חדשות קולנוע וסרטים

"לאנשים יש זיכרון קצר ואז הם חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות"

לאנשים יש זיכרון קצר ואז הם חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מה קורה כשרוח הנעורים והחופש נתקלת במשטר סגור ונוקשה? הסרט "מטרונום" שיוצא בבתי הקולנוע בסוף השבוע מתרחש ב-1972 בימי משטר צ'אושסקו ומתאר את המפגש בין צעירים המאזינים לתחנת רדיו מחרתית למשטרה החשאית ברומניה. במאי הסרט אלכסנדרו בלק, מספר בראיון לעורך האתר הוא מספר על המוזיקה ככלי למהפכה, הזכייה בפסטיבל ירושלים והרלוונטיות של הסרט למשטרים בני ימינו
בימים שבהם ישראל מלאה בהפגנות לשמירה על הדמוקרטיה וכנגד השתלטות הממשלה על מערכת המשפט נדמה שאין זמן מתאים מזה לצאת הסרט הרומני "מטרונום". במשך 24 שנים שלט ניקולה צ'אושסקו ביד רמה ברומניה עד להוצאתו להורג לצד אשתו עם פרוץ המהפכה הרומנית. הדיקטטור הקומוניסטי הנהיג מדיניות של מסך ברזל עם משפטי ראווה למתנגדי משטר, משטר נוקשה כלפי פנים וסגירות כלפי התרבות המערבית. בתוך מציאות זו כלואים אנה וסורין, בני זוג צעירים לפני בחינות הסיום של בית ספרם. השנה היא 1972 והבריחה שלהם מחיי היום יום היא במסיבות מחתרתיות בהן הם מקשיבים לתחנת רדיו רומנית מחתרתית המשדרת מוזיקת רוק מערבית - מג'ים מוריסון ועד ג'ניס ג'ופלין, האסורה להאזנה על פי חוק.

כשהשניים עומדים לשכב במסיבה, האקט נקטע כשאנה אומרת לסורין שהיא אוהבת אותו. הוא נרתע ובורח. אנה הנסערת עוזבת אף היא את המסיבה ומסתובבת ברחובות. כשהיא מחליטה לחזור היא מגלה שקט מופתי שמחליף את רעש השירים. שוטרים עומדים, שואלים שאלות ולוקחים את הצעירים הנוכחים בחדר לתחנת המשטרה לחקירה לאחר שקיבלו מידע שצעירים במסיבה מקשיבים ומקיימים קשר עם תחנת רדיו אסורה. במהלך אותה חקירה מלחיצה נכנעים הצעירים ומספרים הכול. כולם פרט לאנה. האם גם אנה תיכנע או שתעמוד מאחורי האמת שלה ותשלם את המחיר?



הבמאי אלכסנדרו בלק חוזר בסרטו "מטרונום" לימים שרבים ברומניה מעדיפים לשכוח. סרט הביכורים של בלק, עמו הגיע לפני מספר חודשים להקרנה בפסטיבל הקולנוע בערבה שם פגשתי אותו, גם זכה קודם לכן בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים.

הופתעת כשהסרט זכה בפרס הבימוי במסגרת 'מבט מסוים' בפסטיבל קאן ובפרס הסרט הטוב בירושלים?

"בטח, זה הסרט הראשון שביימתי ובכלל לא הייתי בטוח אם אני עושה משהו טוב ונכון. אז כל תגובה חיובית אליו ובטח פרסים בינלאומיים באו לי בהפתעה וזה מאוד מרגש ומחמם את הלב. אמנם לנציגות הרומנית לאוסקר לא נבחרנו, אבל גם הסרט של כריסטיאן מונג'יו ('מבט מבפנים') לא, אז אני בחברה טובה".

למה בחרת לחזור דווקא לימים האלה?

"נתקלתי בתיעוד מיומני החקירות של אותם צעירים וזה היה מרתק. בהתחלה חשבתי ליצור מכך סרט תיעודי, אבל ככל שנכנסתי לעומק והתחלתי לדבר עם האנשים שנחקרו על אותה תקופה, כך נפתחו כלפיי עוד ועוד אנשים. הבנתי שיש פה תקופה שלא עוסקים בה מספיק בקולנוע הרומני ושהדרך הטובה ביותר להציג את מה שקרה היא באמצעות סרט עלילתי".



(אלכסנדרו בלק. צילום: יח"צ)

האנשים שדיברת איתם שמחו לשתף פעולה?

"כן, כל מי שהיו צעירים באותה תקופה רק חיכו להזדמנות שמישהו ישאל אותם בנושא. לעומת זאת עם הסקוריטטה ('מחלקת ביטחון המדינה' הרומנית) רק קצין אחד הסכים לדבר והרגשתי שהוא לא באמת כן ומנסה לייפות את מה שקרה אז, והעדפתי להותיר את החומר הזה מחוץ לסרט". איך הגיבו ברומניה לסרט?

"האנשים שגדלו באותה תקופה והיום הם בשנות ה-70 לחייהם מאוד שמחו לראות את עצמם על המסך. זה מעניין שלכל אחד יש זיכרון סובייקטיבי אחר. היו שאמרו לי שזה אלים מדי, היו שאמרו לי שהסרט רך מדי והמשטרה החשאית הייתה יותר אלימה. צעירים גם הגיבו באופן חיובי כי נחשפו לפן מהחיים עליו רק שמעו מהוריהם או מספרי ההיסטוריה".



הסרט נקרא מטרונום, שהוא אביזר מוזיקלי שמשמש כלי עזר לשמירת קצב הנגינה של היצירה המוזיקלית, בדיוק כפי ששלטונו של צ'אושסקו עושה. אך מעבר לכך, משמעות השם "מטרונום" בסרט הוא על שם תחנת הרדיו האהובה על בני הנוער בה מושמעת מוזיקה אסורה על פי השלטון, שהיא מבחינתם סמל למרדנות כלפי המשטר.

המוזיקה בסרט היא כלי למהפכה. מה החשיבות שלה מבחינתך?

"מוזיקה היא חלק גדול מהחיים שלי, אני גם מנגן בכלים שונים ובהרכבים. אני מרגיש שלמוזיקה יש חלק לחולל שינוי משמעותי, במיוחד באותן שנים בהן מוזיקה הייתה חלק חשוב מהמחאה נגד וייטנאם ותרבות הנגד. לצעירים ברומניה אז זו הייתה הדרך היחידה להיחשף לתרבות אחרת, לגלות שיש עולם אחר מחוץ למשטר הקומוניסטי הסגור".

אני מניח שלהשתמש בזכויות לשירים הייתה משימה לא זולה.

"כן, זה לקח חלק ניכר מהתקציב של הסרט אבל זה היה חשוב מאוד עבורי. בניתי חלק מהסצנות דרך השירים. כך הסצנה הראשונה בה אנה וסורין יחד במיטה מבוצעת כולה לצלילי השיר "Light My Fire". היה לי חשוב גם שבסצנות הריקוד השירים ינוגנו על הסט והשחקנים באמת ירקדו לצליליהם ולא להוסיף את זה לאחר מכן בעריכה. רציתי שהצופים יישאבו בחלק הראשון של הסרט לרוח הנעורים והחופש וכך כשהחלק השני בו נכנסת המשטרה החשאית לתמונה יגיע המעבר יהיה חד וקשה. גם האופן בו צילמתי וערכתי את שני החלקים האלו שונה בהתאם".

עד כמה הסרט רלוונטי למציאות בת ימינו בה עולים ברחבי העולם, וגם בארץ, משטרים פופוליסטיים ושמרניים?

"לצערי הוא מאוד רלוונטי וזו גם הייתה החשיבות מבחינתי לעשות אותו. לבני האדם יש זיכרון קצר, והרבה פעמים הם לא לומדים לקחים מהעבר ואז חוזרים על אותן טעויות שוב ושוב. אני מקווה שצפייה בסרטים כאלו תראה לדור הצעיר את חשיבות החופש ומה קורה כשהוא נלקח מאיתנו".

לעמוד הסרט ושעות הקרנה בבתי הקולנוע - לחצו כאן
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ מטרונום (עמוד סרט)
אין מאמרים מחודש מרץ
 
חיפוש בארכיון 2023
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט