חדשות טלוויזיה / סדרות

"להשאיר את העולם מאחור": ביקורת סרט

להשאיר את העולם מאחור: ביקורת סרט
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
המותחן של סאם אסמאעיל ("מר רובוט"), בכיכובם של ג'וליה רוברטס, אית'ן הוק ומהרשלה עלי, הפך ללהיט הגדול של נטפליקס השנה ומספר סיפור של משפחה בחופשת קיץ שמתמודדת עם מתקפה מסתורית על ארה"ב ועם אורחים לא קרואים. תמר שלומוביץ על סרט רלוונטי לישראל של ימינו שרוצה, ואף מצליח, לתקל לא מעט נושאים מרתקים
משפחה תמימה השוהה בעיירת נופש מוצאת את עצמה במאבק קיומי לאחר שספינה שועטת אל עבר חוף הים, מטוסים נופלים מהשמיים, ישנם דיבורים על תקיפות של האויב, ואף אחד לא בא לעזור. מעט מוכר... אבל רק תתארו לעצמכם שכל זה משולב עם ניתוק מוחלט מהעולם שבחוץ; בלי טלפונים, אינטרנט, טלוויזיה, או כל דרך שהיא לגלות מה לעזאזל קורה. והרי לכם סיוט מושלם.

בזמנים כמו שלנו, "להשאיר את העולם מאחור", שהפך ללהיט הגדול של החודש בנטפליקס, נראה אולי כסרט הכי רלוונטי, והכי נורא שניתן לצפות בו. עם קאסט משובח ותסריט מבריק, המותחן של סאם אסמאעיל, המבוסס על ספרו בעל אותו שם של רומן עלאם, מזהיר אותנו מההשלכות הרות האסון שעשויות להיות למתקפת סייבר, שלמרבה הצער, אינן מדע בדיוני.

משפחת סנדפורד – אמנדה (ג'וליה רוברטס), קליי (אית'ן הוק), וילדיהם המתבגרים ארצ'י ורוז, משפחה לבנה טיפוסית למראה מהמעמד הבינוני-גבוה בניו יורק, מחליטה יום אחד להתנתק מכל הרעש והלחץ (ובעיקר האנשים) של העיר, ולבלות זמן איכות בבית יוקרתי ששכרו בלונג איילנד. אך מה שמתחיל כחופשה רגועה ומושלמת אט אט יוצא מכלל שליטה כשהאינטרנט והתקשורת הסלולרית באי שובקים חיים, ועל מפתן דלתם צצים שני זרים: אדם בשם ג'ורג' סקוט (מהרשלה עלי, "אור ירח") ובתו הצעירה – רות, אפרו-אמריקאים מהמעמד העליון שמציגים את עצמם כבעלי הבית, ומספרים להם שהפסקת חשמל כוללת שיתקה את העיר והם נאלצים לשהות איתם.



בייצוג סמלי של סוגיית הגזענות הרגישה בארצות הברית, אמנדה מגלה עוינות, ומתקשה להאמין ששני הזרים הם אכן בעלי הבית העשירים. אך עם הזמן מתגלים עוד ועוד אימותים לסיפורם, ותגליות מזוויעות נוספות שמות את העימותים הפעוטים הללו בפרופורציות. כעת המשפחות מבינות שהן כל מה שיש זו לזו, ואין להן ברירה אלא לשתף פעולה כדי לספק איזשהו הסבר למה שקורה סביבן.

לשבחו של סאם אסמאעיל יש לומר שהוא ממצה עד תום את טכניקות המותחן הקלאסיות שמחזירות אותנו לבמאים גדולים כמו קובריק והיצ'קוק (השני מביניהם יזכה במחווה נהדרת בשחזור הסצנה המוכרת מ"מזימות בינלאומיות"). הוא כופה עלינו את תחושות האימה ואובדן השליטה של הגיבורים, ומנתק גם אותנו מהעולם שבחוץ; מלבד פיסות מידע בודדות שצצות לשברירי שנייה, אנחנו יודעים רק מה שהגיבורים יודעים, ולעיתים אף פחות מזה. אסמאעיל בונה בקפידה בסיס אוטופי לקריסה הממשמשת לבוא, עם רמזים דקים כמו מגדל ג'נגה מתמוטט או צלילי אימה חריגים ברגעים שלווים. המצלמה משתפת פעולה כשדואגת להרגיע אותנו עם שוטים ישרים וסימטריים עד שפוצחת בגסות בזוויות מעוותות ופריימים לא שגרתיים. מלבד כל רגעי האימה, מורגשת לאורך הסרט ביקורת עזה על הדור הנוכחי שפיתח תלות בטכנולוגיה ונהיה עבד לסיפוקים אישיים. הביקורת מופנית בעיקר כלפי הדור הצעיר שלעיתים קרובות נשפט ככזה, אך היא לא פוסחת גם על הבוגר, המגונן ביתר שאת על אותם צעירים מקשיי העולם ובכך משמר את התכונות הללו. תפקיד משמעותי בעניין זה ממלאת הסדרה "חברים", שמוזכרת לא מעט לאורך הסרט ומייצגת את נטיית דורנו לברוח מן הקשיים ומן המציאות; הן המבוגרים ש"נוסטלגיים לתקופה שלא הייתה קיימת", כפי שמתארת רות, והן הצעירים שמשתוקקים להרגיש חלק ממנה.



עליי להודות שהסיום השנוי במחלוקת של הסרט תחילה הכעיס גם אותי, כמו רבים אחרים. אך בהסתכלות לאחור על הביקורת הנוקשה שאסמאעיל מנסה להעביר, נהיה ברור שסוף זה הכרחי כדי לקחת אותה לשיאה המאוד מתבקש. יש לציין שהסיום המקורי של הספר שונה משמעותית, וללא ספק היה מרצה את הצופים הרבה יותר. אסמאעיל בסרטו עושה בחירה מודעת לשנות אותו, והתגובות שזה מעורר הן בדיוק מה שהוא מנסה להשיג בכך.

הקאסט היוקרתי העמוס בזוכי ומועמדי האוסקר לא מאכזב בגילום הדמויות הבעייתיות שמלוות את הסרט. ג'וליה רוברטס, מהרשלה עלי ואית'ן הוק משרתים נאמנה את התסריט החריף והדיאלוגים הנוקבים ומספקים ביצועים הראויים לאוסקר בעצמם. גם במאי הסרט סאם אסמאעיל, שעד כה היה מוכר בעיקר מסדרתו "מר רובוט", ללא ספק שם את עצמו על המפה הקולנועית עם סרט זה.

"להשאיר את העולם מאחור" הוא סרט שאפתני שרוצה ואף מצליח לתקל לא מעט נושאים: הטבע האנושי שלנו הדוגל בהווי האנוכי של "כל אדם לעצמו" בתוך דינמיקות של מעמדות וגזע, התלות שלנו בטכנולוגיה שהפכה אותנו לכמעט נכים בהיעדרה, היוהרה שלנו שגורמת לנו לשכוח שאנחנו לא בלתי פגיעים (כפי שלמדנו ממקור ראשון), ודבר כואב ומפחיד במיוחד – החיכוכים בינינו, שהם המפתח לניצחון אויבינו. כל אלה צורמים במיוחד בתוך מסגרת המותחן האפוקליפטי שאסמאעיל בונה בצורה אפקטיבית כל כך. מדובר בחוויה כפולה של הפחדה איכותית בסרט ברמה גבוהה, בשילוב עם ערך מוסף רלוונטי ובעל חשיבות. אם יש לכם את הבטן לעכל סוגיות כאלו בימים אלה, זהו סרט שללא ספק שווה צפייה.

הסרט "להשאיר את העולם מאחור" זמין לצפייה בנטפליקס. לביקורות סרטים נוספות >> לחצו כאן
תמר שרה שלומוביץ' - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'וליה רוברטס
 
חיפוש בארכיון 2013
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט