חדשות טלוויזיה / סדרות

"מסע בין כוכבים: דיסקברי" - ביקורת

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הסדרה החדשה של נטפליקס ביקום של "מסע בין כוכבים" הביאה לנו לראשונה עלילה המתפרסת על פני עונה שלמה וסדרה אפלה יותר ושונה מ"סטארטרק" הוותיקה. האם הסדרה תרצה את המעריצים המושבעים ותמשוך גם חדשים?
"מסע בין כוכבים" או "סטארטרק" התחילה כחזונו האוטופי של ג'ין רודנברי עוד בשנות ה-60. מאז הופיעו כ-7 סדרות ומספר סרטים בפרנצ'ייז. לאורך השנים הסדרות צברו פופולריות רבה ברחבי העולם, ההשפעה התרבותית של התכנית גדולה בהרבה מהרווחיות ומאריכות הימים שלה – נטען שהסדרה עודדה מדע ומחקר ואף המצאות כגון מחשב הטאבלט, ה-MRI ועוד שנוצרו בהשראתה.

כאשר הוכרזה "סטארטרק דיסקברי", הבטיחו לנו חזון שונה ממה שהכרנו עד כה, "מסע בין כוכבים" המותאם ל"דור הבא", סדרה שתתאים לטלוויזיה של היום, בעלת מבנה עלילה מרכזי ולא סיפור של 45 דקות כפי שלמדנו להכיר עד כה. בחלק מהסדרות הדמויות התפתחו והשתנו, באחרות כמעט וכלל לא, אך הסיפור כמעט תמיד הסתיים תוך פרק אחד. ההבטחות כמובן הביאו איתן כעס רב מצד מעריצי הסדרה, איך ייתכן שייקחו וישנו להם את ה"יקום" שנבנה לאורך כל כך הרבה שנים? הקלינגונים השתנו, הוסיפו המצאות, גזעים ומדע וספינה שאף אחד מעולם לא שמע עליה.

האם הכעס מוצדק? זה כבר עניין של דעה. האם כאשר יוצרים סיפור ליקום קיים מחויבים להתאמה מוחלטת למה שהיה עד כה? או שאפשר לתת פרספקטיבה חדשה, רעיונות חדשניים ודרך שעדיין לא נראתה ביצירות המבוססות על אותו יקום? יצירה כזו עומדת בפני קושי רב מכיוון שהיוצר צריך לשאול את עצמו עבור מי זה מיועד. שינויים יכעיסו את המעריצים הוותיקים ולא בטוח שאנשים חדשים יסכימו להיכנס לתוך סיפורים של "יקום" שכבר נושא עימו עשרות שנים של תוכן. חברת די.סי קומיקס למשל, עומדת בפני האתגר הזה כבר זמן רב. מצד אחד הם מעוניינים ליצור סרטי גיבורי על שיתחרו במארוול ויקנו את ליבם של המעריצים הוותיקים, מצד שני הם רוצים ליצור תוכן שישאב לתוכו קהל חדש. השילוב של השניים בינתיים מוכיח עצמו ככישלון אצלם... ומה בדבר יוצרי "דיסקברי"?



ל"דיסקברי" היו 15 פרקים להוכיח את עצמם. כמו כל סדרות העבר, היו עליות ומורדות, פרקים מדהימים ופרקים חלשים מאוד. הם בנו דמויות מעניינות, אך אנחנו לומדים להכיר רק מעט מהן. אחד ההבדלים העיקריים בין הצגתן פה לבין הדמויות בסדרות קודמות, הוא שאם בסדרות העבר למדנו קודם להכיר את האישיות של דמות מסוימת וכבר לדעת מראש איזה פעולה תבחר, כעת הפעולות הן אלו שמגדירות את הדמויות של "דיסקברי", ודרכן אנחנו לומדים להכירן. דרך כתיבה זו מובילה אותנו להכיר צוות מסתורי, בעל סודות ומעניין שהאינטראקציה בינם לבין עצמם יכולה ליצור הפתעה גם לצופה המנוסה. אך במקביל לא ברור למי מיועדת הסדרה, האם היוצרים הביאו את השינויים הנרחבים כדי למשוך קהל חדש? אם כן, מדוע הם מסתמכים על אלמנטים עלילתיים שרק צופה "מסע בין כוכבים" ותיק יכיר? התוצאה הסופית מבולגנת וההתעקשות על היות הסדרה קאנונית והמשכית לעולם "סטארטרק" יוצרת תסכול בקרב מעריצים ותיקים.

בתחילת הסדרה שני הפרקים הראשונים הם פרולוג שמטרתו להכין את הצופה לסיפור החדש. הסדרה מתרחשת כרונולוגית מספר שנים לפני הסדרה המקורית ומהווה המשך ישיר לסדרה "אנטרפרייז", שהיא בעצמה הייתה פריקוול לכל הסדרות האחרות. אנו מוצאים את עצמנו על ספינה מיושנת בשם השנז'ו השייכת לצי הכוכבים, שהוא הזרוע המדעית\צבאית\דיפלומטית של הפדרציה הצעירה ושוחרת השלום. הפדרציה ממשיכה בהתרחבותה עד היתקלותה מחדש בגזע הקלינגוני הלוחם. לגזע זה היסטוריה של היתקלויות אלימות עם הפדרציה. על אף שהפדרציה לרוב בלמה את הקלינגונים, שהיו מחולקים לבתים שנאבקו זה בזה, הפעם עולה מנהיג קלינגוני חדש שמטרתו לאחד את הבתים תחת מעטה של מאבק בפדרציה. ההתקלותו עם השנז'ו היא הניצוץ שמביא לפרוץ מלחמת הפדרציה-קלינגונים שהשפעתה נראתה כמעט בכל סיפורי סטארטרק מאז ומעולם.

הפעם במקום קפטן, אנחנו מתמקדים בדמות מרכזית אחת, מייקל ברנהם. מייקל היא הקצינה הראשית על השנז'ו, שהתייתמה מהוריה כאשר הייתה ילדה, לאחר מתקפה קלינגונית. מייקל מצטיירת כדמות מורכבת, אשר ההיסטוריה הקשה והשונה שלה מביאה אותה להחלטות ובחירות שיוצרות דינמיקה מורכבת בינה לבין הדמויות האחרות, המתקשות לקבל את מייקל העקשנית.

[*]

הדמויות הראשיות האחרות, אף שהן מעטות, יוצרות עניין רב מכיוון שהן פגומות. הן שומרות סודות, נוטרות טינה, ובחלקן יש משהו אפל. העובדה שהדמויות העיקריות אינן מושלמות יוצרת אירועים מיוחדים, שיכולים להתרחש רק בסדרה כזו. הן כולן נרדפות על ידי עברן וזהו אלמנט שהסדרה שומרת עליו בצורה משכנעת כמעט לכל אורכה.
אך ההתמקדות היתרה במייקל וסובביה מובילה למצב בו מרבית דמויות המשנה כמעט ונעדרות מאישיות, או נופלות לקלישאות שראינו כבר פעמים רבות, לא רק ב"מסע בין כוכבים" אלא גם כמעט בכל סיפור מד"ב אחר. לאחר שתצפו במספר פרקים, נסו למנות את שמות רוב האנשים היושבים בגשר הספינה. מדוע אני מציין זאת? אחת ההבטחות העיקריות של הסדרה הייתה שלא יתמקדו הפעם בצוות הפיקוד הראשי, כפי שהיה עד כה, אלא ירדו לשטח, ל"חיילים הפשוטים", דבר שכמעט ולא קרה. במרבית הפרקים עדיין מצאנו את עצמנו עוברים בין גשר הפיקוד לחדר ההנדסה הראשי ובין מספר מועט של דמויות.

ההבטחות שלא קוימו הן חלק מהותי בחיסרון העיקרי של הסדרה. הבטיחו משהו מהפכני, אך לא יצרו אותו. סדרות "מסע בין כוכבים" בתקופות השונות היוו מעין מראה על העולם בו אנחנו חיים. הסדרה הקלאסית, למשל, הייתה מראה של המלחמה הקרה. גורמים מרובים הנאבקים אחד בשני אך בסופו של דבר, האמונה בדיפלומטיה הקלאסית היא זו שתוביל לניצחון. כנ"ל גם "הדור הבא", בעל האופטימיות הזהירה אך מעט סדוקה. "מסע בין כוכבים" הציגה בפנינו עולם אוטופי, בו האנושות ויתרה על הצורך בכסף, במלחמות והשיגה שלום עולמי. האופטימיות הזו מתחילה להיעלם לקראת סוף הסדרה "אנטרפרייז" שנגררה אחר "המלחמה בטרור", והובילה את צוות הספינה במסע אחר גזע הנתפס כלא יותר ממחבלים, על אף שבסוף התגלתה תמונה שונה ומורכבת יותר.

"דיסקברי" מוחקת את האופטימיות הזו וכנראה זה הראי של התקופה שלנו. הדמויות מצליחות כאשר הן נאבקות בסמכות שכמעט תמיד מערימה בפניהם מכשולים. מנהיגיהם בבירור לא יודעים מה הם עושים, ורק אם חושפים בפניהם את המציאות, אז אולי הם יתיישרו עם מה שנכון לעשות. החזרה לאינדיבידואליות על פני האוטופיה של הקולקטיב.

[*]

האפלה לא מתאימה למותג של "מסע בין כוכבים" כי היא גורמת לאידאלים שנבנו על פני עשרות שנות תוכן להראות כלא יותר מתמימים. כאשר דמות מסוימת בוחרת להישאר עם האידאלים של הפדרציה, הסדרה מציגה אותה באור של חולשה ואת החלטתה כטעות. אני רק יכול לקוות שהאפלה הזו היא אורחת העונה והייתה רק זמנית. מכיוון שכאשר "דיסקברי" מראה את האלמנטים החיוביים בקרב הדמויות, היא עושה זאת מעולה ובאופן מהנה במיוחד.

אך בסופו של דבר הבעיה המרכזית לדעתי היא הסיפור עצמו, לא מכיוון שהוא אינו טוב או אינו מעניין, אלא מכיוון שהוא עמוס מדי. נתקלנו במלחמה, בסיפור על טכנולוגיה חדשנית, בפתרון הבעיות האישיות של מייקל, ביקומים מקבילים, בבגידות, בהפיכות, בדמויות שנהרגות וחוזרות לחיים ובטוויסטים עלילתיים עמוקים בעונה זו בלבד! כאשר הכל התרחש במהירות כזו, זה מאבד מהאלמנטים של הדרמה והמתח.

האם שווה לצפות ב"דיסקברי"? בהחלט. על כל חסרונותיה היא עדיין סדרת מדע בדיוני איכותית שמביאה הרבה לשולחן. ידוע על סדרות "מסע בין כוכבים" אשר הצליחו ברמה מסחררת והתחלתן הייתה צולעת, זה לא המקרה. זו פתיחה טובה, אך לא מושלמת ומומלצת לכל צופה, בין אם Trekkie ותיק או מישהו שזו סדרת ה"סטארטרק" הראשונה שלו.

לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט