חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"שישי הפוך"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 20 שנה לשישי הפוך
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
גם עשרים שנים אחרי יציאתו, קומדיית חילופי הגוף בכיכובן של לינדזי לוהן כתיכוניסטית וג'יימי לי קרטיס כאמה עדיין מענגת וכיפית כמו אז, אבל עם הזמן ניתן לשים לב שמעבר לקלילות מבצבץ מסר על חשיבות האמפתיה להבנת האחר
סרטי החלפת גוף פופולריים מאוד בקולנוע. בין אם מדובר בילד שמוצא עצמו בגוף של מבוגר בסרט "ביג" בכיכובו של טום הנקס, או בגבר מיזוגן שמוצא עצמו בגופה של אישה החשופה למבט המחפצן של הגברים ב"יחי ההבדל הקטן", או גבר בן 40 שמוצא עצמו בגוף של בן 17 בסרט "שוב בן 17" והרשימה עוד ארוכה. האפקט של ההחלפה בין גופים הוא בדרך כלל קומי. כך למשל, כאשר מוצא עצמו ילד צעיר בגופו של אדם מבוגר, נוצרות אי הבנות ומצבים קומיים ביחסיו עם המבוגרים ה"אמיתיים". לפעמים, כמו בסרט "פריקי" שבו רוצח סדרתי מוצא עצמו בגופה של נערה מתבגרת, מתווסף גם ממד של אימה.

למרות שנראה שמדובר בסרטים קומיים קלילים, הרי שרעיון ההחלפה הוא בעצם הרהור פילוסופי על מהות האמפתיה. כאשר נכנסים ממש לגופו של אדם אחר, זוהי הצורה הרדיקלית ביותר של "כניסה לנעליו", אמפתיה טוטאלית. הסרטים שמדמיינים את האקט הזה הם דרך לחוות דבר שאיננו יכולים לחוות בעולם האמיתי: לחוות את העולם כמישהו אחר. דרך הפנטזיה הקולנועית מתאפשרת האמפתיה הרדיקלית הזאת.



"שישי הפוך" שיצא היום לפני 20 שנה הוא דוגמה מצוינת לכך. הסרט הוא רימייק של שני סרטים בעלי אותו השם (המפורסם שבהם מ-1976 בכיכובה של ג'ודי פוסטר הצעירה). הסרט, בבימויו של מרק ווטרס ("נערות רעות" , "רוחות של חברות מהעבר") מספר על אם (ג'יימי לי קרטיס בתפקיד קומי מצוין) ובתה המתבגרת (לינדזי לוהן בתפקיד שעזר לה להפוך לכוכבת). האם עומדת להינשא מחדש, מעשה של בגידה בזכר האב המת בעיני הבת. המשבר הזה הוא הטריגר למעשה ההחלפה.

המשבר בין האם לבת מתרחש במסעדה סינית שבה מבלה המשפחה. הבת מודיעה שלא תוכל להגיע לחזרה לקראת החתונה בגלל שבאותו הזמן יש אודישן ללהקה שלה. במהלך העימות המצחיק הזה מתגלות כמה אמיתות כואבות. הבת מטיחה באם שהיא הדבר הלא מושלם היחיד בחייה של האם ושהאם לא תוכל לשרוד רגע בתיכון של הבת. האם אומרת לבת שהחיים שלה אינם מושלמים כלל. אי ההבנה של האחר מגיעה לשיא. כאן מתערבת בעלת המסעדה הסינית (לוסיל סונג) בלבוש "אותנטי" שלצדה בתה (רוזלינד צ'או), שמנסה להניא אותה מלהתערב בחייהן של האם והבת - אך ללא הועיל. יש כאן עוד זוג של אם ובת שאינן בדיוק מסתדרות ביניהן, שיקוף של האם והבת בסרט. אך האם הסינית היא דמות מאגית. כמו בסרטים אמריקנים אחרים, דוגמת "חנות קטנה ומטריפה", ה"מזרח" הוא המקור לקסם שישנה את חייהם של האנשים הלבנים. בעלת המסעדה מציעה עוגיות מזל סיניות קסומות שגורמות לשינוי. זהו כמובן הסממן הכי מסחרי של מסעדה סינית, והאפקט הקומי טמון בכך שעוגיות שבהן משפטי השראה בנאליים מובילות כאן לטרנספורמציה אמיתית.



למחרת, קמות האם והבת זו בגופה של זו. הדבר מוביל לשלל סצנות קומיות. כך למשל מביעה הבת בגופה של האם גועל מהצורך להיות אינטימית עם הבעל המיועד, אך נמשכת ל"ילד הרע" האופנוען (צ'אד מייקל מורי). הוא מצדו דווקא מחבב את הרעיון של רומן עם אישה מבוגרת. כך גם כאשר הולכת הבת בגופה של האם לדבר עם המורה של אחיה הקטן (ריאן מלגריני), היא מגלה להפתעה שהאח המעצבן דווקא מעריץ את אחותו הגדולה, דבר המביא לשינוי ביחסים ביניהם. מהצד השני, גם האם בגופה של הבת לומדת על ההתמודדות של בתה בגיהינום שהוא התיכון. היא מבינה טוב יותר את החוויה של הבת שלה ומדוע המוזיקה כה חשובה לה.

בשם הסרט המקורי Freaky Friday מודגש דווקא האפקט ה"מוזר" (פריקי) בהחלפה, שלוקח למחוזות "לא לילדים בלבד", כפי שנרמז בסרט בסצנות בין ג'יימי לי קרטיס לאופנוען הצעיר. כלומר, יש כאן גם אפשרות לחוות חוויות "לא מותאמות גיל" שנובעות מהימצאות בגוף אחר (צעיר או מבוגר יותר), אבל הסרט נשאר כמובן במחוזות ה-PG.

"שישי הפוך" הוא סרט מענג וכיפי גם עשרים שנים אחרי יציאתו למסך. ג'יימי לי קרטיס ולינדזי לוהן הן דואו קומי מוצלח במיוחד. אבל מעבר לקלילות מבצבץ גם מסר על חשיבות האמפתיה להבנת האחר. האם בסרט היא פסיכולוגית אבל הסרט מראה שכדי להבין באמת את האחר נחוצה אולי התערבות קוסמית וקסומה. בלי זה, בני אדם לא בדיוק מפגינים הבנה או אמפתיה, גם לקרובים להם ביותר.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט