חדשות קולנוע וסרטים

איילנד - ביקורת DVD

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
אחרי צפייה ב- "איילנד", שיצא לא מכבר לחנויות הוידיאו ('וורנר הום וידיאו') לא ברור למה נכשל הסרט בארצות הברית. מדובר בסרט אופייני ומשובח של מייקל ביי שמצליח לספק גם עלילה מעניינת ואמינה שמתרוממת מעבר למתח, לאקשן הקצבי, המרדפים המדהימים ובכלל לכל הפעלולים שנראים גדולים מאי פעם.

אמצע המאה ה-21, כדור הארץ עבר אסון אקולוגי וכולו מזוהם מלבד מקום אחד שנקרא "האי". כל בני האדם ששרדו את האסון מוחזקים במתקן סודי, בו הם חיים תחת פיקוח צמוד של מצלמות 24 שעות ביממה, בחברה הומוגנית בה אומרים להם מה מותר לכל אחד לאכול, מה לעשות ועם מי להתרועע. לכל אחד יש את העבודה שלו ואת סדר היום הקפדני וכולם לבושים באותה תלבושת ספורט לבנה. לא מאפשרים לאף אחד לחרוג או לבלוט מעל האחרים. התקווה היחידה שיש לתושבי המקום, היא ההגרלה השבועית. כל שבוע מוגרל אדם אחד וזוכה בכרטיס ל"אי", המקום היחידי שלא נפגע מהזיהום ושם אפשר לנשום אוויר נקי. שני גיבורי הסרט, לינקולן שש אקו (יואן מק'גרגור) וג'ורדן שתיים דלתא (סקרלט ג'והנסון) מתיידדים במתקן הסודי. לינקולן שש אקו מתחיל לסבול מסיוטים בלילות ולראות דברים שהוא לא מכיר או זוכר. סקרנותו הטבעית גורמת לו להתחיל לפקפק בעולם הסגור והקפדני בו הם חיים ולהתחיל לחקור מה עומד מאחוריו. התגליות שלו יובילו אותו ואת ידידתו להיקלע לסיטואציה מסוכנת, בה הם צריכים לברוח ולהילחם על חייהם. מנהלי המתקן מוכנים לעשות הכל, על מנת להחזירם ועל מנת למנוע משאר האנשים במתקן, לגרום לבעיות ולהפר את הסדר המופתי במתקן. האם יצליח הזוג לשרוד ולגלות מה עומד מאחורי העולם בו הם חיו, את זה תראו בסרט.

כמו במקרים רבים, זהותו של הבמאי, אומרת כמעט הכל על הסרט. אפשר בהחלט לבנות סט ציפיות ספציפי מאוד בגלל שמדובר בסרט של הבמאי מייקל ביי שביים סרטים כמו "בחורים רעים (1+2)", "הפריצה לאלקטרז", "ארמאגדון", ו"פרל הארבור". כל סרטיו של ביי, הם סרטי אקשן גדולים מהחיים, סרטים עם עלילה פשוטה למדי, לעיתים קיטשית מאוד, מותחת מאוד ובעיקר כוללת המון פעלולים, פיצוצים ואקשן קצבי ובלתי פוסק. הסרט "איילנד" אינו שונה בהרבה משאר סרטיו והוא משלב את הכל בתוך סיפור עתידני.

העלילה מותחת, אבל גם מאוד אוורירית, כלומר, הדמויות מאוד פלקטיות ואין יותר מדי סטייה מהקו המרכזי של העלילה, אבל לפחות היא אינה קיטשית ולא הורסים אותה עם איזה רומן דביק במיוחד. מעבר לכל זה מדובר בעלילה מגוונת, מעניינת ומתוחכמת מספיק, על מנת שלא להפוך את הסרט הזה לסתם עוד סרט של פיצוצים, מרדפים ויריות. סרטי פעולה רבים מדי, האכילו אותנו באקשן ושכחו את העלילה, "איילנד" לפחות משתדל לבנות סיפור עם התרחשויות רבות, התפתחות ואפילו מי יידע, מצליח לשמור על רמת אמינות גבוהה, בעיקר יחסית לסרטי הפעולה הנפוצים ביותר, שכל קשר ביניהם ובין הגיון הוא מקרי (מי אמר "מר וגב' סמית?").

הבעיה העיקרית עם העלילה, היא העובדה שהיא נראית קצת "מועתקת". הסרט הזה נראה כאילו לקחו כמה סרטים ושילבו את עלילותיהם. בכוונה לא אפרט באיזה סרטים מדובר, על מנת לא לגלות חלקים בסרט, אבל האינטנסיביות והאופי העתידני של הסרט, מזכירים בעיקר את "דוח מיוחד" של סטיבן שפילברג, הסרט הקלאסי "בריחתו של לוגן" ואפילו אזכור לסרטי "מלחמת הכוכבים".

המתח המשובח, האקשן ובעיקר המרדפים שנראים גדולים ומטורפים מכל מה שראינו קודם, הם הנקודה הבולטת והטובה ביותר בסרט. יש קטעים שפשוט גורמים לצופים להשתאות מול עוצמתם ואם זה לא מעיד על סרט פעולה משובח, אז מה כן?. מייקל ביי לא חסך כלום בסרט הזה וההשקעה ניכרת בכל דבר, בעיצוב בעולם העתידני, במרדפים, בתלבושות ובעיקר בעובדה שאין בסרט הזה ולו רגע אחד דל. חלק מהרעיונות ששולבו בעלילה פשוט מבריקים ומוסיפים פלפל לעלילה המפולפלת מאקשן גם כך. אז אולי הביקורת על הסרט שאין לו אמירה מאחוריו נכונה, אבל אני הסתפקתי בחומר למחשבה שהוא מעלה ושוב נשאלת פה השאלה, מישהו באמת מצפה מסרט כזה שתהיה לו אמירה כלשהי?

הליהוק מצוין. כאן נכנסים לתמונה שני השחקנים הראשיים, יואן מק'גרגור וסקרלט ג'והנסון, שני שחקנים טובים, יפים ומוערכים שעושים עבודה מעולה בסרט הזה. אבל הם לא לבד, שון בין הותיק עושה עבודה טובה למדי בתפקיד הרע, דג'ימון הונסו הנפלא (שמוכר בעיקר מתפקידו בסרט "באמריקה", שגם זיכה אותו במועמדות לאוסקר). עושה תפקיד קשוח ומשכנע ואי אפשר שלא לסיים עם סטיב בושמי המטורלל, שמספק המון רגעים מצחיקים. אגב, "הנקודה הישראלית"בסרט היא נועה תשבי שמשחקת בתפקיד קטן של הפאם פאטאל העתידנית, נערת המזל של הלוטו שמכריזה על הזוכים שיזכו להגיע אל ה"איילנד" המיוכל.

לסיכום, מדובר ביצירה שלא ברור למה לא ממש הצליחה בארה"ב. סרט אופייני ומשובח של מייקל ביי שמצליח לספק גם עלילה מעניינת ואמינה, מעבר למתח, לאקשן הקצבי, למרדפים המדהימים ובכלל לכל הפעלולים שנראים גדולים מאי פעם. אין ספק שהקאסט המשובח, אחראי גם הוא לאמינות של הסיפור. השילוב של הסביבה העתידנית, עם כשרונו המוכח של מייקל ביי לעשות סרטים גדולים מהחיים, הוא פשוט מצוין. לא מדובר באיזו יצירת מופת אומנותית, אבל זהו בהחלט סרט שיש בו כל מה שאפשר לבקש מסרט פעולה.


אגב, לגבי התוספות, כנראה שקטעי האקשן היו כל כך מעייפים שהחליטו לא להכניס תוספות מיוחדות ל- DVD ולהוציא טריילרים וסרטון מאוד קצר (כ- 15 דקות) על עשיית הסרט אין כאן תוספות מרשימות. מה שאומר שכנראה בקרוב נראה את "איילנד" גרסת הבמאי המיוחדת או משהו בסגנון.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט