חדשות קולנוע וסרטים

מרהיב - "הנסיך הפרסי-חולות הזמן" - ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: לירן מזרחי

הנסיך הפרסי הוא דמות שנכנסה לעולמנו הרבה לפני שובר הקופות הקייצי (והלא רע בכלל אם יורשה לי לומר) שמתרוצץ לו בשמחה בימים אלו על מסכי הקולנוע בארץ. הוא הופיע אי שם ב-1989 על צגי המחשב במשחק פעולה מפוקסל וחביב פרי יצירתו של ג'ורדן מכנר. עם הזמן השתכלל המשחק וסיפורו הנפלא של הנסיך עצמו, שמעבר ליכולותיו האקרובטיות ניחן ביכולת לשלוט על הזמן הפך במהרה לידועה לכל גיימר באשר הוא.

דיסני, כהרגלם, השכילו לרתום את סיפורו של הנסיך ולהפוך אותו לסרט הרפקתאות רווי אפקטים שלבטח יתפוס מקום של כבוד בפארקי השעשועים שלהם באורלנדו. את האחריות על הפרויקט הדי גדול הזה לקח על עצמו מפיק העל ג'רי ברוקהיימר, שמוכר בין היתר בזכות שוברי קופות קייציים אחרים כמו: סאגת "שודדי הקאריביים", "אוצר לאומי", "ארמגדון" ורבים נוספים.

[*]

אין ספק, הסרט מספק בדיוק את מה שהוא מטיף לו ומשקף נכונה את הלך הרוח הכללי של הקהל הקייצי שצמא לאקשן והרפתקה באולם ממוזג, ברם יתכן ששוחרי המשחק עצמו יגלו שהעיבוד הקולנועי שונה ממה שחשבו. במגבלות שנובעות, בעיקר משיקולים של אולפן מסחרי שמעוניין למשוך קהל ורסטילי ומשפחתי, הצליח ברוקהיימר ובמאי הסרט מייק ניואל להביא למסך הגדול מיצג מרהיב ופעלתני בהחלט שלא שוחט אף פרה קדושה.

דסטן (ג'ייק גילנהול) מתחיל את חייו כילד אשפתות בעיר פרסית. במעשה אמיץ מאין כמוהו מצליח הילד דסטן להציל את חברו הטוב מידי רודפיו שמעוניינים להענישו משום שגנב תפוח (והאיזכורים ל"אלאדין" רק מתחילים). במהלך אותה דרמה ממש נכנס לו מלך פרס לשוק עם פמלייתו וחוזה ביכולותיו האקרובטיות והוירטואזיות של הילד הזריז. פעולותיו של דסטן והקרבתו למען הזולת מביאה את המלך להחליט שהוא רוצה לאמץ את הצעיר תחת חסותו כבנו הצעיר והנסיך הפרסי החדש.

[*]

דסטן גדל בארמון המלך כנסיך לכל דבר ואף הופך בהמשך לחלק מהותי מצבאות הממלכה הפרסית לצד אחיו הבוגרים. בעקבות מידע של מרגל של דודו על ארסנל נשק גדול בעיר אלמות' המעיד על כוונותיה של העיר לתקוף את הממלכה דסטן ואחיו יוצאים לפעולת נקם. דסטן לא מהסס ומוביל את הקרב אל העיר הקדושה אלמות' ובמהלך נפילת העיר בידי כוחותיו פוגש בנסיכה היפהפייה טמינה. דסטן מביא אותה בחזרה לארמון המלך כאות לתבוסתה של אלמות' בדיוק בזמן לחגיגות יום הולדתו של אביו המלך.

דסטן מעניק לאביו במתנה שריון יפהפה שמתגלה כמורעל והורג את המלך. הלה מואשם בבגידה בממלכה ונאלץ לברוח מהארמון שבור והמום ממותו הנוראי של האיש שאהב יותר מכל. הנסיכה טמינה מצטרפת אליו במסע לטיהור שמו ואף מגלה לו את סודותיהם של חולות הזמן, שבכוחם לשנות את הטרגדיה הנוראה. בדרך פוגש דסטן טיפוסים משעשעים להפליא כמו זורק הסכינים משבט הנאגבו (או משהו בסגנון) ומנהיג חבורת השודדים המשעשע שייח' עמאר.

[*]

הסרט החדש מציג מנעד נרחב של אפקטים ואין רגע משעמם בו והוא אף נוהשחזור של הממלכה עצמה מרהיב והשילוב של ארמונות עצומים, חולות וצילומים פנורמיים הפכו את הסרט כולו לחוויה שרק ברוקהיימר ודיסני יכולים להביא למסך הקולנוע. אז נכון אין לו בשורה נגד קפיטליזם, או פתרון למאבק נגד איראן והחימוש הגרעיני, אבל הוא בהחלט חוויה חושית ומהנה. האזכורים הפנימיים שלו לסרטי הרפתקאות נוספים של דיסני כמו: "אלאדין", היו כייפים להפליא וההתעסקות שלו עם הזמן היא ללא ספק מעניינת, אולם מעט מפוספסת כי בכל זאת בנו על סרט קיץ לא על סרט פילוסופי.

[*]

הליהוק המצוין של גילנהול עשה את העבודה והוא בהחלט נראה אמין ומסוקס כנסיך הפרסי מה שאומר שגם לילדים הוא יזכיר את המשחק ולאמהות עצמן הוא פשוט יעשה טוב על הלב עם השרירים המעוצבים שלו.

בשורה התחתונה מדובר בסרט שכולו חוויה קולנועית והוכחה ברורה שתלת מימד לא בהכרח מעלה את רף האסתטיקה וכי גם בלעדיו הנסיך הפרסי נראה לא רע בכלל.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט