חדשות קולנוע וסרטים

"לפני השקיעה" - ביקורת טלוויזיה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
קר, גשום והחורף בעיצומו, ובדיוק השבוע החליט ערוץyes1 שזה הזמן המתאים לצאת לסוף שבוע של הרפתקה ורומנטיקה (ומצידנו אין התנגדות) היום בערב, שבת ה- 4 בדצמבר, בשעה 21.30, ישודר הסרט "לפני השקיעה" שהוא סרט המשך ל"לפני הזריחה" שיצא ב- 1995.

בשני הסרטים משחקים איתן הוק וג'ולי דלפי וביים אותם ריצ'ארד לינקלייטר וזו הזדמנות מצויינת להמליץ לכם על שניים מהסרטים היותר רומנטים ופילוסופיים שיש.

ההנחה הרווחת היא שכדי להצליח בהוליווד צריך כסף והרבה ממנו. אנצל את ההזדמנות הזו כדי להפריך את השמועה הקפיטליסטית וחסרת השחר הזו, ע"י קלישאה לא פחות יומרנית, אך נכונה, שטוענת כי – "כסף זה לא הכל בחיים".

אם אתם מתקשים להאמין, הנה, לפניכם, דוגמא חיה ונושמת של בימאי אמיץ ובעל תעוזה, ריצ'ארד לינקלייטר, שיוצא נגד השיטה ההוליוודית ומביים דרמות קטנות ומרגשות. שתי דוגמאות מצויינות היא הדרמה הרומנטית בת שני החלקים – "לפני הזריחה" ו"לפני השקיעה".

ריצ'ארד סטיוארט לינקלטר מיוסטון טקסס (45), הוא אחד מהבימאים המוכשרים והמצליחים ביותר בתקופת הרנסאנס של הסרטים העצמאיים בשנות ה – 90 באמריקה. כנראה שבעיקר בזכות נטייתו ליצור סרטים שעלילתם מסתובבת סביב פרק זמן של עד 24 שעות. כאלו הם גם שני סרטיו "לפני הזריחה" ו"לפני השקיעה". (הכתבה מתייחסת לשני הסרטים, כאל סרט אחד, כיוון שלאחר שצפיתי בהם, קיבלתי תחושה שהם פשוט משלימים אחד את השני ולא יהיה הוגן לבקר אותם בנפרד.)

למען האמת, את הסרט ראיתי במקרה. הצפייה ממש לא הייתה מתוכננת מבחינתי, בדיוק כמו מפגשם של שני הגיבורים הראשיים בסרט.

הסרט מספר על שני צעירים, בגילומם של איתן הוק וג'ולי דלפי, הנפגשים במקרה על רכבת אירופאית ומבלים לילה ארוך ורומנטי בחוצות העיר וינה. המפגש האקראי, מאלץ את שניהם לעזוב את עיסוקיהם ועם הזמן מגלים השניים שהזמן שנותר להם עד עלות השחר ("לפני הזריחה") הוא כנראה האחרון שיבלו יחדיו, שכן המפגש הוא ספונטני בהחלט וכל אחד מהם בעל מיקוד שונה. את הזמן יחדיו הם מנצלים לשיחה סוחפת ואינטימית על משמעות החיים, טבע האדם, ילדות, בגרות ומה שביניהם.

ניתן לומר בוודאות על הסרט שהוא לא מתאים לכל אחד. מבחינה ויזואלית, הסרט בהחלט לא עושה שמיניות באוויר. מוקד המשיכה העיקרי של הסרט הוא ממש לא הלוקיישנים שבו, (ושלא תבינו אותי לא נכון – וינה יפיפייה – גם בסרט!) אלא שהסרט מתרכז הרבה יותר בדיאלוגים, בסיטואציות, ברגע הנתון, בהעברת תחושה מציאותית ומסר כולל.

אלו שלא מפריע להם לראות פחות "אקשן" על המסך ונמאס להם מסרטים רומנטיים "חרושים", יהנו מחוויה קולנועית ייחודית, רווית דיאלוגים עמוקים ומלאי חומר למחשבה הסוחפים אותנו למסע קסום, מענג ופילוסופי ברחבי וינה היפייפיה של שנת 95, למציאת משמעות הקיום, העולם סביבינו וההתנהגות הסוציולוגית של בני האדם בכלל.

מצאתי את הסרט מאוד רומנטי. הוא יוצר אווירה ייחודית וחמה מאוד. מציג משיכה יפייפיה בין שני זרים, שקשה שלא להתחבר אליה עם ה"קליק" הראשון של הסצינה הראשונה. עשוי כהלכה, מעניין ומעלה הרבה מאוד שאלות ותהיות כלפי קשרים לא סגורים, האם יש כזה דבר אהבה מקרית, האם ניתן לאשר את המשפט: "אהבה ממבט ראשון"? האם יש דבר כזה "גורל"? או שמדובר בצירופי מקרים פשוטים?

הסרט חד מאוד. הוא נותן תחושה כי הוא זורם לכיוון אחד מאוד ברור, בלי הפרעות, קישקושי יתר והתפלספויות בגרוש. אפשר להבחין בכך שלינקלטר, באהבתו לסטייל של "סרט סביב 24 שעות", גרם לכל סצינה להיראות מציאותית ביותר, עד כמה שאפשר. היא מכניסה אותנו לאווירה צ'יק צ'ק בלי מריחות סתמיות או קישקושים שמאלציים שנועדו למשוך קהל צעיר יותר.

דבר נוסף שחשוב מאוד לציין הוא אורכן של הסצינות שתורם אף הוא לתחושת המציאות. נראה כאילו כל סצינה לא קוצרה בכוונה והיא נטולת רחמנות שתקל על הצופה, או שתלהיב אותו יתר על המידה. הייתה מספיקה לנו כמעט רבע שעה של דיאלוג עילאי, מבלי לצאת כלל מאוטובוס נוסע, לדוגמא. והדיאלוג... איזה דיאלוג... כל מילה ומילה שבו נראה כאילו יצאה מתוך שיחות נפש ליליות עם חברים קרובים, על עניינים רציניים – פשוט מדהים.

נפלא גם האופן שבו הדיאלוג אף פעם לא דועך. הוא אמנם לא משפיע ישירות על יחסי הגומלין בין הדמויות, אך בעקיפין נותן לנו את האפשרות לחוש בקשר הנוצר ביניהם, באמצעות שפת הגוף, הבעות הפנים והמבטים השונים.


שני השחקנים, ג'סי, (איתן הוק) בן השלושים וחמש, וסלין, השחקנית הצרפתייה, (ג'ולי דלפי), בת השלושים ושש, עשו עבודה מדהימה כשהוסיפו מעט אלמנטים אישיים לדמויות ובכך תרמו בהפיכת היצירה לאמיתית יותר וקרובה יותר ויותר לאופיים שלהם.

שני הסרטים מוצעים להשכרה בספריות הוידאו המובחרות, גם "לפני הזריחה" וגם "לפני השקיעה". שניהם מתורגמים לעברית. ב"לפני הזריחה", תוכלו למצוא את הקדימונים של שני הסרטים וב"לפני השקיעה", תוכלו למצוא גם את הקדימון של הסרט וגם סרטון "מאחורי הקלעים", שנותן לנו הצצה חפוזה הכוללת ראיונות עם הבמאי, השחקנים ומעט צילומי רקע בזמן עשיית הסרט עצמו. (כל התוספות אינן מתורגמות).

"לפני השקיעה" גם יוקרן בערוץ yes1 היום, שבת, ה- 24 בדצמבר בשעה 21.30
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט