוקשת בארה"ב במאבק נגד מערכת המשפט שמכניסה לכלא אנשים שחורים עם עונשים מוגזמים לעומת אנשים לבנים. "טיים" מציג אותה ואת סיפורה על גווניו השונים ומשאיר חותם חזק זמן רב אחרי שהוא מסתיים. (הסרט זמין לצפייה באמזון פריים וידאו)



2. שפה משותפת

זאת הפעם הראשונה שאני מכניס סרט שהבאתי ארצה לרשימת הסרטים הטובים של השנה. הייתי חייב לחרוג ממנהגי, כי הסרט הזה בעיני, עולה באיכותו וחשיבותו מכל הסרטים האחרים שהציגו השנה בארץ. איזבל סנדובל ביימה, כתבה, ערכה וגם מככבת בסרט המעולה הזה שמביא למסך את סיפורה של עובדת זרה פיליפינית טרנסג'נדרית המחפשת דרך להישאר בארה"ב ובינתיים מטפלת בקשישה ממוצא רוסי בברוקלין ובלי שתכננה מתאהבת בנכדה, אסיר משוחרר הסובל מבעיות זעם. מדובר באחת היצירות הקולנועיות העדינות והמרגשות של השנה החולפת. דמיינו את וונג קאר וואי פינת ג'ון קסאווטס ותקבלו את "שפה משותפת". הסרט הזה הוא פנינה קולנועית אמיתית. (הסרט זמין לצפייה בספריית ה VOD של פסטיבל הקולנוע הגאה. לצפייה בסרט - לחצו כאן)



3. אף פעם, לעתים רחוקות, לפעמים, תמיד

הבמאית והתסריטאית אליזה היטמן זכורה מסרטה הקשוח, "חולדות חוף". זה סרטה השני וכבר היא הספיקה לזכות איתו בפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס ובפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל הקולנוע של ברלין. העלילה עוקבת אחרי תלמידת תיכון המתגוררת בעיירה שמרנית בפנסילבניה, הריון לא רצוי גורם לה לעלות עם בת דודתה על אוטובוס לניו יורק כדי לעבור הפלה. רק שם היא יכולה לעשות זאת בלי אישור ההורים. זהו סרט מסע אינטימי, אפרורי ומאופק. שוטים ארוכים שעוקבים אחרי שתי השחקניות הצעירות והלא מוכרות שזאת הופעתן הראשונה בסרט הופכים את החוויה ליצירה בעלת נופך רגשי עצום. (ספריות ה VOD של סלקום ו-yes) 4. עלובי החיים

סרט הביכורים האינטנסיבי ועוצר הנשימה של הבמאי והאקטיביסט החברתי, לאדג' ליי, מתאר את יומו של שוטר צעיר המצטרף ליחידה מיוחדת במשטרת פריז המוצב במונפרמיי – אחד האזורים הרגישים והמסוכנים ביותר בפרברי העיר. במהרה הוא מתוודע לשגרה הבוערת של השכונה, לשיטות יוצאות הדופן של שותפיו החדשים להתמודדות עם פושעים, לקבוצות השונות בשכונה וליריבויות ביניהן. הסרט הזה לא יוצא מהראש גם שנה אחרי שצופים בו והסוף שלו לא משאיר אוויר לנשימה והוא יזכיר לכם את העוצמות של הסרטים הברזילאים "עיר האלוהים" ו"יחידת עילית". (ספריות ה-VOD של החברות השונות)



5. יהלום לא מלוטש

אדם סנדלר מככב בתפקידו הטוב ביותר ומפיק ביחד עם מרטין סקורסזה בסרט שביימו צמד האחים היהודים הניו יורקים, ג'וש ובני ספדי שאחראים על אחד הסרטים האמריקאים העצמאיים הטובים ביותר של העשור - "גוד טיים". "יהלום לא מלוטש" הוא יהלום קולנועי אמיתי. זה סרט על הגשמת החלום האמריקאי בדרך הכי קלוקלת שיכולה להיות והמחיר הכבד של הניסיון להגשים את החלום, סרט על תאוות בצע אמריקאית, על התמכרות להימורים, ובעיקר על הצורך של היהודים האמריקאים להרגיש חלק מהחבורה. חברי האקדמיה עשו עוול לסרט ולסנדלר שלא העניקו להם לפני שנה מועמדות לאוסקר. הגיע להם. (נטפליקס)

6. מאנק

"מאנק" הוא בהחלט תופעה חריגה בקריירה של אמן סרטי המתח, דיויד פינצ'ר, וכמה נפלא שכך. נכון שיש כאן עדיין מסע לתוך נפשו האפלה של גיבור הסרט. גם בסרט זה פינצ'ר מתאר היטב נפש שסועה ומרובת רבדים, כמו בסרטים אחרים בפילמוגרפיה העשירה שלו, אך "מאנק" הוא הרבה יותר מכך. הוא מסע אל תוך לב המאפליה ההוליוודית של שנות ה-30 וה-40. מסע אל שורשיה של יצירה קולנועית קנונית, אולי החשובה ביותר בתולדות הקולנוע – "האזרח קיין". זה סרט על כתיבה, על יצירה, על בריאה, על הרס, שיר אהבה וגם קינה על עולם שהיה ולא יחזור. (נטפליקס)



7. הבלוז של מא רייני

המפיק דנזל וושינגטון ביחד עם ויולה דיוויס סגרו עם נטפליקס עסקה שבה הם עתידים להפיק סרטים המבוססים על מחזותיו של אוגוסט וילסון. "הבלוז של מא רייני" הוא הפנינה הקולנועית הראשונה ברשימת הפרויקטים העתידים. זהו גם הסרט האחרון של השחקן צ'דוויק בוזמן ("הפנתר השחור") שמת מסרטן לפני חודשים ספורים. זהו מסוג המקרים בהם שחקנים מעולים וטקסט מושלם הופכים סרט לחוויה קולנועית שאסור להפסיד. הבמאי, ג'ורג' סי וולף, צריך להגיד תודה לצוות השחקנים המדהים ולטקסט המושלם של המחזה שהפכו את הבימוי הפושר שלו לחוויה שאסור להחמיץ. (נטפליקס)
8. Sound of Metal

סרט הביכורים של דריוס מרדר הוא מפגן ראווה של שחקן ראשי מעולה ועריכת סאונד מבריקה. מרדר בעזרת בימוי סגפני, ריאליסטי ומאופק לוקח סיפור על מוזיקאי שמאבד את שמיעתו והופך אותו לחוויה שנמנעת בכל מחיר להפוך למוצר הוליוודי שגרתי. ריז אחמד, הבריטי מגלם את רובן, מתופף פאנק-מטאל שכבר נמצא ארבע שנים במערכת יחסים רומנטית ואומנותית עם זמרת בריטית/צרפתיה, בשם לו (אוליביה קוק). רובן שומע צפצוף מוזר באוזן שמפריע לו במהלך הופעה ולמחרת הוא כבר נמצא אצל רופא ששולח אותו לבדיקות שם הוא מגלה שהוא מתחרש. השאלה שעומדת מול רובן היא איך לטפל בבעיה החדשה שתמנע ממנו את האהבה הגדולה ביותר, אהבה למוזיקה, וכנראה גם תנפץ לרסיסים את מערכת היחסים שלו עם לו. מרדר, בעזרת טכניקות עריכות סאונד חדשניות, מצליח לגרום לקהל הצופים עצמו לחוות את מה שעובר הגיבור וזה מטלטל. התוצאה היא אחד הסרטים הטובים של השנה. (אמזון פריים)



9. הזהב של נורמן

אורכו של סרטו החדש של ספייק לי הוא 154 דקות והוא כנראה אחד הסרטים היותר ניסיוניים שנטפליקס השקיעה בהם. נראה שספייק לי נמצא בשיא כוחו ועל אף שהוא כבר יוצר ותיק התחושה היא שאנחנו צופים בסרט ביכורים של במאי צעיר שמתנסה בשלל שיטות עריכה, צילום, משחק, ומחפש דרכים מקוריות לספר סיפור ויותר מזה להעביר מסר שלוהט בעצמותיו. ברגעיו החזקים ישנן סצנות שעתידות להיות בלתי נשכחות וברגעיו החלשים הוא מתיש ומברבר את עצמו לדעת ועדיין מדובר באחד הסרטים החשובים של השנה. הסרט שהיה אקטואלי גם כך הפך לעוד יותר חשוב מבחינה פוליטית וחברתית כאשר יצא לאוויר העולם במקביל למחאת "Black Lives Matter". העלילה מחזירה קבוצת גברים שחורים פנסיונרים לווייטנאם בחיפוש אחר אוצר אבוד, דבר שמשחרר שדים איתם הם לא התמודדו באמת אף פעם. רחוק משלמות ועדיין קולנוע מסחרר חושים ומעורר מחשבה. (נטפליקס)

10. יום יפה בשכונה

פרד רוג'רס היה מנחה תכנית ילדים אהובה ומיתולוגית בארה"ב בה השכן האהוב ביותר באמריקה מפיץ מסרים על טוב לב, נתינה, אהבה ומחילה. בין היתר פרד הצליח לעביר מסרים פסיכולוגיים מורכבים כמו התמודדות עם מוות באופן מנחם ומרגיע. טום הנקס נפלא כרוג'רס ומריאל הלר לוקחת תסריט די שבלוני, קיטשי ושמאלצי והופכת אותו לחגיגה ויזואלית מפתיעה, מקורית ויוצאת דופן במוזרות הקסומה שלה. התוצאה מרגשת עד דמעות וגם קיטשית וסכרינית אבל במידה. מסוג הסרטים שהופכים לקלאסיקות הוליוודיות שיצפו בהן שוב ושוב תקופת החגים. (ספריות ה-VOD של החברות השונות)
יאיר הוכנר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש דצמבר
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט