חדשות קולנוע וסרטים

ברברה סטרייסנד בת 80: הסרטים הגדולים של הכוכבת הקלאסית

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ברברה סטרייסנד האישה והאגדה חגגה אתמול 80 שנה. סטרייסנד היא אחת האמניות המצליחות בכל הזמנים - זמרת, פזמונאית, שחקנית, תסריטאית, מפיקה, במאית קולנוע, סופרת וגם פעילה חברתית ופילנתרופית. היא זכתה כמעט בכל פרס אפשרי - 2 פרסי אוסקר, 10 פרסי גראמי, פרס טוני אחד, 5 פרסי אמי, 9 פרסי גלובוס הזהב ועוד. קרן (קייסי) כהן מסקרת את ששת הסרטים של סטרייסנד שהכי השפיעו עליה
מצחיקונת (1968)

הסרט מספר את סיפורה של פאני ברייס (מבוסס על דמות אמיתית), קומיקאית יהודייה ענייה, בתקופה של סוף מלחמת העולם הראשונה, שחלמה להיכנס לשואו-ביזנס ולהצליח להופיע על בימותיו של המפיק פלורנץ זיגפלד האגדי. פאני מצליחה לכבוש את הבמות הכי גדולות של ברודוויי והופכת להיות כוכבת. בתחילת דרכה היא נתקלת בניק ארנסטין (עומר שריף) יפה התואר וכובש הלבבות שהעריץ אותה ומתאהבת בו מעל הראש. הסרט עוקב אחר העליות והירידות במערכת יחסים זאת לנוכח הצלחתה של פאני והתמכרויותיו של ניק להימורים ואי יכולתו להכיל את הצלחת בת זוגו.

פאני, שכל חייה נאמר לה שאינה יפה מספיק ושלא תצליח, מגלה עם הזמן שהכישרון שלה וייחודה הוא שבעצם מוציא ממנה יופי וקסם סוחף בעיני מעריציה. אט אט היא לומדת לשים גבולות לניק שמנצל את אהבתה הגדולה אליו. בעקבות המחזמר בברודווי בו שיחקה סטרייסנד את פאני ברייס המוכשרת, נקראה סטרייסנד לדגל – וזכתה בתפקידה הראשי הראשון בקולנוע. לדעתי היא הדבר הכי טוב שקרה לגרסת הסרט ובלעדיה לסרט זה אין זכות קיום. לכן אין זה מפתיע שעל משחקה בסרט זכתה באוסקר הראשון שלה.

כך היינו (1973)

סרט רומנטי קלאסי עם שני שחקנים אייקונים המשחקים יחד ושהכימיה ביניהם נוטפת סקס אפיל קסום – ברברה סטרייסנד ורוברט רדפורד. העלילה מתרחשת בשנים שלפני ואחרי מלחמת העולם השנייה לאורך מספר עשורים, ומתמודדת עם השוני בין מעמדות ודעות שונות, דרך סיפור אהבתם של קייטי והאבל. קייטי בת מעמד הפועלים, יהודייה, חסרת חן, עם דעות מרקסיסטיות ובעלת לשון חריפה. הסיפור עוקב אחריה ומנקודת מבטה הוא גם מסופר. האבל הוא עלם חמודות עשיר, פרוטסטנטי, מוקף בחבורת סנובים, אך בעל נפש פיוטית שאף פרסם ספר במספר עותקים קטן.

השניים מכירים לראשונה לפני המלחמה כשהם בקולג'. שניהם מגלים עניין זה בפועלו של זו ולהיפך, אך מפאת המעמדות השונים דבר לא קורה ביניהם למרות משיכתם. לאחר המלחמה כשהם נפגשים בשנית נוצר ביניהם חיבור וסיפור אהבה חוצה אידיאולוגיות וניגודים. קייטי מעודדת את האבל להתפתח בקריירת הכתיבה שלו, מעלה את הביטחון העצמי שלו, והאבל נמשך לקייטי העצמאית והלוחמנית, המשלימה את אופיו האדיש והמופנם. הם נישאים זה לזה, ולמרות ההבדלים, הם מנסים לשמור על האהבה. אך האידיליה לא נמשכת ותקופת המקרתיזם יוצרת ביניהם פער גדול ומביאה לגירושיהם.

הסרט מסתיים בסצנה מרגשת עד דמעות (וקלאסיקה שמוזכרת בסרטים רבים אחרים) בו השניים נפגשים אחרי שנים רבות ולאחר המפגש, שניהם מבינים שהאבל היה במיטבו בתקופת נישואיו עם קייטי, שהייתה היחידה שהאמינה בו וביכולתו הספרותית. העבר מאחוריהם כעת, וכל מה שנשאר להם (בנוסף לבתם המשותפת) הוא הזיכרון של חייהם בעבר. שיר הסרט - "The Way We Were" הוא לטעמי אחד השירים הכי יפים של סטרייסנד.

כוכב נולד (1976)

זהו הרימייק השני של סרט באותו שם מ-1937. לפני גרסה זו היה גם ב-1954 רימייק המפורסם בכיכובה של ג'ולי גרלנד וב-2018 יצא רימייק נוסף בכיכובם של בראדלי קופר וליידי גאגא שהיה הצלחה גדולה גם כן. כל אחת מהגרסאות זכתה בפרסי אוסקר שונים. בכל אחד מהסרטים גם פס הקול היה הצלחה מסחררת לזמנו.

אין זה פלא שהסרט זכה לכל כך הרבה רימייקים - פעם בדגש על עולם הקולנוע ופעם בדגש על עולם המוזיקה – שני עולמות שהצופים אוהבים להישבות בתוכם. זוהי מלודרמה רומנטית מוזיקלית המספרת על כוכב רוק שאפתן ומזדקן בשם ג'ון הווארד (קריס קריסטופרסון), שמפתח רומן עם אסתר הופמן (ברברה סטרייסנד), זמרת בתחילת דרכה, המטפסת בסולם ההצלחה ובאותו זמן הקריירה שלו דועכת עד לסוף טראגי.

הסרט הינו דרמה אנושית מרגשת (די דומה בקו העלילה ל"מצחיקונת"), שבה הגבר המאצ'ואיסט מאבד מביטחונו העצמי ככל שבת זוגו מתפתחת ומצליחה יותר. סטרייסנד ממגנטת בתפקידה ובקולה, קריסטופרסון משחק את דמות זמר הרוק הדועך בצורה אותנטית וכנה להפליא ועולם הרוקנרול תמיד משך את הצופים – כך שכל האלמנטים נמצאים בסרט אחד והופך אותו ללהיט. גם בסרט זה יש להיט מוזיקלי, שלדעתי הוא השיר הכי רומנטי שנכתב על ידי סטרייסנד והולחן על ידה – Evergreen. השיר זיכה אותה בפרס אוסקר.



ינטל (1983)

מחזמר דרמטי המתאר את מעמד האישה ביהדות ובעיקר בלמידת התורה דרך עיניה הסקרניות של ינטל. התסריט נכתב על ידי ג'ק רוזנטל וסטרייסנד, שגם ביימה את הסרט משחקת את הדמות הראשית. למעלה מעשור ניסתה סטרייסנד להפיק את הסרט ונתקלה בהמון חומות וסירובים בהוליווד עד שב-1983 הוא יצא לאקרנים.

הסיפור הוא סיפורה של ינטל (סטרייסנד), בתו הסקרנית של רבי מנדל, שחיה בכפר בפולין בתחילת המאה העשרים. אביה האלמן מלמד אותה בסתר את רזי התלמוד והתורה, דבר שמותר רק לבנים. לאחר מותו מחליטה ינטל להתחזות לבחור ישיבה ומנסה להשתלב בשם אנשל בישיבה בעיר זרה. שם היא פוגשת את אביגדור (מנדי פטינקין, "הומלנד") עילוי בישיבה ומתחילה ללמוד איתו בחברותא. אביגדור מתלהב מכמות הידע של אנשל והחברות האמיצה ביניהם מתחזקת.

אביגדור משודך לבת ממשפחה מיוחסת, הדס (איימי אירווינג), אך כשמשפחתה מגלה כי אחיו התאבד היא מבטלת את השידוך. אביגדור מנסה לשדך בין אנשל לבין הדס כדי שיוכלו להמשיך את הקשר שלהם יחד וינטל נקרעת בין רגשותיה הכמוסים כלפי אביגדור ובין הפחד לאבד אותו כחבר אם תסרב. סרט מרגש מאד ובו גם המאבק הפנימי בין למצוא אהבה ובין להמשיך להתפתח וללמוד ולטעום מעץ הדעת. וברברה בזמנו הקדישה אותו לאביה שאותו לא הכירה וסיפרה שכששרה את השיר "Papa, Can You Hear Me?" הרגישה כאילו היא מדברת עימו ישירות.

[*]
שאלה של שפיות (1987)

דרמה העוסקת בשאלת השפיות בבתי המשפט ובנושא קורבנות תקיפה מינית. הסרט מבוסס על מחזה של תום טופור, שהועלה בברודוויי בסוף שנות ה-70. זהו סיפורה של קלאודיה דרייפר (סטרייסנד) מהמעמד הבינוני-גבוה שהפכה לזונת צמרת ומואשמת ברצח אחד מלקוחותיה. הוריה מעוניינים להשתיק את הפרשייה כדי להסתיר את הבושה, כך שייקבע שאינה שפויה במשפט והיא תיכלא במוסד לחולי נפש ל-17 שנה , אך היא מעוניינת לעמוד לדין בגין רצח וטוענת כי הינה שפויה.

בעזרת הסניגור אהרון לוינסקי (ריצ'רד דרייפוס), שממונה על ידי בית המשפט לייצגה מתגלים קורותיה וכיצד הגיעה עד הלום. הסרט מתואר בפלאשבקים אל העבר ושוזר את סיפורה מילדות ועד הפיכתה לזונת צמרת ורצח הלקוח. ברברה סטרייסנד בתפקיד שכולל פחות דיבור ויותר התנהגות מוחצנת מיטיבה לגלם את הזעם העצור בתוך דמותה עד להתפוצצות הגדולה שלה בבית המשפט.

הכימיה בינה לבין דרייפוס על המסך מעולה ומחזקת את הקונפליקט בין רצון הסנגור לעזור ללקוחה שלו לבין יכולתה להיפתח אליו וליצור עימו יחסי אמון. סטרייסנד מוכיחה שהיא מוכשרת לא רק כזמרת ובמחזות זמר אלא גם כשחקנית רצינית. היא הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב כשחקנית הטובה ביותר על משחקה.

[*]

שתי פנים למראה (1996)

מבוסס על סרט שיצא ב-1958 ובו שוב סטרייסנד על תקן במאית, מפיקה ושחקנית ראשית. נראה כי סטרייסנד התחברה לתסריט עקב סיפור ילדותה ויחסיה עם אמה. רוז מורגן (סטרייסנד), היא פרופסורית פופולרית לספרות אנגלית. בכיתה היא שנונה וסוחפת והאולם שבו היא מלמדת תמיד מלא, אך בחייה האישיים ועם גברים, היא חסרת ביטחון, ביישנית ומאמינה שאין לה סיכוי כי היא בגיל המעבר, אינה יפה וזוהרת והיא חכמה - דבר שלדעתה מרחיק גברים. היא חיה עם אמה (לורן באקול) שנתנה לה כל חייה הרגשה שאחותה היפה קלייר (מימי רוג'רס) היא המוצלחת ושהיא המאכזבת.

גרגורי לארקין (ברידג'ס), מרצה למתמטיקה באותה אוניברסיטה, פרופסור משעמם אבל נחשב לחתיך ורוב הסטודנטיות מעוניינות בו. הוא חש תסכול במערכות יחסים. כאשר הוא נמשך לאשה, הוא מאבד את היכולת למחשבה רציונלית. כשחברתו האחרונה זורקת אותו, הוא מחליט לחפש מערכת יחסים המבוססת על קשר רוחני ולא פיזי, ומפרסם הודעה בעיתון.

קלייר מוצאת את המודעה ומציגה אותה לרוז וכך השניים מתחילים את הקשר. יש להם המון נושאים משותפים לשוחח עליהם והם נהנים זה בחברת זה ולאט לאט רוז מתאהבת בו. גרגורי מעוניין במערכת יחסים של חברות קרובה, אך ללא מיניות כשהוא טוען שזאת הדרך עבורו לייצר אהבה אמיתית. גרגורי מציע לה נישואים ללא תשוקה והיא נאותה מפחד שזהו גלגל ההצלה האחרון שלה. אך עם הזמן (בזמן שהוא במסע הרצאות) היא מבינה שמגיע לה יותר ושהאלימות הרגשית אותה היא חווה לא מגיעה לה. הסוף כמו בקומדיות רומנטיות, יהיה טוב. הסרט גדוש ברגשות ומאד אמוציונלי. כמובן ששיר הנושא עם בראיין אדאמס וסטרייסנד הפך ללהיט חתונות בזמנו. לורן באקול מרשימה בתפקיד האמא והמשחק של הדמויות הראשיות מאד אמין.
קרן כהן (קייסי) - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
5כתבה מעולה . תענוג לקרוא Kl (45) | 27/04/2022 17:08:02
4ברברה מקסימה וקרן תענוג לקרוא את כתיבתך ומחשבותייך. שירלי (44) | 27/04/2022 16:50:17
3איזו כתבה מעניינת. סיקרת אותי לגבי כמה סרטים שלא ראיתי. תודה אמירה (48) | 27/04/2022 16:43:42
2כתבה מקיפה ומצוינת מיכל (61) | 27/04/2022 16:34:46
1אחת בדורה! גם הכתבה מעמיקה ומעניינת תמשיכו ככה ממ (50) | 27/04/2022 16:25:24
רלוונטי
אין מאמרים מחודש אפריל
 
חיפוש בארכיון 2022
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט