וירה דרייק ביקורת סרט

Vera Drake Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "וירה דרייק":
"דמויות כובשות לב ביצירה קולנועית חשובה ובלתי נשכחת."
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Vera Drake
משחק אימלדה סטאונטון, ריצ'רד גראהם, אדי מרסאן, אנה קאוואני, אלכס קלי, דניאל מאיס במאי/ת מייק לי  
דרמה
ביקורת סרט לוירה דרייק מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"דמויות כובשות לב ביצירה קולנועית חשובה ובלתי נשכחת."
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע
בבית
אחכה לדי.וי.די
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אם יש משהו שמייק לי תמיד הצטיין בו, הוא בניית דמויות של אנשים משולי החברה, כאלו שלא היינו טורחים להסתכל עליהם ברחוב כאשר הם עוברים לידינו. אותם אנשים קטנים ואפרוריים שאף פעם לא נראים טוב אבל עם זאת כאשר דמויותיהם מופיעות על המסך בסרטיו הם תמיד מצליחים לרגש ולחמם את הלב. התאהבנו בדמויות שלו בסרטים "סודות ושקרים", "נערות קריירה", "מותק של חיים", "טופסי טרווי" ו"תקוות גדולות". גם הפעם הוא בונה דמות אנושית וטובת לב בעזרתה של השחקנית אימלדה סטונטון וסביבה מציב שלל דמויות אנושיות וסצנות קטנות ומשעשעות שיחרטו בזיכרון הקולנועי.השנה היא 1950, המקום הוא לונדון. וירה דרייק היא אשה טובת לב ומלאת שמחת חיים המתגוררת עם בעלה ושני ילדיה בדירה קטנה בפרבר של מעמד הפועלים בעיר. המשפחה המצומצמת אינה עמידה אך בהחלט קרובה ומאושרת בחלקה. וירה מנקה בתים למחייתה, בעלה עובד במוסך של אחיו, הבן חייט והבת עובדת במפעל ליצור מנורות. בהחלט דמויות המאפיינות את סרטיו של מייק לי. וירה בעלת לב הזהב, עוסקת במעשה צדקה מפוקפק מבחינת שלטונות החוק: היא עוזרת לנערות ונשים לבצע הפלה. בעידן שהנצרות עדיין מכתיבה את ערכי היסוד של בריטניה, זו עבירה על החוק.
במקביל לסיפורה המרגש של "וירה דרייק", לי מציג בחוכמה רבה באופן מקביל את סיפורה של נערה ממשפחה אמידה אשר בעזרת כסף יכולה להפטר מהתינוק הלא רצוי שנוצר בעקבות אונס אכזרי. היא יכולה לגשת למרפאה פרטית שם יעזרו לה, באופן סודי כמובן, להפטר מהצאצא הלא רצוי. וירה עוזרת לנשים שאין להם כסף: בנות המעמד הבינוני והנמוך. כאלו שלא יכולות לשלם לרופא ואחות. היא בסך הכול עושה מעשה טוב וכמעט ואינה מודעת להשלכות של מעשיה על הסובבים אותה. מייק לי ממשיך להגשים את חזונו הקולנועי ובונה קולנוע ריאליסטי לפי החוקים הקולנועים של הזרם ועם זאת מדובר בסרט תקופתי עם תקציב של עשרים מיליון דולר."וירה דרייק" זוכה פרס אריה הזהב היוקרתי לסרט ולשחקנית הטובים ביותר בפסטיבל ונציה הוא גם המועמד המפתיע לאוסקר. הבמאי מייק לי קטף שתי מועמדויות מרשימות בקטגורית הבמאי והתסריט והשחקנית אימלדה סטונטון מועמדת לאוסקר על תפקידה. גם הפעם מייק לי יוצא לתאר תמונת מצב חברתית עגומה שלצערנו קיימת גם כיום במדינות שונות. במדינות אחרות ישנם גורמים המעוניינים להחזיר את הגלגל אחורה כמו בארה"ב שם הרפובליקנים מתנגדים להפלות או בישראל בעידודו של הרב עובדיה יוסף. הסרט לא מבקר את חוסר הצדק אלא מציג תמונת מצב עגומה.
"וירה דרייק" מצליח לעמוד במשימה ולא להרפות גם אחרי שהאורות נדלקים אבל הפעם כמעט ולא נזכה לראות ניצוץ של רגש. מייק לי מרסן את עצמו ואת סרטו ויוצר את אחד הסרטים הקרים והאיטיים של התקופה האחרונה. עושה הרושם שהבמאי ידע שישנו פוטנציאל גדול שהעלילה המרגשת תהפוך למסחטת דמעות קיצונית, בדיוק כמו בסרטו המצליח ביותר "סודות ושקרים". הפעם הוא החליט שזה לא יקרה. השחקנים כמעט ולא מביעים רגשות, הפנים שלהם קפואים לאורך כל הסרט. הפעולות נראות לפעמים אוטומטיות כאילו עתידן נקבע וידוע מראש.מייק לי אינו יוצר תעמולה שמאלנית התומכת בהפלות; הוא מציב דילמה אבל לא מתמקד בה, הוא בוחר להגיש את השאלות ולא לענות. בדיוק כמו סרטו, הנושא שהוא בחר להתמקד בו הוא עדין וסבוך. לכן הוא יוצר מיקרוקוסמוס חברתי של גרעין משפחתי חם ואוהב והאנשים הזרים המקיפים את אותו תא משפחתי. למרות שמדובר בסרט תקופתי שיוצרו היה ילד באותם השנים לא מדובר במוצר נוסטלגי. זוהי יצירה מינימליסטית, קפואה ואפרורית שהאור היחיד שיש בה הוא אותם רגעי חסד מופלאים שמייק לי מעניק לנו במפגש עם הדמויות האנושיות והכובשות שהוא כל כך מצטיין בבנייתם.
וירה דרייק - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרי להביגיל: 2022/10/2005 20:08:20
7/10אייקון ציון
אני לא מאמין שאני כותב לסרט הזה! זה די סרט כזה של יותר מבוגרים. סרט טוב בלי ספק, אבל סרט שאימא שלי צריכה לראות, לא אני. אם עברתם את גיל 40 רוצו לראות! אם לא אז קחו סרט אחר.
שם: אמנון אלביגיל: 9928/05/2005 16:57:23
10/10אייקון ציון
מעולה. הטוב ביותר אשר ראיתי מזה זמן רב. ב"אחיות מגדלנה" למדנו מה גורלן של ילדות אשר הרו ואין מי שיעזור להן. מי יתן וגם אצלנו היחסים בין אדם לחברו, אפילו בין שופט לנאשם, היו מתוך שמירה על הכבוד. סרט מעולה, ההזדהות נבנית בפרטים הקטנים. עשוי באופן מוקפד ומקצועי. לכו רעננים, הקשיבו לכל מילה, אים אף לא SHOT אחד מיותר.
שם: רוני בנימיןגיל: 5823/03/2005 17:14:48
7/10אייקון ציון
רק כדי להצליח להעביר את שיגעון הרגולטורים הבירוקרטים הבריטים לשפת הסרט, עוד לא עושה מזה סרט של יותר מ...בס'דר.
קישורים
חץ וירה דרייק (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט