חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 30 שנה ל"נערות שעשועים"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 30 שנה לנערות שעשועים
שלח לחבר הוסף תגובה
אחרי שורת הצלחות כמו "רובוקופ" ו"אינסטינקט בסיסי", הבמאי פול ורהובן יצר את "נערות שעשועים" בכיכובה של אליזבת' ברקלי שזכה למפלה. המבקרים קטלו, הקהל לא הגיע והסרט זכה בפרסי ראזי והרס את הקריירה של השחקנית הצעירה. אלא שעם השנים הוא צבר מעמד קאלט, צבר הכנסות מחודשות בווידאו ונראה אחרת לגמרי ומתוחכם וביקורתי יותר מכפי שנראה במבט ראשון
הבמאי ההולנדי פול ורהובן, שזכה להצלחה גדולה בהוליווד עם סרטי מדע בדיוני קנוניים כמו "רובוקופ" (1987) ו"זיכרון גורלי" (1990), והמותחן הארוטי המצליח בכיכובה של שרון סטון, "אינסטינקט בסיסי" (1992), החליט לאחר ההצלחות הגדולות ליצור עם שותפו התסריטאי ג'ו אסטרהאז, שאיתו יצר גם את ההצלחות הקודמות שלו, ב-1995 את "נערות שעשועים" (Showgirls). הסרט נכנס להיסטוריה כסרט היחיד עם דירוג צפייה NC-17 (אסור לצפייה מתחת לגיל 17), שהוקרן בבתי קולנוע רגילים, למרות העירום הרב המוצג בו ותוכנו המיני הבוטה. המבקרים קטלו את הסרט באכזריות והשתלחו בעיקר בשחקנית שגילמה את התפקיד הראשי, אליזבת ברקלי, שאת פרסומה עד אז קנתה בגילום נערה בתיכון בסדרת הנעורים המצליחה "הצלצול הגואל". גם בקופות הוא לא הצליח.

ברקלי קיבלה בגיל 22 את התפקיד הראשי של נעמי, חשפנית שאפתנית שתעשה הכול כדי להגיע לפסגה ולהצליח בעולם הנוצץ והמוגזם של לאס וגאס, אך התפקיד הזה הרס לה את הקריירה. היא זכתה בשני פרסי "פטל הזהב", ה-Razzies המוענקים לסרטים ולשחקנים הגרועים ביותר, ולא הצליחה לשקם את הקריירה שלה מאז. ורהובן הצליח לשקם את הקריירה שלו עם הסרט "היא" (2016) בכיכובה של איזבל הופר, שזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר.



גם שלושים שנה אחרי, "נערות שעשועים" נותר סרט שנוי במחלוקת. למרות הכישלון הצורב בקופות והקטילה של המבקרים בזמן אמת, קיבל הסרט חיים חדשים והכנסות חדשות מקלטות וידאו שהגיעו ל-100 מיליון דולר והפך לאחד מ-20 הנמכרים של MGM בכל הזמנים. הוא הפך לסרט פולחן ופופולרי במיוחד בקהילה הגאה. האקט של הורדת פאה והחלפתה מופיע ברגעים מכוננים בסרט, ומסמן את הנשיות המוגזמת והמוחצנת כמעין מופע דראג.

נעמי היא אישה צעירה ופגועה המסתירה סוד. בסוף הסרט, כשהיא עוזבת את וגאס בדרכה ללוס אנג'לס היא עונה לשאלה "במה זכית?" בתשובה המוחצת: "בעצמי". על רקע הנסיעה שלה מחוץ לווגאס, רואים את השלט עליו מככבת נעמי במופע ששמו, ולא במקרה, "אלילה" (Goddess), עוד סיבה למעמד הקאלט בקהילה הגאה שאוהבת את האייקונים הנשיים שלה גדולים מהחיים מחד, ופגועים מאידך. אלילות על הבמה, אך אומללות בחיים האישיים, כמו ג'ודי גרלנד או מרילין מונרו. בצפייה מחודשת בסרט, אפשר לקרוא אותו כקריאת תיגר וביקורת נוקבת על היחס לנשים וניצולן על ידי עולם הנשלט בידי גברים. במהלך הסרט מושפלת הגיבורה שלו והנשים סביבה פעמים רבות מספור. אל כולן מתייחסים כגוף להצגה לראווה בלבד, וכסחורה עוברת לסוחר. כפי שאומרת הדמות של "הנרייטה", הגבר בדראג המופיע במועדון החשפנות שבו עובדת נעמי בתחילת הסרט, בבדיחה בוטה במיוחד, 'האישה אינה אלא איבר המין שלה וכל השאר מסביב הוא עור מיותר'. הסרט מגיע לשיאו הדרמטי בסצנת אונס קבוצתי אכזרית במיוחד. חברתה האפרו-אמריקנית של נעמי נאנסת על ידי זמר פופולרי שהיא מעריצה וצמד חבריו במהלך מסיבה, ומובלת לבית החולים. בתגובה, נעמי הולכת לחדרו ומפליאה בו את מכותיה, כנקמה על האונס. כך מציג הסרט את האופציה של נקמה נשית כתגובה הולמת ליחס הגברי, מעין פמיניזם עם סכין קופצת, שמככבת בתחילת ובסוף הסרט.



כך גם בתיאור היחסים בין כוכבת המופע הוותיקה בלאס וגאס, בגילומה של ג'ינה גרשון, שאותה מחליפה נעמי. הסרט מציג תחילה את הסיפור המוכר על יריבות בין אישה צעירה ושאפתנית לאישה המבוגרת יותר שאותה היא רוצה להחליף בכל מחיר. בסרט, נעמי דוחפת את הכוכבת במורד המדרגות ומקבלת את התפקיד שלה. אך בסוף הסרט, היחסים הופכים מיריבות אכזרית להבנה משותפת שהגורל הנשי הוא להיות "זונה" מסוג כזה או אחר בעולם הגברי האכזרי והצבוע בו היא חייבת לשרוד בכל מחיר. ורהובן מבקר גם את הצביעות בעולם השעשועים. כפי שאומר לנעמי ג'יימס, הרקדן האפרו-אמריקני שמחזר אחריה על הבחירה לעזוב את מועדון החשפנות ולעבור למופע ה"לגיטימי" על הבמה הגדולה בווגאס: "לפחות מה שאת עושה הוא כן. הם רוצים ציצים ותחת ואת נותנת להם את זה. פה, הם מעמידים פנים שהם רוצים משהו אחר, ואת עדיין נותנת ציצים ותחת".

סרטו הבא של ורהובן, "גברים בחלל" (Storm Troopers) משנת 1997 נקטל גם הוא על ידי המבקרים, שהאשימו את הבמאי בפשיזם, בעוד הסרט הוא למעשה סאטירה מושחזת על פשיזם. כך גם ב"נערות שעשועים" בחרו המבקרים שהתחלחלו מהעירום והשפה הבוטה, להתעלם מהביקורת של ורהובן על הצביעות האמריקנית והעולם המזויף שאותו היא מציגה כנוצץ ו"גדול מהחיים" שמתחתיו מסתתרת אלימות, אכזריות ושנאת נשים.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון החדשות
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לבחור שנה וחודש וללחוץ על כפתור החיפוש)
   
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Flow1עם הזרםציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.9
Moana 22מואנה 2ציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.3
The Ring 20243הטבעתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 2.4
Riviera Revenge4מכתבי אהבה מהריביירהציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
La Chambre des merveilles5חדר הפלאותציון גולשים10 / 8.8ציון מבקרים5 / 3.5
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט