חדשות טלוויזיה / סדרות

"החיים עצמם" - ביקורת פרק הפתיחה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ארבע דמויות שונות - כולן נולדו באותו יום. כך מתחילה סדרת הדרמה החדשה שעלתה ב"יס". מה מבקר הטלוויזיה שלנו חשב עליה?
עליי להודות, מעט לא נעים לי לכתוב את הביקורת הזו. מסתמן שבליינאפ החדש של "יס" מעורב מבחר רחב כל-כך של תוכן איכותי ורלוונטי, סדרות מדוברות שמייצגות היטב את ההתפתחות שאמנות הטלוויזיה עברה בשנים האחרונות. אני מצפה בקוצר רוח ל"ויקטוריה", "בול", "אטלנטה", "בטר ת'ינגס" ורבות אחרות, אבל זו לא הביקורת שיצא לי לכתוב היום. כי היום, אני מדבר על "החיים עצמם". ובאופן שמתבלט בשונותו משאר ההיצע של עונת הסתיו השנה, "החיים עצמם" (כשם הביטוי הבלתי נשכח של נתניהו) היא בעיניי רצף ארוך של קלישאות וטוויסטים עלילתיים מגוחכים, המובל על ידי קאסט דמויות גנרי, משעמם וכתוב רע.

הפרק הראשון מתמקד ביום של ארבע דמויות שונות - לכולן יש את אותו תאריך יום הולדת. זה נותן לנו הזדמנות לעקוב אחר שלל לא קטן של ארכיטיפים אנושיים- ג'ק (מיילו ונטימיליה, "בנות גילמור"), בעל שאשתו עומדת ללדת לידה מסוכנת. ראנדאל (סטרלינג ק. בראון), אדם שמוצא את הכתובת של אביו הביולוגי, שנטש אותו ביום לידתו. ותאומים- קווין (ג'סטין הארטלי)- כוכב הוליוודי של סיטקום גרוע, שמחפש יושרה אומנותית, וקייט (כריסי מץ) - אישה בעלת משקל יתר משמעותי שמחליטה לרדת במשקל.

הפרק עוקב אחר העלילות של ארבעת הדמויות הללו במקביל. שלא יהיה ספק, אני ממליץ על הסדרה הזו המלצה חמה, פשוט כי ההתרסקות הזו כל-כך גדולה שהיא מבדרת למדי. צחקתי כמה וכמה פעמים במהלך הפרק, ולא בבדיחות מכוונות. הסדרה הזו היא באמת תענוג לצפייה, מצטרפת חדשה לז'אנר הנדיר הזה של כל-כך רע שזה טוב.

[*]

יכול להיות, שמדובר למעשה בסאטירה גאונית שאני לא לחלוטין מבין, מהסוג שבדרך כלל האינטרנט מתמחה בו כל-כך. הסדרה הולכת כל הזמן על הגבול של להיות משהו כמו הפארודיות ההיסטוריות והגרועות-במכוון שעולות ליוטיוב כל יום, ומגיעה למקומות של חוסר מודעות עצמית כל-כך קיצונית, שאני מתחיל לחשוד שזו בעצם היפר-מודעות עצמית, מעין בדיחה כפולה על כולנו.

קונפליקט מרכזי בשביל קווין, דמותו של השחקן ההוליוודי, הוא הכמיהה שלו ליושר אמנותי. הוא מדבר על המכנה המשותף הנמוך שהסדרה בה הוא משחק מכוונת אליה, אפילו מאשים ישירות את הקהל בכך שהם צופים בזבל כזה וממנים אותו, ולא הצלחתי שלא לחשוב שאולי מדובר במהלך תסריטאי מבריק, שמדבר למעשה על הסדרה עצמה בה אנו צופים. אני אצפה הפרקים הבאים הזו מתחילתם ועד סופם, ובין אם זה יהיה מהנה מרוב שזה גרוע גם בהמשך, או יתגלה כתרמית מבריקה, מעין סאטירה ישירה על הקהל שאיכשהו עוד צרך את זה בהתחלה, מסתמן שכיף זה בטוח יהיה. אבל בסך הכל, האופציה הראשונה יותר סבירה. בין שרשרת הפנינים שהפיילוט מספק לנו יש כמה וכמה דמויות וכלי עלילה שמתאימים בהחלט לסרט טלוויזיה נוצרי. מהרופא הקשיש וטוב הלב שמיילד את אשתו של ג'ק, דרך הדיאלוגים של רנדאל עם אביו, ועד הטוויסט שמסיים את הפרק - טוויסט שראיתי מגיע לאט לאט, והייתי ממש במתח סביב השאלה "האם הם ירדו עד כדי כך נמוך?", עד להגעתו-שגרמה לי לצחוק בקול. אני לא אעז לספיילר לאף אחד את הסוף הזה, כי זה באמת מדהים כמה שהוא מטופש בעיניי. אבל מעבר לקלישאתיות, יש עוד המון בעיות בסדרה הזו.



הסדרה מבקשת לייצר רגעים מרגשים, אבל לא מביאה לנו דמויות אותנטיות או מעניינות מספיק כדי שיהיה אכפת לנו מהרגעים הללו. כשקייט נאבקת במשקל שלה, למשל, אני לא מרגיש אליה אמפתיה, כי אני לא רואה בן אדם נאבק, אני רואה דמות טלוויזיונית. סדרות מהסוג הזה הן סדרות שבהחלט מוודאות שאנחנו מבינים שעכשיו אמורים להיות עצובים, ועכשיו שמחים (וכמובן שאין מורכבות רגשית מעבר לשני הקצוות הללו), אבל לא מנסות יותר מדי שגם נרגיש את העצב או השמחה. כשהדמויות שמובילות את העלילה הן קיצור דרך עצלני, פלקטי וזול של התסריטאים, דמויות שכבר ראינו מיליון פעם במיליון סדרות עצלניות שונות, פשוט לא באמת אכפת לנו מה קורה להן, ומה שאכן קורה מהווה רעש לבן, משהו שיתנגן ברקע כשאנחנו עושים מטלות חשובות יותר.

"סדרות קיצורי דרך" כאלו, או "סדרות זפזופ", אולי היו מתקבלות יותר בטלוויזיה של לפני 10 שנים, כי זה פחות או יותר מה שהיה שם אז: תוכן שמכוון תמיד למכנה המשותף הנמוך ביותר שאפשר לדמיין, וכתוצאה לא באמת מצליח באמת לרגש עד הסוף, אבל זה פשוט כבר לא הנוף שהמסך הקטן מאכלס, ולעקוב אחרי אותם חוקים של השנים הללו נראה פשוט מגוחך היום. זה גם מאוד מוזר שסדרה כזו, שנדמה שנשלפה היישר ממדריך הטלוויזיה של '88, מופקת דווקא עכשיו, במה שרבים מכנים "עידן הזהב השני של הטלוויזיה", ועוד יותר מוזר שהיא נמצאת גם ברשימה החדשה ש"יס" מציעים, בין דרמות שאפתניות ומעודנות לקומדיות מבריקות ומשויפות, שאני בהחלט ממליץ על צפייה לא אירונית בהן.

"החיים עצמם" משודרת החל מה-24.10 בימי שני ב-22:00 ב-yesDrama וב-yesVOD
יוחאי גורלי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט