שרקייה ביקורת סרט

Sharqiya Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "שרקייה":
"סרט בכורה מרשים למדי, שנע על הגבול בין תיעוד מציאות לפיוט קולנועי"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Sharqiya
משחק עדנן אבו ואדי, עדנן אבו מוחרב, מייסה עבד אל-הדי, אלי מנשה במאי/ת עמי ליבנה  
ישראלי
ביקורת סרט לשרקייה מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"פיוט ריאליסטי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע44.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די33.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות22.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נתחיל בשורה התחתונה - "שרקייה" הוא סרט ראוי, המשלב באופן מרשים בין הריאליסטי לאמנותי את הבעייתיות המובנית במערכת היחסים בין מדינת ישראל לבני הקהילה הבדואית תושבי המדינה ולמרבה הצער הוא עולה לאקרנים באיחור של כמעט שנתיים. אם שם הסרט נשמע לכם מוכר, זה משום ש"שרקייה" זכה במקום הראשון והיוקרתי בפסטיבל הסרטים של ירושלים בתחרות הישראלית לסרטים עלילתיים לשנת 2012 (בפרסי הסרט, העריכה והצילום) ואף השתתף בפסטיבל ברלין באותה השנה.אז מדוע לסרט כזה, שעשוי למצוא לו קהל אוהד בקרב שוחרי קולנוע אמנותי, לוקח כמעט שנתיים לעלות לאקרנים? למפיצים הפתרונים. הבעייתיות בעולם ההפצה הישראלי היא כי זכייה שכזו אינה מנצלת את המומנטום התקשורתי החיובי שנלווה לה ולכן סרט ראוי מסוג זה ,שנעשה בתקציב מצומצם וללא קאסט שחקנים מוכר, וזקוק לכל מקפצה חיובית בכדי לזנק לתודעת הקהל, יוצא לאקרנים באיחור לא אופנתי, שמעמעם את זכרונה של זכייה זו.
זהו סרטו הראשון של במאי הסרט, עמי ליבנה, שהיה ידוע עד כה כצלם (עג'מי", "חופשת קיץ") והוא מפגין בו שליטה מרשימה בהעמדת סצינות שהינן בעלות נפח ריאליסטי ופיוטי בו זמנית, תוך היעזרות בצוות שחקנים בלתי מיומן המבצעים משחק נטורליסטי מרשים ועבודת צילום משובחת של בועז יהונתן יעקב, המשלבת בין שוטים סטטיים רחבים מרשימים לצילום דינמי בתנועה. עלילת הסרט עוסקת בקאמל (עדנן אבו ואדי), בדואי העובד כמאבטח בתחנה המרכזית בבאר שבע ומתגורר בהתיישבות לא מוכרת על ידי הרשויות בנגב, המגלה כי כפרו קיבל צו הריסה בשל העובדה כי נבנה ללא היתרים ומנסה למנוע בכל דרך אפשרית הריסה מתוכננת זו.חוזקו של הסרט הוא בהצגת האמביוולנטיות הטמונה ביחס המדינה כלפי הקהילה הבדואית - מצד אחד קאמל הוא יוצא צה"ל, מאבטח המרוויח שכר מינימום בכדי להגן על יהודים בתחנה המרכזית, ומצד שני הוא גר בחלקים הבלתי נראים של המדינה, בשטח הפקר בנגב בו חיה משפחתו מזה מספר דורות וממנו המדינה אותה שירת נאמנה מעוניינת לפנות ללא סנטימנטים. התמציתיות של העלילה המוצגת ביובש ריאליסטי ובקצב מדוד עומדת גם בעוכרי הסרט בשל העובדה כי היא הופכת את העלילה במקצת לסרט נושא, הבא לתאר מצב חברתי-פוליטי מסוים בצורה שיכולה להתפרש בצורה חד צדדית ואף דידקטית ואף פוגמת בקצבו של הסרט ובמעורבות הרגשית של הצופים עם דמותו של קאמל.
רבים מהדימויים המופיעים בסרט זה מזכירים סרט ביכורים נוסף המצולם ברובו בשטח מדברי ועוסק במשפחה מוסלמית החיה בכפר מבודד "עטאש - צימאון" של הבמאי תאופיק אבו ואיל. בדומה ל"עטאש" גם "שרקייה " כורע לעיתים תחת יומרנות אמנותית מכבידה בבואו לתאר אנשים החיים בשולי החברה הישראלית, אולם בניגוד אליו "שרקייה" מצליח לשלב בהצלחה חלקית את המבע הקולנועי האמנותי יחד עם סרט בעל אמירה נוקבת על המציאות בה אנו חיים, וכך למרות נפח עלילתו המוגבל, אורכו הקצר וקצבו האיטי למדי הוא מייצר חווית צפייה מעניינת וראויה.
שרקייה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אמנון אלביגיל: 9923/11/2013 00:24:02
8/10אייקון ציון
שרקיה. לכו לראות. סרט טוב, עשוי במקצועיות איטית מאד. אין ספק כי זה קצב המדבר, אולי גם הקצב הבדואי. יש לכך השפעה הפוכה על הצופה. במקום לנצל את העוצמה של המסר, האיטיות פוגעת בעניין.
שם: אפיגיל: 1617/11/2013 15:46:53
7/10אייקון ציון
סרט טוב ומאוד מרגש למרות העובדה שהשחקנים הם לא שחקנים מקצועיים . מומלץ לראות את הסרט הזה (לא חייב בקולנוע)
שם: ישראלגיל: 1810/11/2013 18:06:33
7/10אייקון ציון
פעם ראשונה שאני רואה סרט ישראלי ואומר וואוווו סרט ברמה גבוהה בימוי טוב השחקנים לא כאלה מקצועיים אבל השסר מצויין כדי ליראות (לא חייב בקולנוע )
קישורים
חץ שרקייה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט