איימי ביקורת סרט

Amy 2015 Movie Review

תמונת כתבמור קומפני על "איימי":
"העשייה הדוקומנטרית רשלנית אך הסיפור של ווינהאוס חזק מהכל"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Amy 2015
משחק איימי ויינהאוס במאי/ת אסיף קפדיה  
תיעודי
ביקורת סרט לאיימי מאת מור קומפני | מבקרת קולנוע
ציון המבקר
"כאב לב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע62.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
יש רגע אחד בסרט התיעודי על חייה של איימי ווינהאוס, שהוא בדיוק אחד מהרגעים ממנו עשוי הקולנוע. זה קורה כשווינהאוס נמצאת באולפן עם המפיק המוזיקלי מארק רונסון ומקליטה בטייק אחד ארוך את הלהיט המפורסם שלה "Back to black". כתיבת השיר והקלטתו מגיעה בסמוך לפרידתה הראשונה מבן זוגה, בלייק פילדר סיביל (הם עוד יספיקו לחזור, להתחתן ולהיפרד שוב במהלך חייה הקצרים) ואי אפשר שלא להרגיש כמה מילותיו של השיר פוצעות ומהדהדות, בעודן מוקרנות על המסך. עם זאת, ווינהאוס, שלדברי חבריה הייתה שבורה ומפורקת באותה התקופה, מבצעת את השיר בטייק אחד ארוך ומושלם, כמו אמנית הנשמה האמיתית שהייתה. בסיום היא מחייכת לרונסון ושואלת: "זה יצא קצת קודר בסוף, לא?"לא די בכך שמדובר בפיסה תיעודית מרגשת של הקלטת אחת מהיצירות היפות והמרגשות של זמננו, זו גם המחשה ישירה של אופייה החזק והיציב של ווינהאוס בכל הנוגע למוזיקה – הדבר היחיד אותו רצתה וביקשה לעצמה. ממש כמו לצפות באגדה חיה, רגע לפני שהיא קמלה, נהרסת ונרמסת בידי כלי התקשורת.
סרטו של הבמאי הבריטי אסיף קפדיה מביא את סיפורה העצוב של ווינהאוס, הנערה בעלת קול הזהב מצפון לונדון, שאכלה, נשמה וגדלה על אגדות ג'אז עד שהפכה לאחת מהן. הוא מתחיל בילדותה כצעירה כשרונית שמעוררת השתאות בקרב כל מי שפוגש ושומע אותה ועד הפיכתה לכוכבת ידועה לשמצה בשל התמכרויותיה לסמים ואלכוהול והפרעות האכילה מהן סבלה. כן, זה סיפור ששמעתם כבר. זה סיפור רפטטיבי עד כדי כאב שסופר על לא מעט אגדות מוזיקליות. ולמרות שאי אפשר שלא להתרגש מהצפייה בו ולהתרפק על הזכרונות מדמותה של ווינהאוס, חייבים להודות גם ש"איימי" קצת טובע בים של סרטי תעודה מוזיקליים רבים וטובים ממנו.דוגמא לסרט כזה מהעת האחרונה הוא Kurt Cobain: Montage of Heck, בו נקט הבמאי ברט מורגן כל טכניקה ויזואלית אפשרית על מנת להנגיש לצופה זוויות אחרות וחדשות על קורט קוביין. קפדיה, לעומת זאת, הסתפק בפיסות צהבהבות על חייה של איימי. בסרט על ווינהאוס אין עדויות חדשות, חומרים חדשים שצולמו במיוחד לצורך יציאתו או אפילו זווית מעניינת. קפדיה פשוט ערך קטעים קיימים, במגמתיות האופיינית כמובן לבמאים דוקומנטרים. למעשה, התכניות והיצירות הקודמות שעסקו בחייה יכלו לייצר בדיוק את אותה הסחורה ומי שמצפה לקצת יותר עלול להתאכזב.
למרות זאת, אפשר להשוות את הצפייה ב"איימי" לצפייה בתאונת רכבת – הסוף ידוע מראש, הדרך בלתי נמנעת אבל פשוט אי אפשר להפסיק להסתכל. למזלו של קפדיה, ווינהאוס הייתה אישיות תוססת ומרתקת כך שהסיפור שלה, גם אם מתואר בקו נרטולוגי רשלני, מצליח להישאר מעניין. הצפייה בהתקפי האכילה המתועדים שלה, כשהצופה יכול להשלים היטב בראשו מה בדיוק עומד לקרות אחריהם, מתוך היכרות עם הביוגרפיה, מכמירי לב. כך גם הרגעים בהם נשאלת ווינהאוס לגבי פרסום ותהילה והיא עונה בכנות שהם מעולם לא היו משאת נפשה וכי היא לא חושבת שתוכל להתמודד איתם.החלק הקשה והנוקב יותר של הסרט, היחיד בו נדמה שהבמאי מנסה לומר משהו או ליצור נדבך של ערך מוסף, הוא זה שמתאר את ווינהאוס באחרית ימיה כמושא ללעג. זה גם החלק בו מתואר הערב שלפני ההופעה השערורייתית של ווינהאוס בבלגרד, שזכתה למיליוני צפיות יוטיוב ועלבונות בכל רחבי העולם. ווינהאוס סירבה להופיע ושתתה את עצמה לדעת עד כדי כך שבבוקר נסיעתה הועלתה על המטוס מעולפת. איש ממנהליה לא חשב לבטל את ההופעה. הלחץ והרדיפה הבלתי פוסקת של צלמי הפפראצי אחריה, גם בערוב ימיה, כשהיה ידוע לכל שהיא נמצאת במצוקה, לא פסקו מעולם. כאן נשאלת כמובן השאלה האם למדיה אין אחריות כלשהי במותה הטראגי.האפטר אפקט של "איימי" נוצר, אם כך, מהסיפור הקיים החזק ולא מעשייה קולנועית גדולה. סביר להניח שמעריציה שיצפו בסרט יגלו שהוא לא חידש להם דבר. עבור צופים שלא הכירו אותה בעבר יכולה להיות זו הזדמנות להיחשף לפרטים הצהבהבים יותר של חייה ולעקוב אחר מסלול התרסקותה של כוכבת אמיתית שלנצח ילווה בשאלה כאובה אחת – למה?
איימי - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ברגיל: 2020/03/2016 10:59:06
10/10אייקון ציון
סרט מדהים ומטלטל מעלה שאלות וסוגיות רבות. מציג אישיות מיוחדת במינה, אמנית רב גונית ובעיקר זמרת משגעת שהצליחה לכבוש כמעט את כולנו. האופי המיוחד העיקשות הנטייה להרס עצמי, כל אלו מוצגים באופן פשוט מדהים שמשאיר את הצופה חסר מילים. התמודדות עם בעיה כואבת וקיצונית ששורשיה באותו אדם אך כמובן גם בסביבה האופפת אותו. זה מטורף לראות כיצד הכוכבת זועקת לעזרה אילמת ומצד אחד אנשים וחברים קרובים שרוצים לעזור ומנגד נמצאים גם אינטרסנטים שעניינם בניהול הכסף בלבד עד ששוכחים שמולם עומד אדם שבור, מוכה, זועק. סרט מטלטל על כוכבת מטלטלת.
שם: ערןגיל: 4710/03/2016 04:00:51
9/10אייקון ציון
סרט מטלטל על חייה של הזמרת אמי ויינהאוס המבוסס על קטעי וידאו אמיתיים המראים את הידרדרותה הנפשית למול ההצלחה המקצועית הגדולה הסרט מצליח להפוך את הקרביים, להעציב ולטלטל , שווה צפיה
שם: רוניתגיל: 6006/03/2016 15:55:46
10/10אייקון ציון
איימי.... כל כך כואב. בסרט מגלים עוד ועוד מסודות קסמה. ברור שהסרט מרגש וצורב ומי שלא הספיק להכיר אותה בחייה יכול להתחיל מהסרט הזה, ולהמשיך עם שיריה הנפלאים וקולה המיוחד. כמה חבל.
קישורים
חץ איימי (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט