חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 70 שנה ל"כוכב נולד"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 70 שנה לכוכב נולד
שלח לחבר הוסף תגובה
הוא זכה ללא פחות מ-4 גרסאות שונות, בהן כיכבו בין היתר ג'ודי גרלנד, ברברה סטרייסנד וליידי גאגא, אבל המקור שלו בכלל התחיל בשנת 1932 בסרט בעל שם אחר. תמר שלומוביץ' חוזרת לגרסה שנחשבת לטובה ביותר לסיפור הטרגי על הזמרת שמצליחה בעוד הסוכן שמגלה אותה מידרדר, ולדרך שבה חייה של ג'ודי גרלנד חיקו את שהתרחש בסרט
מעטים הסרטים שזכו לעיבודים חוזרים ונשנים כה רבים מהוליווד, כשם שזכתה יצירתו של המפיק הנודע דייוויד או. סלזניק - "כוכב נולד". לא רק שהוליווד הוציאה 3 חידושים לסרט, היא גם הותירה את יסודות הסיפור כמעט זהים בכל אחד מהם, ואין הוכחה גדולה מזאת להיותה של יצירה על זמנית. כל חידוש לסרט זכה להערכה רבה ושלל מועמדויות לאוסקר, אך רבים מחשיבים את החידוש הראשון מ-1954 שיצא היום לפני 7 עשורים לטוב ביותר. הרקע שמאחורי יציאתו, התלאות שעבר מאז והסיפור הטרגי של כוכבתו הראשית, הופכים את היצירה הזאת לבלתי נשכחת.

אמנם רבים מאמינים שהסיפור של "כוכב נולד" התחיל ב-1937, עם הסרט הראשון בעל אותה כותרת שבו כיכבו זוכי האוסקר ג'נט גיינור (שזכתה 8 שנים לפני כן בפרס השחקנית בטקס האוסקר הראשון בהיסטוריה) ופרדריק מארץ', אך האמת היא שהסרט הראשון שהציג את קו העלילה המוכר, על העלמה מהשורה הנלקחת תחת חסותו של כוכב לשעבר המתמודד עם אלכוהוליזם, היה יצירה אחרת של סלזניק - סרט קטן מ-1932 בשם "?What Price Hollywood", אותו ביים ג'ורג' קיוקור. סלזניק החליט לחדש את הסיפור באופן קצת שונה עם "כוכב נולד", והציע לקיוקור לביים אותו. הבמאי סירב, בטענה שהעלילה דומה מדי לקודמו - עובדה שלא חמקה מעיניהם של אולפני RKO, שאיימו לתבוע את סלזניק על גניבה ספרותית. למרות זאת, ובאופן מפתיע, קיוקור אכן שב לבסוף לסיפור שהציג לראשונה, כשקיבל את ההצעה ב-1953 לביים את החידוש הראשון ל-"כוכב נולד", עם ג'ודי גרלנד וג'יימס מייסון.

עד אותה תקופה שיאה של גרלנד היה רחוק מאחוריה, והיא נזקקה נואשות לקאמבק. הכוכבת, שהפכה לחביבת הקהל מאז הופעתה הבלתי נשכחת כדורותי ב"קוסם מארץ עוץ" משנת 1939 כשהייתה בת 16 בלבד, חוותה הידרדרות תדמיתית ציבורית עם התמכרותה לסמים ואלכוהול, ופיתחה מוניטין של חוסר אמינות לאחר רצף של איחורים והברזות לצילומים, שהגיעו לשיאם עם פיטוריה מאולפני MGM ב-1950. לאחר מספר ניסיונות התאבדות כושלים, עלייה קיצונית במשקל ודיכאון עמוק, היא הצליחה למשות עצמה מהתהום ואט אט שיקמה את תדמיתה עם סדרת הופעות סולו מוצלחות בניו יורק ובלונדון שהחזירו אותה לתודעה כזמרת יוצאת מן הכלל.



בשלב זה, גרלנד ובעלה המפיק סידני לופט החלו לתור אחר הזדמנות להחזיר אותה גם למסך הגדול. עם "כוכב נולד" לג'ודי כבר הייתה היכרות מוקדמת, מכיכובה בעיבוד הסרט לגרסת רדיו שיצאה ב-1942. עם אהבתה הרבה לסיפור היא ידעה שזה הסרט שהיא רוצה לעשות, ופנתה לאולפני האחים וורנר, שהסכימו לממן את הפרויקט. תסריטאי ברודווי הנודע מוס הארט ("הן לא תקחהו עמך") נשכר לחידוש התסריט, כך שיציג לראווה את כישוריה של גרלנד. השינוי המרכזי שעברה העלילה מהגרסה המקורית, זה שכעת הכוכבת היא לא רק שחקנית, אלא גם זמרת, מה שבאופן טבעי לשנות ה-50 בהוליווד הפך את הסרט למחזמר, ועל הדרך יצר יסוד עלילתי חדש שנותר גם בשני החידושים הנוספים של הסיפור, עם ברברה סטרייסנד וליידי גאגא. החוזקה הגדולה ביותר של "כוכב נולד", שהובילה לחידושו כל כך הרבה פעמים, היא העלילה האנושית והטרגית, שרלוונטית בכל תקופה. הסיפור עוקב אחר אסתר בלודג'ט, זמרת צעירה השואפת להיכנס לתעשיית הבידור, שפוגשת במקרה בנורמן מיין - שחקן אלכוהוליסט שהקריירה שלו נמצאת בדעיכה. נורמן מתאהב באסתר ממבט ראשון, מתלהב מכישרונה יוצא הדופן, ומחליט לעזור לה להיות כוכבת. בעת שבין השניים מתפתח רומן, הקריירה של אסתר נוסקת, והיא הופכת לסנסציה לאומית, בעת ששלו דוהה, עד שהוא נהיה לדמות משנית בחייה.

הסרט, כקודמיו וממשיכיו, מבקר במודע ובאומץ את מערכת הכוכבים הרעילה של הוליווד, והשפעותיה ההרסניות על האנשים שעוברים דרכה, וזה בולט בקונטרסט החד בין הזוהר הכמעט פנטסטי של תעשיית הקולנוע לפגיעות והכאב של העולם האמיתי. מצד אחד הסרט הוא חגיגה אקסטרווגנטית, עמוסה בנאמברים מוזיקליים נוצצים וצבעוניים שמייצגים את התפתחות הקריירה של אסתר, ומצד שני הוא חושף באופן כנה ואנושי את הקשיים הנפשיים של נורמן שחווה נידוי הדרגתי מהתעשייה כשזאת כבר לא זקוקה לו. אפילו הצלחתה של אסתר לא עוברת אידיאליזציה שטחית, וגם הסיפור שלה מסייע בהעברת הביקורת - בין היתר בסצנה קומית במיוחד בה היא מגיעה לראשונה לאולפנים; הדבר הראשון שהיא עוברת זה מייק-אובר שמעוות את פניה לסטנדרטים המגוחכים של התקופה, לאחריו היא מקבלת שם חדש וקליט יותר - ויקי לסטר, שמפשיט אותה באופן רשמי מזהותה האישית.



הסרט הולך למקום אפל יותר ויותר עם התקדמות העלילה. מצבו הנפשי של נורמן מידרדר, עד שהוא מגיע לנקודת שבירה בטקס האוסקר, כשמופיע שיכור בזמן נאום קבלת הפרס של אסתר, ויוצר סצנה מול כל יושבי האולם. לאחר התקרית נורמן נכנס לבית הבראה שם הוא מנסה להיגמל. אסתר באותו זמן ממשיכה את עבודתה, אך הכאב והדאגה המייסרים עקב מצבו של אהוב ליבה נהיים קשים מנשוא, והיא לבסוף שופכת אותם במונולוג חשוף וכנה, שמהווה את אחד הרגעים החשובים והעוצמתיים בסרט (ושזיכה את גרלנד במועמדות לאוסקר). הסיפור הטרגי מגיע לשיאו המר כשנורמן שב מבית ההבראה, ללא שיפור במצבו, ושומע את אסתר אומרת שתוותר על הקריירה שלה על מנת לטפל בו. שבור ואכול אשמה, הוא מחליט לשים קץ לחייו.
יציאת הסרט ב-1954 הייתה דרמה בפני עצמה. באותה תקופה הייתה זו הבכורה הגדולה ביותר בהיסטוריה, והראשונה שסוקרה בטלוויזיה. הסרט היה הצלחה מסחררת והוערך על ידי המבקרים והקהל הרחב, אך הייתה בעיה אחת - הוא היה ארוך מדי. למרות שאיש מהצופים לא התלונן על היות הסרט באורך של 3 שעות, אולמות הקולנוע ראו זאת כעול, מאחר ונאלצו לשבץ מעט הקרנות מדי יום, מה שפגע משמעותית בהכנסות הקופתיות. לחץ רב הופעל על האולפנים לקצר את הסרט, ואכן אולפני וורנר חתכו כחצי שעה ממנו, ללא הסכמת הבמאי. קיוקור וגרלנד שניהם היו שבורים מהעריכה, שפגעה משמעותית ברצף ההגיוני של העלילה ובעומקו של הסרט.

כפרוטוקול סטנדרטי של האולפנים באותה תקופה, אותה חצי שעה שירדה - הושמדה, כך ששחזור הגרסה המקורית של הסרט נהפך לבלתי אפשרי. כך זה נדמה לפחות, עד שהיסטוריון קולנוע בשם רונלד הייבר החליט לקחת על עצמו את הפרויקט לשחזר את החלקים שאבדו, ועמל במשך שנים למטרה הזאת. לאחר חיפושים רבים, הייבר הצליח לאתר את ההקלטה השלמה של 181 הדקות, ובעזרתה שחזר את הסצנות החסרות - חלקית מצילומים שלמים שהצליח לאתר, וחלקית מצילומי סטילס מאותן סצנות. הגרסה המשוחזרת הוקרנה באירוע חגיגי ומרגש ב-1983, בו נכחו שתי בנותיה של ג'ודי גרלנד, לייזה מינלי ולורנה לופט.



למרות כל הקיצוניות הדרמטית, הסיפור של "כוכב נולד" קרוב באופן מצער למציאות, ואין דוגמה טרגית מסיפורה האמיתי של ג'ודי גרלנד, שהיה עגום לא פחות משל נורמן מיין. הכוכבת האהובה שנשאבה להוליווד בגיל צעיר סבלה מרבית חייה מהתמכרויות שונות לסמים ואלכוהול, שורה של נישואים לא מוצלחים, נידוי מהתעשייה, אולפנים שלקחו לה את הילדות, ועשרות ניסיונות התאבדות. לבסוף, גרלנד מצאה את מותה ב-1969, ממנת יתר לא מכוונת של תרופות המרשם אותן צרכה. היא הייתה בת 47 בלבד.

האמת המרה היא שסיפורה של ג'ודי הוא רק אחד מני רבים. דמותו של נורמן מיין לא רק מייצגת את אינספור קורבנות התעשייה, אלא כל אדם בעולם שחייו נהרסו עקב התמכרות - מחלה שנפוצה לא פחות, גם 70 שנה לאחר יציאת הסרט. עובדה זו היא שהופכת את "כוכב נולד" לרלוונטי בכל תקופה, כשם שהיה גם בגרסתו האחרונה עם ליידי גאגא וברדלי קופר, ב-2018. למרות שחידושים לרוב מרגישים מיותרים, גרסאותיו השונות של "כוכב נולד" היו אהובות בכל גלגוליהן, וזכו לשפע הערכה מהקהל והמבקרים. הרלוונטיות והחשיבות של הצפת הנושא לפני השטח היא שמבדילה אותן מהשאר, ולאחר כל חידוש שיוצא, זוהי העובדה שנותרת: יצירות כמו זאת חייבות להיעשות שוב ושוב, רק בשביל שיום אחד, לא יהיה צורך בחידוש נוסף.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
תמר שרה שלומוביץ' - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ כוכב נולד (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון החדשות
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לבחור שנה וחודש וללחוץ על כפתור החיפוש)
   
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Buffalo Kids1חבורת המערב הפרועציון גולשים10 / 9.6ציון מבקרים5 / 3.5
Under the Shadow of the Sun2מתחת לצל של השמשציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.6
Bob Trevino Likes It3בוב טרבינו עשה לך לייקציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.1
Irenas Vow4השבועה של אירנהציון גולשים10 / 9.3
Out of the Nest5צ'יקן מאסטרציון גולשים10 / 9.3
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט