חדשות קולנוע וסרטים

את מי בדיוק מעניין "השגריר"? - ביקורת טלוויזיה

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
כבר מעונתה הראשונה תפסה אצלי "השגריר" מקום קטן בלב. בין החריפות של איתן, לסחבקיות של צביקה, בין החמימות של מהרטה לקיפאון של דפנה, מצאתי את עצמי, יחד עם שאר עם ישראל, דבוק לספה הביתית בסלון, מנסה להמר, להחזיק אצבעות, להתפלל ולקוות, שצביקה שוב יזרוק את המילה שהפכה מאז לקאלט בלתי נפרד מהתרבות הישראלית המערבית – "אשריך".

כששמעתי שהולכת להיות עונה שנייה נחנקתי מרוב אושר. "השגריר" היא אחת מתכניות הריאליטי החשובות ביותר, אם לא החשובה, שהופקו בישראל. קשה להאמין לכמות הזבל "המציאותי" שמבצבץ מהמרקע בשנים האחרונות.

זה התחיל מ"פרוייקט Y", ונגמר בתכנית הזוועתית וואנבית "48 שעות" המשודרת בימים אלו בערוץ השני ובקרוב "יס" תקנה את זכויותיה.

[*]

אולי זה ישמע קצת יומרני ונאיבי, אבל אחרי הכל, "השגריר" היא לא סתם תכנית ריאליטי. בשונה מאחרות, אנו לא מקבלים בסופה עוד דוגמנית צמרת עם אי.קיו בגובה של כלב פינצ'ר, עוד זמרת עם גשר במקום שיניים או עוד רקדן טרמפולינות סוג ד'. כאן המטרה היא הרבה יותר נעלית, חשובה ונוגעת לכולנו. אפשר לומר ש"השגריר" היא התכנית היחידה שניסתה וגם הצליחה, להפוך את הבעיות האקטואליות העומדות על סדר היום, לתכנית ריאליטי מצליחה, מהנה וחסרת תקדים בארץ ובעולם, ועל כך אני מעריץ אותה (או לפחות את עונתה הראשונה).

[*]

העונה השנייה נפתחה ללא הרבה הקדמות, או התרפסות מיותרת על "האחות הגדולה". היא נפתחה בשקט, ברוגע, בלי הרבה רעש ובלאגן. נראה כי "השגריר" הבינה כי את המוניטין שלה היא כבר השיגה בפעם הקודמת ואין לה צורך להתפלש בבוץ בפעם השנייה על מנת לרשת אותו.

[*]

קו המחשבה הזה עלול לעלות ביוקר למפיקי התכנית, שבניגוד לעונה הראשונה שגרפה אחריה רייטינג עצום, השנה הסיכון הוא אפילו עוד יותר גבוה, שכן הקהל צמא לחידושים, צמא להפתעות.

[*]

הבעיה עם העונה השנייה של "השגריר", היא שחוץ מהעובדה שדאגו להשוויץ בה כי הפעם, בשונה מהעונה הקודמת, השגריר הנבחר יזכה באפשרות הסברה ב – 5 יבשות ברחבי הגלובוס, או העובדה שהציבו לנו בשלישיית המוסקטרים גם את האלוף במילואים, גיל רגב, שום דבר לא השתנה, או השתדרג. אנו מקבלים את אותו המתכון בדיוק, רק עם פרצופים שונים ויעדים מגוונים.

[*]

פתיחת העונה הנוכחית הייתה חלשה מדי. משימתם הראשונה של המשתתפים הייתה לטוס לאוגנדה, ולהרצות בכנס מכובד – "אפריקה מקשיבה", מול מיטב העיתונאים ואנשי התקשורת ביבשת. קיומו דווקא באוגנדה אולי סימבולי ומרגש, אך אינו מספיק ולא מאתגר מדי בכדי לפתוח עונה שלמה של תכנית נצפית שכזו. ההיכרות של הקהל עם המשתתפים, איתם הוא הולך לבלות בכל סוף שבוע מול המרקע, הייתה דלה למדי והסתכמה בלא יותר מקליפ מקדים של כעשר שניות לערך, לכל משתתף וכנראה נשענה על ההנחה כי רובו הגדול של הקהל הישראלי צפה בתכנית המקדימה בת רבע השעה ששודרה כמה וכמה פעמים לפני פרק הבכורה, או גלש באתר של "קשת" - אבל זה מסתבר, לא היה המצב. המשתתפים פשוט לא הובלטו מספיק.

[*]

אבל, לא ניתן לפרק אחד לחרוץ דינה של תוכנית, בשביל זה יש את הפרק השני שהיה אפילו פחות מוצלח מהראשון. בפרק השני שתי הקבוצות התחרו אחת כנגד השנייה מי מהן תצליח לגייס יותר מתנדבים שוודים לבוא לבקר בארץ.

[*]

כמה פעמים כבר בעונה הראשונה היינו עדים למשימה דומה? עד כמה לא יצירתיים יכולים להיות הכותבים? אז שוב לעבור ברחובות ולשכנע מקומיים קרים כקרח? שוב ליצור גימיקים קבוצתיים כוזבים? (ישיבה על עץ, שירת "הבה נגילה" בציבור) אולי זה מועיל להסברה, (ולפי הממצאים זה ממש לא) אך כתכנית ריאליטי, זה כבר ממזמן לא עובד. זה נראה מבויים מדי, רע מדי ולא מקצועי מספיק. הכותבים של העונה השנייה איבדו, כנראה, את החפיפה הנכונה בין הסברה נטו לריאליטי מבדרת והתוצאה יוצאת עגומה לחלוטין.

[*]

גם אם יוצרי התכנית מנסים להכין הפתעות, הם מצליחים להרוס אותן. במקום להפתיע אותנו וליצור אצלינו מתח, הם מראים לנו בפרומו של "מיד אחרי הפרסומות" כי הכינו לתום (השוודי) הפתעה… והפלא ופלא - כבר בפרומו רואים את החיבוק שלו עם אימו אותה הוא לא ראה שנים... כמה חכם.


גם בהצצה לפרק השלישי, לא נראה כי העניינים הולכים להשתפר. בפרק השלישי, כל קבוצה תצטרך להכין סרט פרסומת… נשמע לכם מוכר? כי זה בדיוק מה שהיה בפרק מקביל בעונה הקודמת.

[*]

יאמר לזכותה של העונה השנייה, כי השנה מלהקי התכנית יצרו עבורינו כור היתוך הרבה יותר גדול והרבה יותר פעיל מבעונה הקודמת. גימיק זול או לא, זוהי הפעם הראשונה שישראל מקבלת "שגרירים" מבלגיה, שוודיה, רוסיה, אתיופיה ואפילו גרמניה - כן, כן, שמעתם נכון, אולי לישראל תהיה שגרירה גרמנית. על כך אני מוריד את הכובע בפני יוצרי הסדרה, שהבינו כי מעבר לגימיק והרייטינג הרב שהעניין מכניס לתכנית, הוא גם חשוב לנושא ההסברה בעולם כולו ומשלב לא רק אנשי הסברה ממולחים ומפולפלים, אלא גם מביא לידי הכרה בסדר היום העולמי את המונח – "קיבוץ גלויות".

[*]

למרות זאת, המתמודדים בוודאי ובוודאי שלא מפצים על הפתיחה הגרועה של העונה, ונראה כי משם היא לא הולכת לעלות, אלא רק לרדת. הייתי מת להיות אופטימי, אני מעריץ לא קטן של העונה הקודמת, אך זה לא המצב כרגע. הנוסחה הישנה כבר לא עובדת. דווקא חבל… ל"השגריר – חמש יבשות" היה פוטנציאל להפוך לטרנד מגניב לחלוטין...

למי שכן מעוניין, "השגריר" מוקרן בימי שבת, בשעה 21.00 בערוץ 2.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט