מקום בגן עדן ביקורת סרט

A Place in Heaven Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מקום בגן עדן":
"סרט שמצליח לתאר בצורה מופלאה את ההיסטוריה של מדינת ישראל"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר A Place in Heaven
משחק אלון אבוטבול, רותם זיסמן ותום גרציאני, גבי עמרני, מיכאל אלוני, יוסי פולק, סשה אגרונוב, קרן ברגר, תאופיק אבו ואיל, סופי אוסטריצקי, אנה זייקין, גל תורן, רונית יודקביץ' במאי/ת יוסי מדמוני  
ישראלי
ביקורת סרט למקום בגן עדן מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"שיא קולנועי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע55.2%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
איך כותבים ביקורת על משהו שהוא הרבה מעבר לסרט? בחרדת קודש. הקצין העשוי ללא חת במבי, ששמו של הגיבור מבשר שיש בו הרבה מעבר לדימוי המסוקס של החייל הצהלי האולטימטיבי, הוא מלך פעולות התגמול, קצין שהכול קטן עליו ולכן הוא גם מוכן לעשות עסקה עם הקדוש ברוך הוא, עסקה שתרדוף אותו בערוב ימיו.במבי מתקדם לאיטו בסולם הדרגות והמדינה מתקדמת איתו. בדרכו לצמרת הפיקוד הוא לוקח פסק זמן ומחזר אחר אהובת ליבו איילה. כדי להתחתן איתה הוא עובד בפרך עבור אביה של איילה וכמו החלוצים מפריח שממות. אבל עוד מלחמה בפתח ובמבי נקרא לשוב לדגל, הוא חוזר לכור מחצבתו הצבא וברבות הימים יהפוך לגנרל מעוטר ואף יעמיד לו יורש בדמות בנו נמרוד שנקרא על שם חייל שבמבי פגש אי שם בעוד אחת מהמערכות הצבאיות שבמבי לחם בהן. נמרוד (כמו המדינה) ימרוד בדרך החיים הספרטנית של אביו ואף יגלה את הדת. הקדוש ברוך הוא יחזור וידפוק בדלתו של במבי הכופר והוא ישאל את עצמו לאן פניו מועדות.
סרטו של מדמוני מצליח לעשות את הבלתי אפשרי כמעט ומסיפור קטן ונחבא אל הכלים הוא הופך לסיפורה של מדינת ישראל, לסיפור של כולנו. מדמוני משרטט ביד אמן דרך גיבוריו את סיפורה של מדינה שוביניסטית הנאבקת על חייה, מדינה המקדשת אתוס ציוני על פני הדת. מדינה שהופכת אט, אט לנורמאלית ומגלה שלא הכול הוא על פי החרב. מדינה שבה במאה ה-21 הגנרלים הם לא שליטי העל ובחצרות הרבנים מחפשים האפיקורסים הגדולים תשובות. איני זוכר עוד סרט ישראלי בשנים האחרונות שמשדרת צניעות וענווה ולפתע הופך לספקטקל היסטורי רחב יריעה. הרחבת היריעה נעשית באופן הדרגתי עד שהיא מגיע לסצנת קרב בלתי נשכחת ביום הכיפורים שבה נעתקת נשמתו של הצופה וזהו, הוא נשבה בקסמו של מדמוני ומייחל שהיצירה הגדולה מהחיים הזו לא תסתיים.הצגת דמות החייל בקולנוע הישראלי נעה תמיד בין היותו הגיבור לאנטי גיבור, במבי הוא בעיני אחד הגיבורים הקולנועיים לובשי המדים הגדולים שנראו על המסך. דמותו (שככל הנראה מבוססת בחלקה על דמותו של רחבעם זאבי ובחלקה על קרוב משפחה של הבימאי ) מלאה בפאתוס ובטוחה בעצמה, עד לרגע שהמערכת שבה הוא גדל שומטת את הקרקע מתחת לרגליו. במבי, הגנרל האולטימטיבי אינו יכול להיות אנטי גיבור ואינו מכיר דרך אחרת מאשר לצעוק "אחריי" ולהסתער בראש מורם ולכן דמותו היא החלום הישראלי של הצבר הגאה ושיברו. דמותו של אורי מ"הוא הלך בשדות" שסירב להכיר בכך שהכללים השתנו ומצבא שיש לו מדינה הפכה ישראל למדינה שיש לה צבא ואולי זנחה מאחור את הגיבורים שהקיזו את דמם עבורה.
אלון אבוטבול בתפקיד במבי נותן לטעמי את הופעתו הכובשת ביותר בקולנוע הישראלי. מחייל צעיר ועד להפיכתו לגנרל ממורמר. אבוטבול הלאקוני מצליח ליצוק אמינות לתוך דמותו המבלבלת של גיבור המלחמה השוביניסט במבי והוא מזדקן בטבעיות מול עיני הצופה. כשבנו של במבי פונה אל הדת ,אנו חשים בכאבו ובאכזבתו של במבי בגילומו של אבוטבול (נושא הקשר אבות לבנים נבחן גם בסרטו הקודם של מדמוני "מר פידלמן" אולם ב"מקום בגן עדן" הדיון בסוגיה זו עולה כמה מדרגות) אבוטבול גם מרגש במיוחד בהצגת מערכת יחסיו של במבי עם יוליה-זוגתו בערוב ימיו. ככלב עזוב מחפש במבי קצת אהבה בזרועותיה של מי שמייצגת את הניגוד המוחלט למיתוסים שבמבי גדל עליהם. יוליה היא כלה אוקראינית, (ואולי אינה יהודיה רחמנא לצלן) אבל דווקא איתה מגלה במבי את יכולתו לאהוב ולא להיות רק ממוקד מטרה.הדת, אחד הנושאים הפופולאריים בקולנוע הישראלי של המאה ה-21 ,מצויה גם ב"מקום בגן עדן". לא בתפירה גסה ולא כהצצה אקזוטית למנהגים רחוקים אלא כחלק מדמותה של מדינה ישראל בימינו. מכיוון שמה לעשות, אנו לא מצויים בפיורדים של שבדיה אלא בארץ הקודש נושא הדת - גם אם לא היה חלק מהאתוס של מייסדי המדינה, הינו חלק בלתי נפרד מקיומינו. נמרוד בנו של במבי פונה אל הדת ומחפש בה את דמות האב שכה הייתה חסרה לו (כמו לבנים רבים של חיילים מצטיינים) וגם במבי ישלים לעת זקנתו עם בורא עולם. גם החייל האמיץ ירצה לבסוף את מקומו בגן העדן.יצאתי מהקרנת "מקום בגן עדן" נסער ונרגש וחשתי כי צפיתי במשהו מיוחד הסרט לא הרפה ממני עד שהבנתי - "מקום בגן עדן " מצליח באופן מופלא ויצא דופן לזקק את כל ההוויה הישראלית לשעתיים של חוויה קולנועית יוצאת דופן. ליוסי מדמוני כבר שמור אחרי הסרט מקום של כבוד בגן העדן של הקולנוע הישראלי. תעשיית הסרטים הישראלית נמצאת בפריחה אדירה ו"מקום בגן עדן" הוא אחד ההישגים האומנותיים שלה. לא להחמיץ!
מקום בגן עדן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אוריאלגיל: 1914/03/2014 21:45:56
6/10אייקון ציון
סרט ישראלי נוסף, אל תצפו לסרט מהולל עם תקציב בשמיים או שחקני הוליווד מהוללים. אני מניח שהסרט יעניין יותר את מי שנמשך יותר לזאנר.
שם: יובל טריסטרגיל: 5408/03/2014 20:16:36
8/10אייקון ציון
סרט ישראלי...צריך להסביר עוד משהו ? אז זהו,שלא.כי סגנונו כל כך אופייני לסרטים ישראלים(לטוב ולרע),אז כל מה שנשאר לדווח כאן,זה על רמת הסרט-לפיכך,הינני נותן את דעתי,שהסרט טוב ואיכותי,אך גם לא מאושכל לסטנדרטים של מצוין או חובה. אלון אבוטבול קיבל כאן תפקיד מרכזי ביותר,והוא אכן מצליח להחזיק את הסרט על כתפיו,פיו,וידיו.אגב,הייתי ממליץ לצפות בסרט בעיקר למי ש...שירת בצה'ל ! וזאת כדי להבין ולחוש היטב את הקטעים הקשורים לצבא... ומילת סיום,קיצור זמן הסרט(כשעתיים) היה נותן לו נקודת זכות גדולה נוספת,לטעמי. בגדול-אהבתי.
שם: אמנון אלביגיל: 9908/03/2014 00:13:42
7/10אייקון ציון
מקום בגן עדן. אמא שלי, פולניה חכמה אומרת: אי אפשר לשבת עם ישבן אחד על שני כיסאות. כאשר סרט מנסה לטםל בכול אשר עומד עלינו במדינה הקשה שלנו, אין הוא מצליח לטפל כראוי אף לא בדבר אחד. משחק מצוין, תסריט מבולבל, סרט לא נעים לצפיה אשר מתפתח לשעמום.
קישורים
חץ מקום בגן עדן (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט