חדשות קולנוע וסרטים

תנועה אנושית במאה ה-21: תכנית מיוחדת בסינמטק ירושלים

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עם פרוץ המלחמה באוקראינה, ברור מתמיד עד כמה תופעת ההגירה היא חלק בלתי נפרד מהמאה ה-21. התוכנית "היום שאחרי: תנועה במאה ה-21", שתתקיים בין ה-6-10 במרץ בסינמטק ירושלים, מציעה מבט עכשווי על התופעה הזו באמצעות דיונים, מפגשים, הופעות וסרטים, שבוחנים חמישה היבטים שונים של תנועה והגירה
הגירה הייתה תמיד מרכיב משמעותי בהתפתחות האנושית. ב-150 השנים האחרונות נמדד שיעור די קבוע של 3% מהאוכלוסיה המהגרת בין מדינות. נכון ל-2020 מדובר על 281 מיליון איש. כמעט פי שלושה מכך נחשבים למהגרים בתוך ארצם, וסך כל המהגרים בעולם עולה על מיליארד בני אדם. אך המאה ה-21 זימנה כמה נקודות ציון משמעותיות בתנועה האנושית. מלחמות, עוני ובצורת הכפילו בעשור האחרון את מספר המהגרים בכפייה – כלומר פליטים – בין ובתוך מדינות ומספר זה עומד עתה על 84 מיליון איש, וזה עוד לפני הנתונים של המלחמה העכשווית באוקראינה. מצד שני, מגפה עולמית אילצה רבים לשנות את תוכניות הנדידה שלהם ולשהות במקומם. התוכנית "היום שאחרי: תנועה במאה ה-21" מציעה מבט עכשווי על התופעה הזו באמצעות דיונים, מפגשים, הופעות וסרטים, שבוחנים חמישה היבטים שונים של תנועה והגירה.

יום ראשון (6 במרץ) - מבט התרבות על ההגירה

האמנית שירין נאשאת היגרה מאיראן לארה"ב. סרטה החדש, "ארץ החלומות" הוא דרמה עתידה שעוסקת במתח שבין חופש לבטחון, ודרך הנושאים האלו מצביעה על קרבה אפשרית בין איראן לארצות הברית. הסרט "מחאה לבנה" מציע מבט ישיר הרבה יותר על תפקידה של האמנות באמצעות תיעוד המחאה של מוסיקאים בריטים בסוף שנות השבעים כנגד הגזענות כלפי מהגרים בבריטניה, מאבק ששיאו היה קונצרט אדיר בהשתתפות הקלאש ואמנים רבים נוספים.

באירוע הפתיחה של הפרוייקט יתארח האמן JR עם הדיוקן התיעודי אודותיו "נייר ודבק". במהלך כמעט שני עשורים של פעולה אמנותית עוסק JR בחיבור שבין האמן לעולם ולחברה. החל מעבודותיו בשכונות המהגרים של פריס, דרך הפאבלות של ריו דה ז'נרו, הגבול בין מקסיקו לארה"ב, הוא עוסק ביצירת גשר בין אנשים ומקומות ומעורר שיח על נושאים קשים ומעוררי מחלוקת. הצלם ניקולו פיליפו רוסו מתעד את נתיבי ההגירה לקולומביה, אליה בורחים אלפים רבים של מהגרים מונצואלה, הנתונה במשבר קשה של שחיתות והעדר חינוך ופרנסה. התערוכה "אקסודוס" תוצג החל מערב הפתיחה בסינמטק. שיח גלריה עם האמן יתקיים ביום שני, המוקדש לסיפורי מסע.



יום שני (7 במרץ) - סיפורי מסע

העיתונאית דנה הרמן והבמאית רוני אבולעפיה הובילו לפני מספר חודשים מבצע חילוץ של פליטים מאפגניסטן, עם נסיגת הצבא האמריקאי והשתלטות הטליבאן על המדינה. השיחה איתן תתקיים לאחר הקרנת הסרט "סטיקס" שמרכזו רופאה גרמניה היוצאת לשיט בלב האוקיינוס ונתקלת בספינת פליטים. המפגש מאלץ אותה לקבל החלטות לא פשוטות. שרובין נגמבה הוא זמר, גיטריסט, רקדן ומלחין יליד קינשאסה שבקונגו, המתגורר בישראל מאז 2016. בקונגו כיהן כמנהל האומנותי של להקות מחול מסורתיות והופיע בקונצרטים ופסטיבלים. בישראל הוא מנהל בית ספר למוזיקה והסולן של ההרכב ״אפרו-כאן״, שמנגנים בו ישראלים לצד אפריקאים, למוזיקת רומבה אפריקנית. במהלך המפגש איתו הוא יספר על מסעו לישראל, ויופיע עם ההרכב בכמה משיריו.

הסרט "לברוח" מועמד השנה לשלושה פרסי אוסקר (סרט התעודה, סרט האנימציה באורך מלא, וסרט בינלאומי). הוא מביא את סיפורו של אמין, שנאלץ לברוח יחד עם משפחתו מאפגניסטן של שלטון הטאליבן בשנות התשעים. אם כבר נדמה לכם ששמעתם המון סיפורים כאלו, "לברוח" עושה זאת בדרך מקורית, עם אנימציה מעולה ומבנה סיפורי משוכלל – שהופכים אותו לחוויה קולנועית סוחפת ומרגשת. לאחר ההקרנה תוצג שיחה (מוקלטת) עם במאי הסרט.

[*]

(מתוך הסרט "לברוח". באדיבות רשת לב)

יום שלישי (8 במרץ) - על גבולות ואי תנועה

העיתונאי חוזה אנטוניו ורגאס נולד בפיליפנים והיגר בנעוריו לארה"ב. רק במהלך לימודיו בתיכון הבין שהוא נחשב למהגר לא חוקי, על אף שהוא רואה עצמו אמריקאי כל דבר. על התלאות והמאמצים שלו להגדיר את זהותו ולהסדיר את מעמדו הוא יצר את הסרט "Documented". לאחר ההקרנה, תתקיים שיחה עם ורגאס כדי להבין מה השתנה מאז שעשה את הסרט.

הסרט "לימבו" הוא אחד הסרטים הבריטים המוצלחים בשנתיים האחרונות. במרכזו מספר מבקשי מקלט שמחכים להכרעה בעניינם באי קטן בסקוטלנד, ובינתיים חייהם נעים בין חרדה לזכרונות. אם כל זה נשמע לכם מייאש – התוצאה, בזכות הסגנון הקולנועי והבימוי המדויק, מצליחה להיות קומדיה קטנה וחכמה. לפני הסרט, יתקיים דיון בהנחיית ד"ר שי טגנר, ובהשתתפות: פרופ' גליה צבר ופרופ' אפרת בן זאב על הגירה אנושית בעידן הנוכחי בעולם ובישראל.

היום יסתיים עם הקרנת סרטו החדש של ערן קולירן "ויהי בוקר". במרכזו ההתמודדות הפיזית והרגשית של תושבי כפר לאחר שהצבא הטיל עליו מצור. מהחומרים האלו, ע"פ רומן מאת סייד קשוע, יצר קולירין מבט מבריק על גבולות פיזים, מעמדיים ורגשיים והמאבק בהם. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם השחקנית ג'ונה סולימאן והבמאי ערן קולירין.

[*]

(תמונה מתוך התכנית "תנועה אנושית במאה ה-21". צילום: NicoloFilippoRosso)
יום רביעי (9 במרץ) - ילדים מהגרים וילדי מהגרים

מר בכמן הוא מורה בעיירה במרכז גרמניה שתלמידיה הם בני מהגרים. בזכות שיטות הלימוד מעוררות ההשראה הוא מצליח למצוא איתם שפה משותפת ולתת להם שיעור שחורג הרבה מעבר לקירות בית הספר. תזמורת החלומות היא פרוייקט בירושלים שמלמד ילדי מהגרים מוסיקה. תתקיים שיחה עם מייסד התזמורת קאי ג'ק על הפרוייקט ויישמעו מספר קטעים של תלמידיו. לאחר מכן תוקרן שיחה מוקלטת עם דניאל לבין, סגן נשיא "סדנת רחוב סומסום" על האופן שבו רחוב סומסום מגישה חינוך בלתי פורמלי לילדים ברחבי העולם – גם במחנות פליטים ובאזורי מצוקה וסכסוך.

בשכונת שפירא בתל אביב פעל גן לילדי פליטים, שהיה מוקד למאבק עם תושבי השכונה הותיקים. הסרט "גן בלסינג" תיעד את הגן ואת הילדים שלמדו בו. לאחר הקרנת הסרט תתקיים שיחה עם מבקשות המקלט רותה ברנה וארנשי פיטהווי, ואיילה שני, מנהלת צוות הגיל הרך בארגון מסיל"ה על חוויות התלישות והשייכות אצל ילדים מהגרים.

נטע אלקיים ועמית חי כהן יוצרים וחוקרים מוסיקה מרוקאית מסורתית כמו שהסבתות שלהם שרו. לאחר שיחה עמם במהלכה יבצעו כמה קטעים, יוקרן הסרט "בעיניך אני רואה את ארצי" המתעד את מסעם למרוקו. במסע הם מתחקים אחרי שורשי משפחתם ואחר המוסיקה המרוקאית, ומבקשים למצוא את הדרך לאחות את חלקיה השונים של זהותם.

[*]

יום חמישי (10 במרץ) - הפולמוס החברתי

היום האחרון של הפרוייקט יתקיים במכון ון ליר בירושלים ויוקדש לשאלת ההשפעה של ההגירה על החברה הקולטת. היום ייפתח עם הקרנת הסרט הקצר "עין לבנה". אדם מוצא את אופניו הגנובים, השייכים עתה למהגר זר. תוך כדי הניסיון להחזיר אותם, הוא מנסה לא לאבד את אנושיותו.

לאחר הסרט יתקיים דיון על התמודדות ישראל כמדינה יהודית עם מבקשי מקלט ופליטים. בדיון ישתתפו פרופ' שלמה מור יוסף, פרופ' גליה צבר, הרב ראובן טל יאסו ואחרים. לאחר הדיון יוקרן הסרט "בשם האח". גיבורת הסרט היא בת למשפחת מהגרים מאלג'יר שנחלצת להציל את אחיה מבית הכלא. זהו עיבוד מודרני ל"אנטיגונה" של סופקלס שבמרכזו המתח בין הצדק לחוק המדינה, שמתורגם כאן למאבק החברתי והאישי ביחס למהגרים: בין שייכות לזרות.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט