אד אסטרה ביקורת סרט

Ad Astra Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אד אסטרה":
"החלל החיצון כחלל פנימי של נפש אבודה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Ad Astra
משחק בראד פיט, טומי לי ג'ונס, דונלד סאת'רלנד, גרג בירק, ג'יימי קנדי, קימברלי אליס, ג'ון אורטיז במאי/ת ג'יימס גריי  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לאד אסטרה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מסע פנימי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע55.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די21.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות23.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ג'יימס גריי הוא אחד מאנשי הקולנוע האמריקאים העצמאיים המסקרנים ביותר הפועלים בשני העשורים האחרונים. על אף שסרטיו הוקרנו בפסטיבל קאן וזכו לשבחי הביקורת, במיוחד באירופה ובעיקר בצרפת, נראה שדווקא בארץ מולדתו סרטיו לא זכו להצלחה. שמו לא הפך למשמעותי כמו בני דורו דוגמת טרנטינו או סופיה קופולה. גריי הוא יוצר אינטלקטואל, סרטיו מאתגרים את הצופים כי הם אינם פונים אל הרגש כמו שהם פונים אל המוח ומבקשים לאתגר אותו. גריי אף פעם לא היה במאי שהשתייך לרשימת הבמאים המובילים בהוליווד שמציעים להם פרויקטים קולנועים יוקרתיים ועתירי תקציב. למרות זאת כנראה שמישהו באולפני פוקס החליט לקחת את הסיכון ולאפשר לו לביים סרט מדע בדיוני בתקציב של 100 מיליון דולר. התוצאה היא כמו סרטיו הקטנים והאמנותיים: אינטימית ואפלה, אבל גם מרהיבת עין.נראה שהתמה המרכזית החוזרת בסרטיו של גריי היא חקר הסביבה האנושית, החברתית והתרבותית ובמיוחד הדינמיקה בתוך התא המשפחתי. אם ממקדים זאת אף יותר - חקר מערכת היחסים בין אב לבנו. זה הופיע בסרטי הפשע הניו יורקים שלו "אודסה הקטנה", "רחובות מושחתים" ו"הלילה הוא שלנו", בדרמה הרומנטית "שתי אהבות" וגם בסרט המסע התקופתי "העיר האבודה Z", שהתרחש בראשית המאה ה-20 והציג את סיפורו של הקצין הבריטי פרסי פוסט ובנו הצעיר שעקבותיהם אבדו במהלך מסע ביערות האמזונס. התמה הזאת חוזרת גם בסרט "אד אסטרה" שהוא ההפך המוחלט ממה שהקהל הרגיל מצפה לראות בסרט מדע בדיוני, על אף מספר קטעי פעולה מרשימים וגם אפקטים מרהיבים.
גריי לא מחדש דבר עבור מביני העניין שצפו כבר בקלאסיקות כמו "אודיסאה בחלל", "סולאריס", "קונטקט" או בסרטים חדשים יותר כמו "בין כוכבים" המעניין, "כוח משיכה" המופתי או "האדם הראשון" הבעייתי. אבל הוא כן יחדש ואולי אפילו ירגש את מי שעדיין רוצה לעבור חוויה קולנועית מסוג אחר. "אד אסטרה" הוא סרטו היומרני ביותר של גריי מבחינה זאת, כי המסע לחלל של גיבור הסרט בגילומו של בראד פיט נועד לא רק להציל את כדור הארץ, אלא גם כדי למצוא מזור לפצעים המדממים בנפשו של הגיבור. על אף שלל האפקטים והתקציב הענק של היצירה הקולנועית המרהיבה הזאת, באופן מפתיע זהו גם סרטו האינטימי ביותר. במרבית הסרט ישנה רק דמות אחת מרכזית על המסך, והיא דמותו של האסטרונאוט רוי מקברייד (בראד פיט).טומי לי ג'ונס מגלם את אביו של מקברייד, מדען מבריק ועקר רגשית הנעלם לפני עשורים מספר אי שם בחלל הרחוק, לאחר שיצא למצוא חיים אחרים בקצה היקום במסגרת משלחת מחקר. מאז הבן גדל והפך לאסטרונאוט מפורסם לא פחות בפני עצמו. אשתו (ליב טיילר בתפקיד קטנטן) עזבה אותו, הוא חי בגפו בין משימה מסוכנת אחת לשנייה. את הסכנה הקהל יחווה כבר בתחילת הסרט כאשר נחשול אנרגיה מסתורי יכה באנטנת חלל שבה הוא עובד ויגרום להתפרקותה. מקברייד מתחיל בצניחה חופשית בה נופלים עליו ועל המצנח שלו חלקים מהאנטנה. נחשולים מסוג זה מכים בכדור הארץ וגורמים לשלל אסונות ולאלפי הרוגים. כמו שכבר ניתן לדמיין, רוי מקברייד שניצל בעזרת קור רוח לא אופייני לבני אנוש ייקרא למשימה ובדרך יגלה שכנראה אביו שאבד אי שם בחלל הרחוק קשור לנחשולי האנרגיה המדוברים.
זהו המסע של רוי אל לב המאפליה אי שם ביקום. מסע שיוביל אותו אל הירח, מאדים ומשם לקצה היקום. את כל זה ילווה קולו של פיט שאיננו מדבר הרבה בסרט אלא בעזרת voice over לעיתים קצת מיותר שמפר את השקט ואת פניו החתומות ומלאות התוגה. אולי לקהל שאיננו רגיל לשתיקות ארוכות ואוהב שמסבירים לו יתר על המידה הסבר הרקע יהיה טוב, אבל אני הייתי מעדיף שלא יאכילו אותי בכפית. בהחלט מעניין של מי הייתה ההחלטה - של גריי או של האולפנים שחששו שהקהל לא יוכל להתמודד עם השקט.בכל מקרה "אד אסטרה" הוא יצירה שונה לחלוטין ממה שאנחנו מורגלים לראות בבתי הקולנוע המסחריים. זאת יצירה שדורשת סבלנות, לעבור חוויה קולנועית אחרת מכל מה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות. גריי ממשיך עם עשייתו המאתגרת והמעניינת, אך כמו כל סרטיו גם סרט זה רחוק משלמות ומעורר תהיות לגבי בחירות תסריטאיות שונות, כמו הדרך שבה פיט מתגנב אל תוך החללית הטסה למאדים או הדרך שבה הוא חוזר אל החללית מתחנת החלל לקראת סוף הסרט.בכל מקרה, מדובר בחוויה יוצאת דופן, קצת מאתגרת בשל אופייה וקצבה, אבל למי שאין בעיה עם סרט איטי הנוטה לכיוון הפילוסופיה והפסיכולוגיה (גם אם הוא לא מחדש דבר), יש סיכוי שתיהנו בדיוק כמוני. כדי להשלים את החוויה הקולנועית ממליץ מאוד לראות את הסרט על מסך גדול באולם קולנוע חשוך במיוחד.
אד אסטרה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: .MOR Rגיל: 1604/01/2020 19:22:58
7/10אייקון ציון
סרט מהורהר ומאתגר. המשחק מעולה, הצילום נהדר ויפהפה, הפס-קול נפלא ומוסיף הרבה לאווירה הדרמטית, האפקטים מרשימים במיוחד, העריכה מצוינת ורוב הדיאלוגים מורכבים ועמוקים אך התסריט והעלילה בעלי קצב איטי, לא תמיד הכי מובנים, די מעייפים ולעיתים משעממים. בקיצור, לא לכל אחד. שווה לפחות לנסות.
שם: קאובויגיל: 4313/12/2019 18:55:37
6/10אייקון ציון
סרט על משמעות החיים. אבל על כלום בעצם. מסע מפרך בחלל,קשוח ומשעמם בכדי לומר לנו שבעצם אין שום דבר משעותי בחיים זולת האנשים הקרובים אלינו. מסע שמסתכם בנקודת ההתחלה של הסרט. לא התרשמתי.
שם: איילתגיל: 6317/11/2019 00:56:43
9/10אייקון ציון
סרט מסע מעולה,משחק מצויין,עצוב ומתסכל. האדם המודרני לוקח איתו אל החלל את כל הבעיות שהוא יוצר על כדור הארץ,והכי חמור את הפצצה הגרעינית.הריחוק הממושך מכדור הארץ מגביר באדם את הכעס והרוגז,את היצרים האלימים וזה מפחיד.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט