חדשות טלוויזיה / סדרות

סיכום 2023 בטלוויזיה: 10 הסדרות הטובות ביותר – חלק א'

סיכום 2023 בטלוויזיה: 10 הסדרות הטובות ביותר – חלק א'
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סכסוך מדמם, מיליארדרים תככנים, בלשית נמלטת – השנה הכאוטית שהייתה 2023 השתקפה גם על המסך הקטן, בארץ ובעולם. הנה עשרת הסדרות שבלטו מעל לשאר - מקומות 6-10
10. פוקר פייס

השנים האחרונות מביאות הצפה טלוויזיונית וקולנועית בז'אנר שהיה נחשב לשולי או נכחד במשך שנים רבות - תעלומת רצח, או בשפת העם, "Whodunnit": סרטי "רצח כתוב היטב", עיבודי אגתה כריסטי של קנת' בראנה, "תעלומת רצח" של אדם סנדלר, "אפטר פארטי", "רק רציחות בבניין" המוצלחת (שחזרה לעונה השלישית לפני מספר חודשים), המצטרפות החדשות "מבוסס על סיפור אמיתי" ו"רצח בקצה העולם" ועוד ועוד. עדיין, כמו כל טרנד מצליח, סימני ההתשה מתחילים להופיע והחשש שבקרוב כל סיפור על בלש והחשודים האקסצנטריים יהפוך להיות לעוס לעייפה נהיה מציאות – אז איך דווקא סיפור שחוזר לשורשיו הבסיסיים ביותר של הז'אנר, מבית היוצר של האיש שאחראי לגל התחייה הנוכחי שלו, הוא מבין היצירות הכי חדשניות ומהנות שנוצרו השנה?

זוהי כמובן "פוקר פייס", הפרויקט החדש של ריאן ג'ונסון, שזונח מאחורה את התחכום הסאטירי של "רצח כתוב היטב" וחוזר לפשטות הקאמפית של "קולומבו" בכיכובה של נטשה ליון ("בובה רוסית") בתפקיד צ'ארלי קייל, מלצרית קשת יום בקזינו בלאס וגאס, שלה יכולת מיוחדת לזהות מתי אדם משקר. כשהיא מסתבכת בפרשיית מותו של הבוס המפוקפק שלה (אדריאן ברודי), צ'ארלי נמלטת ויוצאת למסע ברחבי אמריקה, כשבדרכה היא נקלעת כל פעם לפרשיית רצח חדשה, אותה בער מנסה לפענח. הפורמט הישן והמבויש כעת של "מקרה השבוע" בתוכניות פרוצדורליות עובד נהדר כאשר הכתיבה החדה של ג'ונסון והאנטיפתיות החיננית של ליון מזכירים לנו שפשע אמיתי מגיע מאנושיות אמיתית, או יותר נכון – החוסר בה.



9. עצבים (Beef)

הסדרה עם השם המדויק ביותר לשנת 2023 לא הכתה גלים רבים מיידית עם עלייתה לנטפליקס – בכל זאת, סדרה מבית ענקית האינדי "A24" ובכיכובם של שניים מהקולות המעניינים ולא השגרתיים במיוחד שיש לקהילה האסייאתית-אמריקאית להציע (השחקן סטיבן יון והקומיקאית אלי וונג) אינה ממש "חברים" או "המפץ הגדול". עדיין, המלצות מפה לאוזן וביקורות משבחות מקיר לקיר הפכו את "עצבים" לתופעה בקרב מעריצי הטלוויזיה, אולי בגלל שהיא נוגעת לכולנו בעצבים הכי עמוקים של חיינו בחברה מודרנית.

דני צ'ו (יון), קבלן שיפוצים כושל, יוצא מחניית חנות כלי הבית המקומית וכמעט פוגע בג'יפ של איימי לאו (וונג), בעלת חנות צמחים ויזמית מתוסכלת; איימי בתגובה שולפת את האצבע השלישית. שני הנהגים הנצים לא משערים שהכעס הרגעי שלהם בכביש יהפוך להתפרצות זעם טוטאלית, שבתורה תהפוך לוויראלית ותגביר את סף האלימות בין השניים. ככל שהעונה מתקדמת, לא הקהל ולא הדמויות מסוגלים/ות לחזות לאן אותם "עצבים" יובילו את הסדרה, מה שהופך אותה רק ליותר כנה, בועטת ואותנטית.

8. סקוט פילגרים הולך על זה

עוד ריבוט, עוד סיקוול, עוד רימייק – לעיתים נדמה שהוליווד חיה מהודעה אחת לשנייה על עוד טייק "חדש" על גיבור אהוב או אתחול למותג נשכח. התוצרים שתופסים את תשומת ליבנו ולא נשארים כעוד חלק במכונה המשומנת הם אלו שיודעים מדוע הגיחו לאוויר העולם, מודעים לקהל המעריצים שלהם ומה הפך אותם למוצלחים מלכתחילה, ומנסים לברוא יחד דבר חדש. כזה היה "ברבי" השנה, וכך גם היה "סקוט פילגרים הולך על זה", רימייק/המשך רוחני לסדרת הקומיקס האהובה של בריאן לי או'מאלי ולעיבוד הקולנועי של אדגר רייט (שמאז שיצא ב-2010 הפך לקאלט בקרב דור המילניאלים), "סקוט פילגרים נגד העולם".

ב"סקוט פילגרים", אומא'לי (יחד עם שותפו לכתיבה בן-דויד גרבינסקי ורייט כמפיק) מאחד את הסיפור הקלאסי שיצר לפני כמעט שני עשורים – מוזיקאי צעיר כושל בטורונטו מתאהב בבחורה מסתורית וסגולת שיער, ונאלץ להילחם ב-7 האקסים המרושעים שלה כדי לזכות בליבה – מלחים אותו עם הצ'ארם הציני ומלא הרפרנסים העצמיים של גרסתו של רייט (כל הקאסט המקורי מהגרסה הקולנועית חזר לככב גם כאן, וביניהם מייקל סרה, מרי-אליזבת' ווינסטד, כריס אוונס, אוברי פלזה וכו') ואהבה עצומה לאמנות המנגה והאנימה היפנית ויוצר סיפור שמזגזג בין סיפור בלשי, ביקורת על תעשיית התרבות הנוכחית ועולם הפרסום הדיגיטלי (דרך סיפור שמתרחש בעידן טרום-דיגיטלי), הומור מושחז, ויזואליה מדהימה ופנייה אמיתית לשלל קהלים: אלו שגדלו על סדרת הספרים, מעריצי הסרט ואדגר רייט, זאטוטים שנחשפים לראשונה ליקום הנ"ל ואלו שפשוט אוהבים טלוויזיה טובה – כל זאת ללא התרפסות משום צורה. עונה שנייה אמן.



7. פליישמן בצרות

שאלת הזהות היהודית וההגדרה היהודית עצמית הפכה רלוונטית מתמיד השנה, ובמיוחד בחודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה, בהם אנטישמיות מכוערת שבה וצצה לפני השטח. אנחנו רגילים לקבל יצירות בטעם יהודי מהוליווד וכמעט כל ישראלי מכיר על בוריה את היהדות האמריקאית, אבל אין ספק שחודשים אלו הראו שייצוגים אלו – לרוב אינטימיים ולא מתנצלים – נחוצים משחשבנו. "פליישמן בצרות", הסדרה החדשה של "דיסני פלוס"/"FX" על בסיס ספרה המצליח של טאפי ברודסר-אקנר, לא מציגה יהדות חזקה ומלאת גבורה, אבל דווקא הנוירוטיות הוודי-אלנית הקלאסית היא זו שמחזיקה את הסדרה על הרגליים לכל אורכה.
טובי פליישמן (ג'סי אייזנברג המצוין) הוא רופא וגרוש טרי, שמגלה לפתע את עולם אפליקציות הדייטינג ושב לקשר עם שני חבריו היהודים (ליזי קפלן ואדם ברודי) שפגש בשנה שעשה בישראל בצעירותו. אי אז, גרושתו נעלמת ללא הסבר, וטובי נותר ללהטט בין הדאגה לילדיו, אורח החיים החדש שלו והמסע להבנה מדוע בכלל הוא התגרש מלכתחילה. "פליישמן" מפרקת את הנטייה היהודית-סגפנית להסתפק במה שיש, כחלק משנים שטראומה רדפה טראומה, ונותנת לגיבוריה (לא רק לפליישמן עצמו) "להתבכיין", ולהבין דבר מה מעבר. בסופו של דבר, ה"התבכיינות" משתלמת.



6. האחרונים מבינינו

עיבוד משחק המחשב שיסיר את "קללת משחקי המחשב"? לא בהכרח – מהורהר מדי מכדי להיות עיבוד משחק מחשב רגיל, מערער מדי בשביל להיות דרמה נוגעת ללב אך אנושי מכדי להיות עוד סדרת זומבים; כל מה שעובד ב"האחרונים מבינינו" (העיבוד לסדרת משחקי המחשב האהובה באותו השם) הוא כל מה שמונע ממנו שיוך ז'אנרי מדויק. עדיין, כל אלו בדיוק הם אלו שהרוויחו לו את אהדת הענק שהגיעה.

הסדרה מבית HBO - אודות ג'ואל (פדרו פסקל), פועל בניין לשעבר מחוספס, ואלי (בלה רמזי), נערה חסינת-וירוס, שנעים בעולם פוסט-אפוקליפטי, מוכה מגפה פטרייתית קטלנית – מניחה במרכז לא את הספקטקל (למרות שהוא לחלוטין קיים), אלא את שגשוג מערכות היחסים והרגשות בין הדמויות (המרכזיות – כאב ובת חורגים והמשניות – בייחוד בפרקיו המאוחרים יותר), בניסיון להראות לנו שגם לטלוויזיה שעוסקת בנפש כנה ולא צינית יש זכות קיום.



לפרויקט סיכום שנה - >> לחצו כאן
דניאל עמיר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט