חדשות קולנוע וסרטים

סרטי העשור של יאיר הוכנר: מקומות 11-20

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
פרויקט סיכום העשור שלנו ממשיך עם הבחירות של עורך מדור ביקורות הקולנוע והמבקר ראשי באתר יאיר הוכנר. בחלק הראשון של הכתבה מקומות 11-20 בסרטים שאהב בעשור הנוכחי בהם "דרייב", "כוח משיכה", "פרידה" ועוד
11. קר עד העצם - מותחן מצמרר ומקפיא דם על נערה צעירה שיוצאת למסע לאתר את גופת אביה הנרקומן כדי שלא יפנו אותה, את אמה שחוותה התמוטטות עצבים ושני אחיה הצעירים מביתם. דברה גרניק, אחת הבמאיות המסקרנות שפועלות כיום בעולם, כתבה תסריט מעולה בשיתוף עם אן רוסיליני ומספקת יצירה פילם נוארית עכשווית עמוסה באווירה ריאליסטית אפרורית שברגעים מסוימים גורמת לצופים לעצור את נשימתם. גרניק גם במאית שחקנים מעולה. כולם עושים עבודה נפלאה, כאשר הסרט הזה גם סיפק לנו את אחת הכוכבות הגדולות של העשור החולף, ג'ניפר לורנס, עם תפקיד שעליו היתה מועמדת לאוסקר הראשון שלה. התוצאה היא ציור נוף פראי ומושלג של שולי ארה"ב.

[*]

12. דרייב - הבמאי הדני הנחשב ניקולאס ווינדינג רפן זכה בפרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל קאן על סרטו האמריקאי הראשון, "דרייב". אין זה פלא, מדובר ביצירה קולנועית שלא ניתן להסיר ממנה את המבט אפילו ברגעים שבהם השקט הופך להתפרצות של אלימות בלתי נשלטת. "דרייב" הוא סרט על קולנוע, הוא סרט על שקט והתפרצות של רגשות. זהו סרט על יופי, אהבה ומוות. "דרייב" הוא יצירה שאם תכנעו למתרחש על המסך, אתם עומדים להתמוגג מעשייה קולנועית סוחפת ומסחררת חושים - מהמוסיקה המושלמת, התאורה המבריקה, הצילום המרהיב והמשחק המעולה. ריאן גוסלינג מגלם דמות מורכבת של אדם ללא שם, שיש לו רק מטרה אחת והיא להציל את הנערה והוא עושה זאת כמעט בלי מילים.



13. חיות הדרום הפראי - הסצנה הפותחת את סרט הביכורים של בן זייטלין היא כישוף שסוחף אותך במהירות לתוך עולם שכולו קסם מהפריים הראשון שמוצג על המסך לאורך כל 91 הדקות עד סופו המרגש. יצירת מופת שזכתה בפרס חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס 2012 ובמצלמת הזהב בפסטיבל קאן 2012. העלילה עוקבת אחרי ילדה בת שש, עצמאית ודעתנית החיה עם אביה, וינק, המתמודד עם מחלה סופנית ומתכוננת לגרוע מכל - סערה העומדת להגיע ולהציף את העמק. סרט נדיר, סוג של נס.

14. פרידה - סרטו המדובר של אשגאר פרח'אדי הוא דרמה מטלטלת תוצרת איראן. יצירה קולנועית ריאליסטית מרגשת שתסעיר אתכם במשך 123 דקות עוצרות נשימה. לכאורה מדובר ב"קרמר נגד קרמר" האיראני אבל אז מתגלה שבעצם מדובר בסרט טעון על אמונה, הבדלי מעמדות ומאבק בין המינים. מה שנראה בהתחלה כדרמה נוסחתית ושגרתית הופך למסמך ביקורתי נוקב על איראן השוביניסטית, הדתית והשמרנית. "פרידה" הוא סרט חכם, עם תסריט כתוב היטב, בימוי מדויק ומשחק מעולה שמפעיל לצופה את גלגלי המוח במשך ימים ולא יוצא מהלב במשך שבועות.

15. כוח משיכה - הבמאי המקסיקני אלפונסו קוארון מגיש לצופים חוויה קולנועית נדירה בעוצמתה מהסוג שכבר לא האמנו שאפשר לראות על המסך הגדול. "כוח משיכה" הוא לא רק פריצת דרך טכנולוגית בעשייתו הקולנועית, הוא גם יצירה קולנועית המצליחה ליצור כוריאוגרפיה של יופי עוצר נשימה לצד רגעי אימה מורטי עצבים. סנדרה בולוק מספקת את הופעת חייה. מסוג הסרטים שאפשר להנות ממהם רק על גבי המסך הגדול ומזכירים לנו את הכוח של אמנות הקולנוע.

16. האל הלבן - סרטו של קורנל מונדרוצ'ו הוקרן בפסטיבל קאן 2014 ואף זכה בפרס הגדול במסגרת "מבט מסוים". יצירה קולנועית המסופרת כמעט כולה מנקודת מבט של כלב, מה שהופך את הסרט הזה לייחודי אף יותר. "האל הלבן" לא חוסך שבטו מהמין האנושי וכמעט כל בני האדם המוצגים בסרט הם אכזריים ומתועבים. קורנל מונדרוצ'ו מגיש סרט קולנוע מרתק ומרשים מהשוט הראשון עד האחרון שלא תשכחו זמן רב. אב חד הורי משאיר את הכלב של בתו היחידה בשולי הכביש באזור מוזנח במיוחד של בודפשט. הכלב נותר לבד להתמודד עם הסכנות שאורבות לו. אם מדובר באנשים שלוכדים כלבים כדי לאמנם לקרבות לא חוקיים או עובדים של שרותי התברואה, שמעבירים את הכלבים חסרי הישע למכלאות עמוסות עד אפס מקום. בין היתר הוא יתיידד עם חבורת כלבי רחוב וביחד הם ייצאו למסע נקמה מדמם.



17. השבט - סרטו הראשון באורך מלא של הבמאי האוקראיני מירוסלב סלאבושפיטסקי הוא יצירה קולנועית נועזת, בוטה שתיחרט לכם בראש ולא תשאיר מקום לנחמה. יצירה טוטאלית שכל משתתפיה הם שחקנים לא מקצועיים, חירשים-אילמים, המדברים אך ורק בשפת הסימנים, ללא כתוביות שמסבירות לצופים מה נאמר. הגאונות היא שאנחנו מבינים בדיוק מה מתחולל על גבי המסך, בעוצמה נטולת פשרות, ובסופו של דבר התוצאה לא פחות ממהפנטת. העלילה עוקבת אחרי סרגיי המגיע לפנימייה המיועדת לחירשים-אילמים כמוהו. הוא משתלב בכנופיה של נערים השולטת במקום ומעסיקה את שאר התלמידים בפשע ובזנות. כאשר הוא מתאהב באחת הבנות שעוסקות בזנות, הוא מוצא את עצמו במלכוד ובמלחמה חזיתית מול הנהלת הפנימייה. התוצאה זיכתה את הסרט בפרס הגדול במסגרת "שבוע המבקרים" בפסטיבל קאן 2014.

18. טומבוי - ברור מדוע חבר השופטים בתחרות Teddy בפסטיבל ברלין העניק לבמאית סלין סיאמה את הפרס הראשי. סיאמה עוסקת בנושא שהוא עדיין טאבו אפילו בחברה המערבית והיא עושה זאת בעדינות מעוררת הערכה. לור היא ילדה בת עשר המעדיפה ללבוש ג'ינס וטי שירט, ויש לה שיער קצר. היא נראית ומתנהגת כמו בן ומעדיפה לשחק כדורגל עם הבנים בחצר מאשר לשחק עם אחותה בבובות. היא ובני משפחתה עוברים להתגורר בפרבר מחוץ לעיר הגדולה והיא מציגה את עצמה לילדים בשכונה כמיכאל. הבמאית סיאמה מצליחה לעשות את הלא יאמן ולהוציא משחקניה המאוד צעירים הופעות בלתי נשכחות ולעיתים מצמררות. לדעתי הסרט הזה מתעלה על סרטה החדש ועטור השבחים "דיוקן של נערה עולה באש".
19. אנשים ומקומות - סרטם של הבמאית הוותיקה אנייס ורדה שנפטרה במהלך שנת 2019 וצלם הסטילס המסתורי JR משנת 2017 הוא כנראה הסרט המקסים ביותר של העשור. ורדה, שיצרה את הסרט כאשר היא מתקרבת לגיל 90, היא אחת מהקולות הייחודים שיצאו מתנועת הגל החדש הצרפתי של שנות השישים – וגם בגילה המתקדם היא המשיכה להוכיח סקרנות ותעוזה קולנועית שובת הלב. "אנשים ומקומות" הוא יצירה נדירה שכולה אהבת אדם. ורדה מפגישה אותנוע עם אנשים בעיירות נשכחות ברחבי צרפת, מתעדת אותם וביחד עם JR משלבת אותם בצילומי ענק שהם יוצרים. התוצאה היא פנינה תיעודית מרגשת במיוחד על כוחה של אמנות, הרוח האנושית, הבדלי דורות והזדקנות עם המון אהבה לקולנוע.



20. מנדרינות ופרויקט פלורידה - הלהיטים העצמאיים המפתיעים של איש הקולנוע שון בייקר הפכו אותו לאחד השמות החמים בעולם הקולנוע. "מנדרינות" הפך סרט פולחן בזכות אנרגיה בלתי נדלית ומשחק גדול מהחיים של צמד השחקניות הראשיות קיטאנה קיקי רודריגז ומיה טיילור, טרנסג'נדריות שלוהקו לתפקידים הראשיים ומגיעות מעולם של חיי רחוב וזנות. השחקניות היו מעורבות בכתיבת התסריט ומכאן גם האמינות הגדולה של הסרט, כמו גם העובדה שהסרט צולם כולו באמצעות אייפון. "פרויקט פלורידה" עוקב אחרי ילדה בת שש החיה עם אמה הנרקומנית העוסקת בזנות, במוטל זול מחוץ לדיסנילנד. בסביבה שבה המבוגרים נאבקים כולם כדי לשרוד כלכלית , הילדים המבלים את זמנם ברחוב מצליחים למלא את הקיץ בהרפתקאות. שון בייקר הוא אחד הבמאים המעניינים בקולנוע האמריקאי העכשווי, הוא עוסק בשוליים הנשכחים של החברה האמריקאית אך שני סרטיו, מלאים בקסם ובשברון הלב.

עוד סרטים שאהבתי במהלך העשור החולף : Open, ויקטוריה, מלח הארץ, הגננת (הסרט הישראלי הטוב של העשור), הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים סוף המשחק, ספרינג ברייקרס, כחול הוא הצבע החם ביותר, טווח קצר 12, אידה, מלון גרנד בודפשט, וויפלאש, אידה, רק האוהבים שורדים, הלובסטר, המועדון El Club, Swiss Army Man, Staying Vertical, The Neon Demon, תיאו והוגו, היא ,Elle ארץ אלוהים, קרא לי בשמך, אישה פנטסטית, לאקי, גוד טיים, הפצע, 120 פעימות בדקה,, היורשות, רק האוהבים שורדים, דנקרק, תברח, אור ירח, שחור על לבן, רומא, פדינגטון 2, אי הכלבים, ספיידרמן ממד העכביש, צורת המים, חוטים נסתרים, הרוכב, עץ האגס הפראי, המשפחה שלי, בערה, פרזיטים, כאב ותהילה, מילים נרדפות, ג'וקר, נוכלות בלי חשבון, המועדפת, אנחנו, מונוס, ורדה על אנייס, דיוקן של נערה עולה באש, הפנתר השחור, גט, אפס ביחסי אנוש, את לי לילה, מילים נרדפות, ימים נוראים, פוקסטרוט ועוד.
יאיר הוכנר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ דרייב (עמוד סרט)
חץ כוח משיכה (עמוד סרט)
חץ פרידה (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט