חדשות קולנוע וסרטים

חלום בנינוח ניו אורלינס - הנסיכה והצפרדע- ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: לירן מזרחי

הקסם של דיסני הוא אלמותי ועולם הפנטזיה שלו מופלא לכל מי, כמו כותבת שורות אלו, שלא מוכן לוותר על רוח הילדות. מעט אסקפיזם, קתרזיס והנאה לא ניתן לתחום לאף גיל ספציפי. העיבוד המחודש לסיפור הקלאסי של "נסיכת הצפרדע" וכן ההצגה הראשונה אי פעם של גיבורה שחורה בסרט מצויר של "דיסני" הופכים אותו לייחודי ואחד הסרטים הטובים ביותר שעשו בשנים האחרונות.

נסיכות עם שמלות מלמלה, נסיכים שרמנטיים על סוס לבן והרבה אבק פיות, היו רק חלק מאותם דברים שכל אחד מצפה למצוא בסרט אנימציה ובעיקר בכזה של דיסני. אז איך אפשר לשנות את הנוסחה השחוקה של הצלת העלמה במצוקה? כדי להשיג את החידוש הפכו את הקערה על פיה. הבחירה בגיבורה שחורה בהחלט יכולה לתעל כל סיפור אגדה קלאסי ולבן וזה בדיוק מה שבמאי הסרט רון קלמנטס וג'ון מוסקר רצו להשיג- סיפור אגדות שידבר לכולם.

[*]

מאז בחירתו של הנשיא ברק אובמה לנשיאות ארה"ב חל היפוך משמעותי בדרך החשיבה וניתן לראות יותר ויותר ייצוגים של שחורים בקולנוע ובטלוויזיה. די מפליא שעד היום לא נראתה אף נסיכה שחורה בסרטים של דיסני והקשת האתנית של דמויות האחר, שכבר הציגו בסרטיהם, לא הנחילו לאף דמות נשית את הכותרת "נסיכה". במקרה הטוב היו הנשים האחרות בסרטים אלה אקזוטיות ושוחרות שלום כמו במקרה של פוקהנטס, לוחמניות ועקשניות כמו מולאן, או חשודות במעשה כישוף כמו אזמרלדה הצוענייה ב"גיבן מנוטר - דם".

"הנסיכה והצפרדע", ממקם את סיפור האגדה בספרה אחרת לגמרי. המקום הוא ניו אורלינס הזמן הוא תחילת המאה ה-20 ומוסיקת הג'אז משתוללת ברחובות העיר. בין מרדי גרא אחד למשנהו ילדות קטנות עם שאיפות גדולות חולמות על נסיכים וטירות קסומות. טיאנה (אניקה נוני רוז בגרסה האנגלית), היא בת להורים שחורים קשיי יום ולוטי היא בת עשירים מפונקת. למרות הפערים החברתיים בין השתיים נוצרת ביניהן חברות מיוחדת. טיאנה הקטנטנה ואביה מתכננים להקים מסעדה מפורסמת שתגדל והיא מתחילה לחסוך מגיל צעיר למען המטרה הנעלה. למרות מותו של האב, טיאנה לא מוכנה לזנוח את החלום ואימה אודורה (אופרה ווינפרי) נרגשת ונפעמת מהנחישות של בתה.

[*]

השנים חולפות וטיאנה ולוטי הופכות לנשים צעירות ויפות. טיאנה מתמידה בעבודה קשה ומצליחה לתת מקדמה על מסעדת החלומות שלה. לכבוד טקס המרדי גרא המתקרב נבחר אביה של לוטי כמלך המצעד והעיר מתבשרת על הגעתו של הנסיך נבין שמתעתד למצוא כלה. לאיש הצללים של ניו אורלינס ד"ר פסיליאר, יש תוכניות גדולות בשביל הנסיך, שחותם איתו על חוזה מפוקפק שהופך אותו לצפרדע. כדי לחזור לצורתו האנושית הוא חייב לקבל נשיקה מנסיכה, אבל מה קורה שדווקא הנשיקה של טיאנה הופכת גם אותה לצפרדע בעצמה? צמד הירקרקים החדש יוצא להרפתקה מרגשת שתלמד אותם קצת על הדברים האמיתיים שמביאים אושר בחיים ותפגיש אותם עם חברים חדשים.

"הנסיכה והצפרדע" של "דיסני" יוצר היפוך עלילתי של הסיפור המסורתי וגם חוזר למקורות, אלו של אולפני "דיסני", שהפסיקו לעשות סרטי אנימציה קלאסית לפ[*]

מעבר לעובדה, שהוא מוקיר את האנימציה, שנעלמה ומחייה אותה בצבעוניות ואסתטיקה מרהיבה הסרט מאגד בתוכו כל כך הרבה התייחסויות ליצירות אחרות של דיסני כך שהוא הופך למעין טיול נוסטלוגי אל מחוזות הילדות האהובים. ההשפעות הכי גדולות שניתן לראות בסרט נובעות מכך, שהיוצרים שלו אחראים בין היתר לסרטים כמו: "אלאדין" (שימו לב לנבל בסרט הנוכחי שדומה מאוד לג'אפר), "בת הים הקטנה" ו"הרקולס". צופה שבקיא בסרטי "דיסני" יזהה במהרה את קווי הדימיון במהלך הסרט.

הסרט גם ממשיך מגמה טובה של דיסני מהשנים האחרונות לשנות נוסחאות ולבחון את הגבולות. לא מדובר בעניין של מה בכך, גם אם בסופו של דבר חוזרים לסוף הטוב שידוע מראש אחרי הכל גם התקדמות איטית לשינוי היא התקדמות. ב"מכושפת", אולפני "דיסני" הרשו לעצמם ליצור פארודיזציה על הסרטים שלהם במהלך רפלקסיבי מרנין . ב"למעלה" הם לקחו סיפור קסום על איש זקן ונרגן שמאבד את אהבת חייו, אבל מרוויח בצורה מאוד קלינט איסטווידית ילד קטן וחייכן בסיפור מקורי ונוגע ללב. "הנסיכה והצפרדע", מן הסתם לא יפתיע עם הסיום שלו, ברם הדרך אליו לא רק מציגים יופי מרהיב של אנימציה מצוירת של טובי המאיירים, אלא סרט שכולו פרספקטיבה חדשה של אגדה המאוגדת במציאות.

[*]

עניין חשוב נוסף הוא הבחירה המושכלת בדיבוב של אופרה ווינפרי התומכת הנלהבת ביותר של אובמה ואחת מהמפורסמות, שתרמה רבות לשיקומה של ניו אורלינס אחרי הוריקן קתרינה וכן הרקע האישי שלה כאישה, שצמחה מעוני והגיעה לגדולה נועדו ליצור מסר שמעניק כבוד לעיר, למוזיקה ולמורשת של כל הקהילה השחורה בארה"ב ובכך הסרט מציג את מטרתו יצירת אגדה מסוג חדש.
תגובותהוסף תגובה
2כתבה נפלאה, מתארת נכונה את הסרט. גם הסרט - לכל המשפחה. נהנינו כולנו ( 6 - 41). לטעמי זו קלאסיקה חדשה. מוסיקה מרנינה, אווירה טובה, צחוק ודמע. סוף טוב, מוסר השכל מכמה סוגים בקיצור -אחד הטובים לדעתי שנוצרו אי פעם בדיסני !! לרוץ ולראות. ההתלבטות היחידה היא האם לראות את הגרסה האנגלית לאחר שכבר ראיתי את העברית עם הילדים. נפלא !! אמיר (41) | 27/03/2010 15:46:36
1כתבה מצויינת! ממש עושה חשק, חייב לראות כבר את הסרט. באמת התגעגענו לדיסני הישן והטוב עם כל השירים והציורים עם היד. קובי (24) | 21/03/2010 02:11:16
רלוונטי
חץ הנסיכה והצפרדע (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט