חדשות קולנוע וסרטים

תנו להן ריספקט: 5 ביוגרפיות מוזיקליות ששווה להכיר

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד צאת הביוגרפיה המוזיקלית "ריספקט" על זמרת הנשמה אריתה פרנקלין, נזכרנו בעוד סרטים שמספרים את סיפורם של זמרים גדולים מהחיים שכדאי לכם להכיר: "ריי" על ריי צ'ארלס, "הולך בדרכי" על ג'וני קאש, "קונטרול" על סולן להקת 'ג'וי דיוויז'ן' איאן קרטיס, "החיים בוורוד" על אדית פיאף ו"נער משום מקום" על ג'ון לנון
ריי (2004)

סרט ביוגרפי על המוזיקאי המחונן ריי צ'ארלס. ריי הוא צעיר עיוור ועני בדרום ארה"ב שעובר טראומה עם מותו של אחיו. אך למרות מוגבלות הראייה, לריי כשרון מוזיקלי פנומנלי בנגינה ושירה שמביא אותו לחפש אחר ייעודו במזרח המדינה. לאחר שכשרונו מתגלה, זוכה ריי להצלחה אדירה. עלייתו המטאורית לצמרת מביאה לו את העושר והתהילה והוא מוכיח כי גבר שחור ועיוור יכול להגיע לממדים שאף אחד לא חולם עליהם. ריי הופך גבר עשיר, מפורסם והתהילה הרבה לה הוא זוכה הופכת אותו לדמות נערצת, אך בד-בבד לאדם שחצן ומתנשא. הוא מתחיל להשתמש בסמים ולבגוד באשתו על ימין ועל שמאל. ולאחר תקופה לא פשוטה של התמודדות, נגמל מהסמים, חוזר לתלם והופך לאייקון מוזיקלי.

על התסריט שעוקב אחר חייו של צ'ארלס בצורה כרונולוגית חתומים ג'יימס ל. וואיט וטיילור הקפורד ("קצין וג'נטלמן") שגם מביים. מדובר בשעתיים וחצי מהנות, מעניינות שמבוימות טוב עם המון מוזיקה טובה ועם משחק מהפנט של ג'יימי פוקס בתפקיד ריי צ'ארלס. לא בכדי פוקס קיבל את האוסקר על משחקו בסרט. הוא נראה חיקוי מדויק של ריי – בדיבורו, תזוזתו ואף בחיצוניותו. בסצנות ההופעות פוקס שופע כריזמה ואנרגיות בלתי נדלות. הצצה נהדרת לחייו של גאון מוזיקלי שובר מוסכמות.



הולך בדרכי (2005)

סרט ביוגרפי אודות זמר הקאנטרי המפורסם ג'וני קאש. "הסרט עוקב אחר קאש מילדותו, כנער שמתמודד עם אובדן אחיו הצעיר –טרגדיה שמלווה אותו כל חייו. בבגרותו הוא מתגייס לצבא ואף נישא אך חלומו להיות זמר תמיד נמצא ברקע. נקודת הפריצה מגיעה כשמתגלה באודישן עם להקתו. הפריצה מביאה עמה תהילה והופעות מרובות ובמהלכן הוא פוגש בזמרת ג'ון קארטר. התמכרותו של קאש לסמים ואלכוהול מעיבה על הקשר המקצועי בין השניים ועל נישואיו שבסופו של דבר מסתיימים. לאחר שקאש נגמל מסמים הוא מחזר אחרי קארטר ובסופו של דבר השניים נישאים. במקביל קאש מפתח את הקריירה שלו עם תקליט בבית הכלא שהופך להצלחה. בכך מבסס קאש את מעמדו כזמר יוצר, שהולך נגד המוסכמות, בדרך שהיא לגמרי שלו ומוכיח לכל המבקרים שהוא יודע הכי טוב.

הבמאי ג'יימס מנגולד ("פורד נגד פרארי") רווי ניסיון בהעברת סיפורים ביוגרפיים אל המסך הגדול בצורה מוצלחת. הוא שם את הפוקוס העיקרי על הזוגיות שנרקמת בין קאש וקארטר, שסיפור האהבה ביניהם סוחף ומרגש, ואפשר להבין מדוע - מגלמים אותם חואקין פניקס וריס וויתרספון שהכימיה ביניהם עוברת מסך בצורה אמינה וכובשת. וויתרספון פשוט שובה לב במשחקה ומוכיחה גם כשרון ווקאלי – לא בכדי זכתה על תפקידה בפרס האוסקר הנחשק. וכמובן שמירב השבחים לפניקס שפשוט כובש את המסך בכריזמה. מדובר בסרט שהוא פשוט שילוב מופלא של שחקנים מוצלחים, פסקול נפלא וסיפור על הצלחה למרות הכל ואהבה שמנצחת הכל.

החיים בוורוד (2007)

סרט ביוגרפי אודות הזמרת הצרפתייה אדית פיאף. הסרט מתחיל בערוב ימיה של פיאף ומשחזר את תחילת דרכה באמצעות שימוש במעברי זמן קדימה ואחורה. פיאף עברה ילדות לא קלה – נולדה בבלוויל ובגיל צעיר ננטשה על ידי אמה, גודלה על ידי אביה להטוטן הרחוב בדלות קשה ואף הואשמה ברצח. אך למרות הכל, אביה עודד אותה לשיר והשירה היא זו שעזרה לה לצאת ממעגל העוני בו הייתה שרויה. למרות כשרונה בתחום השירה – בתחום הרומנטי היא לא נחלה הצלחה באותו קנה מידה. פיאף הייתה נוהגת להתאהב בגברים רבים, שנטו לשבור את ליבה. כמו כן, הייתה נוהגת לשתות אלכוהול אליו הייתה מכורה. ובסופו של דבר מצב זה הוביל למותה, בגיל 48 בלבד מסרטן בכבד.

על כתיבת התסריט ועל מלאכת הבימוי של הסרט אחראי הבמאי אוליבייה דהאן ("גרייס ממונקו"). דהאן שם דגש בעיקר על החלק הביוגרפי של פיאף. לכן, למרות השימוש בפלאשבקים לעבר, הקצב של הסרט איטי ומלווה בסצנות מיותרות. יחד עם זאת, השירים היפים של פיאף ששזורים בתוכו יוצקים בו תחושת נוסטלגיה חמה. והשחקנית מריאן קוטיאר שמגלמת את פיאף היא נקודת האור העיקרית שבו. קוטיאר מצליחה להתחקות אחר התנהגותה, הליכתה השפופה וקצב דיבורה של פיאף. לא בכדי פרס האוסקר הוענק לה על הופעתה המהפנטת בסרט.



קונטרול (2007)

הסרט מביא את סיפורה של הלהקה הבריטית הידועה "ג'וי דיוויז'ן", אך בעיקר מנסה הסרט להתחקות אחר חייו של סולן הלהקה המוכשר, איאן קרטיס. דמותו של קרטיס מתוארת כשקטה ומהורהרת. קרטיס עובד למחייתו כפקיד בלשכת התעסוקה לאחר נישואיו לדברה, אהובתו מהתיכון. כבר בהיותו בן 19 נולדת בתו, נטלי. אך חלומו לשיר ולכתוב שירים ממשיך ללוות אותו והוא לא מוותר עליו. הוא מקים להקה שנקראת "ג'וי דיוויז'ן" במקביל לעיסוקיו, ויחד הם מוציאים את אלבום הבכורה. ההצלחה מגיעה מהר ומפרסמת את קרטיס וחברי להקתו שיוצאים למסע הופעות. במסע נפגש קרטיס עם עיתונאית בלגית, אניק הונורה, ומתפתח ביניהם רומן. אך למרות האהבה החדשה בחייו וההצלחה הרבה לה הוא זוכה, הוא ממשיך לחוש אומלל. קרטיס שסובל ממחלת הנפילה צורך תרופות שגורמות לשינויים תכופים במצב רוחו. הוא נוטה לשקוע בדיכאונות וחש רגשות אשם על הרומן. שילוב כל הדברים גורמים לו לשים קץ לחייו כשהוא בן 23 בלבד.
זהו סרט מיוחד ואפלולי. כבר מעצם צילומו בשחור-לבן ניתן להבין את הכיוון הייחודי אליו חותר הבמאי אנטון קורביין ("האמריקאי"). זהו סרטו העלילתי הראשון כבמאי והוא מכניס אליו את ראייתו הטכנית, המקצועית מעולם בימוי וידאו קליפים ללהקות. סצנות ההופעות מאוד אינטנסיביות, אמינות וניכר שהושקעה בהם עבודה רבה. אך הקצביות הרבה באה לידי ביטוי בעיקר בסצנות המוזיקה. למרות שלכאורה הכתובת על הקיר, הסיבות להתאבדות אינן מספיק ברורות. יחד עם זאת, השחקן הנאה שמגלם אותו, סם ריילי ("בדרכים") הוא כשרון עצום. הוא מחקה את קרטיס בהבעות הפנים ובכריזמטיות על הבמה. ריילי בהופעה מהפנטת מצליח לרגש ולהעביר לאורך הסרט את רגשותיו ולבטיו של קרטיס. סרט שהוא הנאה צרופה למעריציו של קרטיס ולחובבי מוזיקה בכלל.



נער משום מקום (2009)

סרט ביוגרפי מוזיקלי שמתמקד בתקופת ההתבגרות של ג'ון לנון. שם הסרט נקרא על שם אחד השירים המוכרים של הביטלס, "Nowhere man", שנכתב על ידי לנון. הסרט לוקח את הצופים אחורה בזמן לעיר ליברפול באמצע שנות ה-50. הצופים מתוודעים לדמותו של לנון כנער טיפש עשרה שובב, סקרן רודף שמלות. אביו של לנון לא היה נוכח בילדותו ובעקבות רומן של אמו עם גבר אחר, משפחתה החליטה כי הוא יגדל אצל דודתו. כשלנון גדל, אמו חוזרת לחייו וחושפת אותו לעולם המוזיקה ובעיקר למוזיקת הרוקנרול. לנון חש קרוע בין אמו ג'וליה שנטשה אותו ומעודדת אותו לבין דודתו הקשוחה מימי שלא תומכת בו. בין הטירוף המשפחתי שהוא שרוי בו, מוצא לנון נחמה בעולם המוזיקה. הוא מתגלה כמוזיקאי מחונן אוטו-דידקט שמגיל צעיר מנגן על כלי נגינה שונים. לאחר שהוא מכיר את פול מקרטני, הוא מצרף אותו ללהקת "החוצבים".

על כתיבת התסריט הופקד מאט גרינהול ("קונטרול"). עבודת הבימוי ניתנה לסם טיילור-ג'ונסון ("50 גוונים של אפור") שזוהי טבילת האש הראשונה שלה בעשיית סרטים עלילתיים. ואכן, ניתן היה לחדד נקודות מסוימות בעברו של לנון ולבחון מה גרם לו להפוך למוזיקאי כה מצליח למרות התנהגותו ההרסנית. אך בגדול מדובר ב- 98 דקות של סרט מוצלח, מרגש ועם הרבה מוזיקה טובה. וכמובן משחק מעולה. קריסטין סקוט-תומאס נהדרת כדודתו הקשה של לנון, אן-מארי דאף מרגשת כאמו של לנון ותומאס סאנגנסטר אמין מאוד כפול מקרטני. אך מעל כולם – אהרון טיילור-ג'ונסון עושה עבודה מדהימה בגילום דמותו של ג'ון לנון. טיילור-ג'ונסון הנאה והכריזמטי שובה את לב הצופים והצופות (וגם את ליבה של הבמאית במציאות).

מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט