חדשות קולנוע וסרטים

פשוט כיף של פסטיבל - עולים לפסטיבל הסרטים בחיפה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: אלון רוזנבלום

מה שמייחד את פסטיבל הסרטים בחיפה, שנפתח היום, שבת ה- 3 באוקטובר וייסגר ב- 10 באוקטובר, היא העובדה שהוא מצליח לשלב סרטים לאניני הטעם אך לא שוכח את קהל הצופים שאוהב קולנוע אבל לא אוהב קולנוע מתחכם מידי. הפסטיבל, שמציין השנה 25 שנות פעילות, יקרין כ- 150 סרטים חדשים ובהקרנות בכורה בארץ את סרטיהם החדשים של בימאים נחשבים ופופולארים כמו וודי אלן, קן לואץ', טקאשי קיטנו סטיבן סודרברג ועוד. סרט הפתיחה של הפסטיבל הוא "לקחת את וודסטוק" סרטו החדש של אנג לי ("הר ברוקבק"). הסרט, שהיה מועמד לפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן 2009, מגולל את הסיפור מאחורי הקלעים של פסטיבל המוסיקה המיתולוגי "וודסטוק", שהשנה מציינים 40 שנה להיווסדו.

[*]

סרטו החדש של וודי אלן "מה שעובד" הוא קומדיה חביבה ביותר המנסה להחזיר למסך את גדולתו של הבמאי משנות השבעים, בהם הגיבור הראשי, בדרך כלל בגילומו של אלן, משתף את הצופים בחרדותיו ובחיי האהבה שלו. הפעם, הגיבור הוא לארי דוד ("תרגיע"), גבר מתבגר, מיזנטרופ שמתאהב בנערה צעירה (אוון רייצ'ל ווד המקסימה) ומתחתן איתה. כמובן, שזו רק ההתחלה של קומדיה פילוסופית שאפשר להגדיר ככפרתו של וודי אלן כלפי נשותיו בעבר (בייחוד מיה פארו). השנה מייסד הפסטיבל משבצת חדשה, "שנוי במחלוקת" בו יוקרנו סרטים שועררו סערה ביקורתית ותקשורתית כאשר הוקרנו. הסרט שיפתח את המסגרת הזו (ובעצם הסרט שבגללו נוסדה המשבצת מלכתחילה) הוא סרטו הפרובוקטיבי של לארס פון טריר "אנטי כרייסט" בכיכובם של וילם דפו ושרלוט גינסבורג. לא ברור אם הקהל ישרוד את הסרט עד תומו, אך בוודאי לא יצליח להישאר אדיש אליו.

שלטון שנות השבעים

[*]

אחת התוכניות החזקות של הפסטיבל בשנים האחרונות, היא רצועת הקלאסיקה שלו. אחרי מחווה נפלאה שנערכה לפדריקו פליני לפני מספר שנים ומחווה מרגשת לבמאי סם פקינפה, השנה עורך הפסטיבל מחווה לשני אומנים השונים מאוד בסגנונם אך גם משלימים אחד את השני. השחקן אליוט גולד, ללא ספק אחד האייקונים הגדולים של שנות השבעים בקולנוע האמריקאי והבמאי הצרפתי, אנרי ז'ורז' קלוזו, שזכה לכינוי "היצ'קוק הצרפתי".
כשהקולנוע האמריקאי הפך בשנות השבעים לריאליסטי יותר, בוטה יותר, ביקורתי יותר והתרחק מהפנטסיה המושלמת שייצגה את הוליווד הקלאסית, לאיוט גולד הפך לאחד מנושאי הדגל. הוא היה אנרכיסט, לא נראה כמו כוב זוהר, לא התברך בשרירי חזה ובטן מפותחים ולא פחד לקלל. יחד עם כמה מהבימאים הטובים, הוא ייצג את הגבר האמריקאי החדש, הנורמלי, אך הלוחמני. גולד, שיהיה אורח הכבוד של הפסטיבל, יקבל פרס מפעל חיים ויעביר כיתת אומן. בין הסרטים שיוקרנו כמה מהבולטים והחשובים של סרטי שנות השבעים, סרטו של רוברט אלטמן "מ.א.ש" (1970) , זוכה פרס האוסקר בקטגוריית התסריט הטוב של השנה, שהוא סאטירה מלחמתית, המתרחשת בזמן מלחמת קוריאה אך מעבירה ביקורת בוטה על מלחמת ויאטנם שהתרחשה באותה תקופה. "שלום לנצח" (1973) שתוף פעולה נוסף של גולד עם אלטמן, הפעם, דרמת מתח המחזירה למסך את דמותו של הבלש הספרותי הנודע פיליפ מארלו. " בוב קרול טד ואליס" (1969), הוא סרט שתמיד כיף לחזור אליו. הסרט הגדול הראשון בהשתתפותו של גולד תחת שרביט הבימוי של פול מזורסקי ("שונאים סיפור אהבה") בו מככב גולד לצידה של נטלי ווד היפהפייה.

[*]

אנרי ז'ורז' קלוזו, הבמאי הצרפתי, ביים רק 11 סרטים במהלך 27 שנות קריירה, אך הצליח למקם את עצמו בין גדולי הבמאים הצרפתים. סרטיו "שכר האימה" (1953) ו"בנות השטן" (1955), בכיכובה של סימון סניורה, שיוקרן בפסטיבל, מופיעים דרך קבע ברשימת סרטי המתח הגדולים של כל הזמנים. כמו כן יוקרן "אישה גהנום" שביים קלוד שברול ב- 1994 על פי תסריט של קלוזו. " הגיהנום של אנרי-ז'ורז' קלוזו" הוא סרט דוקומנטרי שהוקרן לראשונה בפסטיבל קאן השנה. הסרט מתאר את עבודתו של קלוזו על "הגיהנום" סרט שמעולם לא השלים בכיכובם של רומי שניידר וסרז' רג'יאני. היסטוריון הקולנוע סרז' ברומברג עלה על הסיפור כאשר נתקע במעלית עם אלמנתו של הבמאי הגדול והוא מנסה לגלות מדוע הופסקה ההפקה של הסרט.

אנימציה היא לא מילה גסה

[*]

כנראה שברגע שהסרט "למעלה" של פיקסאר הפך לסרט הפתיחה של פסטיבל קאן השנה שונתה הגישה ברחבי העולם לתחום האנימציה, גם פסטיבל חיפה הולך בתלם והשנה, לראשונה, מקדיש תוכנית יפה הכוללת לא רק סרטי סטודנטים מהארץ, אלא גם הקרנת סרטים ארוכים כמו "9.99$" שביימה תתיה רוזנטל על פי תסריט שלה ושל אתגר קרת. "9", סרט אופקליפטי בהפקתו של טים ברטון ו"עיר ושמה פאניקה", סרט בלגי מטורף ומופרע על חייהם של קאובוי, אינדיאני וסוס החיים בחווה. אורחת הפסטיבל היא האנימטורית מיכאלה פבלטובה מפראג, אחת האנימטוריות הנחשבות שפועלות היום בעולם. מועמדת לפרס האוסקר וזוכת דב הזהב בפסטיבל ברלין פבלטובה תקרין מסרטיה הקצרים ותענה לשאלות מהקהל.
האגף הישראלי

[*]

כמה סרטים מאוד מסקרנים יוקרנו במהלך הפסטיבל, רובם סרטים ראשונים של יוצרים צעירים. "פובידיליה", סרט הביכורים של יואב ודורון פז בכיכובו של עופר שכטר המספר על איש מחשבים צעיר שמחליט להתנתק מהעולם לאחר התמוטטות נפשית. "ציון ואחיו" סרט הביכורים של בוגר ספ שפיגל ערן מירב ("אנדרדוג") המספר על שני אחים שמנסים להחזיר את החיים למסלולם אחרי שגרמו לתאונה. "חמש שעות מפריז" הוא סרט הביכורים של בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב לאון פרודובסקי ("לילה אפל"). הסרט, בכיכובם של דרור קרן והלנה ירלובה, מספר את סיפורו של נהג מונית שחולם לבקר בפאריז, אך מפחד מטיסות, ומוצא את עצמו מתאהב בלינה, מורה למוזיקה שגם לה חלום לא ממומש. "בנא", בהשתתפות מיכאל מושונוב ושמואל וילוז'ני הוא סרט הביכורים של ניב קליינר המגולל את סיפורו של אב המנסה להתמודד עם התקפי הזעם של בנו. כמו כן יוקרן בפסטיבל סרטו של רוני ניניו, "היו לילות" בכיכובם של משה ודאנה איבגי.

רצוי לשים לב:

ישנם מספר סרטים המוקרנים בקטגוריות שונות בפסטיבל שיש לשים אליהם לב.

[*]

"אנדר" סרט ספרדי נוקב המספר את סיפורו של חוואי בשנות ה-40 לחייו שחי את חייו השלווים (והשיגרתיים) עם אחותו ואמו. הגבר, אשר מטפל באמו ואחותו, ויום אחד שובר את הרגל. כשהוא מגובס למשך חודשיים, נאלץ אנדר להעסיק מהגר מפרו שמגיע לחווה וישנה את החיים של גיבורי הסרט.

"אמריקה" סרט הביכורים של שריין דאביס, שזכה בפרס פיפרסקי במסגרת 'שבועיים של המבקרים' בפסטיבל קאן 2009, מספר את סיפורה של אם חד הורית, המתגוררת בבית לחם וסובלת מהשלטון הצבאי אך גם ובעיקר מבעיות בבית. היא מחליטה להעניק לה ולבנה בן ה- 16 פאדי התחלה חדשה והם מהגרים לדודה מאמריקה (היאם עבאס), אבל, החיים באמריקה הם לא החלום האופטימי שכולנו מאמינים בו.

[*]

" חלב של עצב", המגיע אלינו מפרו אחרי שזכה בפרס דב הזהב ופרס פיפרסקי בפסטיבל ברלין 2009 הוא לא סרט קל, ולא סרט אופטימי, אבל הוא בהחלט סרט שכדאי לשים לב אליו.

" עניינים של הלב" האיטלקי, מביא את סיפורם של שני גברים בני 40 שנמצאים בשני קצוות של החיים, אחד עם משפחה, נראה טוב וטעם החיים עדיין ממלא אותו, ואילו השני, שמנמן, לא נשוי, לא אב, אבל מאוד אינטלקטואל. סרט שמיועד לבני הארבעים ובוודאי יגרום להם לחשוב קצת על החיים וכיוונם.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט