חדשות קולנוע וסרטים

העוקץ המושלם: סרטי הנוכלים הגדולים

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטי נוכלים הם אחד הז'אנרים האהובים עליי. יש משהו מרגש ומספק בלראות תכנית הונאה מפורטת יוצאת לפועל, במיוחד כשהצד הנפגע הוא דמות שאוהבים לשנוא. זה אכן המצב ברוב סרטים כאלה, כאשר הנוכלים עצמם מתאפיינים בתכונות של מוסריות וצדק, למרות היותם מחוץ לחוק. לכבוד צאת הסרט החדש "נוכלות עם סגנון" בכיכובן של אן האת'ווי ורבל וילסון, בחרנו את חמשת סרטי הנוכלים הטובים ביותר
5. שוברות הלבבות (2001)

סרט שלדעתי לא זכה להכרה המגיעה לו, ואולי אני בכלל משוחד כי הוא נפל בדיוק על תקופת נעוריי כשג'ניפר לאב יואיט הייתה כוכבת ענקית וחלומו של כל נער מתבגר. גם הסרט עצמו מעניין ומהנה מאוד, ואם כבר מדברים על סרט נוכלות עם דמויות נשיות בתפקידים הראשיים, אז "שוברות הלבבות" היה כאן הרבה לפני. מקס ופייג' הן צוות נוכלות של אמא ובת. מקס (סיגורני וויבר) מפתה גברים עשירים להתחתן איתה ופייג' (לאב יואיט) מפתה אותם לבגוד במקס רגע אחרי החופה, מה שמוביל לגירושים מידיים ופיצוי כספי. לפייג' נמאס לחיות בצל של אמה והיא מעוניינת בקריירת סולו, אבל לשתיים נדרש לבצע עוד עקיצה אחת גדולה כדי לכסות על החובות שלהן למס הכנסה.

הקורבן הנבחר הוא דמות מגוחכת לחלוטין של מיליונר זקן בעל חברת טבק שמכור קשות למוצר של עצמו (ג'ין הקמן). במקביל, פייג' מנסה את מזלה מהצד ללא ידיעת מקס בפיתוי בעלי בר צעיר, ג'ק (ג'ייסון לי), אבל מתאהבת בו. המצב מסתבך עוד יותר כשאחד הבעלים המרומים של מקס (ריי ליוטה) לא מוכן להשלים עם הפרידה ומגיע לחפש אותה. מכאן המצב הופך לקומדיה בלתי נשלטת של טעויות וכיבויי שריפות, עד הסוף הקלאסי של קומדיה רומנטית. סרט מבדר שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות עם גישה יצירתית לז'אנר ואפילו מצליח לספק תובנות על טבע האדם, התבגרות ויחסי הורים וילדים.



4.ההצעה הטובה ביותר (2013)

ההוכחה שסרט נוכלים טוב לא חייב אלמנטים של קומדיה. במקרה זה מדובר לא רק בדרמה אלא גם בסרט אמנותי לכל דבר. גיבור הסרט (ג'פרי ראש) הוא מומחה להערכת יצירות אומנות ובעל חוש מיוחד לזיופים. הוא חי חיי בדידות, משמעת עצמית ושליטה מוחלטת. ביתו המפואר גדוש בציורים של אמנים גדולים, כולם של נשים, אותם הוא מעריך בעבודתו כחסרי ערך משמעותי, ואז השותף הסמוי שלו (דונלד סאת'רלנד) קונה אותם בזול. יום אחד הוא מגיע לבצע הערכת רכוש בבית עתיק ומפואר ומפתח מערכת יחסים עם היורשת הצעירה שגרה בו וסובלת מאגורפוביה. הגיבור הופך אובססיבי מהמסתורין האופף את האישה והחפצים בביתה, החזות המאופקת והמסודרת שלו מתפוררת בהדרגה והחיים שלו משתבשים לחלוטין. (מכאן והלאה ספוילרים לעלילה).

הבמאי ג'וזפה טורנטורה, 25 שנה אחרי "סינמה פרדיסו", שוב מעמיד סרט ברמה גבוהה, עם משחק איכותי, פסקול של אניו מוריקונה ותסריט חכם, מפתיע ומותח עד הרגע האחרון. ללא ספק לא מדובר כאן בסוג סרטי נוכלים שבהם הצופה מייחל להצלחת הנוכל. מעשה הנוכלות הגדול שמתגלה בסרט מצליח לעבוד לא רק על הגיבור האומלל, אלא גם על הצופה עצמו ומשאיר אותו עם מחשבות הרבה אחרי הסיום.

3.נוכלים עם סגנון (1988)

הסרט עליו מבוסס "נוכלות עם סגנון" והוא עצמו מבוסס על הסרט "סיפור לפני השינה" משנת 1964 עם מרלון ברנדו. מכאן גם נגזר השם העברי של הסרט החדש, למרות ששמו באנגלית הוא "The Hustle". הסרט בוים על ידי פרנק אוז, שביים שנתיים לפני כן את "חנות קטנה ומטריפה", אבל ידוע בעיקר בתור הקול של יודה מ"מלחמת הכוכבים" ושל מספר דמויות מ"החבובות" ו"רחוב סומסום", ביניהן מיס פיגי, פוזי הדוב, אנימל ועוגיפלצת.

הסרט מציג התנגשות תרבויות ויחסי מורה-תלמיד בין אמן הונאה בריטי מעודן (מייקל קיין) ונוכל אמריקאי מעודן הרבה פחות (סטיב מרטין). השניים הופכים משותפים למתחרים בעקבות התערבות ביניהם על כספה ולבה של מיליונרית צעירה שנופשת בריביירה הצרפתית. זהו הסרט הכי מצחיק ברשימה, עם מיטב המוחות הקומיים של אותה תקופה ותסריט רווי בטוויסטים עד הרגעים האחרונים.



2.תפוס אותי אם תוכל (2002)

סרטו של סטיבן שפילברג על הנוכל האולטימטיבי, מבוסס על מקרה אמיתי מדהים של נער שסובב את ה-FBI על האצבע הקטנה שלו במשך שנים, עד שלבסוף נתפס והצטרף אליהם וכיום משמש כיועץ אבטחה בכיר. פרנק אבגנייל )ליאונרדו דיקפריו( היה נוכל מוכשר בצעירותו, נהג לרשום המחאות ללא כיסוי בחשבונות ובנקים מרובים, התחזה בהצלחה לדמויות בעלות סמכות, ביניהן טייס, רופא ועורך דין, וברח ממעצר פעמיים, כל זה לפני שמלאו לו 21 שנים. לאחר שנתפס וריצה תקופת מעצר, הפנה את כשרונו הקרימינלי למלחמה בזייפנים ונוכלים כמוהו.

הסרט הוא מרדף חתול ועכבר מהנה וקצבי בין פרנק לסוכן האחראי ללכידתו (טום הנקס), כאשר בין השניים נרקמים יחסי ידידות מרחוק, עד כמה שזה אפשרי במצב כזה. כמיטב המסורת אצל שפילברג, דמות האב הבעייתי נוכחת גם כאן בתור אביו של פרנק (כריסטופר ווקן), שהוא מושא הערצה עבורו מצד אחד וראש משפחה מאכזב מצד שני. דיקפריו מצוין בתור פושע חמקמק שביסודו הוא ילד מפוחד בעולם של מבוגרים ובסך הכל מחפש זהות בין שלל הדמויות שהוא מזייף. כל הצלחה שלו, כל טריק חדש וכל התחמקות מוצלחת מעלים עוד חצי חיוך אצל הצופה.
גם כשההתרחשויות מנופחות למימדים הוליוודיים לצורך האפקט הדרמטי, אפשר לסמוך על שפילברג שישמור על הסרט קליל ומהנה ולא ייתן לו לצאת מכלל שליטה. למען הסדר הטוב וכדי להשאיר מקום לסרטים אחרים, זה המופע היחיד של דיקפריו ברשימה, למרות שברזומה שלו תפקידי נוכלים רבים, ביניהם כמובן "הזאב מוול סטריט", "התחלה" ו"גטסבי הגדול".



1.העוקץ (1973)

צפיתי בסרט במיוחד לצורך הכתבה ובנוסף לסגירת חור בהשכלה, נהניתי מאוד. זהו סרט נוכלים קלאסי שהיה פורץ דרך בזמנו והשפיע מאוד על הז'אנר. העלילה מתרחשת בשנות ה-30 ומספרת על נוכל זוטר שנועד לגדולות בתחום בשם ג'וני הוקר (רוברט רדפורד). ג'וני ושותפו המבוגר גונבים בטעות מהאיש הלא נכון כסף שממוען לארגון מאפיה בראשות דוני לונגן (רוברט שו). השניים מיד מסומנים כמטרות למען יראו וייראו. השותף נרצח, אך לא לפני שמפנה את ג'וני לחברו הוותיק שהוא נוכל מדופלם בפני עצמו, הנרי גונדורף (פול ניומן). ביחד השניים מתכננים עוקץ נקמה גרנדיוזי בלונגן, כאשר ג'וני מתמרן במקביל בין מחסלי המאפיה ושוטר מושחת שרודפים אחריו, ועל הדרך לומד להיות נוכל ובן אדם טוב יותר.

הבמאי ג'ורג' רוי היל משלב באומנות בין מותחן פשע לקומדיה בסיוע רב ממשחק מצוין של שלושת השחקנים המובילים, כאשר פול ניומן אחראי לפן הקומי. אמנם הדמות שלו לא מפותחת מספיק בסרט ולא מקבלת הרבה זמן מסך, אבל החן והכריזמה הממגנטת של ניומן גונבים את ההצגה בדרך לעוד דמות אייקונית שלו. התסריט חכם ומורכב, בעל אינספור טוויסטים ותפניות מפתיעות, כיאה לעולם של נוכלים, כאשר גם הצופה לא פעם נופל בפח. בסתירה לעיסוק שלהם, הנוכלים עצמם מוצגים כאנשים הטובים וההגונים היחידים בסרט, לעומת כוחות השחיתות המיוצגים על ידי שוטרים ובנקאים.

הפסקול הבלתי נשכח מחדש את נעימת “The Entertainer” המפורסמת של סקוט ג'ופלין. הסרט זכה ב-7 פרסי אוסקר ונחשב ללהיט גדול בזמנו ולאבן דרך בקולנוע אמריקאי. גם היום הוא מהנה ביותר, עם קצב שלא היה מבייש סרטים הוליוודיים עכשוויים ורמות אינטליגנציה ושנינות שמתעלות על רבים מהם. סרט כזה עם דמויות ושחקנים כאלה היה זוכה בימינו לסיקוול מיידי, מה שלא קרה כאן, ואולי זה לטובה.

יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט