חדשות טלוויזיה / סדרות

"בלונדינית": ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו של אנדרו דומיניק בכיכובה של אנה דה ארמס שעלה בנטפליקס מתיימר לספר את סיפורה האמיתי של מרילין מונרו ובמקום זאת הופך אותה לקורבן בסיפור של עצמה ומתענג על הסבל של הכוכבת ההוליוודית. ליטן לשינר על ביוגרפיה מעוותת ומכעיסה
קשה לחשוב איך לחדש ולהציג על המסך זווית של מרילין מונרו שטרם ראינו. הבמאי אנדרו דומיניק ("הורג אותם ברכות") מתיימר להגיע עם הבטחה להציג מרילין אמיתית, בוטה יותר וכנה יותר, כזו שלא חשבו להציג על המסך עד כה, על בסיס רומן משנת 2000 מאת ג'ויס קרול. אבל התוצאה? קולאז' מזלזל באורך של קרוב לשלוש שעות שנהנה להתענג על הסבל של כוכבת הוליוודית גדולה תוך רמיסה והתעלמות מוחלטת מהדברים שהפכו את מרילין לאחת הנשים האהובות שידע עולם הקולנוע.

באופן כללי עלילת הסרט שזמין לצפייה בנטפליקס מתארת את חייה של מונרו, או לפחות את החלקים שנבחרו כראויים מספיק להציג על המסך. מפולת של חוויות טראומטיות שכוללות בעיות עם אם שלוקה במחלות נפשיות, אב שלא נוכח בחייה, חברים עם מניעים נסתרים ותעשייה שרק רצתה לשאוב ממנה כל טיפת סקסיות שהיא רק יכלה למטרות בידוריות. אנו נקרעים ביחד עם הכוכבת בין שני העולמות הפנימיים שלה - נורמה ג'ין, שרוצה לחיות חיים פשוטים ונורמליים, לברוח מאור הזרקורים, לבין השם החדש שנבחר לה - מרילין מונרו, כוכבת בכל מחיר.

[*]

בעוד שחלק ידעו להצביע על ההשפעה הגדולה של מונרו על עולם הקולנוע ועל כמה שההופעות שלה על המסך הפכו את החיוך המסתורי והעיניים הפלרטטניות לאבן דרך בתרבות, ההוכחה האמיתית לעוצמה והחותם שהשאירה השחקנית הבלונדינית היא העובדה שבעיני רבים, מונרו היא אייקון תרבותי, כזה ששווה התלהבות ופסל שעווה במאדאם טוסו. השאלה מדוע הפכה לכזו הייתה צריכה להיות השאלה שמובילה את סרטו של הבמאי האוסטרלי, אך נדמה שהוא רק ניסה להעצים בסרט את האגו שלו כבמאי.

אני לא מצליחה להיזכר בפעם האחרונה בה יצאתי כה נסערת מסרט. זו מעין יריקה בפרצוף שלנו, של מונרו ושל אנה דה ארמס ("רצח כתוב היטב") שמגלמת אותה. במקום לתת כבוד לדמותה ומורשתה, דומיניק נתן מקום לדפוס החוזר של במאים שמפארים את עצמם במקום את הדמות, כשהם חוגגים על הסבל והעינויים כי זה כנראה מצטלם טוב יותר ומצריך פחות חשיבה קולנועית. מונרו מוצגת כאישה חלשה שמעולם לא הייתה לה בחירה בכל הנוגע לחייה, בובה על חוטים מא' ועד ת' כשבעצם בצורה עקיפה דומיניק לא מייחס לה את ההצלחה שלה. נעשה פה שימוש ציני, תוך התעלמות מוחלטת ממחלת האנדומטריוזיס ממנה סבלה, כדי להציג סצנות הפלה בניגוד לרצונה ושיח דמיוני עם עובר כדי לקדם אג'נדות פוליטיות. מונרו הפכה לבובת מין בשביל הקולנוע - אנדרו גורם לדה ארמס להסתובב בלי חולצה ללא מטרה (ולא תצליחו לקנות אותי בצידוק של "הוא רצה להנכיח כמה היא הייתה אלילת מין"). בשורה התחתונה הוא לא נתן לה מקום להביע דעה משל עצמה כי היא ככל הנראה תסתור את הוויז'ן הקולנועי שלו, שרחוק מאוד ממה שהיא הותירה אחריה.



אבל גם למונטאז' הפורנו הגרוע שיצר, יש כמה נקודות טובות לציון. אם עד לפני כמה שנים אנה דה ארמס הייתה צריכה לשנן משפטים באנגלית בשביל אודישן, שפה שלא ידעה ממנה מילה, כיום היא נכנסת לנעליים של אחת מהדמויות הגדולות ביותר ואולי אפילו סמל של אמריקה הגדולה. היא מחקה אותה באופן מושלם, מהמימיקה עד לקול ולטונציה. היא מדברת, הולכת, ממצמצת ומזיזה את האצבעות כמו כוכבת "חמים וטעים". הכוכבת הקובנית מסכנה, תמימה וכואבת יחד עם מונרו עד שהשתיים הופכות לאחת. יש בה עדינות וקסם שמזכירים את העיניים של מונרו והיא כנראה היחידה בסרט הזה שנותנת למנוחה את הכבוד הראוי לה.

הסרט מכעיס יותר משהוא גרוע, כי קולנועית הוא עטוף באסתטיקה מאוד נכונה לחזון הבמאי. השוטים, גם הבוטים מביניהם, יפים מאוד ובשילוב עם המוזיקה לוכדים את התקופה היטב. הארט ועבודת האיפור והשיער ראויים לציון. ייזקף לזכותו של הסרט גם האופן האפל בו הוא מציג את הנשיא קנדי ואת שחקן הבייסבול ג'ו דמג'יו. האווירה שומרת על עוצמה כאוטית, עוצמה שהיא אכן נכונה בחלקים מסוימים. למרות יתרונות אלה, בסיום הסרט, לאחר 166 דקות, יצאתי עם תחושת רחמים על מונרו בעקבות העוול הכפול שנעשה לה - בחיים ובסרט. זו לא התחושה שרציתי לצאת איתה. אנחנו לא מבינים את המניעים או את אופן קבלת ההחלטות שלה וכל מה שאנחנו נותרים איתו זה סרט שמסביר איך מונרו בכל פעם מחדש הפכה לקורבן בסיפור של עצמה.
ליטן לשינר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1 מסכימה עם כל מילה. מחריד איך שבמאי לוקח מורשת של אישה שזכורה לטוב והופך אותה לבובה שנרמסה נזרקה וחוללה בכל צעד בחייה, בלי להילחם חזרה פעם אחת. אני בטוחה שחייה של מונרו, טרגיים ככל שהיו, לא הגיעו לרמה הזאת. סיפור מזוויע כזה אולי היה בכל זאת ראוי לעשות לו היה מדובר בדמות בדיונית, אבל זו הייתה אישה אמתית שנפטרה והוא מציג אותה לעולם כולו בצורה שבה אני בטוחה שהיא לא הייתה רוצה שיראו ויזכרו ... תמר () | 22/10/2022 09:39:35
רלוונטי
אין מאמרים מחודש אוקטובר
 
חיפוש בארכיון 2022
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט