תכנית א' ביקורת סרט

Plan A Movie Review

תמונת כתבתומר כץ על "תכנית א'":
"מרשים ויזואלית, אך לעיתים נדרשת גם תכנית ב׳"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Plan A
משחק אוגוסט דיהל, סילביה הוקס, מיכאל אלוני, עוז זהבי, ישי גולן במאי/ת יואב ודורון פז  
דרמה
ביקורת סרט לתכנית א' מאת תומר כץ
ציון המבקר
"היהודים באים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע80.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די15.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הסרט "תוכנית א'" (Plan A) מבוסס על אירועים אמיתיים ומגולל את סיפורו של מקס (אוגוסט דיהל, ״ממזרים חסרי כבוד״), שורד שואה ממחנה אושוויץ, אשר איבד את משפחתו וכל רכושו. במסעו לחיפוש אחר משמעות, מקס האבוד פוגש בחברי הבריגדה היהודית ובראשם מיכאל (מיכאל אלוני), ונחשף בין היתר לפעולות התגמול המחתרתיות שלהם - מסע ציד אחר חיילים ומפקדים נאצים אשר קשרם לרצח יהודים במלחמה מוכח. מקס מבקש לנקום את מות ילדיו, אך מסורב. כאשר הוא פוגש את אנה ואת קבוצת "נקם", נראה כי חייו משתנים; אבא קובנר (ישי גולן) וחבורתו רוקמים תוכנית נקמה מורכבת ונבזית במטרה להרעיל את מקורות המים בגרמניה ולהרוג כשישה מיליון אזרחים - ״עין תחת עין״.סרטם החדש של האחים יואב ודורון פז (״הגולם״, ״פובידיליה״) הוא קו-פרודוקציה ישראלית-גרמנית שאפתנית במיוחד, ונוצר עוד בשיא משבר הקורונה. הסרט דובר האנגלית יצא לראשונה באירופה בשנת 2021, ובארה"ב בשנת העוקבת. עיתוי ההפצה כאן בארץ, כשלוש שנים לאחר שהופץ במקור, מרגיש כצירוף מקרים חשוד למדי - בעיקר בצל המלחמה המתרחשת בעזה ובהחלט הופך רלוונטי מתמיד.
כאשר נחשפתי בפעם הראשונה לעלילת הסרט, היה לי קשה להתנתק מהאסוציאציה המידית לסרטו של טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד", אך התברר לי כי זה לא המצב. כבר בסצנה הראשונה היה ברור כי האחים פז מנסים להביא אינטרפרטציה שונה בהחלט לנקמת היהודים. זהו סרט נקמה, אבל לא מהסוג לו ציפיתי. מדובר בסרט היסטורי המבוסס בעיקרו על אירועים אמיתיים, הוא כבד וטעון רגשית, ויכול בין היתר גם להוות טריגר בימים אלה.למרות שאינו מדייק תמיד עובדתית, המבע הקולנועי מרתק וניכר כי נעשתה מלאכת מחשבת דקדקנית בכל הנוגע לעבודת המצלמה. ׳תוכנית א׳׳ מספק רגעים קולנועיים אפלים ומטלטלים במיוחד, אשר מעבירים בצורה מדויקת את רגשות הדמויות. השחזור התקופתי והסטים שהוקמו עושים את העבודה ומסייעים להיכנס לאווירה הנכונה. אך לצערי, הפער בין הטכניקות הסינמטוגרפיות המרתקות לבין העלילה והדמויות ניכר בהחלט, וזו אולי חולשתם הגדולה ביותר של צמד היוצרים, כפי שניכר גם בעבודותיהם האחרונות. ׳תוכנית א׳׳ מתקדם ברובו בצורה איטית, ונמתח על פני כמעט שעתיים. בנוסף, מסתמן כי עבודת פיתוח הדמויות אינה מספקת, כמו בסיפורם של חבורת הבריגדה היהודית אשר מסתכם עוד לפני מחצית הסרט ועל אף שנעשה בילד אפ – הוא כמעט ואינו מתממש.
השחקן אוגוסט דיהל, אשר שיחק קצין נאצי ב״ממזרים חסרי כבוד", סוגר מעגל ב׳תוכנית א׳׳ כאשר הוא משחק כניצול שואה. דיהל אחראי על כמה מהרגעים המצמררים והבלתי נשכחים בסרט, ותצוגת התכלית שלו מרשימה. בסצנה שבה מקס מגלה כי משפחתו נספתה, דיהל מספק חוויה עוצמתית ומצמררת במיוחד, אשר מרגישה אותנטית ולא מתוסרטת. מנגד, בגזרת השחקנים הישראליים נראה כי השפה האנגלית מקשה ואינה מיטיבה עם חלקם, מלבד אולי אלוני. כמו כן, ישי גולן בדמותו של אבא קובנר, מוצג כפלקט אדיש בו בוערת הנקמה, ובעיקר ללא כל יכולת להזדהות עמו.על פניו, נראה כי "תוכנית א׳" יכול לשמש כמוסר השכל לקונפליקט הנוכחי בארצנו - אך חלקים רבים ממנו מרגישים כמו סרט הסברה דידקטי המכוון בעיקרו לקהילות העולם. למעשה, "תוכנית א" מציג את חבורתו של קובנר כחסרי היגיון בריא כאשר עושים את כל שביכולתם למצות את הדין במשפט שדה חסר רחמים מול כל העם הגרמני. כמו כן, הסרט ברובו עוסק בהישענות על האידאליזציה של מדינת ישראל, ועל כן זוהי גם חולשתו הניכרת ביותר בעיניי - אם בקלישאות הגורמות לגלגול עיניים או בשאלות חסרות כל טאקט כמו ״למה לא התקוממתם? למה הלכתם כצאן לטבח?״.למרות שזהו מותחן שאינו ייחודי, הוא בהחלט נעשה במקצועיות טכנית גבוהה, עם הישגים הפקתיים מרשימים. אין ספק כי תזמון ההפצה הופך אותו לרלוונטי מתמיד וגורם לנו כצופים לעמוד מול שאלות קשות ומוכרות מחיי היום-יום של שנת 2024, כאשר כמעט וכל משפט בסרט (אם קלישאתי או לא), נטען במשמעות כפולה ומכופלת.
תכנית א' - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: nirגיל: 4627/01/2024 22:20:27
8/10אייקון ציון
1945,גרמניה, סוף המלחמה, יהודים מחפשים נקמה צודקת בעם הגרמני. סרט שגורם לך לחשוב מה היה קורה עם התכנית של אבא קובנר הייתה יוצאת לפועל. משחק מצוין של אוגוסט דיהל ומיכאל אלוני.
שם: אמנוןגיל: 9923/01/2024 22:41:24
10/10אייקון ציון
סרט חשוב לצפייה, במיוחד בעת הזו. נכון, מבחינה קולנועית יתכן וניתן היה לעשות טוב יותר. למרות זאת, לכו לראות - לפני הבחירות.
שם: שלומיגיל: 7423/01/2024 20:05:02
8/10אייקון ציון
סרט המבוסס על ספור אמיתי, סיום מלחמת העולם השניה, שתי קבוצות יהודים הנוקמים בנאצים. קבוצה אחת חיילים יהודים מהבריגדה היהודית של צבא בריטניה וקבוצה שניה בהנהגת אבא קובנר הקרויה נקם. דינמיקה המתפתחת בין שתי הקבוצות, כיצד מבצעים את הנקמה הנכונה. מומלץ
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט