חדשות טלוויזיה / סדרות

הבלתי נשכחים: 10 הפרקים הגדולים של סיינפלד

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד עלייתה בנטפליקס, חזרה הכתבת מישל צ'יקו למה שרבים מגדירים כסיטקום הגדול בכל הזמנים - "סיינפלד" - ובחרה את עשרת הפרקים הבלתי נשכחים מתוך 180 הפרקים שעלו בתשעת העונות - מ"סופ נאצי", דרך "ההתערבות" ועד "המסעדה הסינית"
ביולי של שנת 1989 עלה לשידור בפעם הראשונה הסיטקום "סיינפלד". הפרק הראשון נפתח בדיאלוג יוצא דופן על המיקום האסטרטגי של כפתורי חולצתו של ג'ורג' ויאדה יאדה יאדה, 169 פרקים אחר כך ויותר משני עשורים מאוחר יותר - נראה שההומור המיזנתרופי של "סיינפלד" ממשיך להיות רלוונטי ולהצחיק לא פחות מפעם. עם עליית כל פרקי הסדרה אל ענקית הסטרימינג NETFLIX, החלטנו לחזור אל הסדרה שהצליחה לשמר את הקונספט של "כלום ושום דבר" במשך 9 עונות שלמות, עם המון רגעים זכירים, ביטויים שפשוט מסרבים לשחרר אותנו ומלווים אותנו עד היום ובעיקר המון רגעים קורעים מצחוק. אז לכבוד חזרתה של סדרת הקאלט המיתולוגית אל המסך, ריכזנו את 10 הפרקים הבלתי נשכחים של הסיטקום הכי מצחיק, גם כיום.

ההתערבות (The Contest) - עונה 4, פרק 10 - הפרק שמוכיח שלפעמים פחות זה יותר, ולא לומר את הדברים מפורשות יותר מצחיק מכל דבר אחר שאפשר להעלות על הדעת. אחרי שג'ורג' קוסטנזה מספר לג'רי, איליין וקריימר על תקרית אחר הצהריים המביכה שאירעה לו באותו היום בזמן שאמו 'תפסה אותו', הארבעה מכריזים על תחרות שמטרתה לקבוע מי מהם מסוגל להימנע מאוננות במשך פרק הזמן הארוך ביותר. למרות שנושא הפרק עורר מחלוקת רבה בעת שידורו ברשת הטלוויזיה NBC, שהייתה משוכנעת שנושא האוננות אינו הולם לשעות הפריים-טיים בהן שודרה הסדרה, בסופו של דבר הפרק, שעוסק כולו סביב האקט שאינו נאמר מפורשות אפילו לא פעם אחת - זיכה את לארי דיוויד בפרס האמי על כתיבתו, ואותנו בשאלה שממשיכה ללוות את חיינו - Are you the master of your domain?.



החניון (The Parking Garage) – עונה 3, פרק 6 - אחד הדברים היפים ביותר ב''סיינפלד'' היא היכולת שלה לזהות סיטואציות שנראות לנו סתמיות מרוב יומיומיותן, ולהציג אותן בצורה הכי מצחיקה, קיצונית וקריקטורית שאפשר. לכן, אין ספק שאחד הפרקים הכי זכורים בסדרה הינו הפרק שבו אחרי בילוי משותף בקניון, מצאו את עצמם ארבעת החברים במסע חיפושים אינטנסיבי אחר מכוניתם החונה. כשהזמן נתון לרעתם, וחייו של דג זהב אחד נתונים בסכנה ממשית, הייאוש, העייפות וחוסר האונים שחווה הרביעייה, הופכים את הצפייה בפרק המיוחד (שכולו מתרחש בחניון הסגור - הישג שראוי לציון בפני עצמו) לפרק בלתי נשכח.

הלימוזינה (The Limo) – עונה 3, פרק 18 - כשג'רי וג'ורג' מוצאים את עצמם תקועים בנמל התעופה בלי טרמפ חזרה הביתה, נראה שישנו רק פתרון אחד סביר העולה על הדעת: להתחזות לאדם שעבורו מחכה הלימוזינה היוקרתית. אולם, הנסיעה שמתחילה כחוויה מלהיבה ובלתי נשכחת מסוג אחד, מתבררת להיות בלתי נשכחת מסוג אחר לחלוטין כשהשניים מבינים שהם התחזו לדמות מפתח בהנהגת האיחוד הארי, ועכשיו הם בעצם בלימוזינה עם חברי הקהילה הניאו-נאצית. הבגידה (The Betrayal) – עונה 9, פרק 8 - "הבגידה", המוכר גם בשמו הפחות רשמי כ'פרק ההפוך', מתאר בצורה פורצת דרך לאותה התקופה את אירועי חתונתה של חברתה משכבר הימים והאויבת המושבעת של איליין - סו אלן מישקי, בהודו. הפעם, המורכבות בפרק אינה התוצאה רק של כישרונם הבלתי נדלה של החבורה לסבך כל עניין פעוט לממדים עצומים, אלא גם בזכות הדרך הבלתי רגילה בה נבחרו האירועים להיות מסופרים כשהם מופיעים כולם בסדר ההפוך - מהסוף להתחלה. הפרק, שבתקופתו ספג ביקורות נחרצות בקרב הצופים וזכה למספר גרסאות בעריכה לינארית על ידי המעריצים, מוכיח בצפייה עדכנית שיש בו הרבה יותר מגימיק שהיה אולי חדשני בזמנו, אבל הפך עם השנים לטכניקה מוכרת ולעוסה.

[*]

העט (The Pen) – עונה 3, פרק 3 - בין הפרקים היחידים שבהם ג'ורג' וקריימר לא מופיעים, ולמרות זאת - עם העט של ג'ק שכותב הפוך "בדיוק כמו זה שהאסטרונאוטים בחלל משתמשים", הפנסים השחורים בעיניים של ג'רי, וכאבי הגב הבלתי נסבלים של איליין - מצליח "העט" למצוא את מקומו בקלות בין הפרקים הבלתי נשכחים בסדרה, בין היתר בזכות הופעת המחווה הבלתי נשכחת (והאייקונית לא פחות) של איליין לסצנה בכיכובו של מרלון ברנדו מתוך ''חשמלית ושמה תשוקה", כשהיא קוראת בקולי קולות תחת השפעת משככי כאבים חזקים במיוחד - "סטלה!"

ההתנזרות (The Abstinence) – עונה 8, פרק 9 - אם יש משהו שלמדנו לאורך הסדרה על ג'ורג', הוא שאין יותר מצחיק מאשר לראות אותו עושה את הדבר שהכי לא מתאים לו לעשות, לראות אותו מצליח בזה, ואחר כך לחזור לסורו ולגרום לנו להבין עד כמה התגעגענו לג'ורג' הישן והטוב. אחד הפרקים המוכיחים את זה בצורה הכי ברורה הוא "ההפך" (עונה 5, פרק 22), הפרק שבו מחליט ג'ורג' לקחת את כל האינסטינקטים הכי בסיסיים שלו המניעים אותו ביומיום - ופשוט לעשות בדיוק את ההפך.

הפרק השני שמוכיח את אותו עיקרון הוא פרק "ההתנזרות", שבו דווקא הבחירה של ג'ורג' להתנזר ממין, מניבה תוצאות שהופכות אותו ללא פחות מגאון הדור, במיוחד כשאותה הבחירה גורמת לאפקט ההפוך אצל איליין, שנראה שרמת האיי-קיו שלה הולכת ויורדת לאורך הפרק עקב מדיניות ההתנזרות שגזרה על עצמה.



הברית (The Bris) – עונה 5, פרק 5 - ג'רי ואיליין מתבקשים להיות הסנדקים של התינוק החדש של חבריהם המשותפים, ומסכימים. אבל כשהשניים מתחילים לארגן את טקס ברית המילה, הם מבינים שהתפקיד שהם לקחו על עצמם הוא הרבה יותר קשה משחשבו ושיש אינספור דרכים בהם האירוע יכול להשתבש. המון הומור עצמי, סטריאוטיפים יהודיים, מוהל גבולי ואיך אפשר ללא אזכורים לסרט המתבקש בהקשר של הפרק - "הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה.
סופ נאצי (The Soup Nazi) – עונה 7, פרק 6 - בלי הערות מיותרות, בלי שאלות ובלי מחמאות - כשהמרקים כל כך טובים שווה לעקוב אחר ההוראות המדויקות. כשהרביעייה מתקשה לעמוד באותם כללים נוקשים של בעל מסעדת המרקים הפופולרית, חבריה עושים את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב- לגרום לסיטואציה להידרדר בצורה הכי קיצונית שאפשר. הסופ נאצי, אחת הדמויות האורחות המיתולוגיות מהסדרה, זיכתה בין היתר את לארי תומאס במועמדות לפרס שחקן האורח המצטיין בסדרה קומית בטקס האמי של אותה השנה, והמשיכה ללוות את השחקן וגם אותנו גם הרבה אחרי בתרבות הפופולרית ואפילו בקמפיין פרסום של חברת מרקים אמריקאית.



מזללת העוף (The Chicken Roaster) – עונה 8, פרק 8 - ג'רי מוצא את עצמו אחראי לפיטוריו של חבר מעברו, שעכשיו נאלץ לעבוד בסניף החדש של מזללת העוף "קני רוג'רס" הממוקם בשכנות לבניין המגורים שלו (או יותר נכון ממש מול חלונו של קריימר). הוא מחליט לעשות הכל כדי למנוע מקריימר לפעול כדי לסגור את הסניף המאיר את כל דירתו באור אדום בוהק, גם אם מדובר לבצע החלפה בין הדירות שלהם. על רקע הסיפור הזה מתפתח הפרק ''מזללת העוף'', שהודות לו זכינו לראות את הסיטואציות הקומיות שבמסגרתן ג'רי וקריימר לא רק מחליפים דירות, אלא מחליפים איפיוני דמות של ממש: ג'רי מסגל לעצמו את דפוסי ההתנהגות המשונים והאקראיים של קריימר, וקריימר הופך לעוגן ולאוזן הקשבת של רביעיית החברים.

המסעדה הסינית (The Chinese Restaurant) – עונה 2, פרק 11 - אחד הפרקים האהובים עליי באופן אישי, המתרחש כולו בזמן ההמתנה של השלישייה - ג'רי, ג'ורג' ואיליין, לשולחן במסעדה סינית, אחרי שלדברי המארח זמן ההמתנה אמור להימשך כ"חמש, עשר דקות" ובסופו של דבר נמשך לאורך פרק שלם. הפרק מזקק לאורך 23 דקות את המהות שאליה הסדרה מכוונת עם הסיסמה שאומרת שהיא ''על כלום ושום דבר'' המתנוססת על גביה בגאווה. מאוחר יותר בסדרה, הפרק והאירועים בו זוכים לאזכור על ידי ג'ורג' המנסה להסביר ולמכור את הרעיון (הגאוני) שלו במסגרת הפיצ' שלו ושל ג'רי לרשת NBC, כסדרה שתציג סיטואציות מהיום יום (כמו המתנה לשולחן במסעדה סינית) שמהותן היחידה היא שהן בעצם חסרות כל מהות.



הסדרה "סיינפלד" משודרת בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
מישל צ'יקו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1מה עם היציאה מהארון גוגו מן () | 23/12/2021 16:09:22
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט