חדשות טלוויזיה / סדרות

שביתת השחקנים בהוליווד, ההישג של "שמים אדומים" והמועמדות לאמי

מדור שובר מסך
שביתת השחקנים בהוליווד, ההישג של שמים אדומים והמועמדות לאמי
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מדור חדשות הטלוויזיה: ימים סוערים בבירת הבידור העולמית – "יורשים" ו-HBO שולטים ביד רמה במועמדויות לטקס פרסי האמי ל-2023, כשברקע איגוד השחקנים ההוליוודי מצטרף (בפעם הראשונה מזה 60 שנה) לשביתת התסריטאים ההולכת ונמשכת; "שמיים אדומים" הישראלית זוכה בפרס "סדרת הדרמה הטובה ביותר" בפסטיבל ברלין; וגם הסדרה המסקרנת החדשה של נטפליקס
שחקני הוליווד מצטרפים לשביתת התסריטאים

השנים האחרונות היו רצף מבחני אש בעבור הוליווד בפרט, ובעבור תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ככלל – מכשלונות מסחריים של "ריבוטים"/"רימייקים" על המסך הגדול והקטן ועד מלחמות הסטרימינג האכזריות, מעצמת הבידור האמריקאית ספגה לא מעט; עדיין, נראה שהיא עוד ניצבת מול האתגר הגדול ביותר.

אמש (חמישי) הכריז איגוד השחקנים ההוליוודי, הלא הוא ה- SAG-AFTRA, כי ישבות עד להודעה חדשה, לאחר שהמועד האחרון לקיום משא ומתן בין הארגון לאולפנים המובילים פקע בחצות. אלפי השחקנים המוחים הדורשים, בין היתר, את שיפור תנאי שכרם ועבודתם, הסדרת השימוש באינטליגנציה מלאכותית בהפקות עתידיות, תכנית הטבות משופרת ותשלום על אודישנים מוקלטים – מצטרפים (לאחר שכבר תמכו בה פומבית) לשביתת התסריטאים ההוליוודית – אירוע שהתרחש בו זמנית בפעם האחרונה לפני כ-60 שנה, כאשר יו"ר SAG דאז, רונלד רייגן, דרש מאולפני התעשייה פיצויים ותמלוגים על רקע עלייתה של הטלוויזיה כגורם מסחרי.

"אנחנו מטורגטים ע"י תעשייה מאוד חמדנית", הטיחה נשיאת ה-SAG הנוכחית פראן דרשר ("נני") בראשי האולפנים הגדולים, "בשלב מסוים אנחנו נאלצים להגיד, 'די – לא נעמוד בזה יותר'. מה אתם עושים? למה אתם עושים את זה?". כחלק מעיצומי השביתה, גם פרמיירות והופעות ציבוריות של שחקנים התבטלו בין רגע – וכך, פרמיירה בלונדון אמש לסרט המצופה ביותר כעת (לצד "ברבי"), "אופנהיימר" של כריסטופר נולאן, הסתיימה לאחר שצוות השחקנים המפורסם (פלורנס פיו, קיליאן מרפי, רוברט דאוני ג'וניור, רמי מאלק ועוד) עזב טרם ההקרנה הרשמית. "הם יצאו לכתוב את שלטי המחאה שלהם במטרה להצטרף לאיגוד השחקנים במאבק לשכר הוגן", טען מאוחר יותר נולאן.

אחד מכוכבי הסרט, מאט דיימון, טען כי צוות השחקנים דיבר על הנושא והחליט מראש כי "אם השביתה תוכרז רשמית, יעזבו יחד בסולידריות". דיימון הוסיף כי רוב חברי איגוד השחקנים הכריע בעד קיום השביתה – "זה היה 98% בעד מול 2% נגד כי אנחנו יודעים שהאינטרסים של הנהלת האיגוד הם האינטרסים שלנו; זה למעשה העניין עם שחקנים עובדים – זה 26 אלף דולר שהולכים אוטומטית בעבור ביטוח בריאות, וכך אנשים רבים נדחקים לשוליים, ואותם התמלוגים מסייעים להם להמשיך. זה לא ניסוי אקדמי – זה עניין של חיים ומוות". אמילי בלאנט, חברתו לקאסט של דיימון, טענה כי "אנחנו הולכים הביתה כי אנחנו רוצים שכולם יקבלו יחס שווה".

עם התקדמות הטכנולוגיה והשינוי המהותי שהוליווד עוברת, ראוי לשאול – לאן ממשיכים מכאן? אין תשובה ברורה, אך הזמנים ככל הנראה ייאלצו את מכונת הכסף המשומנת שהיא תעשיית הקולנוע האמריקאית להשתנות, אפילו במעט. ובינתיים נאלץ להמתין לסדרות וסרטים רבים שעצרו את הפקתם בהם הסרט האחרון בסדרת "משימה בלתי אפשרית" וסרט ההמשך ללהיט "גלדיאטור".



(מתוך "משימה בלתי אפשרית: נקמת המוות - חלק ראשון". צילומי החלק השני ייעצרו בשל השביתה) טקס האמי 2023 – "יורשים" בראש, "האחרונים מבינינו" עושה היסטוריה

כשחברי האקדמיה לטלוויזיה תכננו להכריז על המועמדויות לטקס פרסי האמי ה-75 לפני כמה חודשים, הם לבטח לא חזו את הסערה התדמיתית והאקטואלית שהיא שביתת התסריטאים והשחקנים. לכן, לא היה ניתן להתחמק מצל השביתה כשהוכרזו שוב ושוב שמותיהם של תאגידים כדוגמת "HBO" ודיסני, אותם אלו שעליהם מוטלת חלק מאשמת המצב. עדיין, אם נוכל להכריז על מנצח – עוד בשלב מוקדם זה - מדובר שוב ב"יורשים", שעונתה האחרונה והמונומנטלית השיגה 27 מועמדויות – וביניהן הדרמה הטובה ביותר, השחקן הראשי הטוב ביותר (בריאן קוקס, קיראן קאלקין וג'רמי סטרונג), השחקנית הטובה ביותר (שרה סנוק) ושחקני המשנה (מת'יו מקפיידן, אלכסנדר סקארסגארד ועוד.

למעשה, על גבן של "יורשים" ו"הלוטוס הלבן" (שזכתה להתקדם למעמד 'סדרת דרמה' אל מול 'מיני סדרה' בשנה שעברה והרוויחה 23 מועמדויות), הפכה HBO לשם המוביל ביותר השנה, כשקטגוריות שחקני המשנה – כל שמונת מועמדי שחקני המשנה ושש משחקניות המשנה – התמלאו כולן בשמות כוכבי שני להיטים אלו. את הניצחון הביתי של HBO השלימה דווקא מועמדת לא צפויה בזירת האמי – העיבוד המדובר לסדרת משחקי המחשב, "האחרונים מבינינו", שהשיגה 24 מועמדויות (כולל הדרמה הטובה ביותר והשחקן הראשי הטוב ביותר בדרמה לפדרו פסקל – מועמדתו הראשונה בטקס), והפכה לראשונה מסוגה שעשתה זאת בהיסטוריית הטקס. האם בכך ובמועמדותה של "אנדור" (הסדרה מעולם "מלחמת הכוכבים" המדוברת של דיסני פלוס) ניתן לראות שינוי בגישה ההוליוודית-ביקורתית לתוצרי ז'אנר – דווקא כשאלו חווים דכדוך בפופולריות? ייתכן, וייתכן שזו רק עדות לסיטואציה המסובכת שבה הוליווד נמצאת בה.

מלבד HBO הנוצצת, שמות גדולים כמו "הדב", "עצבים" ("Beef"), "דייזי ג'ונס והסיקס", "וונסדיי", "דהאמר – מפלצת: סיפורו של ג'פרי דהאמר" (אחת מהסדרות עם 13 מועמדויות שהביאו את 'נטפליקס' למספר מועמדויות מכובד של 103), "בית הדרקון" (למרות הביקורת המעורבת כלפיה) ו"פליישמן בצרות" זכו למספר מועמדויות, אך עדיין תכניות ותיקות – כדוגמת "טד לאסו" (עם 21 מועמדויות עבור עונתה האחרונה לעת עתה) ו"הכתר" שולטות בקטגוריות רבות, מה שמוכיח לעיתים את הטענות על התקבעותם המחשבתית של בוחרי האקדמיה.

עוד נושא שהונח על השולחן עם הכרזת המועמדויות הוא דחיקתן המתקדמת של תוכניות הכבלים לשוליים, אל מול שליטתם הכמעט בלעדית של שירותי הסטרימינג; כך, עונתה האחרונה של "סמוך על סול" (AMC) מובילה את נציגות הכבלים עם 7 מועמדויות, ואילו ערוצי הטלוויזיה הותיקים זכו לייצוג כמעט אך ורק דרך הקומדיה המוערכת "אבוט אלמנטרי" (ABC) עם 8 מועמדויות, כולל הקומדיה הטובה ביותר. לתוצאות האמת ולהמשך דרכה עמוסת המכשולים של התעשייה נאלץ לחכות ל-18 בספטמבר.

"שמיים אדומים" זוכה בפרס בברלין

ועכשיו למעט ייצוג ישראלי – סדרת הדרמה של רשת 13, ״שמים אדומים״ (לא להתבלבל עם סרטו החדש של כריסטיאן פצולד באותו השם, שזכה לכבוד דומה בתחומו במהדורה אחרת של הפסטיבל השנה), קטפה השבוע פרס בינלאומי בפסטיבל הסדרות של ברלין. הפרס האחרון מצטרף לרשימה של פרסים שגרפה התכנית לאחרונה, וביניהם בחירתה לאחת מ-8 הסדרות הטובות בעולם בפסטיבל "סירייס מאניה" שבצרפת ולפני כשבועיים, זכתה בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר ב “Global India international film festival” בהודו.

הסדרה, שמבוססת על ספרו של דניאל שער ומתעסקת במשולש אהבה-קונפליקט פוליטי (מאור שוייצר, אמיר ח'ורי ואנני שפירו) על רקע ימי האינתיפאדה השנייה בראשית שנות ה-2000, זכתה לתשבוחות חמות מצוות שופטי הפסטיבל. ראש הוועדה – בנג'מין בנדיקט, סיכם את בחירתו במילים הבאות: ״שמים אדומים היא הישג מופלא. הסיפור עוצמתי, מקורי, נוגע ללב ומרתק. הסדרה מפתיעה, אינטנסיבית, והרבה יותר מזה״.



(יוצרי וכוכבי ״שמים אדומים״ קבלים את פרס ״סדרת הדרמה הטובה ביותר״ בפסטיבל ברלין. צילום: רוני צונץ)

אופיום להמונים

אם את הוליווד מסעירות שביתות שונות, אז את אמריקה כולה מעסיקה בשנים האחרונות מגפת ההתמכרות למשככי כאבים – אופיאטיים – כאשר תאגיד התרופות "פרדו פארמה", בבעלותם של משפחת המיליארדרים המפוקפקת סאקלר ניצב בראש הבעיה (רק לאחרונה התקבלה החלטה להסיר את שמה משמו של בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב). כעת, מגפה מערערת זו, שתרמה גם לערעור כוחה המדעי של הקהילה הרפואית בארה"ב, מגיעה למסך הקטן במיני סדרה חדשה מבית "נטפליקס" – “Painkiller” – מבית היוצר של אריק ניומן ("נרקוס") ופיט ברג ("אורות ליל שישי").

הסדרה, המבוססת על אירועים אמיתיים, תגולל את סיפורה של אדי (אוזו אדובה, "כתום הוא השחור החדש"), חוקרת המובילה חקירה משפטית כנגד "פארדו פארמה", וספציפית כנגד ריצ'ארד סאקלר (מת'יו ברודריק) הזדוני. "התנהגות אנושית נובעת בריחה מכאב וריצה לעבר עונג", מספר סאקלר בטריילר החדש שעלה לרשת השבוע, "אם נשים את עצמנו בדיוק שם - בין כאב ועונג – לא נצטרך לדאוג יותר לגבי כסף לעולם". הסדרה תעלה לנטפליקס: ב-10.8

דניאל עמיר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ האחרונים מבינינו (עמוד סדרה)
חץ סמוך על סול (עמוד סדרה)
חץ הלוטוס הלבן (עמוד סדרה)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט