תתקשרי לג'יין ביקורת סרט

Call Jane Movie Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "תתקשרי לג'יין":
"משחק עוצמתי ומרגש של בנקס שסוחבת את הסרט על כתפיה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Call Jane
משחק אליזבת בנקס, סיגורני וויבר, קייט מארה במאי/ת פיליס נייג'י  
דרמה
ביקורת סרט לתתקשרי לג'יין מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"כוח נשי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע66.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די16.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות16.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לפני מספר חודשים פסק בית המשפט העליון של ארה"ב על ביטול הפסקת הריון מוגנת על ידי החוקה האמריקאית. כתוצאה מכך בטקסס, אלבמה, אוקלהומה, מיסיסיפי ומדינות נוספות בארה"ב נאסר כמעט לחלוטין לבצע הפלה. משמעות הדבר היא שאישה שתבצע זאת, תואשם בעבירה פלילית. למרות שב-1973 אושרו הפלות לא חוקיות, נראה כי כעת ארה"ב חוזרים אחורה, לעידן אפל. באופן אירוני נראה כי הסרט "תתקשרי לג'יין", שמתרחש בסוף שנות השישים ודן בקושי של נשים לבצע הפלות לא חוקיות בארה"ב, רלוונטי היום יותר מתמיד. הסרט אמנם בדיוני אך נשען על מקרים אמתיים שקרו בעבר כמו ארגון "הקולקטיב של ג'יין" שנוסד על ידי הת'ר בות' ועזר בסיוע הפלות לא חוקיות למעל ל-11,000 נשים."תתקשרי לג'יין" מעביר אותנו אחורה בזמן לשנת 1968. בתקופה זו ביצוע הפלות נחשב פשע וכמעט ולא אישרו לבצע זאת, גם אם המצב הרפואי הצדיק זאת. גיבורת הסרט היא ג'וי (אליזבת' בנקס), עקרת בית חכמה ומשועממת שנשואה באושר לעו"ד וויל (כריס מסינה) ולהם בת מתבגרת. ג'וי אינה עובדת ומבלה את ימיה בביצוע מטלות בית רגילות, אך נראה כי מדובר באישה אינטליגנטית, בעלת יכולות גבוהות. בתחילת הסרט נמצאת ג'וי בתחילתו של הריון ולאחר תקופה בה היא חווה בעיות בריאותיות, היא מגלה שההיריון פוגע בליבה. הרופא חושש לחייה ומציע לבצע סיום הריון, אך שאר רופאי הועדה אינם מסכימים עמו. הם רואים את טובת התינוק ולא את התמונה הגדולה שכוללת גם את האישה העומדת בפני סכנת חיים. הזוג נמצא במלכוד – מצד אחד הם רוצים בתינוק ומצד שני חייה של ג'וי חשובים.
"יש לי עוד כל כך הרבה מה לעשות", אומרת ג'וי לבעלה. בעלה תומך בה אך אינו יודע מה עליהם לעשות. מזכירתו של הרופא מציעה לה להפיל עצמה במדרגות אך רגע לפני שג'וי עושה זאת, היא מתחרטת. לבסוף היא מחליטה לטפל זאת בעצמה, ללא ידיעת בעלה (כדי לא לסכן את יושרתו כעו"ד פלילי) ומקבלת כתובת של רופא מפוקפק באזור מסוכן ושנייה לפני שהיא נכנסת אליו, היא חוטפת פיק ברכיים. כשהיא בורחת משם לאוטו עגמומית ומיואשת, מתחיל לרדת עליה גשם באופן מתאים למצבה הנפשי. ואז היא נתקלת בפתק שרשום עליו "בהריון? בחרדה? קבלי עזרה. תתקשרי לג'יין". היא מחייגת ומקבלת מענה נשי שעוזר לה בביצוע ההפלה בצורה סודית בעלות של 600 דולר. את ההפלה מבצע רופא צעיר ושחצן (קורי מייקל סמית') ואחריה היא מובאת לדירה ומתוודעת לחברות קבוצת "ג'יין".שם היא פוגשת במייסדת הקבוצה, וירג'יניה (סיגורני וויבר) ובשאר החברות. הן מסבירות לה על ההפלה שעברה, מכינות לה ספגטי חם וטעים, מקשיבות לה ונותנות יחס חם ואישי מבלי לשפוט אותה. ג'וי מרגישה בנוח עם שאר הנשים, נהנית מחברתן ובהמשך מחליטה להיות חלק מהן ולעזור לנשים אחרות שזקוקות לביצוע הפלה. בהתחלה היא נשפטת לפי מראה המטופח ובגדיה היפים, אך בהמשך סקרנותה ורצונה לעזור מקסימים את שאר הבנות. ג'וי מרגישה שהיא חלק ממשהו גדול, שמסייע לנשים וממלא את חייה הבורגנים והריקים. מכיוון שמדובר בקבוצה שמשתפת פעולה בביצוע מעשה לא חוקי, היא אינה מספרת זאת למשפחתה ובונה לעצמה חיים כפולים. בשל כך היא גם מזניחה את חייה המשפחתיים – בתה ובעלה כמעט ולא רואים אותה. "נמאס לי לאכול אוכל קפוא" אומר בעלה ומחכה לארוחות משפחתיות חמות. מדובר במחיר אישי כבד - האם ג'וי תצליח לעמוד בכך?
התסריט שנכתב על ידי היילי שור ורושן סטי (הסדרה "המתמחה") מביא את מאבקן וכברת הדרך שעברו נשים לביצוע הפלות בצורה חוקית. בניגוד לסרטי הפלה שמתמקדים בעובר על הנשים רגשית ופיזית ובהתלבטות אם לבצע או לא וההשלכות, כמו הסרט הרומני "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים" או "אף פעם, לעתים רחוקות, לפעמים, תמיד" מדובר בסיפור על כוח נשי, עזרה נשית, תושייה ויצירתיות. יחד עם זאת, חלק מהדמויות המובאות בסרט, כמו למשל דמותה של השכנה האלמנה (קייט מארה), מפוספסות. בנוסף החיכוכים שקורים בין גוון כהת העור לווירג'יניה הלבנה בתוך קבוצת "ג'יין" מובעים בחטף ונגוזים מהר – ניתן היה לוותר עליהם כי הם לא תורמים להתפתחות העלילתית של הסרט.הבימוי הרגיש והקצבי של פיליס נאג'י ("קרול") מפיח רוח חיים תוססת בסרט ומתמזג עם הפסקול התקופתי המצוין (איזבלה סאמרס). ניכר המגע הנשי הפמיניסטי שבא לידי ביטוי בסצנות השונות. יחד עם זאת, ישנן סצנות תלושות ללא כל מטרה. הסרט בעיקר נשען על משחקה העצמתי והכריזמטי של אליזבת' בנקס ("המלאכיות של צ'ארלי") שזהו אחד מתפקידיה הטובים ביותר עד כה. בנקס מביאה דמות עגולה, מעניינת ומסקרנת. אשת משפחה שמבצעת את עבודות הבית ומאידך, אישה שאפתנית, בעלת מטרה וחזון. היא מצליחה לרגש במיוחד בסצנות ההפלה ומביאה הומור וקסם אישי שסוחף לאורך כל הסרט. יש לציין גם את כריס מסינה ("ג'ולי וג'וליה") שמשחק בצורה משכנעת ואמינה וסיגורני וויבר ("הנוסע השמיני") בתפקיד שתפור למידותיה.
תתקשרי לג'יין - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4018/02/2023 16:02:07
7/10אייקון ציון
סרט חשוב שמציג את נושא ההפלות בארה"ב ורלוונטי גם כיום.. אני מאמין שנשים יתחברו יותר לסרט.
שם: אוריאל מורדובגיל: 5821/12/2022 02:22:37
10/10אייקון ציון
אינני שוביניסט, אך הסרט ממש מתאים לנשים סרט נהדר
שם: רוניהגיל: 5021/12/2022 02:07:06
10/10אייקון ציון
סרט נהדר ועשוי נפלא, לדעתי מתאים לנשים פחות לגברים
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט