רוחות אינישרין ביקורת סרט

The Banshees of Inisherin Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "רוחות אינישרין":
"אם אהבתם את "ברוז'" מומלץ מאוד לצפות גם בסרט זה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Banshees of Inisherin
משחק קולין פארל, ברנדן גליסון, קרי קונדון במאי/ת מרטין מקדונה  
דרמה
ביקורת סרט לרוחות אינישרין מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"שנון וחריף"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די26.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אם אתם ממעריצי סרט הקולנוע הראשון פרי מוחו הקודח של הבמאי והתסריטאי מרטין מקדונה, "ברוז'", אותו סרט פשע קומי מדמם משנת 2008, בכיכובם של צמד השחקנים האירים הנפלאים ברנדן גליסון וקולין פארל, אז "רוחות אינישרין" הוא מן הסתם הסרט שאתם חייבים לראות בבית הקולנוע הסמוך לביתכם. כמו בסרטו הראשון, הכימיה הנפלאה בין גליסון לפארל מספקת שפע של זיקוקי דינור בשילוב תסריט שנון, עלילה מפתיעה ולא שגרתית וכמובן המון רעיונות פילוסופיים, פסיכולוגיים ודתיים. מקדונה הוא לא רק במאי מוכשר אלא גם תסריטאי חכם. הסרטים שלו מספקים בידור בוגר ואיכותי לקהל מבין עניין, אבל הוא גם רוצה להגיד משהו על העולם.אחרי ההצלחה הגדולה של "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" הכל כך אמריקאי, שאף זכה בשני פרסי אוסקר למשחק עבור הכוכבת שלו פרנסיס מקדורמנד ושחקן המשנה סם רוקוול, בסרטו החדש מקדונה הבריטי עושה סוג של קאמבק אל המקורות שמהם צמח. העלילה מתרחשת לפני 100 שנה, ב- 1923, בכפר קטן ופיקטיבי בשם אינישרין על אי בודד באירלנד. מרחוק נשמעים ונראים הדי מלחמת האזרחים האירית בין הקתולים לפרוטסטנטים. תושבי הכפר לא ממש מבינים על מה האירים ביבשת נלחמים ועסוקים הרבה יותר בקרב מוזר אחר שמתרחש מתחת לאפם.
בצהרי יום אחד מתרחש אירוע בלתי צפוי: פאדרייק (קולין פארל כנראה בהופעתו הטובה ביותר אי פעם), דופק על דלת ביתו של חברו הוותיק, קולם (גליסון). כמו בכל יום הם אמורים לצעוד אל הפאב המקומי ולשוחח שיחות נטולות חשיבות ומשמעות. אבל בשורה נרגשת עומדת על דל שפתיו של קולם, המודיע לפאדרייק המופתע שהוא איננו מעוניין להיות חבר שלו יותר. החברות שנראתה נצחית ויציבה לא רק על ידי פאדרייק אלא בקרב שאר קהילת תושבי האי מציתה ריב אמוציונלי שלתוכה נסחפים גם אחותו של פאדרייק, שוטה הכפר שהוא בנו של השוטר המקומי והאתון המיניאטורית החביבה של פאדרייק.מערכת היחסים בין השניים עולה על שרטון והקרב האכזרי והמדמם שעתיד לפרוץ ביניהם הוא כמובן מטאפורה למצב הקיומי של אירלנד וכנראה בכלל לעולמנו שבו אין באמת נימוקים משכנעים לפריצתן של מלחמות. הניסיונות של פאדרייק להבין את הסיבות שהובילו להחלטתו של קולם רק הולכים ומחריפים את הסיטואציה האבסורדית. מה שנראה בהתחלה כסיטואציה מוזרה שיצאה משליטה, מתגלגל כמו כל מלחמה עיקשת לקרב מכוער, מעוות ואלים. קולות ההיגיון נואשים מלסייע לגיבורים ומחליטים כל אחד בדרכו לנטוש את הקרב המכוער והטיפשי להפליא בין שני הגיבורים.
מקדונה מפליא לחשוף לפנינו לא רק את טיפשותם ואכזריותם של שני גיבוריו. מבחינתו כל האנשים החשובים באי הם רקובים ומושחתים מהיסוד. אם זה נציג החוק השוטר האלים, גבר המטביע את דכאונו באלכוהול ומשחרר את זעמו ותאוותו על בנו. אם זאת מנהלת החנות המקומית שמנהלת גם את סניף הדואר, מחטטת במכתבים ומפיצה רכילויות לכל עבר, הכומר המקומי שמגיע פעם בשבוע מהיבשת לשאת תפילה ולא ממש מנהל תא וידויים מסורתי, אם זאת הזקנה של הכפר המתנהלת כמו מכשפה ומפיצה בשורות איוב. הריקבון המוסרי מגיע מלמעלה ומחלחל מטה אל התושבים הפשוטים. אצל מקדונה כל מי שנאיבי מדי, נחמד מדי, תמים מדי, עלול בסופו של דבר לשלם את המחיר.לעומת סרטים רבים המתרחשים בכפרים קטנים המוקפים בטבע פראי סביבם, אינישרין והטבע הלכאורה מרהיב המקיף אותו, מבטאים בצורה מושלמת עד כאב את האומללות והאפרוריות של המקום שבו מתרחשת העלילה. התחושה היא שתושבי הכפר הם אסירים מרצון בתוך בתי החימר והעץ. הצלם בן דיוויס מצליח ללכוד את התחושה האיומה וחסרת הרוגע בכל פריים ופריים. בצילומי החוץ הוא עושה זאת בעזרת האור הטבעי והקודר ובצילומי הפנים הוא נעזר בנרות וגזיות, מאחר ולא היה חשמל באזורים מסוג זה לפני כ-100 שנה. על אף ההומור האבסורדי והגרוטסקי אין בסרט הזה רגע אחד של תקווה אמיתית, קלילות או אושר וזה מורגש מבחינה ויזואלית לכל אורך הסרט.לעומת "שלושה שלטים" שהיה סוג של אגרוף בבטן בעל מסר ברור וחד, מקדונה מחליט הפעם לספק לקהל הצופים שלו סרט הרבה יותר מורכב. עדיין יש בו שנינות תסריטאית, עלילה מתעתעת, וכמובן משחק מעולה של כל צוות השחקנים (לא פלא שארבעה מהם מועמדים לאוסקר והסרט עצמו מועמד ל-9 פרסי אוסקר). נראה שמקדונה נתלה על אילנות הרבה יותר גבוהים כדי לייצר יצירה קולנועית שהיא סוג של שירה. "רוחות אינישרין" הוא פואמה על חברות רעילה, ייאוש קיומי, אובדן תמימות ונחמה הדדית מעוותת. התוצאה מרשימה, אבל הפעם הדמויות הרבה פחות מרגשות והרעיון מאחוריו הרבה יותר עמום. לכן הסרט ככל הנראה יהיה פחות נגיש עבור הקהל הרחב.
רוחות אינישרין - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אילתגיל: 6620/04/2023 23:40:13
7/10אייקון ציון
שני השחקנים הראשיים והבמאי שיתפו בכר פעולה בסרט ״ברוז׳ ״ לפני 14 שנה,ולכן היו לי ציפיות גבוהות לסרט החדש שלהם.במקום נידח,באי מבודד,נוצר עימות לא סביר בין שני חברים טובים.הקשר ביניהם מתדרדר לאלימות משונה.המוזיקה טובה.
שם: זרובבלגיל: 7021/02/2023 17:39:00
1/10אייקון ציון
ראיתי את הסרט היום והוא גרוע מאוד מאוד. סרט איטי ומשעמם וממש בזבוז זמן. אם אתם מחפשים משהו שירדים אתכם, הגעתם לסרט הנכון.
שם: אלכס טורובסקיגיל: 3817/02/2023 01:18:24
5/10אייקון ציון
הגגשתי שבוי שהלכתי בגלל השקלנים ולא ציפיתי לראות שרחד משחק אידיוט והשני משחק מזוכיסט וזה בכלל סרט אימה עם חיתוך איברים. תחסכו לעצמכם וצראו אח"כ בבית. לא מומלץ
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט