חדשות טלוויזיה / סדרות

סיכום 2021: הסדרות הטובות ביותר של השנה – מקומות 1-5

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עוד שנה עברה, ולמרות ש-2021 איננה 2020 ואזרחים התרוצצו חופשי ברחובות יותר מאשר ישבו מרותקים למסך הקטן, השנה לא הייתה חפה מסדרות גדולות שכבשו אותנו. כתב הטלוויזיה דניאל עמיר בוחר את הסדרות שעשו לו את השנה. בחלק השני - מקומות 1-5: מ"לוקי" של מארוול ועד הקומדיה הנהדרת "האקס" (Hacks)
5. לוקי, דיסני פלוס

השנייה מבין היבול הרב של סדרות מארוול השנה, "לוקי", לוקחת את חוזקותיה הרבות של "וונדה-ויז'ן" בתחום חקר הפסיכולוגי של דמויות הפרנצ'ייז, מתעלמת ממגרעותיה בנפילה לקלישאות ובוראת את אחד התוצרים הטובים שחברת הענק הוציאה. תחת פיקוחם של הכותב מייקל וולדרון (שכתב ל"ריק ומורטי", השפעה לא פחותה על התכנית) והבמאית קייט הרון, "לוקי" לוקחת דמות פייבוריטית של הקהל, עוד מימיו הראשונים של הפרנצ'ייז – לוקי, בגילומו של טום הידלסטון הנהדר – שתמיד הייתה בטוחה במטרתה האלוהית והקלישאתית (לזרוע הרס ולשלוט על העולם) ותמיד "מתה" וחזרה לחיים שוב ושוב – אך לא קיבלה אף פעם מספיק פיתוח אישיותי בשל המחסור בזמן, ובוראים אותה מחדש לחלוטין.

תוך שימוש בהימלטות האחרונה של לוקי ממוות והצבתו (יחד עם הסוכן הבכיר מוביוס, בגילומו של אוון וילסון) בתוך ארגון בירוקרטי שעוצר "פושעים על-זמניים" (במקרה הזה, הוא), ששוברים את רצף הזמן הרגיל ויוצרים מציאות חדשה שלהם, שעלולה להוביל להיווצרות מלחמת מציאויות, האל הנורדי משוחרר מהתמקדות במעללי אחיו ת'ור וחופשי לחקור את החלטותיו, מטרותיו וחייו שלו – בעבר, בהווה ובעתיד – ומעמיד אותנו, בתוך עלילת המד"ב הפילוסופית הזו, בשאלות הרות גורל כמו "האם נבל ראוי לבחירה חופשית, אם הוא שלל את אותה הבחירה מאחרים?" וכך מחזיר את אמוננו במארוול ובפורמט הפרק השבועי.



4. תמונות מחיי נישואין, HOT/yes

הרימייק לסדרת המופת (ולאחר מכן, סרט) של ברגמן מ-1973, "תמונות מחיי נישואין", אותו יצר חגי לוי ("בטיפול", "הנערים"), אמנם לא ייכנס לספרי ההיסטוריה כ"יצירה מהפכנית" כמו זו שהוא מתבסס עליה, אבל אין מתאים ממנו ל-2021. לוי, בעצמו גרוש פעם שלישית, אינו משנה הרבה בסיפור העלילה עצמו – סקירת השנים במהלך הליך הגירושים הארוך והמתיש בין מירה (ג'סיקה צ'סטיין), הייטקיסטית עסוקה ואשתו של ג'ונתן (אוסקר אייזיק), פרופסור ומרצה לפילוסופיה - אלא משנה דווקא מרכיב חשוב ביותר בקיומה: הקטליזטור להתחלת הגירושים. אם אצל ברגמן, הגבר הבוגדני הוביל לסאגה המתמשכת, כאן זו דווקא דמותה של מירה, שמתוודה על רומן עם יזם ישראלי צעיר (מיכאל אלוני).

היוצר הישראלי מבין שהזמנים השתנו וכך גם התפקידים המגדריים, ולא מציג את הצד אחד או השני כ-"רשע אולטימטיבי", אלא גורם לצופה להיווכח כי למרות רגשותיו כלפי כל אחד מהצדדים, אין זה אומר שהזוג צריך להיות כבול לתפקידיו הארכאיים במשפחה. עם שילוב של ילדת הזוג כחלק אינטגרלי מהעלילה, הצגת אופציות מתקדמות יותר (דוגמת הורות משותפת או רווקות מאוחרת), ותצוגות המשחק של צמד הכוכבים אותן אפשר להציג בשלמותן בבתי הספר למשחק, "תמונות בחיי נישואין" גרסת 2021 הופכת לחוויה מטלטלת ואותנטית.

3. רק רציחות בבניין, Hulu

התואר "הפתעת השנה" שמור לקומדיית הפשע מבית "הולו", "רק רציחות בבניין" שהצליחה להפוך את הרעיון "סטיב מרטין, מרטין שורט וסלינה גומז פותרים תעלומות 'סקובי דו'" לאחד מהסדרות הממכרות והחכמות ביותר של השנים האחרונות. עלילת הסדרה פשוטה: שלושה זרים שגרים בבניין דירות יוקרתי בניו-יורק – צ'ארלס היידן סאבאג' (מרטין), כוכב סדרת משטרה פופולרית בשנות ה-90 וכעת בפנסיה לא מיוזמתו; אוליבר פאטנאם (שורט), במאי כושל של מחזות בברודווי שירד מגדולתו; ומייבל מורה (גומז), צעירה תמהונית שיורשת את דירתה של דודתה העשירה בבניין – מתחברים לילה אחד על בסיס אהבתם המשותפת לפודקאסט "True Crime" של אלילת הז'אנר, סינדה קנינג (טינה פיי בהופעת אורח מוצלחת), בעוד בניין הדירות מפונה בשל רצח מסתורי של דייר לא אהוב במיוחד.

השלושה מחליטים להפוך למה שהביא אותם יחדיו – חוקרי 'פשע אמיתי' – ולחקור את הרצח של הדייר, שנקבע כהתאבדות ע"י המשטרה, באמצעות הפודקאסט האישי שלהם, "רק רציחות בבניין", כאשר דיירים שונים ומשונים מעלים שאלות על הסודות שמסתיר כל אחד מהחברים, אך בעיקר על הקושי הנפשי בו כל אחד נמצא. "רק רציחות בבניין" מצליחה לברוא מחדש ז'אנר שכבר נמצא בתנופה (תודות לתכנים כדוגמת "רצח כתוב היטב") – סוגת "התעלומה", "Whodunit"; להתמסר לאלמנט הפרודי בו; להכניס אליו כתיבה מושחזת ודמויות שובות; וגם לומר דבר או שניים על חיים בעולם מנוכר. השילוב המוזר בין גומז, שחקנית שלא קיבלה עד כה הזדמנויות רבות להראות לעומק את כישורי המשחק שלה לבין מרטין ושורט, שמשתפים פעולה כבר למעלה מ-35 שנה בכל המדיומים האפשריים, יוצרים חיבור לא פחות ממושלם – שגורם לנו להישאר במתח רב, לשקוע בעלילה ובתעלומה, לזהות את עצמנו בגיבורינו ולספור את הימים עד העונה הבאה.



2. הביטלס: גט בק, דיסני פלוס/מקרטני 3,2,1, Hulu

בשנה ששמה לה למטרה להציב כל אמן/ית ולהקה אפשריים על היקום במסגרת סרט או סדרת דוקו (מבילי אייליש ועד ה"וולוט אנדרגראונד"), זה יהיה בגדר פשע לא להזכיר שתיים מהטובות ביותר בהן, שעובדות בסינכרוניזציה מושלמת, ללא שום קשר ממשי בהפקתן, מלבד האיש שעומד במרכזן: פול מקרטני, שמצא את עצמו בוחן מחדש את מעמדו ככוכב על, למעלה מ-60 שנה ברצף.
בחינה זו נעשית בזכות סדרת הדוקו ""מקרטני 3,2,1" ("הולו"), שהושיבה אותו באולפן הקלטות עם המפיק הנודע ריק רובין איתו שוחח על יצירה, השפעות, ציפיות, נוסטלגיה ועוד, בעודם מפרקים ומרכיבים מחדש – פיגורטיבית ומעשית (על גבי שולחן העריכה) קלאסיקות שהמוזיקאי יצר; ובזכות "הביטלס: 'גט בק'", הפרויקט העצום של במאי "שר הטבעות" פיטר ג'קסון בצורת 9 שעות תיעוד של 'החיפושיות' בעבודה הקדחתנית בראשית 1969 על מה שהתברר כאלבומם האחרון והופעתם האחרונה בציבור – "Let It Be".

באמצעות שתי סדרות מצוינות אלו, 2021 נתנה לנו הצצה שלמה לחיי אמן – מהחיפושית הצעירה, שיודע שעולמו כפי שהכיר נגמר אך עדיין מנסה להיאחז, יחד עם חבריו, באהבה לנגינה וזה לזה; ועד הביטל המזדקן, שמרשה לעצמו להסתכל אחורה ולהבין שמה שהוא משאיר מאחור אינו כזה רע כפי שחשב. "גט בק" ו-"מקרטני 3,2,1" הם הרבה יותר ממקרטני עצמו וחבריו ללהקה - אלא חגיגה אמיתית של מוזיקה ויצירתיות.



1. האקס, HOT/yes

אין מתאימה לתואר סדרת השנה מסדרה שטומנת בחובה אמת כה גדולה על המציאות – "האקס" (Hacks). הקומדיה המוצלחת, שגרפה שבחים ופרסים מכל עבר, עוסקת בשתי נשים על סף התמוטטות: דברה ואנס (ג'ין סמארט המעולה) ואווה (האנה איינבינדר). דברה, הקומיקאית הוותיקה והעשירה – סטייל ג'ואן ריברס – ואורחת קבע בקזינו בלאס וגאס, המתבקשת ע"י בעלי הקזינו מרטי (כריסטופר מקדונלד) לפרוש עבור סחורה "חמה" יותר.

כמה מאות קילומטרים משם, אווה, תסריטאית צעירה ומבטיחה, מתקשה למצוא עבודה בתעשיית הבידור בלוס אנג'לס כאשר ציוץ ישן שצייצה והוציא מהארון סנטור מזדקן צף מחדש. הסוכן הממולח של שתי הנשים הוגה את הסידור המושלם – אווה תעבור ללאס וגאס ההמונית ותנסה לרענן את המותג המתיישן של דברה ואנס. מה שנראה תחילה כציוות הכי לא מתאים – אווה המילניאלית, הבי-סקסואלית והמתנשאת רואה בכתיבה עם ואנס עוד סימן לחייה האומללים, ואילו ואנס – מכונת כסף משומנת, רואה באווה אדם לא מצחיק ונואש, שעוד לא קלטה את החיים סביבה. אט אט מתחילות השתיים לחפור בתפיסות שהן מחזיקות, בהיסטוריה הקלוקלת שלהן וביחסיהן הקרים לאוהבים אותם, ומגלות: אולי נועדנו אחת לשנייה?

יצירתם של לוסיה אניילו, פול דאונס וג'ן סטצקי ("ברוד סיטי") היא הרבה יותר ב-"באדי מובי" – היא לא מתעניינת בהתנחמדות לקהל אלא יותר בנבירה עמוקה בכל אלמנט שנוגע לקומיקאים, נשיות, והעידן המודרני, ולכן קשה הרבה יותר לסווג אותה בקטגוריה אחת: קומדיה שחופרת במושג קומיקאי ועד כמה הוא משפיע על חיי בעל המקצוע, דרמה על נשים עם עבר פתוח וסירובן להפסיק להדחיק אותו; או בחינה אמיתית של הבדלי הדורות. עם ציוות משמיים של איינבינדר המבטיחה וסמארט, "האקס" מנווטת בין הרס לצמיחה ומבקשת מאיתנו ללמוד איך לצחוק ולבכות עוד לפני הפאנץ' הסופי.
דניאל עמיר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט