חדשות קולנוע וסרטים

מלך ספרד: 5 סרטים של פדרו אלמודובר שכדאי לכם לראות

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא אחד הבמאים האירופאיים האהובים בעולם, כשכל סרט שלו הוא חגיגה צבעונית ועשירה עם דמויות נשיות גדולות מהחיים. לכבוד סרטו החדש "אימהות מקבילות", יעל מאורר בחרה 5 סרטים של אלמודובר שכדאי לכם לראות - מ"נשים על סף התמוטטות עצבים", דרך "הכל אודות אימא" ועד "דבר אליה"
הבמאי הספרדי הנודע פדרו אלמודובר, שסרטו החדש "אימהות מקבילות" עלה בבתי הקולנוע בימים אלה, זכה להצלחה בינלאומית עם זכייה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר על "הכל אודות אימא" ובפרס התסריט על "דבר אליה". אך הוא נשאר נאמן לעשיית סרטים במולדתו ספרד למרות פיתויים הוליוודיים. ואכן ה"ספרדיות" של אלמודובר, שמתאפיינת בצבעוניות העזה של סרטיו, באסתטיקה המיוחדת שלהם, ובדמויות הלא שגרתיות שלו, משאירה אותו רלוונטי לאורך הקריירה הארוכה, הפורה והמצליחה שלו.

אלמודובר הוא גיי מוצהר החי עם בן זוגו, שגם משחק בתפקידים קטנים בסרטיו. הנושא המגדרי והמיני בולט מאוד ביצירותיו. סרטיו הפכו מסוגננים יותר ופרועים פחות עם השנים אך הוא עדיין במאי שלו טביעת אצבע ייחודית. אלמודובר בן ה-72 מציג בסרטיו אופציה חתרנית וצבעונית לכללי החברה השמרנית. מי שיועד על ידי הוריו להיות כומר, הפך דווקא לכוהן הגדול של מיניות מוחצנת, ולמתעד החיים של טיפוסים לא שגרתיים, גדולים מהחיים, שסיפורי חייהם מזכירים יותר מכל טלנובלה.

הוא נודע בדמויות הנשים הגדולות מהחיים והמיוסרות שלו, שאותן הוא מתאר באהבה ואמפתיה רבה. אפשר לומר ששם הסרט שהביא לו תהילה בינלאומית, "נשים על סף התמוטטות עצבים"(1988), מתאר בצורה די מדויקת חלק ניכר מהדמויות הנשיות בסרטיו. לכבוד סרטו החדש, בו מככבת המוזה והחברה הטובה של אלמודובר פנלופה קרוז, הנה חמישה מהסרטים הטובים של הבמאי שסרטיו הלא שגרתיים אהובים במיוחד על הקהל הישראלי.

1. פרח הסוד שלי (1995)

סרט המשלב את כל הנושאים החביבים על הבמאי בצורה מושלמת. במרכזו דמות סופרת (מריסה פארדס), הכותבת בשם בדוי, ונשואה לגבר בוגדני, שאינו משיב לה אהבה. גם כאן מופיע נושא השתלות איברים, שיהפוך למרכזי בסרט "הכל אודות אימא" וכן יחסי אם-בת בעייתיים שמופיעים ברבים מסרטיו. זהו סרט על מעשה היצירה הקולנועי והספרותי ועל המסכות שלובש היוצר.

הדמות בסרט כותבת רומנים רומנטיים בשם בדוי אותם היא קוטלת כמבקרת ספרים בשמה האמיתי. כבמאי שממציא מחדש ז'אנרים "נחותים" כמו הטלנובלה והופך אותם לאמנות, אפשר לראות בדמות הסופרת את האלטר-אגו של הבמאי. למרות שאינו דווקא הסרט הידוע או המצליח ביותר של אלמודובר, בעיניי הוא היפה והמרגש שבהם.

2. הכל אודות אימא (1999)

הסרט שזכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר הוא מלודרמה קורעת לב על אם) ססיליה רות) שלאחר מות בנה בתאונה מחפשת את אביו האובד, שעבר ניתוח לשינוי מין לאחר שהרתה. האם, העובדת כמתאמת השתלות בבית חולים, מסכימה לתרום את לבו של בנה, נושא שהופיע גם ב"פרח הסוד שלי" בהקשר דומה.

שם הסרט הוא פרפרזה על שם הסרט הנודע בכיכוב בטי דיוויס "הכל אודות חווה", סיפור על יחסים בין נשים, שכוכבתו היא אייקון קווירי נודע. המחזה "חשמלית ושמה תשוקה" של טנסי וויליאמס הוא עוד הרמז תרבותי בסרט, שמנסח מחדש את מהות הנשיות והאימהיות דרך הפרפורמנס של התפקידים המגדריים. המשפט הידוע ביותר במחזה "חשמלית ושמה תשוקה" הוא "תמיד סמכתי על טוב ליבם של זרים" והרגש הזה מהדהד בסרטו של אלמודובר העוסק בדרכים שונות במהות החסד האנושי.



3. דבר אליה (2002)

שני גברים(חוויאר קמארה ודריו גרנדינטי) מטפלים במסירות בשתי נשים (לאונור וויטלינג ורוסריו פלורס) השרויות בתרדמת. האחת לוחמת שוורים והשנייה רקדנית. האחת היא חברתו של הגבר, ובשנייה מטפל אח סיעודי שנשכר לעשות זאת. אבל שני הגברים מאוהבים בנשים ואחד מהם מממש את אהבתו בגופה של האישה שאינה בהכרה, ומגיע לכלא. אחת הסצנות הזכורות מהסרט היא של סרט אילם בשחור-לבן שעליו מספר אחד הגברים לאהובתו שנקרא "המאהב המתכווץ" והצופים רואים אותו על המסך. בסרט בולע גבר שיקוי שהמציאה אהובתו המדענית ומתכווץ לגודל אצבעוני. הוא מטייל על גופה של אהובתו, ובסופו של דבר נטמע בגופה ולא יוצא ממנו לעולם.

הסיפור המרכזי והסרט האילם הפיקטיבי מציגים גרסאות מוגזמות של מושג האהבה הרומנטית ושואלים מהי המשמעות של אהבה כזאת. דמויות נשים "גדולות מהחיים" שנערצות על ידי גברים מזכירות את האייקונים החביבים על הקהילה הגאה ועל אלמודובר בפרט, נשים עוצמתיות מחד אך פגיעות וטראגיות מאידך. האם אהבה טוטאלית בין גבר לאישה אינה באמת תלויה באישה כגוף חי אלא רק כאובייקט תשוקה?

4. נשים על סף התמוטטות עצבים (1988)

הסרט שהביא את אלמודובר לתודעה הבינלאומית הוא קומדיה שגילתה לעולם בין היתר את אנטוניו בנדרס שהפך מאז לכוכב. העלילה מספרת על שחקנית טלוויזיה ומדבבת סרטים זרים (כרמן מאורה, אחת מ"נערות אלמודובר" שמככבת ברבים מסרטיו) שנקלעת להרפתקאות שונות ומשונות הכוללות בין היתר גם טרוריסטים שיעים המסתתרים בביתה של חברתה לפני שהם נתפסים, גספצ'ו מלא כדורי שינה, מרדפים על אופנוע ושאר ירקות ובעלי חיים. הנשים בסרט נמצאות במצבים רגשיים קיצוניים, בעיקר בגלל הגברים בחייהן, אבל הסרט יסתיים, כפי שהתחיל, בדירתה המבולגנת של השחקנית.



5. לעוף מהתרגשות (2013)

סרט שלא נכנס לפנתיאון של הסרטים ה"חשובים" של הבמאי, אבל הוא כיף צרוף שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. זוהי קומדיה פרועה שמכילה בתוכה את כל הטיפוסים האלמודובריים והעלילות המלודרמטיות והמופרכות בחלל אחד. העלילה מתרחשת כולה במחלקת העסקים של מטוס שבו כלואה חבורת נוסעים המצפה רק לצאת ממנה בשלום.

את אחת מהנוסעות הצבעוניות במיוחד, מלכת סאדו-מאזו, מגלמת ססיליה רות שכיכבה ב"הכל אודות אמא". הדיילים (חוויאר קמארה, שכיכב ב"דבר אליה" הוא אחד מהם) הקאמפיים במיוחד משעשעים את הנוסעים בביצוע סוחף לשיר "I’m so excited" של ה'פוינטר סיסטרז', שהוא גם שם הסרט באנגלית. זכורה במיוחד סצנת הסיום שהיא היציאה מהמטוס לתוך ים של קצף, והמבין יבין.

יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1סיכום נאה של מיטב יצירתו ערן (64) | 16/04/2022 11:41:28
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט