לאחר שפורסם שסדרת הקאלט מסוף הניינטיז תחזור למסכים עם הכוכבת שרה מישל גלר ועם צמד כותבות חדשות, נשאלת השאלה האם זה רעיון טוב שיכול לעמוד בהייפ? יותם לנדאו על הסיבות לאופטימיות עבור המעריצים האדוקים וגם על המכשולים שבדרך
הדרך חזרה לסאנידייל נראית קרובה מתמיד. בשבוע האחרון הרשת גועשת סביב הדיווחים על חידוש לבאפי קוטלת (ולא ציידת כפי שנהוג לתרגם את השם בארץ) הערפדים. הסדרה האהובה והחשובה מסוף הניינטיז מקבלת פיילוט לסדרת המשך. שרה מישל גלר צפויה לשוב בתפקידה כבאפי סאמרס, על הכתיבה מופקדות נורה ולילה צוקרמן ("סוכני שילד", "פוקר פייס") ועל הבימוי קלואי ז'או ("נצחיים", "ארץ נוודים").
למי שלא בקיאים, "באפי" מספרת על באפי סאמרס, נערה מתבגרת שנבחרה כחלק משושלת ארוכה של נשים לאורך ההיסטוריה להילחם בערפדים, שדים ושלל מזיקים על טבעיים. היא התגברה על האיומים בזכות כוחות מיוחדים שקיבלה כחלק מתפקידה כ"קוטלת", ובחבורה הנאמנה אותה היא מנהיגה שזכתה לכינוי The Scooby Gang. הסדרה השתמשה רבות באיומים בסגנון "מפלצת השבוע" כמטאפורות לבעיות שונות המקושרות לגיל ההתבגרות. הדוגמה המובהקת ביותר לכך היא נערה שבני כיתתה מתעלמים ממנה כל כך, עד שהיא הופכת לבלתי נראית. כמובן שכיאה לדרמת התבגרות, היו בה גם משולשי אהבה מכאן ועד הודעה חדשה.
הסדרה, שנוצרה כתגובת נגד לקלישאת "הנערה הבלונדינית שנרצחת בכל סרט אימה" רצה במשך 7 עונות מצליחות ואהודות, זכתה בפרסים ואפילו קיבלה סדרת בת בשם "אנג'ל" שרצה במקביל אליה. "באפי" ניחנה בטון ייחודי ששילב במינון מדויק בין מתח, אימה, דרמה וקומדיה, עם פרקים בלתי נשכחים כמו "Hush" שמרביתו מתקיים ללא דיאלוג, או "Once More with feeling", פרק מיוזיקל שפחות או יותר הכתיב את הטון איך לעשות פרק מיוזיקל אפקטיבי ומוצלח.
הדעות בקרב קהל המעריצים לחדשות מגוונות ורועשות כאחד, כמעט כמו הוויכוח הארוך והממושך בין טים אנג'ל לטים ספייק. הן נעות בין התרגשות נלהבת לחזרה של הסדרה האהובה, לבין חשש מעוד חידוש שיחוויר ביחס למקור ("ורוניקה מארס", אנחנו מסתכלים עלייך). טענה שחוזרת על עצמה במספר דיונים היא חשש מהפיכת הסדרה ל"ווק", כינוי גנאי אינטרנטי נפוץ לנוכחות גבוהה ומאולצת של עקרונות פרוגרסיביים ופוליטיקלי-קורקט בתוך יצירות. למרות שכמו בכל סדרת עבר, גם כאן ניתן למצוא דברים שבדיעבד לא היו עוברים היום, הסדרה דווקא נחשבה בזמן שידורה לפורצת דרך הן בייצוג של דמויות נשים ובפרט בייצוג להט"בי ביחס לתקופה. יכול להיות שאלמנטים מסוימים יבלטו יותר בחידוש, אבל לא בהכרח באופן קיצוני ביחס למקור.
גם אם שמים את דיון הייצוגים בצד, הרבה השתנה בנוף הטלוויזיוני מאז סוף שנות ה-90 ותחילת ה-2000 שבהן שודרה הסדרה. עונות בנות 22 פרקים כמו של "באפי" ו"אנג'ל" כבר כמעט ואינן קיימות היום, כשההעדפה היא לעונות של 8-10 פרקים. בנוסף, שירותי הסטרימינג שהפכו לשיטת הצפייה הדומיננטית נתנו מקפצה ענקית לצפיית הבינג', במקום צפייה מסורתית של פרק בשבוע. יהיה מעניין לראות איך הסדרה החדשה תגיב לשינויים האלו, בהיעדר הצורך למלא את העונה במספר רב של פרקים.
זהו לא השינוי הטכנולוגי היחיד מאז שידור הסדרה. בעונתה האחרונה בשנת 2003, "באפי" הייתה אחת הסדרות הראשונות שהשתמשה בפועל "לגגל" (יעני לחפש בגוגל) להפתעת הדמויות האחרות והקהל שעוד לא ממש הכירו את המושג. הנוכחות המסיבית היום של רשתות חברתיות, סמארטפונים, ואפילו כלי בינה מלאכותית, ככל הנראה תמצא את דרכה לתוך הסדרה בדרך כזו או אחרת. כסדרה שתמיד ידעה לבחור בדרך היצירתית והבלתי צפויה לספר את הסיפורים שלה, אני בטוח שאלמנטים אלו ישומשו בחוכמה. אנחנו עלולים לקבל פרק שבו באפי או ממשיכת דרכה תילחם בצ'אט GPT שיקום לתחייה, אבל כנראה שנקבל משהו יותר מתוחכם מזה.
לצד שיחות החידוש, נשאלת השאלה מי מהכוכבים שכבר התקדמו בקריירה שלהם יחזרו. הכוכב הגדול ביותר שיצא מהסדרה הוא כנראה דייויד בוריאנז, שלאחר שגילם את אנג'ל ב"באפי" ובסדרת הבת שהוביל, כיכב ב-12 עונות בתפקיד ראשי בסדרה "בונז", ולאחר מכן בסדרה "אריות הים" עד היום. בנוסף יש את אליסון הניגן, שגילמה את ווילו רוזנברג ומיד לאחר סיומה כיכבה כלילי ב"איך פגשתי את אמא" ואת אנתוני הד, הלא הוא המנטור האהוב ג'יילס, אותו ראינו בשנים האחרונות בתפקיד הרבה פחות חביב של רופרט, המיליארדר הסנוב והאנטגוניסט הראשי ב"טד לאסו".
לצד הדיונים הללו, יש שם אחד שמזוהה עם הסדרה, אבל ברור מאוד שלא יחזור לקחת חלק בגרסה החדשה – ג'וס ווידון. ווידון יצר את ,באפי", "אנג'ל", ולאחר מכן גם כתב וביים את שני סרטי "הנוקמים" הראשונים. אבל לאחר צאת "ליגת הצדק, בשנת 2017, הועלו תלונות רבות כנגד סביבת העבודה הרעילה אותה יצר על הסט. בהמשך, כריזמה קרפנטר שגילמה את קורדיליה ב"באפי" וב"אנג'ל" האשימה את ווידון ביחס משפיל, מיזוגני ופוגעני על הסט. הטענות שלה זכו לתמיכה ממספר שחקניות נוספות מהעולם של "באפי", כולל כוכבת הסדרה שרה מישל גלר.
למרות כל אלו, אני מרגיש יחסית אופטימי ביחס לחידוש. יכול להיות שבגלל שלא הייתי עד לטירוף סביבה בזמן אמת אלא השלמתי אותה בדיעבד (הפרק הראשון של הסדרה שודר 3 ימים אחרי שנולדתי), אני מאמין שהסדרה נמצאת בידיים טובות. נורה ולילה צוקרמן שמופקדות על הכתיבה לקחו כאמור חלק בכתיבה של "סוכני שילד", מהמוצלחות בסדרות שיצאו מהמותג של מארוול (שלא זוכה לכבוד הראוי לה). הסדרה נוצרה על ידי אותו ג'וס ווידון ואחיו ג'ד, והכילה טון דומה לשל "באפי" כך שהן כבר מנוסות בטון הנחוץ.
בפוסט אינסטגרם המספר על התהליך שעברה עד לשכנוע להתניע את הפרויקט, שרה מישל גלר הבטיחה ש"לא רצתה לחזור לעולם הזה מבלי לדעת שעושים את זה בצורה נכונה, ונראה שהן בדרך הנכונה לשם". זו אומנם קלישאה לקראת חידושים ליצירות אהובות, אבל אפשר גם לשאוב ממנה מעט אופטימיות. הקול הישן-חדש שיופקד על היצירה הוא בדיוק מה שהחידוש צריך - שימור עקרונות בסיס למען המעריצים הוותיקים, יחד עם התאמה לעולם החדש שבו הסדרה נוצרת.