חדשות קולנוע וסרטים

"המלך ארתור" - ביקורת טלוויזיה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מסיבה בלתי מובנת החליטו ב"יס" לסיים את שנת 2005 עם מחווה די רצינית לאלימות ובשבועיים האחרונים מקרינים בערוץ yes4 את מיטב סרטי האלימות של השנים האחרונות. מיטב? עובדה זו נתונה לבדיקה, שאלה ואף ביקורת.

"היסטוריה של אלימות: שבועיים של אקשן תקופתי" נפתח ב- 9 בדצמבר עם "טיים-ליין" שמבוסס על ספרו המצליח של מייקל קרייטון (פארק היורה) ושהצליח להרוס את הספר המרתק הזה ולהפוך לסרט אקשן עלוב שלא זכה להצלחה.

שבוע אחר כך הוקרן "אלאמו", עוד סרט כושל שלא עורר עניין באף מקום בו הוקרן (כנראה גם לא אצל צופי הלווין). והשבוע מוקרן "המלך ארתור" אחד הכשלונות הגדולים של המפיק ג'רי ברוקהיימר משנת 2004.

אז אם שלושת הסרטים המובילים הם כשלונות מהדהדים, מה עם שאר הסרטים. דווקא אלו, למרות שהוקרנו מאות פעמים, מהנים יותר משלושת הבכורות המתוקשרות: טרויה, טרילוגיית אינדיאנה ג'ונס, שודדי הקריביים, שטח פתוח והסמוראי האחרון הם חלק מהשמות.

היום, שישי, ה- 23 בדצמבר, בשעה 22.00 יוקרן "המלך ארתור".

ארתור הוא ראש מסדר אבירים, שנשלחו בפקודת הרומאים להילחם עבור האימפריה הרומית. בתום 15 שנות שירות כפוי מובטח להם כי ישוחררו לבתיהם. כאשר ארתור ואביריו שבים ממשימתם האחרונה, מוכנים לקבל את תעודות השחרור שלהם מהנציג הרומאי, מתברר להם כי במקום זאת שולחים אותם לעוד משימה אחת אחרונה ואחריה הם יהיו חופשיים לעשות כרצונם. כך יוצאים ארתור ואנשיו אל צפון בריטניה, עמוק בתוך ארצם של ה''וודס'', אנשי היערות המסתוריים המונהגים על ידי מרלין המסתורי לא פחות, כדי להציל את האפיפיור לעתיד ומשפחתו מידיהם של הסקסונים המרושעים. אלה כובשים את בריטניה במהירות ובאכזריות, כפי שרק ברברים מימי הביניים יודעים. בדרך הם פוגשים את גווניבר (קירה נייטלי) ולומדים לקח חשוב על החיים.

מקורות המידע היחידים שלי אודות סיפורם של המלך ארתור ואבירי השולחן העגול, נשאבו בעיקרם מסרטי הולמרק למיניהם וסרטו הנפלא של ג'ון בורמן "אקסקליבר" שגם מוקרן במהלך הספיישל הזה. סרטים אלו הציגו את הנושא כאגדה, מלווה בקסמים ובקרבות מרהיבים. לכן, קיומה הפיזי של ארתור נשאר בגדר תעלומה...

"המלך ארתור" של ברוקהיימר מתיימר להציג את הצד "האמיתי" שמאחורי האגדה, אותו צד, המבוסס על בריטניה במאה החמישית לספירה, תחת שלטון האימפריה הרומאית. על פי התיאוריה שמגישים היוצרים, פוקאטווה ופראנזוני, ארתור והאבירים אינם בריטים אלא לוחמים סרמטיים ששירתו את הרומאים. אפילו מרלין לא מוצג בסרט כקוסם בעל כוחות על טבעיים אלא כמנהיגם של ה"איניש", אנשי יער בעלי שפה שונה.

המשימה האחרונה שנותרה לארתור, לנסלוט ולאביריו לפני שישוחררו לחופשי מעול האימפריה הרומית ויוכלו לשוב אל ביתם, הינה להציל משפחה מכובדת מידי שבטי הסקסונים הברבריים. במהלך הקרבות, ארתור לומד כי רומא, כפי שהכיר אותה, לא קיימת יותר. למען מי הוא נלחם? עבור אילו עקרונות?

"אנחנו רק שחקנים בעולם המשתנה ללא הרף", טוען הבישופ ששולח אותם למשימתם האחרונה ואכן, זו ההרגשה שליוותה אותי במהלך הסרט. הדמויות אינן אמינות. קלייב אוון מאכזב בתפקיד ארתור וקשה מאוד להיסחף אחריו בנאומיו המדוקלמים ולהתרגש ברגעים הדרמטיים. מנהיג הסקסונים שמאופיין בקול צרוד של דמות מהמערב הפרוע מגוחך.

קיימים רגעי חסד, בהם אפילו בורס (ריי וינסטון), האביר השוביניסט הבהמי הראשי, זה שנתן לילדיו הממזרים מספרים במקום שמות, הופך לרגשני...קיימים אפילו רגעים דרמטיים אמיתיים, כגון הצלתה של גוויניבר מהצינוק של המשפחה הסוררת ו..כן – רגעים בודדים בסצנות הקרב כמו גרסה עדכנית לסיפור ים סוף על אגם של קרח.

לא ברור תחת איזו קטגוריה ניתן למצב את הניסיון הכושל הזה – סרט היסטורי / סרטי אלימות וקרב/ פנטזיה/ או סרט לגברים גבריים, שוביניסטים ושיכורים...אילו 130 דקות של דיאלוגים כבדים, קרבות חסרי דם (באופן מוזר ובולט למדי) וניסיון להציג דוקו דרמה תקופתית.

לסיכום, למרות הגישה המציאותית/אינטלקטואלית יותר בהצגת האגדה ולמרות ניסיון עיצוב הדמות של ארתור כשכלתנית, אם ברצונכם להשכיל ולהבין מה עומד מאחורי האגדה של ארתור ואבירי השולחן העגול, מעבר לקסם והאגדה הקלאסיים, הייתי ממליץ שתפנו למקורות אחרים.

ואם לא השתכנעתם: "המלך ארתור", שישי, ה- 23 בדצמבר, ערוץ yes4 בשעה 22.00
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט