חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"לפני חצות"

Seret מהעבר: 10 שנים ללפני חצות
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
החלק השלישי בטרילוגיה בת ה-18 שנים של ריצ'רד לינקלייטר לקח את הרומנטיקה, ההתאהבות, הציפייה והתשוקה מהסרטים הקודמים והמיר אותם למורכבות ולאכזבות של מערכת יחסים בהידרדרות. יבגני גרינברג על הסרט שמוריד אותנו לקרקע המציאות הקשה ועל האפשרות לסרט רביעי בקורותיהם של ג'סי וסלין
בסצנת הפתיחה של הסרט "לפני השקיעה" (החלק השני בטרילוגיה האהובה של ריצ'רד לינקילייטר על סיפור האהבה האפיזודי של ג'סי וואלאס האמריקאי וסלין הצרפתייה) המתרחשת בחנות ספרים בפריז, כתב סקרן שואל את ג'סי (איתן הוק) על הסוף הפתוח של ספרו: "האם הגיבורים ייפגשו שוב כפי שהבטיחו זה לזו?" הספר מבוסס כמובן על אירועי "לפני הזריחה", היום שבילו ג'סי וסלין ברחובות וינה תשע שנים לפני כן וההבטחה להיפגש שוב באותו מקום חצי שנה מאוחר יותר. התשובה של ג'סי היא תמצית התפיסה הקולנועית של טרילוגיית "לפני": "זה תלוי אם אתה רומנטיקן או ציניקן". כצופה אתה כבר תשלים את ההמשך אחרי הכתוביות, אבל לגלות מה קרה באמת יוציא את העוקץ מכל העניין.

"לפני השקיעה" הלך נגד המלצתו הוא וגילה לנו שג'סי וסלין לא נפגשו חצי שנה אחרי וינה, אלא רק באותה חנות ספרים קטנה בפריז תשע שנים מאוחר יותר. בסיומו, הוא שוב שלף את אותו הטריק מהכובע עם "בייבי, אתה הולך לפספס את הטיסה שלך", "אני יודע" ועמעום המסך עד לכתוביות הסיום. שוב נגזרו עלינו תשע שנים של ניחושים והשלמת החסר בהתאם לראיית העולם שלנו.

"לפני חצות", המתרחש במהלך חופשה של השניים ביוון, שוב ענה על התהיות והשלים את החסר, אבל תגמל ואיכזב בו זמנית את שני סוגי הצופים. בתשע השנים האלה ג'סי וסלין לא רק נשארו ביחד, הם התחתנו והקימו משפחה – נקודה לרומנטיקנים. אבל כמו זוג ממוצע מן המניין, הם גם פגשו במציאות הקשה ונפלו לסטיגמה של עייפות החומר בזוגיות ארוכה – הציניקנים צוהלים.



הסרט השלישי כמעט גורם לנו להתחרט שהוא קיים, שהסוף של קודמו לא נשאר פתוח לנצח. היינו מעדיפים לראות את הנאהבים האומללים סובלים מתשוקה שלא יכולה להתממש מאשר חברתו אחד של השניה. הסרט גורם לנו לשלם מחיר כבד על הרצון העז לבלות עוד שעה וחצי עם הגיבורים האהובים. אבל הם באמת עד כדי כך אהובים שאנחנו מוכנים להתעלם ממצב הצבירה בו הם מצויים, ולו רק בשביל אותן 109 דקות בחברתם. כי עדיין יש להם על מה לדבר והם עושים את זה כל כך יפה, ואם זה גם מלווה בהליכה – מה טוב.

ב-2014 השלים הבמאי ריצ'רד לינקלייטר פרויקט שאפתני שצולם במשך 12 שנים ועקב אחרי ילד ההופך לנער, בשם "התבגרות". עם "לפני חצות" הוא השלים טרילוגיה המתפרשת על פני 18 שנים ומכסה שטחים נרחבים הרבה יותר בחקר האנושי, כשהוא מגובה בכתיבת התסריט בצמד השחקנים הראשיים שלו. אם נתבונן בשלושת הסרטים זה לצד זה, נראה בבירור את האבולוציה של הדמויות ותפיסת הזוגיות ככל שהם מתקדמים יותר בחייהם. מנאיביות ודיבורים על פילוסופיה לחיים עצמם, מחלומות על העתיד לחרטות על טעויות עבר, מגילויי התאהבות ותשוקה לעוקצנות ותקיפה ממוקדת של הנקודות הכואבות. ההצצה האפיזודית השלישית אל תוך חיי ג'סי וסלין הייתה לחוויה שונה בתכלית - נקודת מבט אמיתית וכנה על החיים וההבנה שהרומנטיזציה של שני החלקים הראשונים לא יכולה לחזור על עצמה. שינוי הנוף העירוני של וינה ופריז לאי יווני בישר מראש על שינוי כללי באווירה. למרות זאת, הסרט המשיך בקו המינימליסטי האופייני לסדרה, עם משחק נהדר ודיאלוגים אינטליגנטיים שמרגישים טבעיים למרות היותם מורכבים ומחושבים.



אף אחד מסרטי הטרילוגיה לא שבר קופות וגם לא היה מיועד להיות כזה. "לפני חצות" היה יחסית המוצלח יותר קופתית עם הכנסות של 23 מיליון דולר בכל העולם מתקציב של 3 מיליון. כמו קודמו, הוא היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית התסריט המעובד עבור שלושת התסריטאים, ריצ'רד לינקלייטר, איתן הוק וז'ולי דלפי. דלפי הועמדה גם לגלובוס הזהב בקטגוריית שחקנית. יותר מכל, הסרטים זכו באהדה עקבית של המבקרים והקהל, בהתאם לשמירה על רמה גבוהה לאורך כל הסדרה, עם ציון IMDB כמעט זהה לכולם, הנע בסביבות 8.0. "לפני חצות" עצמו היה לסרט בעל הדירוג השני הגבוה ביותר לשנת 2013 באתר Rotten Tomatoes, אחרי "כוח משיכה".

ציון 10 שנים לצאת הסרט האחרון מסמל בין השאר את ההבנה שהנה עברו תשע שנים נוספות, אבל לא ראינו סרט חדש יוצא בשנה שעברה. הסיום של "לפני חצות" היה פחות פתוח מזה של קודמיו, אבל עדיין לא חד משמעי. כיאה לשני צדדים של המטבע, שני השחקנים השמיעו את קולם בשנים האחרונות לגבי סרט המשך אפשרי. ז'ולי דלפי שללה את האיחוד בתואנת מחסור ברעיונות טובים ומיצוי כללי של העשייה מצדה. איתן הוק היה משמעותית אופטימי יותר והביע רצון לסרט רביעי, גם אם לא יגיע אחרי תשע שנים. תבחרו בעצמכם למי מהם אתם מעדיפים להאמין.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית אית'ן הוק
 
חיפוש בארכיון 2012
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט