מה הייתם עושים אם הייתם מגלים במסגרת עבודתכם מידע שיכול לשנות את החיים של אזרחים מסביבכם? האם הייתם נוקטים פעולה או ממשיכים בעבודה ושומרים על התפקיד שהשגתם ועל שגרת חייכם? "Citizenfour" זוכה פרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר, שמוקרן בימים אלו במסגרת פסטיבל "דוקאביב", פוגש את הגיבור הראשי שלו אחרי שקיבל את ההחלטה שתשנה את חייו ותכה גלים ברחבי העולם, שמשפיעים עד היום.
הסרט מלווה את אדוארד סנודן, עובד צעיר בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) בארה"ב שמגלה במסגרת תפקידו כי מדינתו עוקבת באופן לא חוקי אחר שיחות הטלפון, היסטוריית הגלישה והודעות ה-SMS של אזרחי ארה"ב ושל מנהיגים זרים ברחבי העולם. סנודן מחליט לחשוף את ההאזנות הלא חוקיות לשני עיתונאים מה"וושינגטון פוסט" ומ"הגרדיאן" הבריטי, אליהם מתלווה יוצרת הסרט לורה פואטרס.
[*]
ייחודו של הסרט הוא כי בניגוד למרבית הסרטים דוקומנטריים, שעוקבים אחר אנשים ומהלכים פורצי דרך שהשפיעו על העולם, "Citizenfour" לא מתעד בדיעבד את שעבר על סנודן, אלא מלווה אותו בזמן אמת יום אחר יום בעת שהוא חושף בפני העיתונאים במלון בהונג-קונג את הפרטים הסודיים שהוא יודע ובעת שהוא עוקב אחר הסיקור התקשורתי של ממצאיו.
זוהי נקודת החוזקה של הסרט - ככל שפרשיית האזנות הסתר נחשפת במלוא היקפה, כך החיפוש אחר המדליף הולך ומתהדק ואנו נשאבים לעלילת מתח בה על סנודן להחליט כיצד והאם להיחשף ואיך להגיע למקום מבטחים הרחק מהישג ידם של הרשויות בארה"ב. נקודה חזקה נוספת היא התיאור העבודה העיתונאית המעמיקה שהעיתונאים מבצעים בעקבות גילוייו, שמקנה הילה מחודשת לעיתונות הממוסדת שאיבדה מתהילתה עם השנים. יחד עם זאת הקירבה של הדמויות לסנודן גורמות להצגתו באור אוהד ולא ביקורתי, מה שגורם לסרט לא להציג בצורה כוללת את ההשלכות של מעשיו ואת הסיבות הבטחוניות שגרמו לממשל לבצע את האזנות הסתר מלכתחילה.
נקודת חולשה נוספת של הסרט היא בחלקו השני, לאחר עזיבתו של סנודן את המלון ובריחתו למקלט ברוסיה. הסרט עובר לתעד מקרים משפטיים ברחבי העולם וחשיפות תקשורתיות שממצאיו של סנודן עזרו בגילויין, אך מאבד מאחדות הזמן והמקום שחיזקו אותו עד לנקודה זו והופך להיות מפוזר למדי ופחות מעניין. נדמה כי יד של יוצר דוקומנטרי מנוסה יותר הייתה מסייעת להפוך את החומרים המרתקים כשלעצמם שבידיו, לסרט מהודק, מותח ורב מימדי יותר. בכך נותר "Citizenfour" כסרט אשר בהחלט שווה צפייה בשל תיעודו של רגע היסטורי בזמן התרחשותו, אך ככזה הלוקה בחסר כמוצר דוקומנטרי מוגמר מהמעלה הראשונה.
הקרנות הסרט במסגרת פסטיבל "דוקאביב" בסינמטק תל אביב: ה' 14.5 16:15, שבת 16.5 19:00