חדשות קולנוע וסרטים

פרוייקט מיוחד: 11 הבמאים הטובים ביותר שעובדים כיום

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: בן חכים

הרבה מדברים על שחקנים ומעט מאוד על במאים, בטח לא הקהל הרחב שאותו מעניין כמה אקשן יש בסרט ומי משחק בו.

למרות זאת, אין הרבה במאים שזוכים היום לשמם בזכות הבימוי בלבד. כמות השחקנים עולה על הבמאים והעבודה בתחום מתוחה מאי פעם ובכל זאת, הצלחנו לדלות עבורכם רשימה של 11 במאים מצויינים שעבודתם עלתה מעל היתר, מתוך עשרות טובים שלא נכנסו לכאן – דוגמת מרטין סקורסזה, מישל גונדרי ורבים נוספים.

הרי הם לפניכם, רשימת 11 הבמאים הטובים ביותר שעובדים כיום, בסדר עולה:

דיוויד פינצ'ר –

[*]

מימי "שבעה חטאים", שפרץ את דרכו של פינצ'ר, דרך "מועדון קרב" ועד "הרשת החברתית" מדובר בבמאי שיודע לצאת בתזמון הנכון. למעט שני הנסיונות הראשונים, הטומנים בחובם סוף מפתיע, הצליח פינצ'ר להתמחות בז'אנר המתח. "הרשת החברתית", שזכה בשלושה פרסי אוסקר וזיכה את כותבו אהרון זורקין בפרס התסריט הטוב ביותר, הצליח ללכוד שינוי של דור שלם בסרט בן 120 דק'. פינצ'ר, מצטיין בלהעמיד את צופיו על קצה הכיסא – ובוחר במותחנים הפסיכולוגיים בעלי המצבים המעניינים ביותר אל המסך הגדול, דוגמת האם והבת שנתקעו ב"החדר" האטום, או רגעי יצירת "פייסבוק" ב"הרשת החברתית". פינצ'ר במקום האחרון כי למרות כל אלו, אין לו יכולות עצומות להוביל שינוי קולנועי. הוא אמן מתח מצויין, אך כפרסונה הוא לא סוחף וגם תוצריו הסופיים שכלתניים ונשארים מאחורי הקלעים, אולי זו הסיבה כי למרות סרטו המצויין, באוסקר האחרון הוא לא זכה בפרס הבמאי או הסרט הטוב ביותר, אלא בפרסים הטכניים.

קווינטין טרנטינו

[*]

הבמאי הכשרוני שהתחיל את דרכו בסרט "כלבי אשמורת" ולאחר מכן בלהיט "ספרות זולה", הצליח להביא כל יציאת סרט שלו לאירוע חגיגי וציפייה אצל קהל מעריציו. היכולת שלו לערבב בין ז'אנרים, הצליחה להוציא גם את אוהבי הקולנוע וגם את אלו שפחות מגדרם בעיקר בסרטיו האחרונים, "להרוג את ביל" ו - "ממזרים חסרי כבוד". למה הוא רק במקום ה – 10? טרנטינו מתעסק בעיקר באלימות. כמו פינצ'ר, גם סרטיו מהוקצעים קולנועית ובעלי הבנה עצומה למדיום שאין שני לה, אבל עדיין מאוד שכלתניים. טרנטינו ברשימה כי הייחודיות שלו נמצאת בכל אחד מהסרטים ובהחלט מבדילה אותו משאר הבמאים.

קלינט איסטווד

[*]

לא הרבה ציפו כי גיבור הסרט "הטוב הרע והמכוער" יעמוד מאחורי יצירות קולנועיות מוערכות כמו "מליון דולר בייבי", "מיסטיק ריבר" ו - "ההחלפה". הבמאי שהצליח לעשות כל כך הרבה בכל כך מעט זמן, ביסס את מעמדו כאחד הבמאים העסוקים ביותר כיום, כאשר כמעט בכל שנה הצליח להוציא סרט וכמעט ובאופן קבוע הוציא את הקהל הבוגר יותר שהגיע לראות את סרטיו נפעם מיכולות הבימוי המרשימות שלו. צריך שיהיה לך כריזמה וככל הנראה כזו הייתה לאיסטווד, בראש ובראשונה מהיותו שחקן. הסרטים שלו מדברים על הנושאים הכי קשים, על הקונפליקטים הכי מורכבים ולמרות זאת מצליח לשמור על איפוק ולעשות זאת באופן שלא חוזר על דברים שראינו בעבר. כנראה שהשנים והותק, כמו יין, עושות רק טוב לבמאי. מדוע הוא רק במקום התשיעי? כנראה שהיתרון שלו הוא גם המפלה של איסטווד. הסרטים שלו כל כך טובים ומדוייקים עד כי לפעמים, חסרה הבעיטה הצעירה ביצירות מפתח, כמו שעושה הבמאי שיבוא אחריו.

דני בויל

[*]

דני בויל הרוויח את שמו כיוצר מקורי. מימי "טריינספוטנינג" ועד "127 שעות" הסיפורים שהוא בוחר להביא למרקע חדשניים וכאלו שלא יצא לנו לראות בעבר. גם הסרטים הפחות מדוברים שלו, "שמש" ו – 28 ימים אחרי", מביאים מצבים בלתי סבירים אל המסך הגדול, נושאים שלנו כצופים, לא מזדמן לראות והוא מצליח לשאוב אותנו למצבים הזויים, פסיכוטים, הכוללים נרקומנים, זומבים וחלליות. בסרטו הלפני האחרון, שזיכה אותו בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר, "נער החידות ממומביי", היינו כלואים במקום חדש למשך 120 דקות, עם סיפור מקורי על נער שהפך למליונר מהדרך בה הוא למד במשך חייו. למרות שהוא אחד הבמאים החשובים כיום ולמרות ההצלחה הבינלאומית של "נער החידות" עדיין אין לו את היכולת לייצר סרטים עם "באזז" מאוד גדול, או להגיע לכמות גדולה של אנשים. הוא עדיין מה שקרוי - במאי נישה.

וודי אלן

[*]

וודי אלן הוא מהבמאים שאו שאוהבים או ששונאים. אין באמצע. הסרטים שלו הם כל כך קיצוניים במהותם, עד כי הקצו לו את שמו המיוחד. כשהשם "וודי אלן" נזרק לאוויר – כולם יודעים מה הם הולכים לקבל – וזה, לטוב ולרע, ההצלחה של במאי. וודי אלן, מדבר על נושאים ברמה הפילוסופית ומשלב בין פילוסופיה וקולנוע וסרטיו לרוב מזכירים קריאת ספר. לעיתים קרובות הוא משלב את הקריאה על רקע נופים מוכרים, דוגמת סרטו האחרון, "חצות בפריז". אלן יודע לקחת את אמנות הקולנוע ולשלב אותה עם אמנויות אחרות, ציור, פיסול ומוסיקה. באופן מלומד, הוא שוזר חוטים ומציע לצופה חוויה המעוררת את כל החושים, יותר מרק קולנוע. למרות מעמדו, בדומה מאוד לדני בויל, אלן עדיין לא מצליח לגעת בכל סוגי הקהלים ונחשב כבמאי נישה.

עקבו אחר החלק השני ברשימת 11 הבמאים הטובים שעובדים כיום וביניהם המקום הראשון.
תגובותהוסף תגובה
1אחלה של כתבה... מה עם החלק השני? אסף (13) | 29/08/2011 00:23:02
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט