חדשות קולנוע וסרטים

מ"אלו חיים מופלאים" ועד "קלאוס": סרטי חג המולד הגדולים

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
חג המולד ייערך בסוף השבוע, התקופה המשפחתית בשנה ברחבי העולם שגם מניבה סרטים רבים שמנסים לתפוס את רוח החג. לאורך השנים חג המולד הנפיק מספר קלאסיקות בלתי נשכחות. אור טילינגר חוזר לסרטים הגדולים על החג מ"נס ברחוב 34" ו"אלו חיים מופלאים", דרך "שכחו אותי בבית" ו"מת לחיות" ועד לסרטי נטפליקס עכשוויים
עונת החגים היא התקופה היפה ביותר בשנה ואולי גם הרווחית ביותר לקולנוע כשיבול רב של סרטי משפחה, בלוקבאסטרים ולהיטים משובצים חודשים מראש בלוח השנה עד למועד הפצתם עם בוא חג המולד. הקסם שמשרה חג המולד המחבר משפחות סביב העולם לא פוסח גם על הקולנוע. המסרים העולים בסרטי חג המולד נוגעים לרוב בתמות משפחתיות ובערכים אנושיים. סרטים אלו לרוב עוסקים בנושאים אסקפיסטים, מלאי קסם מתובלים בהומור, בשנינות וגם – בדביקות ההוליוודית האופיינית בדרך כלל לסרטים מז'אנר זה.

בשנים האחרונות עם חדירתן של ענקיות הסטרימינג חלה עלייה חדה בהפקת יצירות קולנועיות שעוסקות בחג המולד ומביאות את רוח החג אל המסכים הביתיים במקביל ללהיטים שוברי קופות המציגים באקרנים ואלו יחדיו מנסים להתחרות על לבו של הצופה. סרטי חג המולד מקבלים ביטוי כמעט בכל ז'אנר קולנועי אפשרי אך הפופולריים שבהם נועדו בעיקר לקלוע לטעמם של כל בני המשפחה במטרה להפוך לקלאסיקה בהתהוות.

רשימת סרטי חג המולד המצורפת לכתבה זו מייצגת סרטים מתקופות שונות ומז'אנרים מגוונים אשר זכו להצלחה מסחרית בקופות אך גם מבחינה אמנותית הובילו לא פעם בתקופתם לשיאים חדשים אם בזכות רעיונות מעוררי השראה, שימוש בטכנולוגיות חדישות ואסתטיקה קולנועית יוצאת דופן. ברשימה זו מופיעים סרטים שחובה על כל חובב קולנוע להכיר ולראות (לפחות) פעם אחת בחיים או אם סתם חשקה נפשכם להנות מסרט באווירת החג בתקופה זו של השנה.

[*]

1. נס ברחוב 34 (1940) - קלאסיקת חג המולד המזוהה ביותר עם רוח החג שזכתה בשלושה פרסי אוסקר מספרת את סיפורו של איש זקן בשם קריס קרינגל (אדמונד גוון) שממלא את מקומו של סנטה במצעד חג ההודיה השנתי של מייסי. קרינגל טוען שהוא "הדבר האמיתי" בעוד כולם רואים בו כמי שאבדה עליו שפיותו - עד שעורך דין צעיר מחליט להגן עליו בבית המשפט.

2. אלו חיים נפלאים (1946) – עוד קלאסיקה הוליוודית של הבמאי הנהדר פרנק קפרה שמוקרנת באופן מסורתי מדי חג מולד ואף הייתה מועמדת ל-5 פרסי אוסקר. ג'יימס סטיוארט מגלם אדם מיואש שבערב חג המולד מחליט להתאבד ואומר שמוטב היה שכלל לא נולד. מלאכים מתגלים אליו ומראים לו חיים אלטרנטיביים ואפלים שהיו מתרחשים במידה ולא היה נולד והוא מבין את חשיבותו לעיירה ולמשפחתו.



3. מת לחיות (1988) – שוטר בניו יורק (ברוס וויליס) נוסע ללוס אנג'לס כדי להתפייס עם אשתו, אבל כשהוא מגלה שהיא נלקחה כבת ערובה על ידי מחבל בגורד שחקים - הוא נאבק לבדו כדי להציל אותה. וויליס מתכחש לעובדה שמותחן מלא אקשן זה אינו סרט חג המולד, עם זאת, רוב העולם דווקא חושב שכן. 4. שכחו אותי בבית (1990) – ילדי שנות ה-80 גדלו בוודאי על הקומדיה הקלאסית בה משפחתו של קווין מקאליסטר (מקולי קאלקין) בן ה-8 עוזבת אותו בטעות לבדו בבית בזמן שהם נוסעים לחופשת החג בעוד הוא נשאר להגן על ביתו מפני זוג פורצים חובבים.



5. המספריים של אדוארד (1990) – אגדה קסומה מאת טים ברטון, שמביאה אל המסך את סיפורו של הנער החיוור אדוארד (ג'וני דפ) בעל זוג ידי מספריים חדות המפסל לקראת חג המולד דמות מלאך בקרח. כאשר משפחה אמריקאית מאמצת אותו לביתה, עד מהרה הוא הופך לשיחת היום בקרב בנות העיירה ואף מתאהב באחת מהן (וינונה ריידר).

6. באטמן חוזר (1992) - סרטו של טים ברטון "באטמן חוזר" מצא את עצמו בחזית של דיונים רבים סביב השאלה האם זהו סרט חג המולד. הסרט אמנם לא עוסק במציאת המשמעות האמיתית של חג המולד, אבל זהו אינו עוד סרט שמתרחש בתקופת החגים. על אף שקיימים אלמנטים של חג המולד כמו למשל טקס הדלקת העץ, הגאונות האמיתית של הסרט טמונה בדרך בה הוא משתמש באותם האלמנטים המופלאים המסורתיים כדי לייצר פרשנות ייחודית וחדשנית משלו לחג המולד.

7. הסיוט שלפני חג המולד (1993) – רבגוניותו של טים ברטון באה לידי ביטוי גם בסרט זה מסוגת אנימציה בטכניקת סטופ-מושן. גם כאן נידונה השאלה האם זהו סרט ליל כל הקדושים או סרט אנימציה לחג המולד? על אף שעדיין אין החלטה גורפת על כך, זהו סרט שחובה לראות.



8. הארי פוטר ואבן החכמים (2001) - בשנת 1999 רכשו אולפני וורנר את הזכויות על סדרת הספרים שהפכה לרב מכר בינלאומי ושובר שיאים מאת ג'יי קיי רולינג של הנער המפורסם ביותר בעולם, ומאז הכל היסטוריה. הסרט מביא אל המסך את סיפורו של הארי פוטר, ילד יתום בן 10 שנרשם לבית ספר לקוסמות, שם הוא לומד לגלות את האמת על עצמו, על משפחתו ועל הרוע הנורא שרודף את העולם הקסום. הסרט שוזר בתוכו לא מעט אלמנטים של חג המולד, אך יותר מכל אנו זוכים לראות את הארי חוגג את החג בפעם הראשונה בחייו.
9. הגרינץ' (2000) – הדמות המצוירת האהובה משנת 1966 זכתה לגרסה משלה בלייב- אקשן בעיבוד מהנה לספר של דוקטור סוס בבימויו של רון האוורד ("נפלאות התבונה""). את דמותו של הגרינץ', ששם לו למטרה לחרב את חג המולד, מגלם לא אחר מאשר ג'ים קארי בווירטואזיות קומית אופיינית.



10. קטן עליו (2003) - כולנו יכולים ללמוד שיעור בטוב לב וברוח החג מבאדי (וויל פארל), יתום מבוגר חביב שמאמין שהוא אחד האלפים של סנטה. בעיני רבים סרט זה נחשב לאחד מסרטי חג המולד הטובים בכל הזמנים.

11. קלאוס (2019) – דוור צעיר אנוכי מוצב בעיירה קפואה בצפון, שם הוא מגלה שיצרן צעצועים מתבודד חי בגפו. האם זה יכול להיות באמת... סנטה קלאוס?. סרג'יו פאבלוס (במאי הסרט ואנימטור ותיק מבית דיסני) הפליא להביא סיפור מקורי אודות קלאוס באמצעות סרט מונפש דו-ממדי בטכניקה פורצת דרך המדמה מראה תלת-ממדי. במשך שנים הסרט היה בפיתוח ולאחר שזכה לתמיכה מצד נטפליקס, התוצאה מרהיבה ואף זיכתה אותו במועמדות לאוסקר.



12. סרטים מומלצים נוספים לחג שזמינים לצפייה בנטפליקס: "חיים שלי", "עונת השמחות", "מתה לאהוב", "חג המולד שוב", "הרווק הנצחי".
אור טילינגר דה קרבליו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט