חדשות קולנוע וסרטים

קולנוע תיעודי ישראלי - עבר, הווה והחברה הישראלית: אוגוסט בסינמטק חיפה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בעשורים האחרונים הקולנוע התיעודי הישראלי מהווה טקסט אמיץ וחשוב ממנו ניתן ללמוד על החברה הישראלית. יוצרי הסרטים מביטים באומץ רב בשאלות של זהות, של עבר והווה, של חיפוש דרך. מתבוננים פנימה והחוצה, מעזים לגעת בנושאים טעונים, לפתוח תיבות סגורות – ובעיקר לשאול שאלות. בחודש אוגוסט יקרין סינמטק חיפה מקבץ מגוון של יצירה תיעודית ישראלית, פסיפס של קולות שמרכיב תמונה צבעונית של החברה הישראלית
יום רביעי, 3.8 – "הנבחרות" - נשים: מאבק לשינוי ולשוויון - הקרנה ושיחה עם הבמאית אפרת שלום דנון

לאורך השנים נשים היוו מיעוט בכנסת ישראל. זכותן לבחור או להיבחר לא הייתה מובנת מאליה ועד היום הן נאבקות על מקומן. דרך ראיונות עם חברות כנסת, מומחיות ונשות תקשורת, בשילוב חומרי ארכיון נדירים, מתעדת הבמאית את מאבקן לייצוג בכנסת בכלל ובמוקדי קבלת ההחלטות הפוליטיות בפרט, לחקיקה העוסקת בענייני נשים ובמאבק באי השוויון המגדרי המוטמע ביחסי הכוחות בכנסת ולאפשרות להתקדם לראשות מפלגה ולראשות הממשלה. ח"כיות בעבר ובהווה, ממפלגות שונות, מדברות בגילוי לב נדיר על דרכן לכנסת כנשים בפוליטיקה המקומית על כל גווניה. הבמאית אפרת שלום דנון יצרה סדרה בשלושה פרקים, מתוכה יוקרנו שני פרקים ראשונים ותתקיים שיחה עם הבמאית.

יום שני 8.8 – "הפרטיזן עם מצלמת הלייקה" - הקרנה ומפגש עם הבמאית רות וולק והמפיקה/עורכת יעל פרלוב

סיפורו של מונדק לוקביצקי, מפקד קשוח בן 22, יהודי יחיד במחתרת "ארמיה קריובה" הפולנית. בנו שמעון גילה את קורותיו רק אחרי מותו, כשבמקביל נחשפו בפניו נסיבות החיים המצמררות של אמו הפרטיזנית חנה ברן, ואיתן ההבנה לקשר החיים שנכפה על הוריו. הסרט מורכב מסצנות הווה עם הבן, סטילסים מונפשים שצילם האב ודוקומנטים דוממים הקשורים לאם. במקביל נשמעות עדויות מפי דמויות שונות המעניקות רובד נוסף לסיפור המשפחתי המורכב. כך נשזר סיפור שואה בעל עוצמות אנושיות יוצאות דופן, שהשלכותיו ניכרות בהוויה הישראלית, בליווי דוקומנטים נדירים שתיעד מונדק במצלמתו.

יום ראשון 14.8 – "טנטורה" - טנטורה והנרטיב הישראלי: הקרנה ושיחה עם הבמאי אלון שוורץ

הסרט עוסק בסיפורו של הכפר טנטורה אשר נכבש ב-1948, ובהשתקתן של עדויות שנחשפו בסוף שנות התשעים, המצביעות על טבח שאירע לכאורה בכפר. הסטודנט לתואר שני תדי כץ מאוניברסיטת חיפה הקליט עדויות של חיילים ישראלים ועקורים ערבים מהכפר כחלק ממחקרו האקדמי. בתזה שלו טען כץ שבוצעו בכפר פשעי מלחמה, שכללו הרג של עשרות כפריים חסרי מגן לאחר תום הקרב. הסרט, שהוקרן בפסטיבל סאנדנס ובפסטיבל דוקאביב האחרון, מציג כיצד נבנה הנרטיב הישראלי אודות 1948 ומשרטט דיוקן של החברה הישראלית והקושי שלה להתעמת עם המיתוסים המלווים אותה מאז הקמתה.

שבת, 20.8 – "רבקה מיכאלי: מה קורה לי בזמן האחרון?"

'כבר מאוחר, יונתן ומיכלי', שרה רבקה מיכאלי לילדיה את שיר הערש שכתבה לה נעמי שמר, חברתה הטובה. יונתן ומיכלי כבר ילדים גדולים עם ילדים משל עצמם ובני זוג, וגרים בארה"ב. רבקה, הילדה מירושלים, שעלתה על הבמה בגיל 11 והפכה לאגדת תרבות שמוכרת בכל בית בישראל, נוסעת לבקר את ילדיה ונכדיה. כשהיא בעשור התשיעי לחייה – על הקו בין משפחתה שהכתה שורש בארץ ניכר, לבין המדינה שהיא אוהבת וכואבת – רבקה מרגישה שמשהו קורה לה בזמן האחרון. בימוי: תמר טל ענתי.



יום ראשון 21.8 – "סבתא" - עולמה המתפורר של סבתא: הקרנה ושיחה עם הבמאי חנן יחיאלי

סבתא מרים מלאת קנאה בחבריה שהצליחו למות. היא מסרבת לעזוב את דירתה הקטנה בקיבוץ ולעבור לבית אבות, ולא מצליחה להבין כיצד בגילה ובמצבה היא אמורה לטפל בעובדת הזרה שהגיעה לביתה. מרים היא גם סבתו של חנן, נכדה הצעיר בן ה-13. המצלמה של חנן החלה מתעדת את עולמה של סבתו בדיוק בשלב בו הוא מתפורר מול עיניה. בין צחוק לעצב, מעניק הסרט מבט ייחודי וכן דרך עיניים של ילד. מספר שנים לאחר מכן – עורך חנן את הסרט הנפלא והמרגש.



יום ראשון 28.8 – "חיים בצל המוות" - ביטחון בחברה הערבית בישראל: הקרנה ושיחה עם הבמאי בילאל יוסף 382

אזרחים ערבים נרצחו בישראל מאז 2019. אוזלת היד של הרשויות לנוכח האלימות בחברה הערבית בישראל ואי-יכולתו לספק למשפחתו הצעירה ביטחון בסיסי מובילים את הבמאי לשקול מעבר לג'נין שבשטחים. זאת, לאחר שניסיונותיו לגור ביישובים יהודיים סמוכים נכשלו. העיר שוכנת לא רחוק מכפר הולדתו, דבוריה שבגליל התחתון, ונראה שהחיים בשטחי הרשות הפלסטינית בטוחים בהרבה.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט