חדשות טלוויזיה / סדרות

"אסוקה": ביקורת סדרה

אסוקה: ביקורת סדרה
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היקום של "מלחמת הכוכבים" ממשיך להתרחב עם הסדרה החדשה בדיסני+ "אסוקה" בכיכובה של רוזריו דוסון. לירן יושעי על סדרה גדושה באירועים שעושה עבודה מצוינת לקהל המעריצים, אך פחות אפקטיבית במשיכת מעריצים חדשים שלא מכירים כל פרט בפרנצ'ייז
היקום הרחב של "מלחמת הכוכבים" נמצא בפרשת דרכים. מצד אחד, יש רצון מצד הקברניטים, ובראשם קת'לין קנדי, נשיאת "לוקאס פילם", למשוך קהל חדש. מנגד, יש צורך בתחזוקה של הקהל הקיים והוותיק. אך השיטה שבה נוקטת קנדי משאירה דווקא את הקהל החדש מחוץ לגלקסיה הרחוקה רחוקה שברא ג'ורג' לוקאס בשנת 1977. היקום הזה תמיד חיפש להתרחב ואחרי סיומה של הטרילוגיה המקורית נכתבו ספרים וחוברות קומיקס, לוקאס חזר לטרילוגיה נוספת, נוצרו משחקי וידאו ונבראו עוד המון דמויות חדשות.

הבעיה של יקום "מלחמת הכוכבים" גרסת 2023 היא לא (רק) הסיפורים שלו אלא ה"מארווליזציה" שהוא עובר. כך אנחנו מקבלים סרטי פריקוול מיותרים ("סולו"), סדרות אנימציה עם מי-יודע-כמה עונות וסדרות לייב-אקשן שפותחות ערוצים לסיפורים נוספים. התוכן הוא עמוס ואינסופי. לצופה המזדמן, זה שרק רוצה לטעום מעט מהגביע הקדוש של "לוקאס פילם", זה יכול להרגיש טו מאץ' אינפורמיישן להתמודד איתו.

המוצר החדש הפעם הוא "אסוקה". התוודענו לראשונה לגרסת הלייב-אקשן של אסוקה טאנו, בגילומה של רוסריו דוסון ("חסין מוות") בעונה השנייה של "המנדלוריאן". ברגע שהיא הופיעה, היה ברור שדייב פילוני, מי שאחראי על הפקת והצלחת "המנדלוריאן" (יחד עם ג'ון פאברו) וממציא הדמות האהובה, מכין את הקרקע לסדרה שבה אסוקה תככב כדמות הראשית. אך כשהעונה השלישית של "המנדלוריאן" התקבלה בצורה פושרת למדי, התקווה לקבל סדרה ראויה לאחת הדמויות הכי נערצות ביקום "מלחמת הכוכבים" הייתה נמוכה מאוד.



במרכז העלילה ניצבת אסוקה טאנו, מי שהייתה הפדוואן (מתלמדת) של אנאקין סקייווקר, לפני שהפך לדארת' ויידר. אסוקה מעולם לא סיימה את הכשרתה כג'דיי והיא נחשבת מורדת במסדר, אבל הכישורים והשליטה שלה ב"כוח" בולטים. עשר שנים לאחר אירועי הטרילוגיה הראשונה של "מלחמת הכוכבים", אסוקה יוצאת לחפש את עזרא ברידג'ר, חברה לצוות המורדים, ועל הדרך לסכל את חזרתו האפשרית של גראנד אדמירל ת'רון (לארס מיקלסן), אחד הנבלים המשמעותיים ביותר ביקום "מלחמת הכוכבים". אל המסע של אסוקה מצטרפים סבין רן (נטשה ליו בורדיזו), חברתה לצוות, הרה סינדולה (מארי אליזבת' וינסטד), גנרלית ברפובליקה החדשה והיואנג, דרואיד בדיבובו של דייוויד טנט.

אם קראתם את הפסקה הקודמת וחשתם שאין לכם מושג במה מדובר – ברוכים הבאים למועדון. "אסוקה" היא פשוט גרסת לייב-אקשן לסדרות האנימציה של אולפני לוקאס פילם, "המורדים" ו"מלחמת המשובטים". וכאן בדיוק מתעוררת הבעיה שהוזכרה בפסקה הפותחת. פילוני הפיק וכתב את "אסוקה" כשהוא יוצא מנקודת הנחה שיש לכם איזושהי היכרות מוקדמת עם הדמויות הפועלות. לכן, אם לא צפיתם ולו בפרק אחד של סדרות האנימציה שהוזכרו כאן, לא תבינו במה מדובר. ההמלצה לצופים שאינם מעריצי גדולים היא לקרוא מעט חומר מקדים או לצפות בסרטון יוטיוב כדי לקבל איזשהו מושג מיהן הדמויות. זוהי כמובן לא חובה, אבל ההנאה מ"אסוקה" (ולמרבה הפלא, היא קיימת), לא תהיה שלמה לולא הבנה בסיסית של הדמויות. מצד אחד פילוני וקנדי חושקים בקהל חדש. מצד שני – דברים כאלה פשוט מרחיקים מעריצים פוטנציאליים. הדבר הנכון לעשות מצד פילוני היה לכל הפחות לספק ריקאפ קצרצר על אירועי הסיפורים שהובילו לנקודת הזמן הנוכחית בה הסדרה מתרחשת.



ל"אסוקה" לוקח זמן להתניע את המנועים, ובכל זאת, כצפוי מסדרה כזו קצרה אפשר לקוות להילוך גבוה לפחות כבר בפרק השני, מה שלא קורה. וכשזה קורה, זה טוב, לא מצוין. הבעיה העיקרית של "אסוקה" נעוצה בעובדה שהיא פשוט לא סוחפת. היא עשויה טוב, אך למרות שהקצב גובר והסדרה הופכת למעניינת יותר, קשה להגיד שהיא מותירה בסוף כל פרק או בסופה רושם כלשהו. היא טובה. וזהו.

אז מה הופך את "אסוקה" לטובה? בפשטות – היא מתפקדת כפאן-סרוויס אחד גדול. פילוני הצליח ללקט כל אלמנט שהוא בעל יכולת לנגן על מיתר הסנטימנט והנוסטלגיה הכי דק של המעריצים ולהשתמש בו בחכמה רבה. כך הוא משלב בסצנות הקרבות (שכוללות המון לייטסייברים) את המוזיקה האייקונית של ג'ון וויליאמס, המלחין המקורי של פסקול "מלחמת הכוכבים", משחזר אחת לאחת סצנות שלמות מסדרות האנימציה ואפילו מגייס חבר ותיק לפרק שהוכתר כטוב ביותר של הסדרה.

החצי השני של "אסוקה" הרבה יותר טוב מהראשון והוא גדוש בהרבה יותר אירועים. אבל בסוף היום נשאלת השאלה: האם "אסוקה" היא זו שתביא את הגאולה ליקום המדשדש של קת'לין קנדי? אם תשאלו את המעריצים הם יגידו לכם שזו אחת הסדרות הטובות ביותר שהם קיבלו. אם תשאלו אדם מן השורה, הוא כנראה לא יסכים איתם ויעבור הלאה לתוכן הבא.

ה"מארווליזציה" של "מלחמת הכוכבים", ההסתעפות של היקום הזה לשלל סיפורים זניחים יותר או פחות, עמוסה במידע, מבלבלת ועושה שירות רע לזיכיון. "אסוקה" היא אמנם סוג של אור בקצה המנהרה, אבל קנדי ופילוני חייבים להיות הרבה יותר ממוקדי מטרה ולהחליט: שימור הקהל הקיים ("אסוקה" עושה את זה נהדר) או משיכת קהל חדש עם סיפורים ודמויות חדשות לגמרי כמו "המנדלוריאן". נכון להיום, מרגיש שהשניים בוחרים בקו הראשון.

הסדרה "אסוקה" זמינה לצפייה בדיסני+. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
לירן יושעי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש אוקטובר
 
חיפוש בארכיון 2023
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט