חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 80 שנה לפינוקיו

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
שמונה עשורים עברו מאז שילד העץ שחלם להיות ילד אמיתי נראה לראשונה על המסך הגדול בגרסת האנימציה הקלאסית של דיסני, המבוססת על הסיפור מאת קרלו קולודי. הכתב בן קבסה חזר לסיפור שהספקנו לשכוח על ילד העץ ובדק מדוע יש בו מסר ומשמעות נצחיים שחשוב שכל אדם יכיר ויפנים אותם
"גם אני רוצה להיות ילד אמיתי!". כבר 80 שנה בהן ילדים מהעבר הרחוק ועד לימינו שומעים ולומדים את סיפורה של הדמות האגדית חוצת הדורות והזמנים – פינוקיו. בובת העץ התמימה שחולמת להפוך לילד אמיתי, שסחפה אחריה ילדים ומבוגרים מכל העולם ושרדה בגבורה עד לימים האלה שמעבירה מסר חשוב ועמוק בתוך עלילה קלילה, משעשעת ומתאימה לכל המשפחה.

הסרט "פינוקיו" הופק לראשונה בשנת 1940 על ידי וולט דיסני, והוא מבוסס על הסיפור מאת קרלו קולודי – סופר ועיתונאי איטלקי. הסרט דורג על ידי מכון הסרטים האמריקאי במקום השני מבין סרטי ההנפשה האמריקאים הטובים בכל הזמנים, זכה בשני פרסי אוסקר בעבור פסקול מקורי ובעבור שיר מקורי - "When you wish upon a star". פינוקיו נחשב לאחד מהסרטים (והספרים) הקלאסיים והמוכרים ביותר של עולם הילדים. את ההשראה לסיפור שאב קולודי מהצגת תיאטרון בובות מסורתי באיטליה. הפרק הראשון פורסם בשנת 1881 בכתב עת כסיפור מתמשך, זכה לאהדה רבה אצל הקוראים הצעירים והודפס כספר בשנת 1883, שזכה גם הוא להצלחה ענקית. עד לימים אלה משודרת הסדרה "פינוקיו" בערוצי ילדים והספרים נמכרים בחנויות. הסרט גם עובד בגרסאות חדשות בהן העיבוד של רוברטו בניני מלפני 20 שנה שכולנו מעדיפים לשכוח, וגרסה חדשה שמוקרנת בימים אלו בפסטיבל ברלין של הבמאי האיטלקי הנודע מתיאו גארונה ("גומורה") בה בניני מגלם את סבא ג'פטו.

כאן בישראל, יזמזמו כולם, ילדים ומבוגרים, את מילות השיר של פלוריאן קוסאנו שתרגמה דתיה בן דור – "בוקר טוב עולם, מה שלום כולם? אני יורד מן החוטים, אני כבר ילד אמיתי כמו כל הילדים..." שזכה בין היתר לביצוע מוכר של שורטי יחד עם מורן אהרוני ואבי מסיקה בשנת 2004. רובנו זוכרים את סיפורו של פינוקיו, ובעיקר את החלק הזכור ביותר בעלילה – האף שמתארך כשמשקרים, ושמשמש כבר 80 שנה כאיום מבטיח ומוצלח לילדים שקרנים ומניפולטיביים ומסייע בלימוד פיתוח המצפון וההבחנה בין טוב לרע. אבל – זה לא כל הסיפור. סיפורו של פינוקיו יצירתי ודרמטי. שאלתי מבוגרים סביבי על סיפורו של פינוקיו, ומלבד סצנת האף המתארך והחלום המפורסם להפוך לילד אמיתי, רבים שכחו את המסר החשוב שמאחורי הדמות ואת התלאות המפרכות והמופרעות של פינוקיו בדרך להגשמת החלום. בואו ניזכר.

[*]

הדמות המרכזית בעלילת הסרט היא כמובן בובת העץ (מריונטה) – פינוקיו, שנבנתה על ידי נגר בשם ג'פטו בבית המלאכה הקטן והצנוע שלו. פינוקיו מתעורר לתחייה על ידי פייה כחולה לאחר שג'פטו מביע משאלה. הפייה מבטיחה לפינוקיו שהוא יוכל להיות ילד אמיתי (בשר ודם), ולא רק בובת עץ חיה, אם יוכיח את עצמו כאמיץ, הגון ומתחשב בזולת (לא אנוכי) שמסוגל להבחין בין טוב לרע על ידי הקשבה למצפון שלו. פינוקיו המבולבל כמובן לא מבין מהו מצפון, וצרצר בשם ג'ימיני מתלווה לעלילה ומשמש כמצפונו של פינוקיו עד שהוא (בתקווה) יפתח כזה משל עצמו. בדרך המפותלת למימוש המשימה והגשמת החלום להפוך לילד אמיתי, מחבלים ג'ון וגדעון, שמוליכים אותו שולל ומנצלים אותו לשם רווחים בתיאטרון בובות עד כדי שהם כולאים אותו כדי שלא יברח. בעודו כלוא, הפיה הכחולה מגיעה לעזרתו של פינוקיו, וכשהיא שואלת מדוע לא הקשיב להוראות של סבא ג'פטו, למרות שג'ימיני הצרצר מפציר בו לא לשקר, פינוקיו עונה תשובות שקריות מאחר שהוא מתבייש במעשיו. עם כל שקר אפו של פינוקיו גדל עוד ועוד. הפייה מלמדת את פינוקיו כי שקר ימשיך לגדול ויהיה רק חשוף ובולט יותר ויותר כמו האף על פניו, משחררת את פינוקיו לחופשי ומכריזה כי לא תעזור לו שוב.

למרות דברי הפייה, פינוקיו מולך שוב שולל על ידי ג'ון וגדעון, שמשכנעים אותו שהוא חולה ושהתרופה היחידה היא ללכת לאי התענוגות. בדרך לאי התענוגות מכיר פינוקיו את למפוויק המופרע, ויחד איתו ועם עוד נערים אחרים הוא מתחיל במסע תענוגות והתפרעות באי. פינוקיו מתעלם מניסיונותיו של ג'ימיני (המצפון) להפסיק בהתפרעות, עד שג'ימיני מגלה שהאי שומר בחובו קללה נוראה - הנערים שבאי יהפכו כולם לחמורים שנמכרים לעבודה שחורה. בהמשך, למפוויק המופרע הופך לחמור, אבל פינוקיו מצליח להימלט בשחייה ברגע האחרון, לאחר שכבר צמחו לו אוזניים וזנב.



כשהוא חוזר לביתו פינוקיו מגלה במכתב שהשאירה לו הפייה הכחולה שג'פטו יצא לים כדי למצוא אותו ונבלע על ידי לוויתן ענק. פינוקיו אוזר אומץ ויוצא להציל את סבא ג'פטו. כשפינוקיו מוצא את הלוויתן הוא גם נבלע על ידו, ובתוך בטנו הוא רוקם מזימה להבעיר אש כדי לגרום ללווייתן להתעטש ולפלוט החוצה את ג'פטו ואותו. לבסוף, פינוקיו מצליח להביא את ג'פטו לחוף מבטחים עד שפינוקיו מת מהמסע המפרך. כולם מתאבלים על פינוקיו עד שלבסוף הפייה הכחולה מחליטה כי הוא עמד בכל התנאים שהציבה לו והופכת אותו לילד אמיתי ואנושי – בשר ודם.
סיפורו של פינוקיו גדול הרבה יותר מסרט או ספר ילדים. אם היו אומרים לכל אחד ואחת מכם, ללמד ולהסביר את ההבדל בין טוב לרע, את משמעות וחשיבות ה"מצפון" ואת החשיבות של פיתוח היכולת הזו אצל בני האדם – לא בטוח שהייתם מצליחים להסביר ולפשט את הנושא, בטח שלא בפני ילדים. המסר החשוב שעומד במרכז סיפורו של פינוקיו, אומר לילדים בצורה פשוטה ובסיפור שובה לב, זכיר ומעורר רגשות עזים, כי רק פיתוח ה"מצפון", ההתנהגות הראויה וההבחנה בין טוב לרע, יהפכו "ילד עץ" ל"ילד אמיתי".

סיפורו של פינוקיו חוסך במשך שנים רבות להורים את ההסבר לילדים כי לא מספיק "להיות", אלא צריך להיות אדם בעל מצפון. להתנהג באופן הראוי, שאחרת, אתה סתם "ילד עץ" או בהקצנה קומית – חמור, אבל לא ילד אמיתי. בהיבט הזה, סיפורו של פינוקיו הוא לא בדיה והוא נגזרת של המציאות שבה ידוע כי אצל ילדים (עד גיל 12 לפחות), טרם התפתחה המודעות והאחריות – והדבר יכול להימשך אם לא תפותח ותשונן עם התבגרותם. סיפורו של פינוקיו הוא כלי עבור הורים, תענוג לעיניים ולאוזניים, מרגש ומרתק, וחובה על כל אדם לצפות בו לפחות פעם בחייו. 80 שנה שהמסר החשוב שהוא נושא לא נעלם אלא רק הופך חשוב, משמעותי וקריטי במציאות המורכבת והשטחית בת ימינו.
בן קבסה - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ פינוקיו (עמוד סרט)
חץ פינוקיו-דיבוב עברי (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט