חדשות טלוויזיה / סדרות

"אקו": ביקורת סדרה

אקו: ביקורת סדרה
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הפרק הראשון של "אקו", שמתחקה אחר עלילותיה של מאיה לופז (אלקווה קוקס), שהתנקשה בחייו של המנטור שלה, מסקרן ועשוי היטב. כמה חבל שהמשך הסדרה ממשיך בתקופת השפל היצירתית של מארוול, שיוצרת עוד סדרה סתמית ומשעממת שמעדיפה ייצוג נכון על פני תוכן מרתק ועומק של הדמויות
הנושא הזה נטחן לעייפה וזה כבר לא סוד שמארוול נמצאת באחת מתקופות השפל היצירתיות שהיא ידעה מאז פצחה ביקום הסינמטי האדיר שלה, ששינה את פני הקולנוע והיחס אל המדיום הזה, כנראה לעד. שנת 2023 תיזכר ככישלון קולוסאלי של מארוול וחברת האם דיסני, במיוחד לאור כישלונו של "המארוולס", הפלופ הגדול ביותר שלה, לצד הרשעתו של ג'ונת'ן מייג'ורס, שהיה אמור לגלם את הנבל הראשי של הסאגה הנוכחית. עתה, ענקיות התוכן יצטרכו לחשב את מסלולן מחדש. עד שזה יקרה, נוחתת עלינו גיבורה חדשה-ישנה שבתקווה תחזיר בחזרה אל אפליקציית דיסני+ חלק מהצופים שנטשו.

לאחר שנחשפנו אליה ב"הוקאיי" החביבה פלוס, הסדרה "אקו", מתחקה אחר עלילותיה של מאיה לופז (אלקווה קוקס), שהתנקשה בחייו של המנטור שלה, וילסון פיסק, AKA קינגפין (וינסנט ד'אונופריו), לאחר שגילתה כי הוא אחראי לרציחתו של אביה. כשהיא בורחת מאנשיו, מאיה חוזרת אל עיירת ילדותה באוקלהומה וחוץ מגנגסטרים עם חליפות ונשקים, היא נאלצת להתמודד עם שדים מעברה.



עיקר הטרוניות כנגד התכנים הטלוויזיוניים של מארוול מתייחסות לעובדה כי הם פונים לפלח צעיר יותר באוכלוסייה ועלילותיהם במקרה הטוב ילדותיות ובינוניות ובמקרה הרע פשוט גרועות (היי "פלישה סודית"). הבסיס שמארוול בנתה עבור "אקו" רמז כי מדובר בסדרה עם תוכן הרבה יותר בוגר, אלים ואפל לעומת "מיס מארוול" לדוגמה, המיועדת בעיקר לנערות צעירות בגילאי 13-16. ואכן הטריילר, הדירוג והאזהרה בתחילת כל פרק בסגנון "התוכן הבא מיועד למבוגרים בלבד", הראו כי סוף סוף מארוול החליטה לסובב את ההגה ב-180 מעלות ולקחת אותנו לעולם בוגר של גיבורי על קשוחים וחסרי מעצורים עם קשת סיפורית מרתקת.

הפרק הראשון של "אקו" מתעתע ומראה שכך הם פני הדברים. לצד בניית סיפור הרקע הטרגי של מאיה, ישנן סצנות קרב טובות, אלימות ועשויות כהלכה. הפרק בנוי נכון, מסקרן ומלמד שלפנינו מונח סיפור ששווה לספר בחמישה פרקים בלבד. אך מהפרק השני ואילך "אקו" נופלת לתוך כל מלכודת אפשרית שמארוול הציבה לעצמה בדרך וכושלת עד לסיומה, שאין מילה אחרת לתאר אותו מאשר כאנטי קליימקס.

בפן החזותי, "אקו" לא מביאה איתה בשורה חדשה מכל תוכן אחר של מארוול. "תוכן למבוגרים בלבד" הוא ככל הנראה מושג סובייקטיבי מבחינת ענקית הקומיקס. הסדרה, ששאפה להתקרב לרמות האלימות ולכוראוגרפיית הקרבות המושלמת של "דרדוויל" הנטפליקסית, לא מתקרבת ליכולות של הסדרה על השד האדום. למעט מספר קטן של רגעים מפתיעים לטובה, הסדרה פועלת בשטנץ גנרי של אלימות מסורסת למתבגרים בני 16. בפן של התסריט, המשחק והבימוי, "אקו" כושלת בכל אספקט אפשרי. קודם כל ברמת העניין הבסיסי שהיא מייצרת או יותר נכון – לא מייצרת. מאיה אינה דמות עגולה מספיק כדי שנתחבר אליה ומכיוון שהסיפור שלה לא מקבל טיפול תסריטאי ראוי, בשום רגע נתון לא אכפת לצופה מה יקרה לה. בתוך הפרקים שזורים קטעים הנוגעים להיסטוריה התרבותית העתיקה של מאיה. היא ילידה אמריקנית ומאחוריה שושלת מכובדת של נשים אינדיאניות בעלות יכולות שונות, הנאספות בתוכה ונותנות לה את הכוחות שלה.



למה? ככה. אין סיבה הגיונית נראית לעין וזוהי לא פחות מעצלנות תסריטאית משוועת. בדיוק כמו בכל סדרה שלה, מארוול מעדיפה להבליט את מה שהדמות מייצגת ואיך כל העניין הזה עובד איכשהו לטובתה, יותר מאשר להציב במרכז את הדמות עצמה, על כל חולשותיה וחוזקותיה. במילים אחרות, פיטר פארקר הפך לספיידרמן מתוך טרגדיה אישית. מאיה לופז הפכה לאקו (בסדרה לפחות) כי היא... אישה אינדיאנית עם מסורת?

ככל שהסדרה התקדמה, ככה מצאתי את עצמי מאבד יותר עניין. היא משעממת, סתמית ומבטיחה יותר ממה שהיא מצליחה לקיים בפועל. הדבר הכי כואב הוא לראות את השינמוך שעברה דמותו של וילסון פיסק בזמן שהותו הקצרה ב-MCU. וינסנט ד'אונופוריו, שעשה קסמים וליהטט בתפקידו האייקוני ב"דרדוויל", מסורס מתחילתה ועד סופה של הסדרה. עובדה זו באה לידי ביטוי בפרק האחרון והכל כך מאכזב, שבו פיסק עוזב את זירת האירוע כמו ילד שגנבו לו את הסוכריה. מדמות נבל אימתנית, אלימה ומטילת מורא, דמותו של קינגפין הופכת ב"אקו" לדמות חיוורת, אנמית ועצובה ויכולותיו של ד'אונפוריו, אותו אנחנו עתידים לראות שוב ב"דרדוויל: נולד מחדש", יורדות לטמיון.

מארוול ביקשה לעשות כאן מהלך מעניין ולהציג בפנינו דמות קומיקס שולית במרכז הבמה. אך ככל שהציפיות לקבל סדרה מהוקצעת וטובה גברו, האכזבות לא איחרו להגיע. צוות השחקנים עושה עבודה בינונית מינוס, התסריט לא מעניין והדמויות עוד יותר, האקשן דל והתבנית העלילתית חרושה ולעוסה. כמו בכל תוכן שלה, גם הפעם מארוול שמה בפרונט את הייצוג של הדמות בצורה צעקנית ובולטת יתר על המידה. ייצוג, מבורך ורצוי ככל שיהיה, לא יכול לבוא על חשבון אפיונה של דמות וכתיבה נכונה ומעניינת. אלו בדיוק הפחים שמארוול לא מפסיקה ליפול לתוכם, וזה עצוב. תוסיפו לזה פרק אחרון אימפוטנטי להחריד, ויש לכם כישלון נוסף בארסנל הסדרות העלוב של מארוול.

הסדרה "אקו" זמינה לצפייה בדיסני+. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
לירן יושעי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט