חדשות קולנוע וסרטים

"אנשים לא נועדו להישאר ביחד כל החיים, זמן הוא האויב של מערכות יחסים"

אנשים לא נועדו להישאר ביחד כל החיים, זמן הוא האויב של מערכות יחסים
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הבמאי פאולו ג'נובזה אחרי ללהיט "זרים מושלמים" שזכה לעשרות עיבודים ברחבי העולם ולטענתו "גרם לזוגות רבים להתגרש". כעת הוא חוזר עם סרט רומנטי יותר בשם "גיבורי על מהחיים" על מערכת יחסים לאורך 20 שנה. בראיון לליטן לשינר הוא מספר מדוע מונוגמיה לא יכולה להחזיק לחיים שלמים, מגלה מה חשב על הגרסה הישראלית ל"זרים מושלמים" וגם שולח מסר לקהל הישראלי
כשחושבים על דמותו של אדם שכותב הרבה על מערכות יחסים ומביא לקולנוע באופן קבוע סיפורי אהבה, אין ספק שהדמות שמצטיירת היא של אדם רומנטיקן שמאמין באהבה וברעיון של נפש תאומה. פאולו ג'נובזה, הבמאי האיטלקי שהביא לחיינו את הלהיט "זרים מושלמים", מחליט לשבור את התדמית שיצרנו במוחנו כשהוא מספר על הסרט החדש שלו - "גיבורי על מהחיים".

"אני לא חושב שאנשים נועדו להישאר ביחד כל החיים, זה נגד הטבע שלנו כבני אדם", הוא מצהיר בפניי, "אני חושב שהקורונה הדגישה את זה אפילו יותר". הפקת הסרט הסתיימה מספר ימים לפני התפרצות המגפה, שאחד מהמוקדים שנפגעו בה הכי הרבה היה איטליה. "זה שינה לחלוטין את התפיסה שבני זוג חייבים להישאר באותו המקום יחד. אין לך לאן לברוח, אתה חייב להתמודד מול מי שמולך, אתה מאבד תחושת זמן".

זוהי הצהרה שנדיר לשמוע מאדם שסרטו החדש "גיבורי על מהחיים" עוקב אחר מערכת יחסים ארוכה, אבל כששמים לב למילה שחוזרת על עצמה - "זמן" - מתגלה חלק מתפיסה רחבה יותר של הבמאי האיטלקי שבאה לידי ביטוי בסרט שיצא בסוף השבוע בבתי הקולנוע בישראל. "במשך שנים חיפשתי את נקודת המבט המושלמת", מתאר ג'נובזה את תהליך הכתיבה. "כתבתי את הסרט ולאחר מכן את התסריט, זה היה לי קל כי ככה נאלצתי לדייק את המחשבות שלי על הסוג של סיפור אהבה שאני רוצה לספר". לפני 4 שנים הוא החליט שהגיע הזמן לחבר בין שני העולמות שמעסיקים אותו יותר מהכל - מערכות יחסים וזמן. "זו זווית מעניינת, כי הזמן משנה מערכות יחסים, הייתי אפילו אומר שהוא האויב הכי גדול שלהן".



הסרט, מספר על אנה ומרקו, זוג צעיר שגר במילאנו, ועל הקשר שלהם לאורך שני עשורים. היא מורה פמיניסטית ואימפולסיבית ואילו מרקו הוא דווקא בחור מחושב, מורה לפיזיקה שמחפש הסברים מאחורי כל דבר שמתרחש בעולם. השילוב המוזר יוצר רצף של סיטואציות שונות שכולנו מכירים ויכולים להזדהות איתן ודרכן מנסה פאולו לחקור - מה מחזיק אותם יחד ומהם כוחות העל שנדרשים לשמירה על זוגיות לאורך זמן? הסרט בנוי כקפיצות מקבילות בין העשורים, השנה הראשונה בעשור הראשון לחייהם אל מול השנה הראשונה בעשור השני וכך הלאה. העשורים כמובן צולמו בנפרד ונערכו במקביל, אך לא רק הצילום נרתם במקרה הזה להצגת השינוי, אלא גם האלמנט של הלוקיישן.

ספר לי על הבחירה דווקא במילאנו.

"רציתי שלקהל תהיה יכולת להשוות, לא כפלאשבק אלא הקבלה של שני זמנים שונים שנעים קדימה אחד לצד השני כדי להדגיש איך הדרך שבה אנחנו אוהבים את האדם השני משתנה ככל שאנחנו מתבגרים, בכל האופנים. מילאנו הייתה מושלמת לכך. היא השתנתה בשנים האחרונות בדרך שהדמויות השתנו - בעבר היא הייתה מאוד חמה ועוטפת, מסורתית כמו הזוג שלנו, ואילו מילאנו החדשה יותר מודרנית וקרה. היא מאוד מאורגנת אבל אין בה את הרגש שהיה בעבר". הסרט עוסק לא פחות בחלוף הזמן מאשר בזוגיות. היית אומר שמבחינתך זה יותר סיפור אהבה או סיפור על הנושא?

"אני חושב שזה גם וגם, זה סרט על זמן שחולף כי אני אובססיבי לרעיון הזה, שמרגישים אותו חולף בחלקים שונים בחיים אבל במיוחד בזוגיות. לכן הייתי אומר שזה סרט על זמן ונקודת המבט שבחרתי כרגע היא סיפור אהבה".



זה רעיון שכבר חקרו בצורות שונות, נולאן למשל עם "התחלה", יצא לך להשתמש בהם כרפרנסים לשיח על הנושא?

"כן ולא. אני מת על נולאן ועל הסרט הזה אבל הקונספט שאני מנסה להציג הוא קצת שונה. בעיניי אנחנו לא מבינים שיש לנו זמן מוגבל, אנחנו חיים כאילו אנחנו יכולים לחיות לנצח וזה הלב של הסרט הזה. האמנות מסבירה את הנושא שהזמן לא קיים בצורה שונה מאיינשטיין כי היא מדברת על זה מהזווית שלנו, כבני אדם. לא אכפת לנו מהזמן שחולף, אנחנו מבינים שהוא קיים רק אחרי שהזמן נגמר".

השם של הסרט הוא "גיבורי על מהחיים" ולאורך הראיון מציין בפניי ג'נובזה פעמים רבות את האתגרים שנאלצים להתמודד איתם בזוגיות וטוען שכדי לשרוד מערכת יחסים לפעמים צריך כוחות על. בעוד שיש את אלה שיסתכלו על כך בצורה אופטימית - על כמה שאהבה היא דבר גדול ששווה להילחם עליו - לבמאי חשוב להבהיר: "זה בעיקר פסימי, אני חושב שלא קל להישאר ביחד במשך עשרים שנה ולהיות בטוב עם האדם השני. אני לא חושב שנולדנו להישאר יחד, צריך לשנות את המחשבה שלך כדי למצוא דרך חדשה ליצור הרמוניה ולהתאים את החיים שלך עם אלו של אדם אחר. אז כוח על הרגיש לי כמו המילה האחרונה כי אתה צריך להיות גיבור על כדי להתנגד ולהילחם במכשול של החיים".

מה ההגדרה לגיבור על בעיניך?

"אני אוהב לקחת את ההגדרה הזו מהקומיקס, של גיבורים עם כוחות ולשים אותה בחיים האמיתיים, זה אנשים שעושים טוב מבלי לבקש תמורה וזה בעינחי גיבור העל המודרני. אבל מעבר לזה, היכולת לעשות משהו שהוא נגד הטבע שלך".
הנתונים על עלייה חדה בגירושים בעשורים האחרונים מוכיחים את טענתו של ג'נובזה וזה דווקא לא דבר רע בעיניו: "זה נותן לנו חופש ואפשרות רחבה יותר להיות מאושרים", הוא מסביר ומוסיף: "ההורים והסבים שלנו הקימו משפחות בזמן אחר והיו מחויבים להישאר יחד, זה לא היה מקובל חברתית ואפילו בושה להתגרש. זה לא היה דבר חוקי אז נשארת יחד כי אין אופציה. היום זה אחרת ואנחנו חופשיים לצאת ממערכת יחסים אם היא לא עובדת כדי לחפש אחת חדשה".



("אנשים התגרשו בעקבות 'זרים מושלמים'". הבמאי פאולו ג'נובזה)

כשמדברים על זוגות שלא בהכרח מסתדרים אי אפשר להתעלם מסרטו המוכר ביותר "זרים מושלמים", שזכה לעיבודים ב-23 מדינות מסביב לעולם ואפילו לגרסה ישראלית בבימויו של ליאור אשכנזי וגם לגרסאות בימתיות. הסרט המקורי של ג'נובזה מ-2016 עוסק במפגש ארוחת ערב של זוגות חברים שהופך למשחק מסוכן, כשהם נענים לאתגר להניח את הסמארטפונים על השולחן, בידיעה שמכאן ואילך כל הודעה ושיחה יהיו גלויים לכל. עד מהרה מסתבכים העניינים, כשהנוכחים מגלים כמה מעט הם באמת יודעים איש על רעהו.

"זרים מושלמים" ו"גיבורי על מהחיים" הם סרטים די שונים, בייחוד בתחושה שאנשים יוצאים איתה מבתי הקולנוע - באחד רוצים להתגרש ובשני יוצאים דווקא מאוהבים.

"כשאני כותב סרט אני לא אכפת לי אם הקהל יאהב או לא, יותר חשובה לי ההשפעה שלו אחרי זה. לסיפור חייבת להיות השפעה ברגע שהסרט נגמר. במקרה של 'זרים מושלמים' אנשים כתבו לי שהם ביקשו מבני הזוג שלהם לראות מה קורה להם בטלפון וזה גרם לפרידות. קיבלתי הרבה הודעות על אנשים שהתגרשו בעקבות הסרט. 'גיבורי על מהחיים' לעומת זאת גורם לך לחשוב על כמה שהזמן מוגבל וכשאתה יוצא מהקולנוע אתה רוצה לנשק את בן/בת הזוג ולהגיד להם שאתה אוהב אותם".

יצא לך לראות את הגרסה הישראלית?

"אין לי מערכת יחסים טובה עם שאר הרימייקים כי כל אחד מהם שינה משהו, שינה את הנשמה של הסיפור. דווקא את הגרסה הישראלית אני אוהב, כי מרגיש לי שהבמאי הבין את מה שרציתי להעביר במקור".

יש לך מסר מיוחד לקהל הישראלי שיצפה בסרט?

"אני חושב שהקהל הישראלי חכם מאוד ואני גם מאוד אוהב לבקר פה, יש לי מערכת יחסים טובה עם הקהל בארץ. אני מקווה שהוא יאהב את הסרט כי אני מאמין שאם יש קהל שיצליח להבין את המורכבות בסיפור זה הישראלים".
ליטן לשינר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ זרים מושלמים (עמוד סרט)
חץ זרים מושלמים (2016) (עמוד סרט)
חץ גיבורי על מהחיים (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט