חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 30 שנה ל"לקום אתמול בבוקר"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 30 שנה ללקום אתמול בבוקר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא אחד הסרטים המצוטטים והאהובים של שנות ה-90, שיצר תת ז'אנר שלם של סרטי לולאות זמן. לכבוד 30 שנה לצאתו, חזרה יעל מאורר לסרט "לקום אתמול בבוקר" בכיכובו של ביל מארי ובדקה מה הפך אותו לסרט קאלט והאם הוא עובר בהצלחה את מבחן הזמן?
במלאות שלושים שנה לצאתו של הסרט "לקום אתמול בבוקר" (Groundhog Day) של הרולד ראמיס ("מכסחי השדים"), חזרנו לבחון מה הפך אותו לאחד הסרטים המוכרים, האהובים והמצוטטים ביותר בתרבות הפופולרית. הסרט הרוויח מעל 105 מיליון דולר, והיה לאחד הסרטים המרוויחים ביותר ב-1993. הוא זכה לביקורות חיוביות ובפרס ה"באפטא" הבריטי לתסריט המקורי הטוב ביותר, אך לא היה מועמד לאוסקר באף קטגוריה. תהילתו באה בהמשך כשהפך לסרט קאלט מדובר בשל השילוב המיוחד בין קומדיה, פנטזיה, והרהורים פילוסופיים על מהות הקיום האנושי. הוא עורר דיון אקדמי והפך לאלמנט מרכזי בתרבות הפופולרית. מחזמר ומשחק וידאו המבוססים על הסרט הם רק שתי דוגמאות לכך, שלא לדבר על שלל סרטי לולאת הזמן שבאו בעקבותיו ("מז"ל טוב", "קוד מקור", "פאלם ספרינגס", "קצה המחר" ועוד).

הסרט מספר על פיל (ביל מארי, "מכסחי השדים", "פרחים שבורים"), חזאי טלוויזיוני ממורמר בתחנת טלוויזיה מקומית, שחושב שהוא כוכב ענק ומתנהג בהתאם. הוא נשלח לעיירה קטנה שידועה בשל "יום המרמיטה" (כשם הסרט באנגלית). זהו טקס בו בכל שנה ב-2 בפברואר מוציאים את המרמיטה המקומית מגזע עץ ושואלים אותה עוד כמה שבועות חורפיים צפויים עד בוא האביב. לאחר השידור של הטקס, נתקע החזאי בעיירה בשל סופת שלגים וקם כל בוקר לאותו "יום מרמיטה" בלופ שנדמה אינסופי. כמו בכל סיפור אגדה, האהבה היא הכוח הגואל שיוציא אותו מהלופ, בכל המובנים. היא מתגלמת בדמותה המקסימה והאופטימית תמיד של ריטה (אנדי מקדואל, "סקס, שקרים ווידאוטייפ"), מפיקת התכנית.



במהלך הסרט עובר הגיבור שינוי מאדם מרוכז בעצמו, יהיר וחסר אמפתיה, לאדם חם ואנושי, שהופך למרכז החיים בעיירה הקטנה. זהו סיפור על גאולה של האדם מעצמו, שחרור מהתכונות שכובלות אותו לחיים חסרי משמעות. בדומה לסיפור הקלאסי "מזמור חג המולד" של צ'רלס דיקנס שבו הופך הקמצן האנוכי סקרוג' לאוהב אדם בעקבות חזיונות של העבר, ההווה והעתיד, ב"לקום אתמול בבוקר", הזמן הוא המאפשר את הטרנספורמציה מאנוכיות לאנושיות. הדים אפשר למצוא גם לסרטו הקלאסי של פרנק קפרה "אלו חיים נפלאים", בו הגיבור עומד להתאבד וניצל באמצעים פלאיים. "לקום אתמול בבוקר" ממשיך את המסורת של סיפורי גאולה כאלה, שמשלבים ממד דתי ופלאי בחיים המודרניים. המשל שבלב הסרט עוסק במעבר בין החורף, כמצב קיומי, לאביב של התחדשות ושינוי. מתי יגיע האביב אינה רק שאלה של מזג אוויר. כאשר מגלה הגיבור שהוא תקוע, תגובותיו הרגשיות מגוונות. מייאוש שבמהלכו הוא אומר שהחורף התמידי הוא המצב הקיומי האנושי, להכרה שאם אין מחר אז אין השלכות למעשיו והוא יכול לגנוב, לרמות ולשקר ככל העולה על רוחו, לניסיונות חוזרים ונשנים להתאבד, שאחריהם הוא "קם לתחייה" לאותו בוקר.

רק לאחר שהוא מבין שעזרה לאחרים ואהבה לבני אדם היא הגורם הנותן משמעות לחייו, הוא מסוגל גם ליצור קשר רומנטי אמיתי. באותו רגע של אושר הוא אומר ש"לא משנה מה יקרה מחר. אנחנו מאושרים עכשיו". רק ההכרה הזאת שוברת את הלופ, והוא מתעורר עם האישה שהוא אוהב לבוקר חדש. במובן מסוים, גם העיירה, שבה מחליטים שני הנאהבים לגור, היא מקום שקפא בזמן. היא משמרת את הקהילתיות והערבות ההדדית, מעין גרסה אוטופית של אמריקה. הגיבור, שבז בתחילת הסרט ל"כפריים הבורים", מגלה שהחום האנושי שלהם הוא התרופה לקור בחייו.



בצפייה מחודשת בסרט, לא כל הרגעים הקומיים מוצלחים. גם תיאור דמויות הנשים כאן לא היה עובר היום. מושא אהבתו של הגיבור היא מלאך עלי אדמות, שאת דמותה הוא מפסל בשלג. נדמה שהיא קיימת רק כדי לשרת את מסעו של הגיבור להארה. הנשים האחרות בסרט גם הן קיימות רק כדי לשרת את צרכיו של הגיבור, המיניים והאחרים.

ב-2020, הסרט הקצר שזכה באוסקר הוא סיפור מחדש של "לקום אתמול בבוקר" שבמרכזו גבר שחור צעיר, שנהרג שוב ושוב על ידי שוטר גזען. היקום המקורי של הסרט לבן כשלג, תרתי משמע, ואין בו מקום למתחים גזעיים, אבל החוויה הרגשית שבלב הסרט משכנעת יותר מתמיד. ביל מארי בתפקיד הראשי מפליא לגלם את התהפוכות הפלאיות שעוברת הדמות. הסצנות בהן הוא מנסה להציל ממוות את ההומלס המקומי וכושל כל פעם מחדש מרגשות עד דמעות. "לקום אתמול בבוקר" הוא משל אופטימי שמאמין בטוב האנושי למרות הכול.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1נהדר! תודה יעל על שהזכרת לנו את הסרט המיוחד הזה! מירב נורה כהן () | 13/02/2023 15:18:06
רלוונטי
אין מאמרים מחודש פברואר
 
חיפוש בארכיון 2023
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט