אחד הסרטים הדוקומנטריים המדוברים של השנה "ג'יין", המבוסס על צילומי ארכיון נדירים של מחקרה בטנזניה של חוקרת השימפנזים האגדית ג'יין גודול, יוצא החודש לאקרנים במסגרת קולנוע דוקאביב בשיתוף "נשיונל ג'אוגרפיק" • הביקורת של עורך האתר אלעד שלו
בהכרזת המועמדויות לאוסקר הקרוב אחת ההפתעות הגדולות הייתה שהסרט "ג'יין" לא נכלל ברשימת המועמדים לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר. לאחר צפייה בסרט, מפליא כי הוא לא נכלל ברשימה זו מאחר וזהו סרט תיעודי כובש ועשוי היטב שמעורר סימפטיה גדולה הן לגיבורה הראשית שלו, החוקרת ג'יין גודול, והן למושאי תיעודה השימפנזים.
"ג'יין" מבוסס על למעלה מ -100 שעות של קטעי וידאו, שטרם נראו ושכבו בארכיון "נשיונל ג'יאוגרפיק" במשך 50 שנים המתעדים את מחקרה החלוצי של גודול בת ה-26 שהגיעה בשנת 1960 לטנזניה ללא ידע מדעי מקדים כדי לחקור לראשונה את השימפנזים בסביבתם הטבעית.
[*]
לאחר תצפית מאומצת בת חודשים היא משיגה את אמון החיות, ועד מהרה עושה כותרות עם גילוי השימפנזים כיצורים אינטליגנטיים וחברתיים מאוד, המשתמשים בכלים לאיסוף מזון. כאשר הקולנוען ההולנדי הוגו ואן לאויק נשלח לתעד את עבודתה בשנת 1964, הצלם וגודול מתאהבים, מתחתנים ומביאים ילד לעולם. אולם לאחר שנים של חיים משותפים צריכה גודול להחליט האם היא מעדיפה את אהבתה לשימפנזים או לבן זוגה.
אחת הבחירות המוצלחות של נשיונל ג'יאוגרפיק היא להביא את אחד מגדולי הבמאים הדוקומנטריים ברט מורגן ("הילד נשאר בסרט", " "Cobain: Montage of Heck) לביים את הסרט. מורגן משלב בין שעות הארכיון הנדירות, המצולמות בסרטוני 16 מ"מ יפהפיים בצבע, לבין סיפור חייה של גודול, המובא גם בראיון שהוא עורך עם החוקרת בת ה-83 שמעניק פרספקטיבה לחומר הארכיוני, לבחירות בחייה ולגודל וחשיבות מחקרה.
גודול מתגלה כאישה פמיניסטית שלא הולכת בתלם, בעלת אהבה גדולה לחיות ולמחקר, שמוכנה להקריב במידת מה את חייה האישיים לטובת עבודתה ולהגנה על השימפנזים. היא מציבה אייקון נשי מרשים, שמשלב בין משפחה לעבודה, תוך חתירה להגשמת מטרותיה בחיים וללא התחשבות בתכתיבים של מה שהיה נהוג ומקובל לצפות מאישה צעירה בזמנה.
תיעוד השימפנזים הוא כמובן החלק המרתק ביותר בסרט כאשר אנו נחשפים לסיפוריהם האישיים, לומדים להכיר אותם כדמויות על צדדיהם המשפחתיים, החמים והאינטליגנטיים וגם על צדדיהם האכזריים שנחשפים במחציתו השנייה של הסרט. מורגן בונה את הסרט כך שהקרבה שנוצרת בין הצופה לשימפנזים גורמת לו לחוש אמפתיה גדולה אליהם ולהיות במתח לגבי גורלם.
לעיתים מורגן חוטא בהתרפקות יתר על תצלומי הטבע ולפעמים גם הפסקול של פיליפ גלאס משתלט על הוויזואליה המרשימה, אך ככלל "ג'יין" הוא דיוקן מרשים ומרתק של גדולת חוקרי בעלי החיים של תקופתנו, לא פחות משהוא סרט טבע יפהפה בעל חשיבות היסטורית בזכות חומרי הארכיון שהוא חושף לעיני הציבור שלא נראו עד כה.
"ג'יין" יוקרן במסגרת "קולנוע דוקאביב" בשיתוף "נשיונל ג'אוגרפיק" בחודש פברואר בסינמטק תל אביב. ההקרנות הקרובות: יום שישי 9.2 בשעה 14:00, יום שבת 10.2 בשעה 19:00, יום שבת 17.2 בשעה 20:30, יום שישי 23.2 בשעה 14:30 ויום שני 19.2 בשעה 18:30 בסינמטק חיפה