חדשות קולנוע וסרטים

יחידת עילית - עילית של סרט - ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

אחרי שתי צפיות בסרטו המדהים של ז'וזה פאידליה "יחידת עילית" הגעתי למסקנה שמדובר בסרט הטוב ביותר שראיתי השנה בקולנוע.

הסרט שזכה השנה, בצדק רב, בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין מתאר את קורותיה של יחידת העילית של משטרת ריו (הידועה גם בשמה "בופה") ואת מלחמתה חסרת הפשרות בסוחרי הסמים בעיר. אבל התיאור הקר הזה לא עושה צדק ליצירתו של פאידיליה שהיא אפוס קולנועי מפעים המשרטט ללא כחל וסרק מציאות אלימה ומטרידה שבה חיים יום יום האזרחים בברזיל.

[*]

יש בסרט כמה וכמה רבדים: הראשון הוא מלחמתם של הטובים - כחולי המדים (במקרה זה, המדים של היחידה הם שחורים וסמלם היא גולגולת) ברעים - הפושעים במשכנות העוני של ריו. מדובר במלחמה של ממש וכמה סצנות נראות כאילו צולמו בבוסניה או לחלופין בלבנון (או בעזה?).

פאידילה שהוא בימאי חברתי הזועק בסרטיו כנגד עוולות וחוליי החברה מצלם במיומנות של בימאי אקשן מן השורה הראשונה את סצנות הפעולה ובשילוב צילום תזזיתי ומוסיקה דופקת בראש מתקבלים סיקוונסים שלא היו מביישים את רני הרלין ("מת לחיות") או את ג'ון וו ("משימה בלתי אפשרית 2").

[*]

רובד אחר הוא הסיפור על שני שוטרים הגונים והמפקד העתידי שלהם הנאבקים במערכת מושחתת, כל אחד בדרכו שלו. קאו זונקרה הוא נטו - השוטר האימפולסיבי שרוצה למגר את הפשע ללא פשרות ואנדרה רמירו הוא מטיאס השוטר השכלתן שרוצה להיות עורך דין וחושב שניתן לחסל פושעים גם בכוח המוח.

הם מתגייסים למשטרה ביחד, מתנדבים ליחידת העילית ונושאים בתוצאות של החלטתם לשים עצמם בקו האש הראשון... נטו ומטיאס מייצגים את שני צידי האישיות של הפקד נשימנטו (וגנר מאורה המרשים) שכבר קץ בחיי הרדיפה אחרי הפושעים ומלווה את הסרט בפרשנויותיו המאוד סרקסטיות וציניות. יחסיו עם אשתו לאורך הסרט הם תיאור מעודן ויפיפה של איך המציאות חודרת אט אט גם לעולמו הפנימי ביותר של האדם - לביתו ויחסיו עם הקרובים לו ביותר. מזמן לא נראה סרט המצליח לשרטט בפנינו מערכת שלטונית שכל מטרתה הוא לקבל שוחד ולשתף פעולה עם פושעים, מערכת המקיאה מתוכה את האדם ההגון.

[*]

רובד נוסף בסרט, ממש כמו בסרט אחר עטור פרסים של פאידליה, "קו 174", הוא הזעקה כנגד חוליי החברה הברזילאית. העשירים הנהנתנים והעניים העשוקים ובתווך מערכות השלטון המתפוררות אט אט בשל חוסר במשאבים ותרבות השוחד. פאידילה שקיבל רשות מהכנופיות לצלם בתוך שכונות העוני עצמן(ה"פאבלות") מציג מציאות קורעת לב ודימויים שמכים בצופה באותו חוזק שבו מכים אנשי יחידת העילית את החשודים שהם עוצרים כדי להוציא מהם מידע. וב"בופה", בעולם חסר רחמים, אין "נוהל עצירת חשוד" או "זכויות החשוד". פאידליה עושה מטעמים מהשאלה האם כדי להכניע את הרוצחים צריך לאמץ את ההתנהגות שלהם (שאלה שעלתה לאחרונה, בצורה שונה אומנם, ב"האביר האפל").

הסרט מגיע לשיאים בנוגע למה שמכונה "קולנוע אורבאני" בהצגת ריו ה"אחרת" –שכונות עוני צפופות שבהם שולטים ללא עוררין סוחרי הסמים ושאליהם מפחדת המשטרה, להוציא יחידות ה"בופה", להיכנס. הצבעים, הקולות (מוסיקת הראפ כמוסיקה שנולדה בשכונות העוני מככבת לכל אורך הסרט), הדמויות –כל אלה הם אות מופת לקולנוע בועט ונושך (וגם יורה) שמציב את פאידיליה בשורה הראשונה של הבימאים הלא מתפשרים הפועלים כיום בעולם וכאחד (אם לא גדול) מהבולטים בבימאי ברזיל בימינו.

[*]

פאדילה מותיר אותנו עם הרבה שאלות ועם מעט מאד תשובות. הסרט שבר קופות בברזיל וקטף שלל פרסים בעולם. 120 הדקות חולפות להן ביעף והצופה נותר עם תחושת בעתה ובהלה שלא עוברת בקלות.

סרט שהוא לא פחות ממכת אגרוף לבטן, הסרט הטוב של שנת 2008. יצירה מושלמת.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ יחידת עילית (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.7ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט