חדשות קולנוע וסרטים

מספר לסרט – 5 סדרות הסרטים המוצלחות ביותר – חלק א'

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בשביל למצוא את תחילת היחסים של הקולנוע עם הספרות צריך לחזור אחורה, הרבה אחורה - עד ראשיתו של הקולנוע.

כבר בשנת 1900, כ-5 שנים לאחר הקרנת הסרט הראשון, הוצגה הדמות הספרותית הראשונה בקולנוע כאשר שרלוק הולמס היה הראשון שזכה לעיבוד קולנועי (וגם קיבל 109 שנים מאוחר יותר עיבוד מחודש ומוצלח).

הספרות תמיד הייתה חלק מרכזי בקולנוע מראשיתו ועד היום ומספר לא מבוטל של סרטים גדולים וחשובים בהיסטוריה של הקולנוע הם עיבודים לספרים (מצליחים יותר ומצליחים פחות): "חלף עם הרוח", "בן חור", "הסנדק", "שתיקת הכבשים", "מועדון קרב" ועוד רבים הפכו לסרטים שהם חובה לכל חובב קולנוע.

מתחילת שנות האלפיים אנו עדים למתקפה של ספרים שזוכים לעיבוד קולנועי, כאשר מדובר בעיקר בז'אנר ה"young-adult" (ספרות נוער) שזוכים להצלחה מסחררת במסך הגדול.

[*]

"מפוצלים", הספר הראשון בטרילוגיה הדיסטופית של ורוניקה רות', זוכה גם הוא לעיבוד ויוצא לאקרנים בימים אלה.

העלילה מתרחשת בשיקגו פוסט-אפוקליפטית ומוקפת בחומה. כדי לשמר את ההסדר החברתי בה, כל התושבים מחולקים לפלגים בהתאם לאופי והתכונות שלהם: פלג הכנות, האומץ, הידידות, אוריינות והקרבה עצמית. העלילה מסתבכת כאשר ביאטריס (שיילין וודלי), גיבורת הסרט, עוברת את המבחן ומתגלה כ"מפוצלת"; כלומר, מישהי מרובת תכונות שלא מתאימה לפלג אחד בלבד - מה שהופך אותה למטרה של המשטר שרואה ב"מפוצלים" איום שצריך להשמיד.

לרגל יציאתו של הסרט הראשון בסדרה החלטתי לדרג את חמשת סדרות הסרטים המבוססים על ספרים הטובים ביותר בשנות האלפיים.

5. סדרת "דמדומים"

[*]

הפנטזיה הרומנטית שנכתבה ע"י סטפני מאייר מגוללת את סיפורם של בלה סוון (קריסטין סטיוארט), תיכוניסטית שעוברת לעיירה קטנה יחד עם אביה ואדוארד קאלן (רוברט פטינסון), ערפד הלומד איתה בתיכון.

השניים מתאהבים, אך העלילה מסתבכת כשלתמונה נכנס ערפד שרוצה להרוג את בלה ובהמשך הסדרה גם איש זאב שמתיידד עם בלה המדוכאת (והעובדה שהוא איש זאב הופכת אותו לאויב של הערפדים). בהמשך, בלה צריכה לקבל החלטה האם להפוך לערפדית בשביל להשאר עם אדוארד.

כמו הספרים, גם סרטי דמדומים זכו להצלחה מטורפת. הסרטים כולם הכניסו 3.34 מיליארד דולר ברחבי העולם והסדרה מדורגת תשיעית בסדרות הסרטים המכניסות ביותר.

המבקרים לא התלהבו כמו הקהל הרחב, והסרט זכה לביקורות שליליות כאשר הסדרה מדורגת בממוצע של 36% ביקורות חיוביות באתר "Rotten Tomatoes".

[*]

לדעתי, יש דווקא כמה דברים טובים בסרט:

בראש ובראשונה סיפור אהבה שפשוט עובד, הרבה בגלל הכימיה בין קריסטין סטיוארט לרוברט פטינסון. כאשר ג'ייקוב נכנס בין השניים הסיפור הופך למשולש רומנטי מעניין במיוחד.

נוסף לכך, הקרבות עצמם בסרט מבויימים בצורה טובה ומצליחים לעניין.

עם זאת, לא חסרות לסרט מגרעות, שכן רוב הזמן הוא פשוט משעמם ולא עובד. הרבה סצנות מיותרות ועלילות ודמויות משנה דלות ושטוחות כשלמעשה, חוץ משלושת הדמויות המרכזיות אנחנו לא מצליחים להתחבר לאף אחד.

כשמסכמים את הכל, "דמדומים" היא לא סדרת סרטים מדהימה, אך גם לא רעה ובהחלט יותר מוצלחת מסדרות אחרות מהשנים האחרונות (כמו "פרסי ג'קסון" ו"סיפורי נרניה") ולכן אני ממקם אותה במקום החמישי. בסך הכל, הקהל שהסדרה הזאת פונה אליו מקבל את מבוקשו.

4.טרילוגיית "ההוביט"

[*]

אחרי ההצלחה של "שר הטבעות", הופקד עוד סיפור של טולקין בידיו של פיטר ג'קסון. בניגוד ל"שר הטבעות", שם שלושה ספרים הפכו לשלושה סרטים, במקרה הזה מדובר בספר אחד קצר (245 עמודים בלבד) שעובד לשלושה סרטים ארוכים במיוחד.

העלילה עוקבת אחר בילבו בגינס (מרטין פרימן), שנסחף אל מסע להציל את מורשתה של ממלכת הגמדים מן הדרקון סמאוג (בדיבובו של בנדיקט קמברבאץ'). הקוסם גנדלף (איאן מק'קלן) הוא זה שהכניס בילבו אל תוך ההרפתקה הזו, והוא מוצא את עצמו בחברת שלושה עשר גמדים המונהגים ע"י הלוחם האגדי , ת'ורין אוקנשילד (ריצ'ארד ארמיטאג'). המסע לוקח אותם אל הלא נודע - דרך ארץ מלאה בגובלינים ובאורקים ווארגים קטלניים, עכבישי ענק ועוד שלל דמויות מעולמו הקסום של טולקין.

[*]

עד כה יצאו שני סרטים מתוך הטרילוגיה הקולנועית ושניהם זכו להצלחה גדולה בקופות.

הסרט הראשון בטרילוגיה, "מסע בלתי צפוי", שיצא בדצמבר 2012, הכניס מיליארד דולר. הסרט השני, "מפלתו של סמאוג", שיצא בדצמבר 2013 הכניס 950 מיליון דולר. הסרט השלישי והאחרון, "לשם ובחזרה", צפוי להגיע אלינו בדצמבר הקרוב.

אצל המבקרים הסדרה זוכה לביקורות פושרות, לפחות עד עכשיו:

הסרט הראשון עומד על 65% ביקורות חיוביות באתר "Rotten Tomatoes" והסרט השני זוכה לביקורות טובות יותר עם 75% ביקורות חיוביות.

[*]

באופן אישי, לי היו ציפיות גדולות מהסרט, במיוחד כשנודע לי שפיטר ג'קסון שביים את "שר הטבעות" הוא הבמאי של הסרט - אך אני חייב להודות שהתאכזבתי מעט.

הסרטים סה"כ לא רעים, פיטר ג'קסון עושה גם כאן עבודה מדהימה ומצליח להציג את העולם של טולקין בצורה נפלאה. כמו כן, ישנן סצנות בלתי נשכחות בשני הסרטים כמו המפגש בין בילבו וגולום, מרדף החביות וכמובן הסצנה הבלתי נשכחת בה בילבו פוגש את סמאוג.

כמו כן הבחירה המצוינת במרטין פרימן כבילבו והעבודה הנפלאה של בנדיקט קמברבאץ' כסמאוג מוסיפות הרבה לסרט.

כל זאת יחד עם הסיום של הסרט השני שמשאיר אותנו עם ציפייה גדולה לסרט האחרון בטרילוגיה יוצרים עד כה סדרת סרטים לא רעה בכלל ועם זאת, למרות כל הדברים הטובים, יש דבר אחד שמונע מהסרט למצות את הפוטנציאל הטמון בספר; הבחירה בלהפוך ספר בן 245 עמודים לטרילוגיה ששני סרטיה הראשונים עוברים את רף 5 השעות גורמת לכך שהסרט נמרח ופשוט לא מעניין בחלק גדול מהזמן, ולכן אני מדרג אותו במקום הרביעי.


לחץ/י לכתבת ההמשך...
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט