חדשות סרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"ברוז'"

Seret מהעבר: 10 שנים לברוז'
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" של הבמאי הבריטי מרטין מקדונה הוא אחד הסרטים חביבי המבקרים של השנה, זוכה גלובוס הזהב ומועמד לאוסקר. היום בדיוק לפני 10 שנים יצא סרטו הראשון של מקדונה שהצלחתו הייתה פחות מידית, אך הפך לקאלט עם השנים. מה הפך את "ברוז'" לסרט כה מיוחד?
זהו יום יפהפה בעיר ברוז', העיר היפהפייה והעתיקה בבלגיה שיש ואין מה לעשות בה. אדם אלמוני יוצא לטיול בעיר, איננו מעוניין לעשות דבר. לא לדבר עם אף אחד ולא לצאת לבלות ברחבי העיר. הוא בורח, אינו מחפש דבר מלבד שקט ושלווה. אך למזלו, בדיוק אז הוא מקבל השראה לכתיבת סרט חדש. הכירו נא את הבמאי, התסריטאי והמחזאי הבריטי מרטין מקדונה, ששמו עלה השנה מחדש לכותרות בזכות סרטו השלישי המצוין שמועמד לאוסקר וזכה בגלובוס הזהב - "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".

"ברוז'" הינו סרטו הראשון של המחזאי בעת מעברו מהבמה לקולנוע. אם בסרט ראשון תצפו לראות את חבריו של הבמאי או שחקנים מבטיחים שסיימו הרגע בית ספר למשחק, כאן הבמאי היה צריך להתאים את לו"ז הצילומים של הסרט ליומנו העמוס של וולדמורט בכבודו ובעצמו, רייף פיינס. אך פיינס ואיתו גם קולין פארל וברנדן גליסון, הגיעו לסרט זה מתוך אמונה והתרגשות מהבמאי והתסריט שהוא כתב.



("ברוז'" היה סרטו הראשון כבמאי. מרטין מקדונה)

הסרט נבנה בסובלנות יתרה ומקלף שכבה אחרי שכבה בדמויות שלו שלב אחר שלב. אך בתחילתו, איננו יודעים דבר. איננו מקבלים אקספוזיציה מלאה אודות מיהן הדמויות או למה הן הגיעו לברוז'. האינפורמציה היחידה שאנו מקבלים הינה שישנם שני אנשים, הם אינם חברים ואינם חברותיים. השניים האלו הגיעו לעיר שהם אינם אוהבים ולא מתכוונים לאהוב. נשאלת השאלה, אז למה הם כאן? מה הם עושים כאן? לאט לאט אנו מגלים כי מדובר בשני מתנקשים, עוד יותר לאט אנו מגלים מדוע הם נמצאים כאן.

אחרי שגיבור הסרט, ריי, מפשל במשימה הראשונה שלו וגורם למותו של ילד, הם נשלחים לברוז'. לברוח מהמשטרה? לברוח מעצמם? הם אינם יודעים, כל שעליהם לעשות זה לשבת ולחכות. אלמנט הבריחה זה ככל הנראה הכלי החזק והמשומש ביותר של התסריטאי. מקדונה מתעסק במוסריות ושאלת 'מה מותר ומה אסור' בעולם המודרני, אשר בו החטא לאו דווקא מוביל אל העונש. השאלה המרכזית שמקדונה מתעסק בה בסרט זה היא האם בן אדם יכול לפתור את הקשות שבבעיותיו בעזרת הבריחה. על מנת לענות על שאלה זו, תוקף מקדונה שלוש דמויות המבקשות להצדיק את בעיותיהן בשלוש דרכים שונות.



הארי (פיינס) הוא הבוס של שני המתנקשים שנשלחו לברוז'. ברוז' הינה עיר דתית מאוד ומפורסמת בכנסיותיה ובהתמסרותה לדת. הארי הוא אדם שדת ומוסריות הם אלמנטים מרכזיים בחייו כמו משפחה וילדים. את היותו רוצח ומעביד רוצחים הוא בוחר להצדיק באמצעות חיבורו לדת והמסורת בנוסף לקוד מוסריות מוקפד לפיו הוא איננו פוגע בחלש ממנו, בטח שלא בילדים. ברוז' מסמלת עבור הארי אלמנט בריחה גם כן, אף שאיננו מופיע בה כמעט. התכנית של הארי היא פשוטה, לשלוח את ריי לברוז' על מנת שזה יתחבר למסורת, יבין את הטעות שלו ויבצע התאבדות. הארי חי בעולם שבו הוא מאמין כי הדת היא התשובה, היא מצדיקה את מעשיו וכך נוצר לו אלמנט הבריחה שלו. דרך נוספת בה הדמות בורחת מבעיותיה היא הדרך של ריי עצמו. ריי מראה לא אחת בסרט תסמינים של דיכאון קליני. תכניתו של הארי מצליחה. אם בתחילת הסרט הוא מצליח לחיות עם הטעות שלו באמצעות כעסים ותלונות על המקום, בהמשך ריי מידרדר לשימוש בסמים ולא אחת מדבר על התאבדות. היחידה שעוזרת לריי לשמור על שפיותו היא קלואי, עוזרת הפקה אשר נמצאת בסכסוך עם סוחרי סמים והאקס שלה.

"אנו מתעלים באמצעות העלאת אחרים", כך כתב עורך הדין והסופר רוברט ג. אינגרסול. כך אנו מגיעים לדרך בה ריי מצדיק את מעשיו על ידי מעשה טוב. מקדונה חומל לריי על מעשיו בעזרת מתן הזדמנות שנייה. כאשר ריי עוזר ואף פותח ברומן עם קלואי, השניים מצליחים להעלות זה את זו למעלה, השניים מצליחים להצדיק את מעשיהם. קלואי היא למעשה הדבר היחיד שעצר את ריי מהגשמת תכניתו של הארי.



הגשר בין שני העולמות, הארי וריי, מוביל ליצירתו של האדם החכם ביותר בסרט, מתנקש ותיק בשם קן. קן נשלח ביחד עם ריי לברוז'. קן איננו מצדיק את מעשיו, הוא מודע לחלוטין לחסרונותיו ולטעויותיו. זו גם הסיבה שהוא לא מסתכל על ריי בשיפוטיות או בכעס. בניגוד להארי שמצדיק את טעויותיו באמצעות קוד מוסרי הגורם לקונפליקט בינו לבין ריי, קן מביט על ריי מנקודת מבט של בן אדם. בן אדם שיכול להשתפר, שרוצה הזדמנות שנייה ואיננו רוצה להמשיך לטעות. זה מה שהופך את קן לאדם החזק והחכם ביותר בסרט, הוא מבין ואוהב את האנשים שסביבו בגלל טעויותיהם.

בסופו של דבר, קן פותר את בעיית הבריחה בסרט. הוא מראה כי אדם לא צריך לברוח, הוא לא בהכרח צריך להיענש. כל שאדם צריך לעשות זה ללמוד מטעויותיו, לקבל את עצמו כפי שהוא. כולנו מנסים לברוח מהמציאות ולהרגיש טוב יותר עם עצמנו. זה מה שהופך דווקא שלושה רוצחים אכזריים למעוררי הזדהות. כולנו בורחים בשלב מסוים לברוז' משלנו. בלי לעשות דבר, בלי לדבר עם אף אחד, לקבל קצת שקט ושלווה. אך יום אחד כנראה שנלמד מקן, נדע כיצד לקבל את הטעויות שלנו על מנת לקבל הזדמנות שנייה.
מתן שאווטר יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Ballon1בלוןציון גולשים10 / 8.4ציון מבקרים5 / 3.5
Joker2ג'וקרציון גולשים10 / 8.4ציון מבקרים5 / 4.4
The Art of Waiting3בשורות טובותציון גולשים10 / 8.2ציון מבקרים5 / 3.9
Midway4הקרב על מידוויציון גולשים10 / 7.9ציון מבקרים5 / 2.3
Last Christmas5חיים שליציון גולשים10 / 7.2ציון מבקרים5 / 2.0
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט