חדשות קולנוע וסרטים

"יכולה לשנות את כל מה שהכרנו": האם בינה מלאכותית תחליף את התסריטאים?

יכולה לשנות את כל מה שהכרנו: האם בינה מלאכותית תחליף את התסריטאים?
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
תסריטאי הוליווד שובתים כבר מעל לחודש, ואחת הסיבות לכך היא החשש מצ'אטבוטים של בינה מלאכותית שיהיו כוח עבודה זול, זמין ומהיר יותר. האם המהפכה הבאה בעולם הקולנוע והטלוויזיה כבר כאן או שהחשש מוקדם? בדקנו עם בכירי הבמאים והתסריטאים בישראל
בזמן שחוקרים ובכירים בתחום הטכנולוגיה מזהירים מהשלכות הבינה המלאכותית ומכך שהיא יכולה להביא גם להכחדת המין האנושי, ישנם אנשים שהחשש שלהם הרבה יותר יומיומי – לאבד את מקום העבודה שלהם. הפורום הכלכלי העולמי פרסם לאחרונה דו"ח שצופה שכמעט רבע מכל המשרות יינזקו על ידי AI במהלך חמש השנים הקרובות. עד כה תמיד איבדנו את המשרות, עם יכולת הביצוע הכי נמוכה, שלמכונה יהיה הכי קל לעשות אותן במקום אדם. עד היום שום מהפכה תעשייתית שקרתה לא השפיעה על עובדי הצווארון הלבן, להפך היא העשירה אותם. הפעם מי שעולים על המוקד הם מתכנתים, מורים, רופאים, מעצבים, דוגמנים, אנשי כספים - וכן גם התסריטאים.

בפרק שפותח את העונה השישית והחדשה של "מראה שחורה" – "ג'ואן איומה" – מגלה מנהלת בחברת הייטק שחייה הפכו לסדרה מתוסרטת בשירות סטרימינג דמוי נטפליקס. הסדרה כלל אינה צריכה תסריטאים כי היא לוקחת מידע מהטלפון הנייד של ג'ואן שנמצא לצידה כל היום ואת היתרה משלימה אינטליגנציה מלאכותית שמקצינה את האירועים ומוציאה את ג'ואן באופן האיום ביותר האפשרי על מנת למשוך כמות צופים גדולה ככל האפשר.

התרחיש הזה כבר לא נראה כה בדיוני ועתידי, כאשר בינה מלאכותית כבר הסתננה כמעט לכל חלק ביצירת סרטים. היא משמשת כדי להצעיר את גיל השחקנים (כמו עם דמותו של הריסון פורד ב"אינדיאנה ג'ונס" החדש), להסיר קללות מסצנות בפוסט-פרודקשן, לספק המלצות צפייה בנטפליקס ולהחזיר לאחר מותם קולות של שחקנים מנוחים. צ'אטבוטים של AI עשויים לשמש כדי ליצור טיוטה ראשונה עם כמה הנחיות פשוטות ("רצח שמתרחש בטירה מבודדת"). לאחר מכן, כותבים יישכרו, בשכר נמוך יותר, כדי לעבות ולשפר אותו. כך יהיה אפשר להפיק תסריטים בסגנון של כותבים ידועים. ישנן אינספור דרכים שבהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית מתחדשת כדי ליצור קווי מתאר לתסריט, למלא סצנות ולכתוב טיוטות.



(מתוך "מראה שחורה")

מומחים אומרים שהמאבק שעמם מתמודדים התסריטאים כעת עם AI הוא רק ההתחלה. תסריטאים רגילים להתחלף. כעת, הם רואים מתחרה חדש, זמין וזול בתחום - אם כי כזה עם תפיסה קצת פחות טובה של המצב האנושי. "אנחנו לא לגמרי נגד AI", אומר מייקל ווינשיפ, נשיא WGA - גילדת התסריטאים של אמריקה. "יש דרכים שזה יכול להיות שימושי, אבל יותר מדי אנשים משתמשים בזה נגדנו, כדי ליצור יצירות בינוניות ולהפר זכויות יוצרים". גילדת התסריטאים הציעה לאפשר שימוש בבינה מלאכותית בכתיבת תסריטים, כל עוד היא לא משפיעה על הקרדיטים או השכר של הכותבים. ההצעה תאפשר לכותבים להשתמש ב-ChatGPT כדי לעזור בכתיבת תסריט מבלי לחלוק קרדיטים לכתיבה.

בתחילת יוני, יותר מ-11 אלף תסריטאי קולנוע וטלוויזיה פתחו בשביתה, לאחר שאגודת התסריטאים של אמריקה לא הצליחה להסכים על הסכם שכר. אך רבים מהם מספרים כי גורם נוסף שהוביל לשביתה הוא חרדתם מפני צ'אטבוטים שכותבים או משכתבים תסריטים שעלולים להוריד את שכרם ופוטנציאלית לקחת את עבודתם בעתיד. הכותבים מוצאים את עצמם בעמדה של משא ומתן מול טכנולוגיה שזה עתה נולדה עם פוטנציאל להשפעה רדיקלית. "ברמת העיקרון אני אופטימי ולא מאמין שזה יחליף תסריטאים. זה יהפוך להיות כלי שיעזור לכתוב, ישכלל את הכתיבה ויזרז מאוד תהליכים. אני חושב שזה מאוד דומה למה שקרה עם הצילום והציור. חשבו שזה ייתר את הציירים אבל זה לא קרה. אני מניח שבצורה דומה יהיו אנשים שישתלטו על הטכנולוגיה מהר מאחרים ויתחילו ליצור איתה", אומר הבמאי יונה רוזנקיאר ("הדרך לאילת"). "אבל בסוף זה לא משנה איך סרט נוצר, זה צריך לגעת בצופה ולהיחקק לו בלב. אני חושב שזה יהיה כלי חשוב אבל בסוף יישב תסריטאי ויחליט".

“מאוד קשה לדעת עד לאן תגיע ההתפתחות של האינטליגנציה המלאכותית. אבל אין ספק שיש לה את הפוטנציאל, לפחות בתאוריה, לשנות את כל מה שאנחנו מכירים על יצירה. אני חושב שבמושגים של התפתחות אבולוציונית האינטליגנציה המלאכותית היא בערך בשלב האמבה החד תאית. זה עדיין חורק ולא תמיד מספיק אמין או מקורי באמת, אבל זה ללא ספק די מדהים שזה מה שה-AI מצליח כבר לייצר ביחס לזמן שהוא קיים. ומה שאפילו עוד יותר מדהים זה גם לראות את קצב ההתפתחות ועקומת הלמידה שלו, שנראה על פניו שהיא נמצאת במגמת שיפור מהירה שלא הכרנו", אומר הבמאי בועז ארמוני ("מסווג חריג").

"לאור כל אלה אני מאמין שבתוך מעט מאוד זמן יחסית אנחנו נתחיל לראות תכנים מורכבים מאוד שה-AI ייצר, עם מעט מאוד התערבות אנושית ובהמשך אולי בכלל בלי, ברמה שכבר לא נוכל לזהות שנעשו רק על ידי מכונה. אם התחזיות האלה יתממשו, אני מניח שבקרוב מאוד הוא יתחיל לשנות לחלוטין את האופי שבו יוצרים בצד התעשייתי של תעשיית הטלוויזיה והסרטים, שאני מניח שתאמץ אותו לחיכה ברצון מכיוון שהוא יענה, ויחסית די מהר ובזול, על דרישות הפורמט הכלכלי שהן בנויות על פיו כיום”.



הבמאי ערן ריקליס ("הכלה הסורית"), לעומתו, חושב שאין ליוצרים סיבה גדולה מדי לדאגה: "אסתכן בגישה 'מיושנת' שגורסת שאין תחליף לניסיון, למצבור הזיכרונות ולרגש האנושי שהם הבסיס של כתיבה משובחת ובעיקר מרגשת", הוא מציין. גם הבמאי ארז תדמור, שאחראי על כתיבת הלהיט הגדול של השנה שעברה בקולנוע הישראלי "בחורים טובים", לא חושש מהבינה המלאכותית. "אי אפשר שלא ללכת עם הקדמה, גם אם זה דורש מחיר מסוים. אם היא כותבת לי תסריט שאני יכול לשכתב ולשדרג כפי שאני אוהב ויודע לעשות, אז מבחינתי זה כלי עזר ולא דבר מאיים, כי בסופו של דבר אי אפשר להחליף את הרגש האנושי", הוא אומר.

אותו דבר יחול לדעתך לגבי יצירות עצמאיות?

בועז ארמוני: "זו כבר שאלה מורכבת יותר מכיוון שיצירה מקורית אמיתית נובעת לדעתי מהלא מודע האנושי ועדיין קשה לנו לראות איך מכונה יכולה לפתח לא מודע. ואולי זאת הסיבה שרבים לא רואים מצב שבו מכונה באמת תוכל לפתח יכולות כתיבה או יצירה אנושיים. אבל, לפחות תיאורטית, אני מאמין שיש לה את הפוטנציאל להגיע גם לשם, ואפילו הרבה מעבר לזה. האם זה יהיה טוב או לא? אין לי מושג. אני מניח שכמו תמיד זה תלוי בטבע האנושי ולאן הוא יבחר לקחת את השינוי העצום שזה מביא איתו. בכל מקרה יהיה מעניין לחיות בתקופה של שינוי אבולוציוני כל כך גדול".
נדב לפיד: "זה לא בהכרח יעשה רע לקולנוע שייוותר עם השונה, המוזר, האחר, הפראי, הצורם, הדיס-הרמוני, עם האנטי נוסחה, האנטי פורמט, הסתירה הפנימית - כל מה שהוא אמור להיות מלכתחילה, לפחות עד ש- GPT ילמד לסתור את עצמו".

באקלים ההוליוודי של העשורים האחרונים, שבו רובם ככולם של שוברי הקופות הם רימייק/סיקוול/ריבוט או גרסת לייב אקשן לסרטים קלאסיים, קשה להגיד שגם כיום מקוריות היא מילת המפתח כשהמפיקים מנסים לכוון לנוסחה הנשענת על קונבנציות תסריטאיות מוכרות ושחוקות שירצו את הקהל הרחב ויגרמו לכמה שיותר אנשים לרכוש כרטיסים.

"כבר שנים כותבת איזו נוסחה מלאכותית וסינתטית שמוטבעת לנו במוח את סוג המוצרים האלה וכבר שנים היא מנסה להסתנכרן לנוסחה המקבילה שנמצאת בראש של הצופים שצורכים את המוצרים האלה. מנסה למכר אותם למוצרים האלה", מציין הבמאי הישראלי זוכה פסטיבל ברלין נדב לפיד. "השאיפה לאיזו שלמות חלולה, לנוסחה מנצחת, מחזור מה שעובד, האימה מהאחר, מהשונה ובעיקר מהמוזר - כל אלה מאפיינים את מרכז עולם הקולנוע כבר שנים ועוד קיבלו זריקת חיזוק בדמות אשפי הנוסחאות של נטפליקס וכו'. הם הופכים את הקולנוע מאומנות לתעשייה ואת הסרטים מיצירות למוצרים. כבר שנים קיימת התחושה של איזה צ'אט GPT כזה או אחר, של עבדים אנושיים שמשרתים מין צ'אט כזה, לא בגרסה מתוחכמת במיוחד. אולי הטכנולוגיה האמיתית תהיה כבר טובה יותר".



(מתוך "יורשים")

אבל אולי לא צריך עדיין כל כך לחשוש מהבינה המלאכותית, לפחות מזו הנוכחית. כדי לראות אם בינה מלאכותית באמת יכולה לעשות את העבודה של תסריטאי, מגזין אינסיידר ביקש מ-ChatGPT לכתוב סצנה היפותטית מפרק הסיום של הסדרה המוערכת של HBO "יורשים", לאחר שהזין אותו בסיכומים של ששת הפרקים הראשונים של העונה הרביעית. התוצאה? סוף בלי סאב טקסט, עם דיאלוג רציני מדי – שאינו עומד כלל ברמת הכתיבה של הסדרה.

ניל לנדאו, פרופסור לתסריטאות באוניברסיטת ג'ורג'יה, אמר ל-Insider שהתסריט הוא "זלזול טהור" ו"פשוט נורא". לנדאו אמר שאיכות הכתיבה של התסריט היא "איומה". הוא אמר שהוא חסר "הומור, אירוניה, דיאלוג חכם" ולא עוסק בנושא המרכזי של התוכנית "דינמיקת כוח משפחתית רעילה לא מתפקדת ומעוותת". ההבדל הבולט ביותר, לדבריו, הוא כיצד התסריט שנוצר בינה מלאכותית מכיל "אפס סאב-טקסט", שלדבריו "יורשים" מצטיינת בו.

"אחת הטעויות הבולטות ביותר היא שרבות מהדמויות האלה אומרות בדיוק את מה שהן מרגישות, מה שמוביל לדיאלוג שהוא מאוד מגושם", אמר אוליבר ת'ורנטון, תסריטאי זוכה אמי. הוא הוסיף שהתסריט לא "משחק נגד ציפיות הקהל לגבי מה שהולך לקרות", וזה לדבריו מה שהופך תכנית כמו 'יורשים' ל"כל כך משכנעת". "בעיני, זה מעיד על כל מה ששגוי ברעיון של תסריט שנוצר על ידי AI ועל המלכודות הנלוות לזה", אמר תורנטון.
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש יולי
 
חיפוש בארכיון 2023
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט